Kenwood KD-5100 met problemen

Henry S.

Moderator

Ja kan het proberen, IC1 wordt hier 3/4 niet als logica gebruikt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
vergeten

Golden Member

Die rimpel is wel normaal.
Dan staat er 14,7-3,2=11,5v over R15(220K).
Die 3,2 v op pin 1&2 is te laag om als "H" gezien te worden.
"H" is bij de 15v voedingsspanning van IC1 boven 9+ volt, dan zou de uitgang pin 3 minimaal 13,5v (ook "H") moeten worden.

Nu is het een "L" en de uitgang is dat ook, het (en of and)poortje wordt hier als buffer toegepast.
Alleen het poortje pin 4,5&6 wordt logisch gebruikt.

Dus het lijkt mij dat de ingang van het poortje in IC1 pin 1&2 wat laagohmig is geworden, dat is niet goed.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 5 december 2021 20:28:21 schreef Henry S.:
Ja kan het proberen, IC1 wordt hier 3/4 niet als logica gebruikt.

Je bedoelt dat het de test waard is om deze te vervangen? Ik heb hem wel enkel nog maar gevonden per 25 te kopen (bij RS components). Iemand nog een idee waar ik deze zou kunnen kopen?

Ok, Henry,
erg bedankt. Is er iemand die me kan uitleggen wat IC1 eigenlijk doet, en wat er in dat IC dan juist fout is zodat ik onderstaande meetwaarden zou kunnen verklaren?

KGE

Golden Member

Op 6 december 2021 12:26:51 schreef roebas:
Ok, Henry,
erg bedankt. Is er iemand die me kan uitleggen wat IC1 eigenlijk doet, en wat er in dat IC dan juist fout is zodat ik onderstaande meetwaarden zou kunnen verklaren?

Het IC wordt als een soort buffer gebruikt met een hysteresis (door de 1M terugkoppelweerstand). De ingang van een CMOS poort is erg hoogohmig en zou het ingangssignaal niet mogen beinvloeden. De uitgang zou de ingang moeten volgen alleen kan de uitgang meer stroom leveren dan het zwakke ingangssignaal.

Is de voedingsspanning op IC1 gemeten wel ok ? (ik neem aan dat die op 15 Volt werkt)

Indien ok dan IC1 uitsolderen, en zonder IC meten of de ingang dan wel hoger wordt dan 3.5 Volt. Is die dan wel hoger dan een Volt of 6 dan is IC1 defect.

vergeten

Golden Member

Op 6 december 2021 13:36:38 schreef KGE:

Indien ok dan IC1 uitsolderen, en zonder IC meten of de ingang dan wel hoger wordt dan 3.5 Volt. Is die dan wel hoger dan een Volt of 6 dan is IC1 defect.

Als IC1 eruit is, en je meet 12v links op R15 (pin 2 connector) dan moet je dat ook meten rechts op R15 (pin 1 of 2 van het verwijderde IC1).
De meetstroom en de daardoor veroorzaakte spanningsval over R15, is bij een 10 MΩ ingangimpedantie van de meter (Fluke115) verwaarloosbaar.
Als je op de LoZ stand (3KΩ) zou meten wordt het een heel ander verhaal, dan blijft er nog maar 11,8v over van die 12v.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Gisteren zijn de IC's toegekomen.
Ik had een CD4071BE besteld, maar er is een HEF4071BP in de plaats geleverd.
Mag ik deze gewoon gebruiken ipv de originele CD4071BE? Ik ken niet zoveel van IC's vandaar dat ik het liever even vraag.

RAAF12

Golden Member

Er was iets met gebufferd en ongebufferd meen ik me te herinneren met BE op het eind... zoek....
https://www.ti.com/lit/an/scha004/scha004.pdf?ts=1639911657360&ref…
Buffered is B
Unbuffered is UB, logisch :-)
HEF was het Philips antwoord op de USA CD4000 serie. Je kan dat IC gebruiken in die Kenwood. Geen probleem.

Hallo, intussen heb ik IC1 vervangen en het oorspronkelijke probleem is hiermee opgelost. Ik kan nu de automatische mode en zo selecteren en de arm beweegt automatisch naar de juiste positie. Maar nu is er een volgend probleem opgedoken: de spoel die ervoor zorgt dat de toonarm ophoog gestuurd wordt, is continu bekrachtigd. Volgens de service manual zou R5 van IC3 hoog moeten zijn alvorens dit gebeurt, maar deze uitgang is gewoon 0V.
Toch wordt de spoel continu aangetrokken. Ik vermoed dat er iets mis is in de driver voor de solenoide. Iemand een suggestie die dit kan verklaren?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, ik heb het gevoel dat ik er bijna ben nu.....

