Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

18 automaten, waarvan er 1 naar beneden gaat, maakt 17 pijpjes.

Dan nog een krachtgroep voor koken, maakt 18
Nog 2 groepen die op aardlekautomaten zitten voor buiten.

En nog een vreemde spanning van buiten die hier van YMVK-AS naar normale YMVK gaat voor de warmtepomp.

Totaal dus 21 pijpjes.

En dit is slechts het woonhuis. Niet eens de hoofdverdeler.
Woonhuis is 10m x 8.2m en praktisch maar 2 verdiepingen.

Bijna alles heeft een eigen automaat. Lichtgroepen zijn ook apart. Elke kamer heeft wcd's over minimaal 2 groepen.

Zolder is uitgezonderd daarvan; alleen bergplek.

EDIT:
De tweede krachtgroep gaat naar een tweede kleine onderverdeler buiten bij poort.

Daar komt de poort bediening (met override in het huis, vandaar dat hij hier zit),
Camera voor poort,
Regenpomp voor weide
Schrikdraad apparaat.

Dat is ook de tweede reden dat hij hier zit: de data loopt ook hier (wel in aparte mantelbuis)

@Jinny: Nee nog geen draad getrokken. Ik heb overal nu 2 meter pijp op de wasmachine en droger na.. die zitten hier vlakbij, dus die heb ik al in een wanddoos zitten. De rest moet ik nog pijpje aanzetten om in het toilet uit te komen. Vanaf daar heb ik hoogte en kan ik spelen. Dit mocht maar 1 pijpdikte hoog zijn ivm plafond..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Ik hoop dat je inmiddels het draad erin hebt Sven, wel netjes...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een van de laatst aangekochte onderdelen voor het dashboardproject zit nu ook vast.
(Een MAN-handremhendel, die elektronisch is gemaakt door het op en neer bewegende ventiel te voorzien van een deuveltje, en daaronder een schakelaartje zoals deze:)

Ik moet de zijconsole nog wel een beetje verstevigen omdat het onderdeel van zichzelf vrij zwaar is, en het aantrekken van de handrem tegengegaan wordt door 5 sterke veren in het mechanisme.
(Overigens wel een interessant mechanisme omdat het zo simpel is).

Dit is een onderdeel dat ik meermaals zelf heb geprobeerd te maken met de 3D printer, maar het was niet stevig genoeg en had niet de functie zoals ik die wilde hebben.
Omdat het uiteindelijke onderdeel een stuk groter was dan ik had verwacht, bleek de zijconsole iets minder lang te zijn dan de bedoeling is, daarom steekt dat nu nog uit.

Misschien stilaan tijd voor een "show je groepenkast" topic ?
Ik heb er ook wel eentje die ik wil delen :-)

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...
Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2023 10:20:07 schreef Emittor:
Een van de laatst aangekochte onderdelen voor het dashboardproject zit nu ook vast.
(Een MAN-handremhendel, die elektronisch is gemaakt door het op en neer bewegende ventiel te voorzien van een deuveltje, en daaronder een schakelaartje zoals deze:)
[bijlage]

Is die schakelaar wel robuust genoeg? Ik zou een eindschakelaar nemen, iets zoals dit.

https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwj8gu_gkMqAAxW1hmgJHVhOC…

En over wat voor een dashboard hebben we het dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 augustus 2023 10:28:29 schreef Lambiek:
[...]
Is die schakelaar wel robuust genoeg? Ik zou een eindschakelaar nemen, iets zoals dit.

https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwj8gu_gkMqAAxW1hmgJHVhOC…

Dat weet ik nog niet. Het ding is wat fragiel, dat ben ik met je eens. Het ventiel beweegt in een gat aan de onderzijde (ik denk voor situaties om overdruk af te voeren) 3-4 mm op en neer, en dat is precies het bereik van dit schakelaartje. Er staat geen extreme kracht op, en de kracht bij het aantrekken van de handrem wordt in de vorm van het draaien niet op de schakelaar uitgeoefend.

De link kon ik overigens niet openen wegens het blokkeren van Google's AdSense diensten.

