Radiator ventilatoren

Beste mensen,

De laatste jaren heb ik geprobeerd om mijn stroom en gasverbruik naar beneden te krijgen door "simpele" basis dingen en heb vorig jaar daardoor 700+ euro terug gekregen. Vandaag was het weer tijd om de standen door te geven en zie nu dat ik weer een 10% naar beneden ben gegaan met alles (dik tevreden dus). Wat ik dit jaar heb getest was het huis opwarmen met een stroomkacheltje om snel de warmte er in te krijgen en daarna de cv het werk laten doen, wie weet was dit toch de manier wat heeft geholpen.

Nu kan ik mijn woonkamer, als deze eenmaal op temperatuur is, met drie dikke kaarsen warm houden zonder de cv te laten draaien. Dat is interessant omdat ik ooit x kaarsen heb gekocht voor 0,50 per stuk (van die hele grote lompe kaarsen), dus kan dit jaar daar wat extra gebruik van maken.

Nu is mijn volgende stap om eens na te gaan denken of radiator ventilatoren zin hebben, her en der lees ik dat dit enorm kan schelen in verbruik door betere doorstroom van warmte en dus verspreiding daarvan. Nu zie ik hiervoor kant en klaar units vanaf 100 euro wat natuurlijk nergens over gaat, mijn gedachte is dan ook om hier zelf iets voor te gaan maken in de toekomst. Nu brengt ergens mij de twijfel dat ik wellicht met suizende ventilators kom te zitten als ik er een x aantal van nodig ben, ik zou dan moeten zoeken naar soorten die echt heel stil zijn. Verder is het zoeken naar een manier dat deze ook gewoon weer uitgaan als eenmaal de kamer op temperatuur is en/of de cv stopt.

Mijn vraag: Is er iemand die dit zelf heeft gemaakt (ingewikkeld of simpel) en ervaring heeft met het wel/niet voordeel hebben en geluidshinder? Het hoe te maken en etc is nog niet van belang omdat ik er nu niet direct aan toe kom, maar wil wel graag een beetje ervaring van anderen horen omdat het mogelijk mooi kan aansluiten bij mijn eerste project.

Vriendelijke groet,
Steffen

Nil volentibus arduum

Ik had vorig jaar deze dingen besteld. bewust op 5V om op een USB-uitgang te laten werken en met 12V ventilatoren een stil systeem te hebben.

Helaas zijn ze nooit geleverd dus enkele weken terug weer een paar besteld maar zijn nog niet binnen...

In tegenstelling tot die kant-en-klare dingen die beweren geen ruststroom te hebben, zul je wat verliezen aan standby stroom maar lijkt me niet echt een probleem.

(Ik wil ook meer met elektrische kacheltjes verwarmen vanwege 1000kWh per jaar overschot waar ik 9ct/kWh voor krijg, maar daar wil moeders de vrouw niets van weten (lawaai en luchtstroom)).

benleentje

Golden Member

Wat ik dit jaar heb getest was het huis opwarmen met een stroomkacheltje om snel de warmte er in te krijgen en daarna de cv het werk laten doen, wie weet was dit toch de manier wat heeft geholpen.

Er is een x-aantal energie nodig om je huis te verwarmen en of je dat nu snel of langzaam doet maakt niks uit zolang je huis goed geïsoleerd is.
Een elektrische kachel is gewoon duurder dan gas tenzij je de elektrische kachel op zonnepanelen laat draaien.

Een goede en op goed manier ingebouwde ventilator hoor je niet. Over het algemeen nis een grote ventilator stiller omdat deze daardoor langzamer kan draaien en toch ongeveer evenveel lucht verplaats.

https://cdn.webshopapp.com/shops/13140/files/3747715/hapro-radiaal-ventilator.jpg
Omdat een radiator lang en smal is zou ik een radiaal ventilator nemen. Een goede radiaal ventilator is erg stil, maar dat heeft ook weer te maken met hoe snel deze draait dus een type met laag toerental is dan meestal stiller.

zul je wat verliezen aan standby stroom maar lijkt me niet echt een probleem.

