Ziet er goed uit kan zo in de produktie gaan,
Dit topic is gesloten
Ziet er goed uit kan zo in de produktie gaan,
Op 8 augustus 2023 06:53:51 schreef High met Henk:
wel een dik salaries waarsschijnlijk. .
[bijlage]
ook niet meer, bij Ryan Air is het slecht en de rest betaald niet veel beter
Special Member
't zal echt geen minimumloon zijn....
Op 9 augustus 2023 16:42:55 schreef High met Henk:
't zal echt geen minimumloon zijn....
niet direct maar ook geen vetpot, tijdens corona werd er veel minder gevlogen en een hoop vliegers niet meer ingehuurd. voor behoudt brevet moet er een minimaal aantal uren gevlogen worden. een aantal hebben daar dik geld voor neergelegd.
Maar piloten krijgen toch nog wel gratis whisky tijdens het vliegen? Of is dat ook al niet meer?
Special Member
Waar ik me zorgen om maak: die kisten zijn allemaal volledig geautomatiseerd:
Auto take off
Auto pilot
Auto land
Maar kan die piloot zelf ook nog vliegen?
Zelfde geld ook in andere beroepen: kapiteins, machinisten...
Terugkomend daarop: vroeger hadden vliegtuigen een boordwerktuigkundige... Volgens mij is die verdwenen ergens in het proces. En enige kunde zou bij falen automatisering wel prettig zijn.. als je ooit de conclusies ziet bij air crash investigation... Afgl. Decennia is denk ik 50% een piloot die niet kan vliegen als de automaat faalt...
@High met Henk,
Ik heb nog nooit een piloot die kan vliegen gezien. Volgens mij gebruiken de piloten daar vliegtuigen voor.
Bij Aircrash Investigation komen fouten van de piloot toch nog best vaak naar voren als iets dat het gevolg is van aangeleerde gewoontes die door het ontbreken van regelmatige bijscholing of simpelweg dezelfde training nog eens doen niet afgeleerd werden.
Piloten worden nog steeds getraind op zelf vliegen, juist omdat het in sommige situaties waarin de automatisering het laat afweten onmiddellijk van cruciaal belang is dat nog te kunnen doen.
Net zoals met sterke zijwind landen wordt er ook op de meeste calamiteiten nog steeds geoefend.
Andere ongelukken bleken het gevolg van een checklist die bij een bepaald defect altijd uitging van een specifieke zijde van het vliegtuig waarin men verwachte dat dit defect zich voordeed.
Moderne toestellen sturen bij erg serieuze fouten of een enorme (en soms tegenstrijdige hoeveelheid) de fabrikant een mededeling a la "Hey, eigenaardige combinatie van problemen hierboven...Misschien dat er even iemand mee moet kijken?"
Om on-topic te blijven, ik heb de achtergrondverlichting van het scherm in het dashboard los van de beeldschermcontroller aan kunnen sturen (de minimum-stand van de 3 helderheidsstanden was vooral in het donker, maar ook soms overdag vele malen te fel).
Dit is achter een BD137 die een spanning die uit een step-down converter aanstuurt (achtergrondverlichting van het scherm heeft 9.75 als typische spanning, en 9 bij de laagste stand, maar er is geen 12V in het project aanwezig, alleen 5 en 24).
Het idee is om een 5V printrelais te plaatsen dat omklapt onder de 5km in de simulator om naast een minder helder navigatiesysteem een helderder kaartverkoopcomputer te tonen.
Aan de standaard verbonden zijde komt dan een wat hogere weerstand, en aan de aangetrokken zijde een lagere.
De ingang van de BD137 nog steeds geregeld door PWM uit de Arduino die ook de achtergrondverlichting van knoppen en meters regelt.
Dit was met de standaard "fade-sketch" uit de Arduino IDE aan een Uno, dus met een standaard PWM frequentie van rond de 390 Hz, de Mega zit hoger tegen jankende meterspoelen in het dashboard.
Golden Member
Op 9 augustus 2023 22:53:26 schreef High met Henk:
[...]Maar kan die piloot zelf ook nog vliegen?
Zelfde geld ook in andere beroepen: kapiteins, machinisten...[...]
[off topic]
Onze buurman is piloot bij TUI. 2 keer per jaar theoretische examens en simulator. Ondanks zijn >20 jaar ervaring toch telkens weer studeren. Hij blijft ook zijn opstijgen en landen zelf uitvoeren.
Een ex collega van me is gaan werken als treinmachinist. Is nog steeds een opleiding van net geen jaar. Vele uren simulator en vele uren met begeleider. Hij zit meestal op de Montzen route.
Onze klanten, schippers, vaart er geen enkele op automatische piloot. Hoewel er bij zijn die dat wel zouden kunnen. Er is wel een groot verschil in schippers. De ene speelt er mee en legt hem waar ie wil. Voor anderen is het altijd weer knoeien. Maar dat is bij autobestuurders niet anders.