Op 7 augustus 2023 10:28:29 schreef Lambiek:
En over wat voor een dashboard hebben we het dan?

Een dashboard geïnspireerd op dat van Volvo B10m(g) bussen, met wat toevoegingen voor een vrachtwagensimulator, op pagina 26 staat een foto, het lukte me niet dat bericht te linken.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hehe dank je Arco, tijdje geleden dat ik enigszins actief ben geweest, dus was kwijt hoe je ook weer berichtenlinks maakt :P.

Dit was trouwens een van de andere beslissingen die ik in versie 2 nam: het aansluiten van alle knoppen met iets anders dan vaste soldeerverbindingen, waarbij de massa bovendien geregen werd naar elke volgende knop, waardoor een knop niet volledig uitgenomen kon worden...

Ik gebruik rood en blauw voor voltages die geen deel uitmaken van de logische kant van de Arduino Due die zich bezighoudt met het overgrote deel van de joystickknoppen, en wit en zwart voor de input en massa van de Due voor de joystickknoppen.
Waar mogelijk probeer ik de boven en onderzijde om die reden zoveel mogelijk van elkaar gescheiden te houden, zodat het in 1 oogopslag duidelijk is met welke zijde ik werk.

[Bericht gewijzigd door Emittor op 7 augustus 2023 11:51:46 (33%)

High met Henk

Special Member

Wel een gave simulator.
wist niet eens dat een bus simulator een ding was (ken wel flight simulator, Race simulator)

is dit voor hobby? of is dit semi profi om buschauffeurs op te leiden?
niets ten nadele wellicht, maar ik ken geen bus simulatie programma's en kan me ook niet voorstellen dat er iemand is die uren op een kamertje buschauffeurtje gaat spelen.... Maar ok, ieder zijn meug natuurlijk. (kan me dat ook niet voorstellen bij een verkeersvliegen)

Het genre is in Nederland ook niet zo heel erg groot, in Duitsland, Polen en Tsjechië is het een stuk groter, met Duitsland misschien wel als koploper.

Er zijn er een paar, allemaal van verschillende fabrikenten: OMSI1 en OMSI2 (Der OMni-bus SImulator, van MR-Software GbR, een kleine ontwikkelaar die uit een vriendengroepje bestond dat ruzie kreeg waarna het team uit elkaar viel en de ontwikkeling stopte, en een van de ontwikkelaars met een allesomvattender project begonnen is genaamd LOTUS).
Bussimulator 16/18/21, van StillAlive Studios.
The Bus, van TML Studios.

De eerste is naar mijn mening de onbetwiste koning als het gaat om het realisme en het gevoel een lomp voertuig te besturen, maar ziet er grafisch erg beroerd uit (maar daarbij maak ik de afweging dat het realisme voor mij boven dat van grafische kwaliteiten gaat).
Bussimulator 16/18/21 en The Bus zijn grafisch allemaal vele malen moderner, maar daar ontbreekt naar mijn mening het gevoel van realisme juist weer: het gevoel een lomp voertuig te besturen heb ik in die simulators niet. Nou is The Bus nog in ontwikkeling, dus dat kan nog veranderen.
Bussimulator 18 (deze heb ik zelf gespeeld) zijn een eigenaardige mix van Amerikaanse-stijl afmetingen wegen, idioot simpel kunstmatig intelligent verkeer, maar met Duitse plaatsnamen.
Versie 21 speelt zich in een fictieve versie van volgens mij Chicago af.
18 en 21 hebben allebei last van een overdreven opgewekte "helper" in het spel, in de vorm van een vrouw die je al heel gauw uit wilt zetten :P .

Het is voor een hobbyproject: deels om iets nieuws te leren (ik heb rond mijn 10de denk ik voor het laatst redelijk actief iets met elektronica gedaan, en dat was dan nog een KEMO-kitje in elkaar zetten), maar ook omdat ik ooit ergens in de jaren 90 bij het Jeugdjournaal iets had gezien over iemand die een werkende vliegtuigsimulator gemaakt had, en me dat ontzettend cool leek om zelf te doen, maar dan voor iets anders (ik wist toen nog niet wat).

