Uitschakelen FM op cai

Op 13 september 2021 14:17:55 schreef Frederick E. Terman:
Ik vind dit zó humoristisch. Tientallen jaren is er geklaagd over het FM-signaal op de kabel. Ruis, intermod, slecht gehermoduleerd (hergemoduleerd?), weet ik 't allemaal.
Niet alleen dat: in elke discussie haastte iedereen zich te verklaren dat HIJ1 natuurlijk liever zou doodvallen dan betrapt te worden met naar kabel-FM te luisteren. Waardoor je je dan weer afvraagt wat het probleem dan is.

1theoretisch/pc ook 'ZIJ', maar in werkelijkheid altijd kerels :D

Nu het plotseling afgeschaft wordt (we hebben slechts ruim twintig jaar kunnen wennen aan het idee!), blijkt dat het kabelsignaal edel, oorstrelend, en in het algemeen onvervangbaar was.
Zijn dat dezelfde klagers nog, of zijn de kabelhaters in die twintig jaar integraal vervangen door een hele generatie kabeldoetjes? :)

Het zijn verschillende groepen. De 1 promille kabelhaters is nu stil, de 1 promille kabeldoetjes trekt haar/zijn bek nu open.
En met 7 miljoen huishoudens is 1 promille nog steeds 7000 abonnees.

Persoonlijk denk ik dat ze allemaal gewoon een coronavaccin moeten halen zodat ze de muziek(?) ongecomprimeerd met 5G naar hun cortex kunnen streamen!

het komt er gewoon op neer dat je al je FM ontvangers naar de stort kunt doen en wordt gedwongen iets anders te kopen in het kader van vooruitgang. daar ligt uiteindelijk het punt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 14 september 2021 09:05:14 schreef testman:
het komt er gewoon op neer dat je al je FM ontvangers naar de stort kunt doen en wordt gedwongen iets anders te kopen in het kader van vooruitgang. daar ligt uiteindelijk het punt.

En dat is nu precies wat ik bedoel.Geldklopperij :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fzwart

Golden Member

En met een IP-radio ben je ook niet veilig. Reciva is nu echt helemaal uit de lucht dus alle ip-radio's die daarop leunen worden onbruikbaar als je niet van te voren maatregelen hebt genomen.
Gelukkig was ik op tijd en kan nu nog wel handmatig streams wijzigen via mijn Raspberry maar wie dat niet op tijd gedaan heeft voordat reciva verdween is nu kansloos. Als er nu een stream veranderd dan kan je hem niet meer programmeren.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
maartenbakker

Golden Member

Op 14 september 2021 09:05:14 schreef testman:
het komt er gewoon op neer dat je al je FM ontvangers naar de stort kunt doen en wordt gedwongen iets anders te kopen in het kader van vooruitgang. daar ligt uiteindelijk het punt.

FM zit nog in de ether als het internet al jaren niet meer bestaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 14 september 2021 09:53:41 schreef mel:
[...]En dat is nu precies wat ik bedoel.Geldklopperij :)

:D

Geldklopperij is echt niet de reden, Ziggo wordt er niet rijker van.
FM kost gewoon teveel bandbreedte, en met de altijd groeiende internet snelheden heeft men die extra bandbreedte gewoon nodig.
Om diezelfde reden is de analoge TV verdwenen van de kabel.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 september 2021 10:16:01 schreef fzwart:
Reciva is nu echt helemaal uit de lucht

Dat is jammer. Zolang een station blijft zitten waar-ie zit gaat het goed, maar na een verhuizing wordt het zeuren inderdaad.
Zelf kan ik trouwens mijn Reciva-powered 'tonnetje' wél van nieuwe URL's voorzien. Blijkbaar hangt het van het merk en model af. Maar het automatisch kiezen was natuurlijk, vooral voor de 'gewone luisteraar', veel leuker en handiger.

Zelf heb ik veel plezier van 'Radio Garden' (voor pc/tablet en telefoon).
http://radio.garden/settings/introduction

Een grappige mogelijkheid, vooral leuk als je onderweg bent, is dat hij lokale stations kan opzoeken. Uiteraard kun je ook op andere manieren stations uitkiezen.