[/off topic]
Op 9 augustus 2023 23:26:53 schreef Emittor:
[...]Om on-topic te blijven, ik heb de achtergrondverlichting van het scherm in het dashboard los van de beeldschermcontroller aan kunnen sturen (de minimum-stand van de 3 helderheidsstanden was vooral in het donker, maar ook soms overdag vele malen te fel).
Dit is achter een BD137 die een spanning die uit een step-down converter aanstuurt (achtergrondverlichting van het scherm heeft 9.75 als typische spanning, en 9 bij de laagste stand, maar er is geen 12V in het project aanwezig, alleen 5 en 24).
Het idee is om een 5V printrelais te plaatsen dat omklapt onder de 5km in de simulator om naast een minder helder navigatiesysteem een helderder kaartverkoopcomputer te tonen.
Aan de standaard verbonden zijde komt dan een wat hogere weerstand, en aan de aangetrokken zijde een lagere.
De ingang van de BD137 nog steeds geregeld door PWM uit de Arduino die ook de achtergrondverlichting van knoppen en meters regelt.
Dit was met de standaard "fade-sketch" uit de Arduino IDE aan een Uno, dus met een standaard PWM frequentie van rond de 390 Hz, de Mega zit hoger tegen jankende meterspoelen in het dashboard.
[bijlage]
Waarom een BD137 en geen mosfet? Toch wat minder warmte productie. Waarom met een relais werken? Je kan toch net zo goed de PWM pulsverhouding aanpassen?
Golden Member
Op 10 augustus 2023 06:30:48 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
[off topic]Onze klanten, schippers, vaart er geen enkele op automatische piloot. Hoewel er bij zijn die dat wel zouden kunnen. Er is wel een groot verschil in schippers. De ene speelt er mee en legt hem waar ie wil. Voor anderen is het altijd weer knoeien. Maar dat is bij autobestuurders niet anders.
[/off topic]
Om even offtopic te blijven, er zit een gruwelijk verschil in schepen.
Het ene schip duw je met een klappie hier en daar zonder boegschroef in ieder gaatje en de ander moet je knoeien en met touwen of ankers werken om 'm ongeveer op de plek te krijgen.
Het hoeft niet altijd aan de schipper te liggen.
Er kunnen ook draken van tobbes bij zitten... (ik ken bij toeval een spits die domweg slecht manoeuvreert, de schipper duwde de vorige spits in welk gaatje dan ook)
Op 10 augustus 2023 06:30:48 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Waarom een BD137 en geen mosfet? Toch wat minder warmte productie. Waarom met een relais werken? Je kan toch net zo goed de PWM pulsverhouding aanpassen?
Omdat er maar 175mA max loopt (dat is bij 100% helderheid). Een BC547 die ik het meeste heb liggen is daarvoor niet toereikend, en deze had ik nog liggen.
De achtergrondverlichting van de knoppen wordt verder al geregeld door deze knop:
(In het echt was er nog een rheostaat aanwezig links van deze rheostaat die de achtergrondverlichting van de knoppen los van de wijzerplaatverlichting kon regelen: daar had ik niet genoeg PWM pinnen voor aangezien ik rekening houdt met 4 meters in het rechtercluster, ook al hadden de bussen hier daar alleen de meters voor transmissietemperatuur en bij de gelede bussen de remketeldruk van ketel nummer 3, ik twijfel nog of ik daar een turbo en batterijvoltage-meter of iets in zal stoppen, maar de voorbereiding is er elektrisch gezien al wel, vandaar het PWM pin-tekort).
De afzonderlijke onderdelen van het nieuwe rechter-cluster moet ik nog opschuren om het overduidelijk ge-3dprinte uiterlijk er vanaf te halen:
De statusverlichting voor (nog te plaatsen) iconen voor retarder, ophanging trekker en oplegger, in te trekken of dalende assen op trekker en oplegger en de twee differentieel-vergrendeling iconen, in het oranje helemaal rechts:
De iconenset voor alle statusverlichting die ik op transferpapier printte en daarna overstreek op gels bedoeld als effectkleur voor videolampen:
Alle achtergrondverlichting laten afwijken door het bereiken van een snelheid waaronder er gesuggereerd kan worden dat er bij een halte gestopt wordt is niet praktisch, dus tak ik af van een van de PWM pinnen op de Mega die de helderheid van de deurknoppen regelen: die branden op dezelfde sterkte als alle andere achtergrondverlichting, tenzij we onder de 5km per uur rijden, dan worden ze feller.
Ook achter die knoppen zit overigens een relais, maar dan om bij het openen van een deur de groene knop uit te laten gaan en de rode te laten branden.
