Ik had nog nooit gehoord van een L/R tijdconstante van een motor, en zie die ook nooit in een datasheet van een motor.
Meestal zit dat in je opleiding als je bv elektronica doet, het is zeker niet iets wat in de datasheet van de motor hoort te staan. Hoewel ik denk dat er wel gegevens in staan waarmee je de L/R constance kan uitrekenen maar daar heb ik nog geen verstand van.
PWM is een kreet waarvan de hoofdzaak is de duty cycle oftewel de verhouding tussen de aan tijd en de frequentie. En in principe maakt voor het PWM signaal zelf het niet uit welke frequentie die heeft. Dan kan met logisch redeneren wat zaken gaan bedenken. Wat als ik extreem lage frequentie hebt in zeg de µHz zeg met een periode tijd van 1 minuut en 50% dc kan je daar prima een verwarmingselement mee aansturen, hier maakt het niet uit dat het element afkoelt, maar het is ook niet optimaal voor het element om steeds grote temperatuur verschillen te hebben dat geeft een hoop stress in het materiaal.
Nu willen we een motor in snelheid gaan regelen. Met een periode tijd van 1 minuut en 50% dc kunnen we dan merken dat de motor 30s voluit gaat en 30S stilstaat. Dit lijkt dan niet op een snelheid regeling maar is meer gewoon aan uit. Of als het een SMPS voeding was had je 30S 320V en 30S niets, de spoel en condensator zouden dan extreem groot moeten zijn.
Blijkbaar is dit te langzaam en wat als we sneller gaan schakelen en ik heb dit experiment echt een keer uitgevoerd met een relais en en motor, de relais spoel tikte ik steeds even aan met een banaanstekker. Ik kon zo de motor redelijk in snelheid regelen, de motor viel in ieder geval niet steeds helemaal stil en ook niet op maximaal toerental. Ik kon dus aardig er tussen mikken, helaas was er werkgever die daar belangstelling voor heeft getoond 
Ik kwam zo tot de conclusie als je maar snel genoeg kan schakelen dat de motor netjes in snelheid te regelen is. En met een verkeerde frequentie van de PWM zal de motor best wel een kleine rimpel in de snelheid hebben want in de basis is het gewoon aan en uit maar meestal is dat ook helemaal geen enkel probleem.
Optimaal PWM is dan dat de frequentie zo hoog is dat er geen snelheids rimpel meer is en de motor zich kan instellen op de gemiddelde stroom en dat ook daar de rimpel zo klein mogelijk is. Maar de frequentie ook weer niet te hoog want we willen geen 27Mhz zender bouwen.
En toch heb je (stappen)motoren die precies hiervoor gemaakt zijn.
Je hebt zelf al stappen motoren die zo klein zo als de kleine throughole elco's, https://nl.aliexpress.com/item/1005002491233057.html?spm=a2g0o.product…
Op 14 juli 2021 14:56:44 schreef Lambiek:
[...]
Oké, het kan dus wel. Wel met een speciale motor die er voor geschikt is.
Ja ik ging ook van de micro motoren uit. In principe zijn er niet speciaal voor gemaakt om zo aan te sturen maar zijn het gewoon hele kleine motoren die binnen het bereik van digitale IC vallen. Hoewel het best kan dat er een enkele motor wel om die reden zo is gemaakt.