--

Op 14 september 2021 09:05:14 schreef testman:
het komt er gewoon op neer dat je al je FM ontvangers naar de stort kunt doen

Kan; of je kunt er gewoon een antenne aan hangen en fijn FM luisteren. Zenders genoeg, nog altijd. En die zou je toch niet willen dwingen te stoppen bij gebrek aan ontvangers? ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fzwart

Golden Member

Op 14 september 2021 11:56:10 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat is jammer. Zolang een station blijft zitten waar-ie zit gaat het goed, maar na een verhuizing wordt het zeuren inderdaad.
Zelf kan ik trouwens mijn Reciva-powered 'tonnetje' wél van nieuwe URL's voorzien. Blijkbaar hangt het van het merk en model af. Maar het automatisch kiezen was natuurlijk, vooral voor de 'gewone luisteraar', veel leuker en handiger.

Het gaat om een dnt IPdio Tune van al aardig wat jaartjes oud.
Ik heb nog via Reciva allemaal streams toegevoegd die verwijzen naar mijn Raspberry waar dan de "echte" streams in geconfigureerd staan. Dus mocht er eentje veranderen dan is het een kwestie van die in de Raspberry te veranderen. Toevoegen van extra nieuwe streams op de radio kan niet meer maar ik heb er 20 extra als dummy geconfigureerd die ik kan aanpassen.
Hoe dan ook is alle apparatuur zoals weerstations die je via een externe site moet benaderen hiervoor gevoelig. Stopt de site er mee dan heb je weinig meer aan je apparaat.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
mel

Golden Member

Gewoon allemaal naar PI4AA luisteren :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
PE9SMS

Special Member

Op 14 september 2021 11:48:46 schreef Sine:
[...]

:D

Geldklopperij is echt niet de reden, Ziggo wordt er niet rijker van.
FM kost gewoon teveel bandbreedte, en met de altijd groeiende internet snelheden heeft men die extra bandbreedte gewoon nodig.
Om diezelfde reden is de analoge TV verdwenen van de kabel.

Extra bandbreedte om te concurreren met glasvezel. Dat lijkt me op voorhand een verloren strijd.

Waar digitale TV meerwaarde biedt boven analoge, namelijk prachtige beeldkwaliteit, is dat bij radio niet zo. Ik hoor geen verschil tussen kabel-FM of DVB-C-radio of webradio. Oftewel, ik word met werk en kosten opgezadeld waar ik niks voor terug krijg.

This signature is intentionally left blank.

Tja, ze moeten wat als ze de upload omhoog willen gooien. Dan zijn die frequenties gewoon nodig voor de upstream kanalen.

De meerwaarde is laag. Ja, in theorie is radio via DVB-C of DAB+ betere kwaliteit dan de analoge FM.

In de praktijk gebruiken ze (vooral op DAB) lage bitrates waardoor de winst 0 is.

En erger nog, de soundprocessing verkracht het signaal meer dan er verder in het traject aan encoding/transport slechter wordt.

Een maximaal gecompressed nummer wat dan ook nog eens in de radiostudio verder gesloopt wordt.. daar is weinig eer meer aan te behalen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 14 september 2021 14:11:31 (14%)

Sine

Moderator

Op 14 september 2021 13:56:07 schreef PE9SMS:
[...]Extra bandbreedte om te concurreren met glasvezel. Dat lijkt me op voorhand een verloren strijd.

Een strijd die je zo lang mogelijk wilt rekken, ze kunnen nu op plaatsen al Gbit leveren, weliswaar asymmetrisch en veel te duur, maar toch.
Voor 90+% van de verbruikers totaal overbodig trouwens.

Bij de concurrenten zit je overigens met het zelfde probleem, daar krijg je ook geen radio over een coaxje bij.

PE9SMS

Special Member

Dat percentage zou wel eens rap kunnen dalen met de toename van allerlei zaken "in de cloud" en ook het thuis werken, wat voor een deel wel een blijver zal zijn.

Op 14 september 2021 14:12:43 schreef Sine:
[...]Bij de concurrenten zit je overigens met het zelfde probleem, daar krijg je ook geen radio over een coaxje bij.

Dat klopt, daarmee is voor mij de meerwaarde van Ziggo voor radio/TV weer een stukje kleiner geworden (internet komt hier al over glas).

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

Voor mij is de meerwaarde het DVB-C aanbod. Voor de radio gebruikte ik het al niet, maar het is wel een makkelijke oplossing als ik op de betreffende lokatie toch even radio wil luisteren; gewoon de TV aanzetten.

Op 14 september 2021 11:48:46 schreef Sine:
[...]