Daarom lijkt me het geen goed idee om je stille radiatoren met geforceerde lucht te laten werken. Je kan dat doen om 2 redenen
1ste omdat je gewoon te weinig radiatoren hebt en je de boel niet warm krijgt dan lijkt met het wel een goed idee.
2de om je huis sneller op te warmen. Maar sneller opwarmen en energie besparen zijn een beetje tegenstrijdig met elkaar. En dat vind ik dan geen goed idee.

maar daar wil moeders de vrouw niets van weten (lawaai en luchtstroom)).

Dan heb je gewoon de verkeerde elektrische kachel. Gewoon een paneel nemen zonder ventilator een stuk stiller en geen wind.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 3 oktober 2021 17:11:01 (26%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Als je goede fans zoals Noctua neemt, hoor je ze nauwelijks.
Ik vraag me trouwens af of het veel effect heeft: bij een hete verwarming komt er van nature al een behoorlijke convectiestroming op gang...

Er zijn ook complete units die op een standaard radiator passen:

https://heatfan.eu/wp-content/uploads/2021/03/Heatfan-3-Dubbele-set-1-1-300x300.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 3 oktober 2021 17:13:15 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lol, ik gebruik nog geen 1000kWh en aan gas heb ik nu 946m3 verbruikt. Mijn extreem verbruik zat in de cv die nieuw geplaatst is en verder niets aan ingesteld is, dus lekker 16Kw op 85c en pendelen als ene gek. Hij staat nu op 10 en 75 en heb radiatorfolie in de woonkamer gebruikt. Verder gebruik ik geen 3 monitors meer plus de laptop ernaast.

Voor dit jaar kan ik nog kijken of ik +/- 1cm van de koelkast achterkant afhaal (luchtrooster) zodat ik weer een keukendeur kan plaatsen omdat de hal naar keuken geen deur heeft. Daarnaast zit in de hal een radiator die veel te veel vermogen geeft voor de ruimte en stookt de hal, keuken en bijkamer (zit ook geen deur in) met gemak op. Onzinnig omdat deze ruimtes zo goed als niet gebruikt worden.

Ik heb nog wel nagedacht over ene standkachel van 8Kw zodat ik op diesel werk en slechts 36Watt trek als deze aanstaat. Zou ik dat doen, dan kan ik feitelijk van het gas af (koken doe ik meestal op twee kleine pitje's en kook voor ene paar dagen dus gebruik daarna de magnetron) en hak ik een enorm gat in de kosten vanwege de levering, belasting en etc. Het enige wat jammer is dat ik dan nergens rode diesel kan halen (mits ik in de scheepvaart ga zoeken).

Afijn, het ging even om de ventilatoren voor de radiators. :)

Edit @Benleentje: radiaal ventilator, geniaal en nooit aan gedacht _/-\o_

Nil volentibus arduum
benleentje

Golden Member

Op 3 oktober 2021 17:06:42 schreef Arco:
Ik vraag me trouwens af of het veel effect heeft: bij een hete verwarming komt er van nature al een behoorlijke convectiestroming op gang...

Vraag ik me ook af.
Als je radiatoren inwendig niet al vinnen heeft dan heet een ventilator ook nagenoeg geen zin.
Als de radiatoren opgehangen zijn volgens voorschrift en als de omkasting die sommige hebben ook volgens dat zelfde voorschrift zijn gemonteerd dan is natuurlijke convectie gewoon voldoende. Natuurlijk zal een geforceerde luchtstroom met meer warmte geven en sneller opwarmen maar ik zie dar het nut niet van in.

Mijn CV ketel warmt bv het eerste half uur heel langzaam op zodat je cv leiding niet en je radiateuren niet de vervelende tikkende geluid hebben, het heeft dan ook weinig zin om dan radiatoren te gaan plaatsen omdat de het opwarmen dan enkel maar langer duurt. Maar mijn vriendin heeft dan weer een cv ketel dan binnen ca 5 minuten de radiatoren al op 60° heeft en er heel snel warmte is maar wel met hard tikkende radiatoren en leidingen zowel tijden het opwarmen als in bedrijf.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kaarsen zijn niet de gezondste optie.