Een van de laatste aanpassingen in het project is het vervangen van de stuurwiel-aandrijving: dat is nu nog een Logitech G27, maar die was al defect voordat ik deze behoorlijk aanpaste om er een draaibereik dat meer op dat van oude bussen lijkt (ongeveer 3,5 keer links vanuit het midden en 3,5 keer rechts vanuit het midden).
De behuizing van de stuuras is kapot, dus een erg zwaar truckstuur maakt dat de barst die in die behuizing zit telkens wijkt...dat gaat dus op enig moment afbreken.
Ik heb een direct-drive stuurwielbasis aangeschaft, maar die weegt 5,2 kilo, dus daar moet ik nog even goed over nadenken hoe ik dat ga vastmaken.

Die stuurwielbasis gaat in ieder geval meerdere problemen oplossen, waaronder het probleem van het moeten helpen van het stuur bij autokalibratie (de G27 krijgt dat namelijk, samen met het oude fiets-balhoofd waarop de hele boel gemonteerd is zodat de G27 de klappen van het truckstuur niet direct op hoeft te vangen) maar ook het slippen van het stuur bij echt harde klappen (aanrijdingen e.d.)

maartenbakker

Golden Member

Indrukwekkend!

Misschien een idee om metalen onderdelen gebruiken waar plastic te zwak is? Is wel weer wat anders qua materiaalbewerking natuurlijk, maar dat is misschien geen bezwaar?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 7 augustus 2023 20:33:15 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 augustus 2023 12:35:38 schreef High met Henk:
kan me niet voorstellen dat iemand uren buschauffeur gaat spelen

Ho ja zeker, ieder zijn hobby. Hier alleen Cessna en Porsche in de simulator.
Maar ieder zijn/haar meug :)
Ziet er goed uit, die schakelpook.

High met Henk

Special Member

Tja, zo ieder zijn hobby natuurlijk. Er zullen er ook zijn die mijn verbouwing veel te ver vinden gaan. Ben nu ruim half jaar bezig en nog niet klaar met slopen. Ben inmiddels tegelijk wel aan het bouwen. (Dakkapel staat erop en Elektra dus net beginnen)

En ook niet iedereen zal paardrijden kunnen waarderen. Of aan auto's sleutelen.

Perspectieven veranderen ook: ik Ben voor mijn werk best wel regelmatig onderweg en soms ook per vliegtuig. Vroeger Wilde men vaak pilot, politie of brandweer zijn.

Als ik nu weer in een vliegtuig stap heb ik medelijden met de pilot: die man is gewoon veredelde buschauffeur. Geen vrijheid niets.. wel een dik salaries waarsschijnlijk.

Enfin: ieder zijn hobby dus: vindt de simulator echt prachtige en technisch knappe dingen. Maar zie mezelf er geen uren in doorbrengen.

Nog een kleine show your projects om on topic te blijven..

een bus simulator, tof... brengt mij wel op ideeen want ben er ook even mee bezig geweest tijdje terug.
De tienerdochter wil al eens kunnen rijden en heb vroeger eens een goeie simulator gevonden om te leren rijden, maar die vind ik helaas niet meer.
dan maar 'race spelletjes' waar ze traag kan in rondtoeren zonder iets te raken.
ik heb dan ook zelf een frame gelast met ene echte zetel van een auto. enkel de gordel ontbreekt

normaal is die kamer (zolder) pikdonker, er was nu wat meer licht om een foto te nemen. doordat je dus niks rondom u ziet behalve het beeld, is dat wel een rare ervaring. jammer dat de 'cockpit' view van dat spel slecht is :-(, op zoek achter betere software dus

zou die wel graag nog kunnen aanpassen met een echte schakelpook en koppelingspedaal.
toch maar eens kijken of ik geen echte pedalenset kan gaan gebruiken en die aansluiten op de electronica van dat stuur.