Collector Q17 spanning meten.
Zal ook die 3,6 volt zijn als de bedrading goed is.

Wanneer je de basis van Q16 aan aarde legt, dat mag gewoon, dan zou de solenoid bekrachtiging weg moeten zijn. Gebeurt dat wel, dan zit de fout in het IC, gebeurt dat niet dan zit de fout in Q16-Q17.

Aah! Die nul volt is al gemeten op het IC! Dan vervang Q16 en Q17. Of alleen wat daar defect is.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op zaterdag 25 december 2021 17:55:18 (15%)

Ik heb zonet nog eens gecontroleerd. Als ik op de knop "cueing" duw dan komt er inderdaad 15V op R5 van IC3. Als ik de knop terug afzet, dan valt de uitgang terug naar 0V. Dus IC3 en alles ervoor lijkt nog correct te werken. Ik ben er vrij zeker van dan de driver van de spoel dus defect is.
Q16 = 2SC945 en hiervan heb ik nog een nieuw exemplaar liggen
Q17 = 2SC2003 en deze heb ik niet liggen. Ik heb wel een 2SC1384 liggen. Zou ik deze mogen gebruiken?
De 2SC1384 heeft een VEC van 50V ipv 80V voor de 2SC2003
De 2SC1384 heeft een P van 1W ipv 600mW voor de 2SC2003

Heb de 2SC1384 toch maar genomen als vervanging.
De platendraaier werkt terug volledig automatisch! Allemaal erg bedankt voor de hulp.

Mooi resultaat.

Contoleer diode D18. Wanneer die niet goed is, dan krijg je het probleem (defecte Q17) weer terug. De zelfinductie van de relais spoel geeft spanningspieken op de collector van Q17 en die diode "vangt die af". En juist met een Vce_max van 50 volt i.p.v. 80 volt (de originele) kom je misschien in de gevarenzone.

(De 2SC945 is mogelijk het eerste slachtoffer van spanningspieken: Vce_max is 50 volt).

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 28 december 2021 12:39:14 (12%)

Henry S.

Moderator

De volgende stap is een goed element en naald :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Daar moet ik nog eens werk van maken ;-)

Henry S.

Moderator

Ik ben een liefhebber geworden van de Ortofon 2M Black :9~.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb op mijn Thorens een Ortofon FF-15-XE. Net de naald vervangen, en ben hier zeer tevreden van. Wel nog nooit met een echt duur element gespeeld, dus misschien weet ik niet wat ik mis ;-)

mel

Golden Member

Ik heb al jaren een Shure backtrack element, type weet in niet. Bevalt prima.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hallo, ik ben er gisteren eindelijk toe gekomen om de platenspeler aan mijn versterker aan te sluiten, en wat blijkt: er komt slechts geluid uit 1 kanaal. Als ik met een signal tracer op de cinch connectoren van de platenspeler meet, hoor ik inderdaad slechts uit 1 kanaal geluid.
Als ik met een multimeter meet, dan heb ik een meet ik geen onderbreking tussen de kleine connectortjes die op het element schuiven en de cinch connectoren. Dus het blijkt niet in de bekabeling te zitten.
Volgens mij kan het dan enkel nog het element zijn. Gebeurt dit soms nog dat hiervan 1 kanaal niet werkt? De platendraaier had zeer lang stilgestaan op een zolder (gewoon ter info).
Ik vermoed dat er niks anders aan de hand kan zijn dan een defect element, maar wou een luisteren of er nog mensen zijn die dit al hebben meegemaakt (dus element speelt maar 1 kanaal meer af).

[Bericht gewijzigd door roebas op dinsdag 22 februari 2022 13:04:12 (12%)

Henry S.

Moderator

Dit nog niet meegemaakt, als je het zeker wil weten dan kan je de aansluitingen op het element omwisselen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

De aansluiting pinnetjes op het element kunnen gecorrodeerd zijn. De spoeltjes in het MD element kan je met de Ohmmeter meten. Dat gaat zelden kapot. Onderbrekingen in de kabel kan je makkelijk vinden met de pieper op de meter.

De onderbrekingen in de kabel had ik reeds gechecked en was in orde. Ik heb gisteren de kanalen eens andersom aangesloten op het element, en dan komt er inderdaad geluid uit het andere kanaal. Ik ben dus zeker dat het element stuk is. Had hier ook nog nooit eerder van gehoord, vandaar mijn vraag...
Als ik echter kijk naar de staat van het element/naald dan is het eigenlijk nog eigenaardig dat er uit 1 kanaal wel nog geluid komt :)
Dus op zoek naar een nieuw element....