Als ik voor m'n modelbouw-hobby een overweg of iets anders met veel LEDjes in elkaar zat te bakken, was het testen van die LEDjes altijd het klusje wat me het meeste frustreerde, want die krokodilklemmetjes blijven op wikkeldraadjes niet zitten én ik moest altijd een weerstand en een extra kabeltje zoeken.
Op m'n huidige werk heb ik genoeg inspiratie opgedaan om dat anders aan te pakken.
Ik begon wat te schetsen: voor m'n gevoel is gemeenschappelijke anode tegenwoordig gebruikelijk(er) voor allerhande LED-zaken.
Maar omdat ik de bui al zag hangen, besloot ik ook een optie voor gemeenschappelijke kathode in te bouwen. Met een dubbelpolige schakelaar zou de hoofdtest dan nog dezelfde richting op moeten staan.
Voor een AHOB heb ik minstens 7 test-uitgangen nodig en omdat ik mezelf ken, besloot ik er 8 in te bouwen. Dat bleek met wat schuiven met de schakelaars op het front toch wel wat te optimistisch en zeker bij het bedraden was ik blij dat ik voor 7 schakelaars had gekozen.
10 APEM'etjes, 8 LEDs en 8 rubber kraagjes ervoor, 13 weerstanden, 14 diodes, 7 SMD-bruggelijkrichters, 14 twee-millimeter banaanbussen en 2 grote banaanbussen en dat alles in een metalen Bimbox kastje...
Op m'n Proxxon kruistafeltje kreeg ik het deksel net ingespannen.
Na het doorboren naar de grote gaten:
Na het bevestigen van alle onderdelen. Gelukkig geen rare uitschieters met de grote boren.
Vervolg volgt!