Het idee is dat de kaartverkoopcomputer beter zichtbaar moet zijn als er aangenomen kan worden dat men bij een bushalte staat: deze computer goed kunnen bedienen is dan natuurlijk belangrijk.
Special Member
Gisteren heb ik een bouwsel van mijn Vader een update gegeven. Hij bouwde dit soort dingen met de spullen die voorhanden waren, zonder iets erbij te kopen.
In de behuizing zat een variac van Siemens van 2.5A met 2 stopcontacten erop. Het netsnoer was niet losneembaar en van binnen zat alles via een kroonsteen. Hoewel het geheel functioneel was, vond ik dat het tijd was om hem wat mooier en functioneler te maken.
De foto's voor de verbouwing:
De foto's na de verbouwing:
De toevoegingen bestaan uit een digitale uitlezing voor spanning en stroom, een IEC C14 net entree (met zekering houder) en een verzonken geaarde net aansluiting. Door de constructie van de kap van de kast, moest de net aansluiting aan de zijkant. Als familie traditie heb ik voor de bekabeling in de kast, de aders uit het oorspronkelijke netsnoer gestript en hergebruikt.
De afwerking binnen is nu een stuk veiliger en ook netter. De variac zelf is nog steeds een beetje scheef in de behuizing gemonteerd en heb ik zo gelaten als een herinnering aan mijn vader.
Golden Member
Ha flash2b,
De variac ziet er weer prima uit!
Netjes gedaan, zo is die variac een handig gereedschap op de werkbank voor reparaties etc. Die maximale stroom van 2,5A is daarvoor ook een mooie waarde. Mooi compact, niet te licht en niet te zwaar (Bij dat te zwaar denk ik vooral aan het gewicht )
Nog uitgevonden waar dat "W.C. 220-V" stopcontact voor was? Was dat inderdaad een vaste netspanning? Moet er een vrij inventieve oplossing gevonden zijn om een dubbel stopcontact als 2 aparte stopcontacten te kunnen gebruiken...
Hoe snel reageert je digitale Volt / Amp meter? Ik heb op een variacje van mij een soortgelijke meter gezet, en die hobbelt er nogal achteraan.... (doet er iets van 3 seconden, dat is een stuk of 4 metingen, over om na snel verdraaien van de variac weer helemaal "bij" te zijn, niet altijd handig.)
groet! Gertjan.
Mooi kastje. Lijkt op de HOLEC kasten van vroeger (of worden die nog steeds gemaakt?)
Als ik naar de foto kijk lijkt het wel alsof er 2 losse opbouw wandcontacten zijn gebruikt in een behuizing voor 1 die zich uitsplitst naar 2?
Moderator
Handig dingetje inderdaad, een zekering in de uitgang is ook geen overbodige luxe.
@Emittor,
Dat zijn oude Klöckner Moeller kastjes.
Op 10 augustus 2023 09:45:47 schreef miedema:
Moet er een vrij inventieve oplossing gevonden zijn om een dubbel stopcontact als 2 aparte stopcontacten te kunnen gebruiken...
Zou het niet zo zijn dat ze ergens jaren 70... 80 tot de conclusie zijn gekomen dat ze de fabrikage kunnen vereenvoudigen door niet 6 kroonsteentjes te maken (identieke stopcontactmodules voor "enkel-" en "dubbel-stopcontact), maar slechts drie en de contactbeugels voor de doorverbinding te gebruiken?
Misschien vergis ik me in het tijdperk, maar als flash2b z'n vader dat soort dingen "uit de voorraad" haalde dan kan het best een ding uit de jeugd van die vader zijn! (Of evt zelfs uit de jonge jaren van DIENS vader!)
Special Member
Op het "W.C. 220-V" stopcontact was direct met de inkomende netspanning verbonden. Dit stopcontact was één geheel, maar er zaten wel 5 aansluitingen op 2 voor links, 2 voor rechts en 1 voor aarde links + rechts. Het kon over een PVC pijp worden gemonteerd (vandaar het rode plakband). Had dit nog niet eerder gezien. Ik denk dat het erop gemaakt zat als een extra aansluiting voor erbij.
De digitale Volt / Amp meter reageert niet zoals een full bench meter, maar wel <2 sec. Hij werkt vanaf ongeveer 35V (niet 60V zoals in de spec) wel minder fel maar leesbaar. Onder die spanning gaat ie knipperen tot 10V en daaronder uit.
Leuk dat het merk van de kast ook is achterhaald, Klöckner Moeller.
Special Member
@flash,
Is weer mooi geworden en zo'n variac is altijd handig om erbij te hebben.
Wat is het merk van die digitale meter? Dat is best een leuk ding.
Golden Member
Ha flash2b,
Dank je voor de opheldering.
Mooi dat jouw meter sneller is, dat is handig als je aan een variac aan het draaien bent, met je oog op de meter
Mijn meter werkt dan wel weer meteen vanaf nul volt. (hij haalt z'n voeding van de ingang van de variac).