Overigens is een kaars naar ik meen max 100 Watt dus een avondje van 6 uur = hooguit 2kW dat zijn 50 centen elektra of iets van 10 cent gas.

Ik vraag me af of ventilatie bij een opgewarmde kamer niet kouder aanvoelt en meer koude verspreid langs bijvoorbeeld gordijnen en muren.

Je beste winst: op de allerkoudste dagen jezelf bij familie en vrienden uitnodigen of onbeperkt koffie bij de Ikea drinken ;)

vergeten

Golden Member

Op 3 oktober 2021 17:22:14 schreef K7Jz:
Kaarsen zijn niet de gezondste optie.

Overigens is een kaars naar ik meen max 100 Watt dus een avondje van 6 uur = hooguit 2kW dat zijn 50 centen elektra of iets van 10 cent gas.

Waxinelichtjes!
http://www.energie-minderen.nl/public/je-huis-verwarmen-met-waxinelich…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Deze week heb ik hier naar staan kijken maar weet niet hoeveel lawaai ze maken, misschien volgende week toch maar eens proberen.
https://www.action.com/nl-be/p/tristar-plug-in-heater-/

LDmicro user.

Op 3 oktober 2021 17:22:14 schreef K7Jz:
Je beste winst: op de allerkoudste dagen jezelf bij familie en vrienden uitnodigen of onbeperkt koffie bij de Ikea drinken ;)

Dus dat gaat veel Ikea en op visite worden.

* Geen-Geld plaatste zojuist de keukendeur door een gasaansluiting aan te passen zodat alles net een beetje kon opschuiven. .

Nil volentibus arduum
benleentje

Golden Member

Overigens is een kaars naar ik meen max 100 Wat

Ik lees op wiki dat een kaars gemiddeld 70W is. Dan lijkt mij een maximum van 100W wat aan de lage kant. Maar goed kaarsen worden gemaakt om lang mee te gaan niet op veel vermogen af te geven :). Als je met een goed geïsoleerd huis bv ca 6kW aan verwarming nodig hebt en een gemiddelde kaars 70W is dan heb je 86 kaarsen nodig om dat te halen. Theoretisch goed te doen.

Kaarsen zijn niet de gezondste optie.

Tijd voor een groene hoog vermogen kaars ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 oktober 2021 17:49:37 schreef MGP:
Deze week heb ik hier naar staan kijken maar weet niet hoeveel lawaai ze maken, misschien volgende week toch maar eens proberen.
https://www.action.com/nl-be/p/tristar-plug-in-heater-/

Is voor mijn schuurtje wellicht een mooie optie omdat ik daarvoor ook nog steeds een oplossing zoek en daar mijn meeste tijd doorbreng in de toekomst. Is ongeveer 12m3. Gebruik daar nu een 1000W onhandig groot ding. Mooie optie en even iets beter dan direct binnen 10 seconden smoren in de hitte.

* Geen-Geld zit ondertussen heel hard na te denken waar de pennen van de bijkeuken/kamerdeur zijn gebleven...

Nil volentibus arduum

Action betekent Chinese bagger. Het mag niks kosten. Het zal vast werken. Maar na een paar maanden gaan de lagers zeker rammelen.

zo'n tangentiele fan heb ik ook onder de radiator gehangen, en een stel grote koelblokken erboven gehangen, vastgeklemd in de radiator. deze radiator heeft geen vinnen binnenin dus de capaciteit was al niet ruim plus boven de fan is wat meer massa wel beter voor de warme luchtstroom. hierdoor is de ruimte eerder warm, toerental regelbaar gemaakt, 24V fan uit een oude copier. met een thermostaat van een cv verdeler die op de leiding geklemd zit schakelt de fan aan als de leidingen over 35 graden komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In een duister verleden toen ik nog een gaskachel in de huiskamer had, toen gebruikte ik ventilatoren om de warmte snel in de kamer te verspreiden.
Denk aan om half 6 gaat de wekker, en je warmt snel even de huiskamer op voor ontbijt en koffie in comfort voor je naar je werk gaat.

