Op 8 augustus 2023 12:47:40 schreef Ledlover:
Hier een hele instructiefilm over hoe je die dingen moet gebruiken: https://youtu.be/8u4-hPTX_u8
Het is dat ik weet hoe ik moet schakelen in een volledig handmatige versnellingsbak, het ging gewoon om het feit dat ik het optimale punt in simulatie nooit goed genoeg aanvoelde om het goed te kunnen doen, het is een beetje hetzelfde als de enorme bewegingsziekte waar ik snel last van krijg met een VR bril omdat ik alle andere vormen van beweging niet in mijn evenwichtsorgaan waarneem.
Zo'n pookje erbij voor de halfautomaten zou wel leuk zijn.
Ik heb het schakelpookje van de G27 erbij, dus misschien dat ik daar iets mee kan doen als ik dat zou willen, maar ik heb ook dit ding uit een Volvo FH, en de Fanatec-schakelpook:

Ik heb die bussen (als Daf MB200) alleen in hun laatste jaren op aarde bewust meegemaakt. Maar in mijn stad reden ze vooral met volautomaat rond. Daarbuiten heb ik eens gefascineerd staan kijken naar het minipookje.
Toen de MB200's hier uit dienst gingen was ik 14 of 15, dus daar heb ik ook niet zo veel van meegekregen.
Zo rond 2001 werden zowel de MB200's als de Volvo B10 of Alliances van NZH vervangen door de VDL Ambassadors van Connexxion.
Wij raakten de B10m(g)'s (hier ook wel de DuveDec's genoemd) hier in 2005 kwijt aan Arriva, dat er ten opzichte van Connexxion vervolgens een enorm potje van maakte, 6 jaar lang, en daarna werd ingewisseld door EBS in 2011.
Die eerste generatie ambassadors waren lawaaiige rotdingen. De gier van de versnellingsbak was gekmakend. Bleef ook altijd net effe een paar seconde te lang in de versnelling hangen, om dan met een flinke duw naar de volgende te schakelen.
Mijn ervaring was hier vooral (ik denk dat wij Voith bakken hadden met Arriva) dat ze bij het optrekken geen kickdown leken te hebben, en dus veel te vroeg opschakelden: die dingen waren niet weg te krijgen bij een bushalte en werden hier door chauffeurs alom gehaat, de dienstregeling op tijd rijden was met die dingen onmogelijk.
De koplampen waren ook echt allerbelabberdst, en met een beetje tegenwind waren die dingen nauwelijks op de 70 km per uur te krijgen.
De Citea's zijn inderdaad stukken prettiger, maar ik blijf die laagvloerse bussen doorgaans rommel vinden. Scania Omnilink is helemaal zo'n voorbeeld: een vrachtwagenbouwer die bussen ging maken, ik vind persoonlijk dat ze het bij vrachtwagens hadden moeten houden
.
Om nog wel on-topic te blijven: ik heb de binnenkant van de pook eerst geprobeerd te ontdoen van alle CAN-bus achtige (het is het officieel niet, maar door de module waar die normaal op aangesloten zit, zit het er wel heel dicht tegenaan) onderdelen, maar bleef ergens een spoortje houden dat de hele tijd voor een valse verbinding zorgde (mogelijk ook omdat in originele toestand die pook de stand afleest aan op z'n minst 3 hall-sensoren: 2 van de direct omliggende sensor die aangesproken wordt moeten laag zijn, anders is er een probleem.
Ik heb de vorm van de oude print overgetrokken en er in plaats van met hallsensoren met reed-contacten een nieuwe versie van gemaakt (ik denk er wel over het ooit nog eens met hall-sensoren op te lossen vanwege de betrouwbaarheid, eerlijk gezegd).