:D

Geldklopperij is echt niet de reden, Ziggo wordt er niet rijker van.
FM kost gewoon teveel bandbreedte, en met de altijd groeiende internet snelheden heeft men die extra bandbreedte gewoon nodig.
Om diezelfde reden is de analoge TV verdwenen van de kabel.

Nou is die hele FM band maar 3 kanalen breed (of nog geen 3 als ze 8MHz kanalen gebruiken voor Docsis, ik weet eigenlijk niet hoe dat nu zit), dus of het echt heel veel zoden aan de dijk zet? Maar ze hebben natuurlijk wel elk stukje nodig en het zit nou eenmaal dubbel op de kabel dankzij DVB-C dus de ontdubbeling is alsnog logisch.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 14 september 2021 19:35:31 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sine
Moderator
Gepost maandag 13 september 2021 19:22:20 |Quoten
Op 13 september 2021 17:56:56 schreef pararuud:
[...]

Klopt, kost bijna niets.
Op de tuner zit een doorlus mogelijkheid voor naar de TV met CI module. (Heb je TV tuner dan van af TV tuner doorlussen naar 2e Tuner voor radio)

Waarom zou je dat doen? Die hele CI en TV heb je niet nodig ... ja wellicht een keer om de box in te stellen.

Wacht even, volgens mij komt er maar 1 aansluiting in huis waar het digitale signaal (van Ziggo) uitkomt.
Daar staat normaal de TV of digi-TV tuner op aangesloten.

Stel, de audio installatie staat niet vlak naast de TV.....
want dan gebruiken we gewoon de TV(tuner).

Nu wil ik dus ook voor de de radio een 2e tuner aansluiten, om lange audiokabels te voorkomen. Deze tuner komt bvb naast de (tuner)versterker te staan. Om deze van signaal te voorzien heb ik geen aansluiting meer over in de wand, want daar zit immers de TV(tuner)....
Dus moet ik het signaal ergens anders vandaan halen, wat heel simpel is als de TV of TV tuner een doorlus mogelijkheid heeft. Daar sluit ik dan de 2e tuner voor de radio op aan.

(Ik neem aan dat niet uitgelegd hoeft te worden dat de oude radio-FM kabel aansluiting hier niet voor geschikt is, al is het alleen maar dat aansluiten met een coax kabel niet lukt, vanwege mannetje/vrouwtje probleem.)

Als 2e tuner voor de radio kan een stokoude tuner dienen, wel handig als er tulpstekkertjes op zitten.
Anders moeten we iets met een scart aansluiting prutsen.
Gebruik dan de geregelde uitgang, dus die naar de TV, want dan kan je meteen het volume regelen met de AB van de tuner, waarmee je ook van zender wisselt met de AB, dus je oude tuner versterker heeft opeens afstandbediening, dat is dan een winstpuntje...
(Op dezelfde manier waarop ik een stokoude TV opeens van AB kan voorzien)

Overigens zou het volgens mij niet uitmaken of je code 5555 of 4444 invoert in de tunerinstelling omdat dat alleen maar bepalend is voor HD TV, bij de 5 jes staat op1 HD NPO 1, bij de 4 tjes is dat SD TV. Voor radio maakt het niets uit. Radio zou het ook zonder smart card moeten doen, maar of je dan ook alle zenders krijgt heb ik nooit geprobeerd.

Splitter of antenneversterker met meerdere aansluitingen kan ook.

Sine

Moderator

Op 14 september 2021 19:45:51 schreef pararuud:
Klopt, kost bijna niets.
Op de tuner zit een doorlus mogelijkheid voor naar de TV met CI module. (Heb je TV tuner dan van af TV tuner doorlussen naar 2e Tuner voor radio)

Dat kan inderdaad, maar je kunt ook ergens een splitter inprikken, het inkomende signaal is daar meer dan hard genoeg voor.

Als 2e tuner voor de radio kan een stokoude tuner dienen, wel handig als er tulpstekkertjes op zitten.
Anders moeten we iets met een scart aansluiting prutsen.
Gebruik dan de geregelde uitgang, dus die naar de TV, want dan kan je meteen het volume regelen met de AB van de tuner.

Zijn die uitgangen geregeld? Dat ben ik eigenlijk nog bij geen enkele doos tegengekomen.

Radio zou het ook zonder smart card moeten doen, maar of je dan ook alle zenders krijgt heb ik nooit geprobeerd.