[Bericht gewijzigd door fcapri op 8 augustus 2023 09:13:23 (16%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Blue Sky

Cableguy

Zoiets heb ik een paar jaar geleden ook gemaakt met verwisselbare pedalen set, voor DCS flightsimulator (met VR) en racespellen. Niet echt een electronica project uiteraard.

https://www.uploadarchief.net/files/download/gamerig%201.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/91867b96-6173-40d9-9b57-c4ab62c8e514.jpg

Waar rook is, is stroom

Op 8 augustus 2023 09:11:44 schreef fcapri:
een bus simulator, tof... brengt mij wel op ideeen want ben er ook even mee bezig geweest tijdje terug.
De tienerdochter wil al eens kunnen rijden en heb vroeger eens een goeie simulator gevonden om te leren rijden, maar die vind ik helaas niet meer.

zou die wel graag nog kunnen aanpassen met een echte schakelpook en koppelingspedaal.
toch maar eens kijken of ik geen echte pedalenset kan gaan gebruiken en die aansluiten op de electronica van dat stuur.

Mocht je nog op zoek zijn naar iets dat lijkt op het besturen van een auto: city Car Driving is een Russische (ja echt :P ) rijsimulator in een stad (die daardoor niet per se lijkt op Nederlandse wegen of situaties, maar toch).
Er zijn volgens mij nog wat vergelijkbare opties, dus daar zou je eens op kunnen zoeken.

Ik heb nog een koppelingspedaal van Fanatec liggen dat je met een USB kabel direct aan de computer kunt koppelen als ik dat goed zeg. Nou is dat misschien niet meteen het meest praktische bij een ander type stuurwielbasis (want je hebt er het Fanatec-stuurprogrammapakket voor nodig, dus dat komt dan naast de software voor de stuurwielbasis die je al hebt te staan).

(Ik heb ook nog de andere pedalen, want het geheel past niet in het dashboardproject zonder er delen vanaf te moeten zagen, wat ik niet over m'n hart kon verkrijgen bij Fanatec-spul. Ik weet niet helemaal zeker of die andere pedalen in hun geheel zomaar op de computer aan te sluiten zijn. Er is iemand die met wat geknutsel met een Arduino wel iets voor elkaar gekregen heeft, maar dat moet je dan natuurlijk maar net willen).

Wat ik zelf gemerkt heb tussen simulatie en in het echt: het koppelen lukte mij nooit in simulaties, en ook nu ik in het echt auto heb gereden lukt me dat in simulaties niet. Er ontbreekt voor mij teveel terugkoppeling die je van het voertuig krijgt in de vorm van het bijtpunt voelen ("De auto die weg wil" als je de rem nog ingetrapt hebt of de handrem aangetrokken), of zoiets simpels als het juiste opschakelmoment.

Op 7 augustus 2023 22:52:26 schreef NordRack2:
[...]Ho ja zeker, ieder zijn hobby. Hier alleen Cessna en Porsche in de simulator.
Maar ieder zijn/haar meug :)
Ziet er goed uit, die schakelpook.

Het is eigenlijk de handrem (officieel volgens mij "handremventiel-hendel") :P.

Op 8 augustus 2023 10:04:19 schreef Emittor:

Wat ik zelf gemerkt heb tussen simulatie en in het echt: het koppelen lukte mij nooit in simulaties, en ook nu ik in het echt auto heb gereden lukt me dat in simulaties niet. Er ontbreekt voor mij teveel terugkoppeling die je van het voertuig krijgt in de vorm van het bijtpunt voelen ("De auto die weg wil" als je de rem nog ingetrapt hebt of de handrem aangetrokken), of zoiets simpels als het juiste opschakelmoment.

het koppelen zou ik los van de simulator zetten. als ik een 'mechanische' schakelpook maak, dat die vastzit zolang je de koppeling niet indrukt.
en wat electronica ertussen dat de gaspedaal niet werkt zolang de koppeling is ingedrukt. het enige verschil is dat je dan gaspedaal indrukt maar de toerenteller niet ziet omhoog gaan. koppeling half ingedrukt = gaspedaal zijn signaal half door geven. dan vertrek je ook een stuk trager.