Ik heb even een foto gemaakt waar m'n variac 1V uit geeft:
Je herkent hem waarschijnlijk wel van m'n buit van radiomarkt Oisterwijk 2018 .
Ik heb ook meteen de Ali documentatie van mijn meter, inc. aansluitschema on-line gezet.
.
Bij beter bekijken van jouw foto's zie ik ook dat de spanningsschaal van jouw variac tot 250V gaat.
Dat was toen jouw variac gemaakt werd (zeg 50 jaar terug?) waarschijnlijk bedoeld voor de schakeling waarbij je de variac 15% hoger dan nominaal kunt draaien. Maar nu past hij keurig bij 100% van de moderne netspanning, tegen de 250V
Bij mijn getoonde variacje kun je de schaal omdraaien. 1 kant is voor maximaal de nominale netspanning, de andere kant voor opdraaien tot netspanning tot 25% overspanning. Op zich slim bedacht. Maar de ene schaal gaat tot 220V, en de andere tot 280V. In de moderne tijd allebei niet handig....
groet! Gertjan.
Special Member
Helaas heeft mijn metertje geen aparte AC V meetdraad zoals bij jouwe. Dat zou mooier zijn geweest. Het monteren is een rond gat is wel gemakkelijker omdat dat te boren is. Diameter was wel 21mm (niet 22mm zoals in de spec) dus ik moest wel vijlen vanaf een 20mm geboord met een stappen boor. De additionele frequentie meting van mijn meter is wel grappig, hij meet echt frequentie het is niet dat 50Hz vast wordt weergegeven.
Hier heb ik mijn meter gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/4000215621192.html maar er zijn tal van andere aanbieders.
@NordRack2
Ik denk dat voor de A de maximale stroom moet worden ingestanst. Die schaalverdelingen zijn universeel, mijn variac regelt echter van 0 naar maximale aanwezige netspanning, niet daarboven, dus op 250V kom niet. Maximum is wat ik heb gezien is 240V overdag.
Heb inmiddels ook al de pijlpunt van de knop gestikkerd met een mooie witte pijl punt.
Op 10 augustus 2023 13:43:12 schreef flash2b:
Ik denk dat voor de A de maximale stroom moet worden ingestanst.
Oh ja dat zal het zijn.
Mijn schaal gaat van 0 naar 100 % en die van mij gaat ook niet boven 230 volt. Maar ik heb hem ook wel eens anders gebruikt; de netspanning op de loper maar dan moet je wel weten wat je doet. Ik zou nooit boven 250 volt gaan of zo.
Op 10 augustus 2023 13:43:12 schreef flash2b:
Die schaalverdelingen zijn universeel
Ik denk dat jouw schaal van een variac komt die daarvoor gemaakt was; een variac zeg maar voor 250 volt met een vaste aftakking voor 220 volt (in 1980) waar de netspanning op kwam.
[Bericht gewijzigd door NordRack2 op donderdag 10 augustus 2023 19:19:56 (28%)
Moderator
Op 10 augustus 2023 13:43:12 schreef flash2b:
Helaas heeft mijn metertje geen aparte AC V meetdraad zoals bij jouwe. Dat zou mooier zijn geweest.
Wellicht is het ding te modificeren door de voeding extern aan te bieden?
mijn variac regelt echter van 0 naar maximale aanwezige netspanning, niet daarboven, dus op 250V kom niet. Maximum is wat ik heb gezien is 240V overdag.
Daar zit in de regel een extra aftakking voor op de trafo. Dan kun je hem gebruiken van 0-220 of 0-250 (Philips trafo's gingen tot 260)
Dus je hebt je inkomende voeding nu op punt 'e', maar er zit waarschijnlijk ook een 'a' aansluiting op je variac.
Oh, en ik herhaal het nog maar eens ... zet een zekering in je loper. Ik heb ooit een variac opgerookt, die vervang je een stuk minder makkelijk dan een zekering.
[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 10 augustus 2023 22:49:28 (10%)
Ik ben weer aan het opruimen en kwam ook mijn variac weer tegen. Ik zou hem eens moeten openmaken om te kijken wat voor een het is. Maar deze gaat origineel van 0-260 Vac. Maar met de huidige netspanning heb ik hem onlangs gemeten op zo'n 270 Vac.
Ik ga er van uit dat dat ding van Flash hetzelfde is als die van mij en dus geen aftakking heeft. Die van mij was enkel een ronde trafo met een knop en ik kreeg een schaalverdeling 0-100 % er bij. Op de schaalverdeling staat Basan Cleanroomproducts dus denkelijk was dit een knop om een ventilator te regelen of zo iets. Niet bedoeld als voeding in een elektronikalab. Maar uiteraard wel bruikbaar
Dit topic is gesloten