Radio zit gewoon onversleutelt op de kabel, geen CI nodig.

mel

Golden Member

Op 13 september 2021 22:35:01 schreef Hensz:
[...]
Volgens mij kijk je naar de verkeerde box. Je moet de TV-box hebben, niet het modem.

Ja,weet ik, daar zit geen uitgang op...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 september 2021 00:49:18 schreef Frederick E. Terman:
... en een scheepsofficier kent ook veel mensen die weten hoeveel streken er in een kompascirkel zitten...

Je probeert hier nu te bevestigen wat ik eigenlijk al schreef? Dat stukje over de steekproef quote je gemakshalve maar niet :-)
De steekproef is niet voldoende om een gebruikspercentage te bepalen, maar geeft wel aan dat het meer dan een paar gebruikers zijn. En dan bedoel ik de steekproef van mij en van Sine, want ook hij kwam maar bij een beperkte, selecte groep in huis. Percentage zal vast geen 50% meer zijn, maar ook nog lang niet 0.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik ben voorbereid op de toekomst!
Binnen een dag was het Ziggotunertje binnen. Programmeren is een fluitje van een cent.
Alleen een paar maal wat bevestigen, zoals taal, land en kabelaar en het ding begint zich vol te zuigen.
Even wennen dat de zendernummers bij 800 beginnen, maar da's geen probleem. Je kunt ook favoriete zenders programmeren op de voorkeurtoetsen van de AB.
Met mijn Revox heb ik nu digitale ontvangst, kan de zenders met afstandsbediening kiezen en ook het volume is regelbaar met de AB. Voor mij kan de FM uitgezet worden.

maartenbakker

Golden Member

Dat is nog best een mooi kastje, vooral een goede display wat wel handig is op een radio.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 september 2021 19:55:54 schreef maartenbakker:
Dat is nog best een mooi kastje, vooral een goede display wat wel handig is op een radio.

Lekker klein ook, BxHxD 150x13x135mm.
De "radio" aansluiting, geeft te weinig signaal voor de tuner (staat ook in de manual) en moet dus op de uitgang "TV", maar hij heeft een doorlus voor een TV. Met een goede CAI splitter kan het ook als de apparaten ver uiteen staan.

bprosman

Golden Member

Op 15 september 2021 20:09:11 schreef buzzy:
[...]Lekker klein ook, BxHxD 150x13x135mm.
De "radio" aansluiting, geeft te weinig signaal voor de tuner (staat ook in de manual) en moet dus op de uitgang "TV", maar hij heeft een doorlus voor een TV. Met een goede CAI splitter kan het ook als de apparaten ver uiteen staan.

Lijkt me ook logisch want de radio signalen zitten in de digitale streams in het TV frequentie gebied.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 september 2021 19:55:54 schreef maartenbakker:
Dat is nog best een mooi kastje, vooral een goede display wat wel handig is op een radio.

Zeker, daar loer ik al jaren op, eindelijk gevonden.

Radio luisteren via DVB-C doe ik al jaren, helaas hebben de ontvangers die ik ken geen display en dus geen aanduiding welk station er op staat. Dat heb ik opgelost met een schermpje er bij, PAL, diagonaal 105mm, werkt perfect.

Ontvanger van de kringloop + schermpje is nog steeds minder kosten in vergelijking met de ontvanger met dipslay. Maar, valt eigenlijk nog wel over heen te komen.
En / maar, hier blijft FM wel op de kabel :-)
Zo ook de analoge TV, 2 glasvezels hier, een voor radio en TV, de andere voor internet, dus geen ruimte gebrek.

Op 15 september 2021 10:59:48 schreef Sine:
[...]
Dat kan inderdaad, maar je kunt ook ergens een splitter inprikken, het inkomende signaal is daar meer dan hard genoeg voor.

[...]

Zijn die uitgangen geregeld? Dat ben ik eigenlijk nog bij geen enkele doos tegengekomen.

[...]

Radio zit gewoon onversleutelt op de kabel, geen CI nodig.

Splitter kan, maar bij lange kabels naar TV kan het teveel signaalverlies geven.

Ja, al die uitgangen zijn geregeld, zelfs de HDMI !!
Behalve de scart voor de video, en andere uitgangen.

Als je een uitgebreider abonnement hebt is voor extra zenders wel een smart card nodig.