ik heb vroeger een spel gebruikt, een circuit race spel, waar je eerst de rijlessen moest volgen.
simpele dingen hoor, binnen X tijd optrekken van een bepaalde snelheid waarbij je dan zelf moest schakelen.
een constante snelheid rijden en aan een kegeltje moest je dan in de remmen...
slalommen tussen paaltjes...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Oh het ging met het koppelen meer om te weten wanneer het nodig is, niet per se de elektronische kant ervan.
De koppelingblokkade lijkt me lastig om betrouwbaar te maken eerlijk gezegd.
Ik twijfel zelf of ik de Fanatec schakelpook die ik heb om zal bouwen naar de schakelpook die er in de Van Hool bus zat waarop ik een testles volgde: de handrem zat rechts, D1 in het midden, en D2 links.
Vanuit het midden naar voren had je dan nog A1 en A2, en naar achteren R en S1 (ik denk dat deze laatste een kruipset was, maar geen idee, tijdens de les werd alleen D1 gebruikt :P ).

maartenbakker

Golden Member

De bussen met handbak die ik als passagier heb meegemaakt, waren allemaal halfautomaat, met ik meen een pneumatisch pookje. Kon heel soepel gaan als de chauffeur er al eens eerder op gereden had, maar ze werden ook wel eens mishandeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier een hele instructiefilm over hoe je die dingen moet gebruiken: https://youtu.be/8u4-hPTX_u8

En ook met voorbeelden van wat je dus niet moet doen :) en de gevolgschade daarvan.

Zo'n pookje erbij voor de halfautomaten zou wel leuk zijn. Ik heb die bussen (als Daf MB200) alleen in hun laatste jaren op aarde bewust meegemaakt. Maar in mijn stad reden ze vooral met volautomaat rond. Daarbuiten heb ik eens gefascineerd staan kijken naar het minipookje.

Zo rond 2001 werden zowel de MB200's als de Volvo B10 of Alliances van NZH vervangen door de VDL Ambassadors van Connexxion. Ik was toen 10, dus echt veel weet ik er niet meer van. Wel opvallend dat de MB200's nog zó lang, tegelijk met de Volvo's in dienst bleven.
Het is dat bussen met lage instap vereist zijn voor het vervoer van mensen die met kinderwagen, rolstoel of rollator mee willen of moeten. Maar anders hadden ze hier waarschijnlijk nog steeds rondgereden. Tot oktober dan, wanneer de nieuwe concessie in gaat met de eis dat de nieuwe bussen elektrisch zijn.

Die eerste generatie ambassadors waren lawaaiige rotdingen. De gier van de versnellingsbak was gekmakend. Bleef ook altijd net effe een paar seconde te lang in de versnelling hangen, om dan met een flinke duw naar de volgende te schakelen. De Volvo's hadden een veel melodieuzer klinkende versnellingsbak. Duidelijk hoorbaar, maar niet hinderlijk. De huidige VDL's zijn wat dat betreft alweer een stuk beter, maar het comfort van de Volvo's blijft ongeëvenaard. Comfort in stadsbussen? Het kan :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 8 augustus 2023 12:47:40 schreef Ledlover:
Hier een hele instructiefilm over hoe je die dingen moet gebruiken: https://youtu.be/8u4-hPTX_u8

Het is dat ik weet hoe ik moet schakelen in een volledig handmatige versnellingsbak, het ging gewoon om het feit dat ik het optimale punt in simulatie nooit goed genoeg aanvoelde om het goed te kunnen doen, het is een beetje hetzelfde als de enorme bewegingsziekte waar ik snel last van krijg met een VR bril omdat ik alle andere vormen van beweging niet in mijn evenwichtsorgaan waarneem.

Zo'n pookje erbij voor de halfautomaten zou wel leuk zijn.

Ik heb het schakelpookje van de G27 erbij, dus misschien dat ik daar iets mee kan doen als ik dat zou willen, maar ik heb ook dit ding uit een Volvo FH, en de Fanatec-schakelpook:

Ik heb die bussen (als Daf MB200) alleen in hun laatste jaren op aarde bewust meegemaakt. Maar in mijn stad reden ze vooral met volautomaat rond. Daarbuiten heb ik eens gefascineerd staan kijken naar het minipookje.