(Het nadeel was, er was slecht 1 gaskachel voor het hele huis, op koude dagen bevroor het douchewater op de vloer)

Op zich kan het helpen om B.V. de warme lucht van onder het plafond naar beneden te blazen, of de circulatie bij de radiatoren te verbeteren, maar of dit met C.V. zoveel uit zou maken dat zou ik eerst eens moeten zien.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Het effect van een ventilator op de radiatoren is dat de radiator sneller afkoelt en het retourwater dus een lagere temperatuur heeft. Daardoor ontstaat in de ketel een groter temperatuurverschil tussen het vuur en het water. Dat geeft een betere warmteoverdracht en dus een beter rendement van de ketel. Maar ik vrees dat je dat voordeel verliest door het elektriciteitsverbruik van de ventilatoren.

Ik heb een andere strategie gevolgd. Bij het vernieuwen van mijn CV-installatie heb ik alle radiatoren overgedimensioneerd. Dat heeft hetzelfde effect maar dan heb je geen ventilatoren nodig. Het kost alleen een grotere investering in de radiatoren.

fzwart

Golden Member

Ik heb ook ventilatoren onder de radiatoren zitten en vind wel dat het een hoop scheelt. Die dingen schakelen bij 30 graden al aan en verspreiden dan al veel beter de lucht dan met alleen convectie bij die temperatuur.
Ik heb daardoor de temperatuur van de radiateren flink kunnen verlagen naar 55 graden in plaats van de standaard 80 tot 90 waardoor de temperatuur in de kamer ook nog eens gelijkmatiger is zonder de grote pieken en dalen.
En ja, gekocht zijn ze natuurlijk duur maar voor zelfbouw moet je ook ventilatoren kopen die stil zijn en dan ook nog ergens inbouwen zodat ze goed passen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

de ketel hier kan geeneens hoger als 75 graden verwarmen, maar voor het rendement is 50 graden beter als 75 graden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fzwart

Golden Member

Op 3 oktober 2021 19:43:16 schreef testman:
de ketel hier kan geeneens hoger als 75 graden verwarmen, maar voor het rendement is 50 graden beter als 75 graden..

Uit de manual:
! maximale aanvoertemperatuur (= temperatuur cv-water
dat uit de ketel naar de radiatoren stroomt) [°C];
instelbaar tussen 20 en 90°C (fabrieksinstelling = 90°C);

En hij stond hier ook op 90 graden. Schijnt dat ze dat bij installatie eigenlijk nooit aanpassen.

[Bericht gewijzigd door fzwart op zondag 3 oktober 2021 19:46:39 (11%)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ik ga gewoon even testen met die 12V fan's om te kijken of het Überhaupt verschil maakt. Mijn kamer is zonder kachel aan immens snel richting de 16 graden en bij het aanzetten van de verwarming duurt het gewoon erg lang ondanks dat de radiatoren niet aan te raken zijn zo heet.

Het punt dat ik het snel warm wil hebben is voornamelijk omdat het kortstondige momenten zijn doordat ik veel in het schuurtje zit op den duur. Het nadeel is dat ik liever niet mijn elektronica in het schuurtje wil plaatsen i.v.m. vocht. Stel ik wil dan even een uurtje of twee in huis werken dan moet het niet eerst een dik uur duren voordat het een beetje aangenaam is, maar het huis standaard verwarmen op 18 graden is geen optie omdat ik dan blijf stoken (super slechte isolatie).

Afijn, pruts binnenkort wel even iets in elkaar voor een test en een dwarsstroomventilator zou dan daarna eventueel een goede optie zijn in combinatie met een eerder geopperde oplossing met een aansluiting op de verwarmingsbuis en daarop in te stellen qua temperatuur.