Toen de MB200's hier uit dienst gingen was ik 14 of 15, dus daar heb ik ook niet zo veel van meegekregen.

Zo rond 2001 werden zowel de MB200's als de Volvo B10 of Alliances van NZH vervangen door de VDL Ambassadors van Connexxion.

Wij raakten de B10m(g)'s (hier ook wel de DuveDec's genoemd) hier in 2005 kwijt aan Arriva, dat er ten opzichte van Connexxion vervolgens een enorm potje van maakte, 6 jaar lang, en daarna werd ingewisseld door EBS in 2011.

Die eerste generatie ambassadors waren lawaaiige rotdingen. De gier van de versnellingsbak was gekmakend. Bleef ook altijd net effe een paar seconde te lang in de versnelling hangen, om dan met een flinke duw naar de volgende te schakelen.

Mijn ervaring was hier vooral (ik denk dat wij Voith bakken hadden met Arriva) dat ze bij het optrekken geen kickdown leken te hebben, en dus veel te vroeg opschakelden: die dingen waren niet weg te krijgen bij een bushalte en werden hier door chauffeurs alom gehaat, de dienstregeling op tijd rijden was met die dingen onmogelijk.
De koplampen waren ook echt allerbelabberdst, en met een beetje tegenwind waren die dingen nauwelijks op de 70 km per uur te krijgen.

De Citea's zijn inderdaad stukken prettiger, maar ik blijf die laagvloerse bussen doorgaans rommel vinden. Scania Omnilink is helemaal zo'n voorbeeld: een vrachtwagenbouwer die bussen ging maken, ik vind persoonlijk dat ze het bij vrachtwagens hadden moeten houden :P .

Om nog wel on-topic te blijven: ik heb de binnenkant van de pook eerst geprobeerd te ontdoen van alle CAN-bus achtige (het is het officieel niet, maar door de module waar die normaal op aangesloten zit, zit het er wel heel dicht tegenaan) onderdelen, maar bleef ergens een spoortje houden dat de hele tijd voor een valse verbinding zorgde (mogelijk ook omdat in originele toestand die pook de stand afleest aan op z'n minst 3 hall-sensoren: 2 van de direct omliggende sensor die aangesproken wordt moeten laag zijn, anders is er een probleem.

Ik heb de vorm van de oude print overgetrokken en er in plaats van met hallsensoren met reed-contacten een nieuwe versie van gemaakt (ik denk er wel over het ooit nog eens met hall-sensoren op te lossen vanwege de betrouwbaarheid, eerlijk gezegd).

Op 2 augustus 2023 22:04:39 schreef rew:
Al heel lang willen hebben een programma wat met m'n lab supply babbelt en gewoon ondervraagt wat er gaande is.

Vandaag m'n fietsaccu opgeladen.

De micro-watt-seconden is DUIDELIJK de 32 bits voorbij. Met zo'n 10 bits: een factor 1000... Er is 1158 Wh ingegaan.

Na zoveel uur kwam ik er achter dat ik "lui" de "achter de comma" spanning niet had ingesteld. Horizontale as is (ongeveer) uren.

[Bericht gewijzigd door rew op 9 augustus 2023 09:30:18 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb een miniatuur dimmer gemaakt voor LED-verlichting. Geschikt voor LEDstrips van 9 tot max. 24 VDC. Kan theoretisch tot 3A sturen en voorzien van een 2A zekering. Verder knoppen op de achterkant voor lichter/donkerder en bovenop een aan/uit schakelaar. Daarnaast de luxe ingebouwd om het ook met een IR-afstandbediening aan te kunnen sturen. Afmetingen printplaatje zijn 80 x 7.5mm.
Het was een leuk tijdverdrijf om het te ontwerpen / maken. Het heeft wat tijd gekost, incl. het schrijven van broncode voor de dimmer en de afstandbediening, maar hij doet het.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Dit topic is gesloten