Mooie optie's die niet bij mij waren opgekomen. _/-\o_

Nil volentibus arduum

Op 3 oktober 2021 19:46:00 schreef fzwart:
[...]

Uit de manual:
! maximale aanvoertemperatuur (= temperatuur cv-water
dat uit de ketel naar de radiatoren stroomt) [°C];
instelbaar tussen 20 en 90°C (fabrieksinstelling = 90°C);

En hij stond hier ook op 90 graden. Schijnt dat ze dat bij installatie eigenlijk nooit aanpassen.

een hr ketel staat standaard ook op 80% vermogen, dat is al aangepast hier. cv temperatuur bij een hr ketel is niet altijd max 90 graden, die hoge temperatuur is nog uit de open cv ketel tijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Interessant, door de aanvoer naar cv koeler te maken komt er idd een hoger rendement. Bij snellere verplaatsing warmte kan de aanvoer temp. naar beneden omdat je minder convectie nodig bent... Dit kan wel eens heel interessant gaan worden voor mij.... Moet ik wel de juiste verhoudingen vinden ten opzichte van elkaar.

#Leerzaam

Edit: Dat pieken en dalen was oorspronkelijk mijn probleem (pendelen door uit en aanvoer en geen rendement daardoor). Met bovenstaande haal je daar ook een deel uit als het om algemene temperatuur gaat en heb je een meer constante temperatuur. Leuk weetje om te leren.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op zondag 3 oktober 2021 20:18:41 (29%)

Nil volentibus arduum

Volgens mij was ook de gedachte achter de fannetjes op de verwarming dat de temperatuur van het CV-water omlaag kan omdat je inderdaad meer circulatie forceert. Maar het is een poosje geleden dat ik de achtergrond erachter gelezen heb.

Op 3 oktober 2021 17:49:37 schreef MGP:
Deze week heb ik hier naar staan kijken maar weet niet hoeveel lawaai ze maken, misschien volgende week toch maar eens proberen.
https://www.action.com/nl-be/p/tristar-plug-in-heater-/

Tja, in de filmpjes suggereren ze dat het een hele kamer verwarmd (maar ze beweren het niet). Maar dezelfde soort filmpjes beweren dat een airco (= waterverdamper) op USB ook je kamer meerdere graden afkoelt.

Kruimel

Golden Member

Vorig jaar heb ik tijdens een koudeperiode wel even geëxperimenteerd met een rij 12cm computerventilatoren (deze, IMHO aanraders), maar geen overweldigend resultaat gemerkt in de snelheid waarmee de kamer opwarmde. De radiator was aan de onderkant wel duidelijk koeler dan voorheen, dus ik vermoed een lager verbruik door een hoger rendement van de CV, maar dat heb ik niet gemeten. Ik denk ook niet dat het heel makkelijk is dat goed te meten. Ik merk dat wind veel invloed heeft op het energieverbruik.

Dat je afgelopen jaar minder hebt gestookt ligt zeker weten niet aan een stel kaarsen, en voor €700 koop je best veel warmte. Een CV is meestal in de ordegrootte tientallen kilowatts, en dat ga je met een kaars of een goedkoop heatertje van 400W niet redden. Misschien kan je wat meer warmte-overdracht provoceren met een grotere radiator, maar dan moet je aan de slag. Elektrisch verwarmen gaat je niet helpen tenzij je een zeer groot vermogen toepast, maar een gerichte straalkachel of een infraroodlamp kan wel een sterke ervaring van warmte geven zonder het hele vertrek te hoeven verwarmen. Ik heb wel gehoord van iemand die zo een lamp gebruikte tijdens de koudste nachten toen hij in een onverwarmd pand woonde.

je kunt met je jaarverbruik amper iets zeggen over zuiniger stoken door kleine aanpassingen, 5 dagen een oostenwind in de winter doen veel aan dat verbruik af, laat staan een week in februari dit jaar met -15 wat amper nog voorkomt tegenwoordig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer