Is deze condensator verdacht?

een aantal jaar geleden had ik ellende met de stuurhoeksensor van onze auto uit 2003.
daar had ik die module eruit gehaald en geinspecteerd, ik vond niks raar.
aangezien er een voedingsgedeelte in wat om van boordnet naar 5V te gaan, heb ik die goeduitziende condensator vervangen door een nieuwe. en tada, het probleem was weg.

autos hebben niet al de beste omstandigheden voor electronica (serieuze temperatuurwisselen, vriezen in de winter en opwarmen door verwarming, bakken in de zomer en koelen met airco...
na 15jaar kunnen condensatoren ook gewoon uitgedroogd zijn zonder dat ze bol komen van het gassen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Oke ik heb besloten in ieder geval de ROE en de FRAKO te vervangen.
Nu kan ik de aangegeven vervanger voor de ROE alleen op Mousser vinden, waar het mij 21 euro kost (1 euro voor het component EEU-FC1H221S, 20 euro verzendkosten.)

Hebben jullie een aanbeveling voor een ander alternatief?
Ik zie door de bomen het bos haast niet meer als ik ook nog rekening moet houden met rimpelstroom, esr, tolerantie, temperatuur en levensduur en goede kwaliteit.

@paul; als het aan de stelmotoren van de gasklephuizen ligt lijkt het mij heel toevallig dat die plotseling tegelijk problemen geven. Ik heb overigens gezorgd dat ik binnenkort de auto kan uitlezen met dealersoftware, zodat ik nog gerichter kan onderzoeken.

EgbertG

Golden Member

Het lijkt mij eigenlijk niet zo heel kritisch wat voor condensator je terugplaatst. Ik zou er zelf iedere beschikbare van goede spanning en capaciteit in durven zetten.

Gezien de PCB rondom de C's is het ook niet zo dat daar de grote stromen lopen.

Op 9 december 2021 10:45:51 schreef Cccasss:
Nu kan ik de aangegeven vervanger voor de ROE alleen op Mousser vinden, waar het mij 21 euro kost (1 euro voor het component EEU-FC1H221S, 20 euro verzendkosten.)

Hebben jullie een aanbeveling voor een ander alternatief?
Ik zie door de bomen het bos haast niet meer als ik ook nog rekening moet houden met rimpelstroom, esr, tolerantie, temperatuur en levensduur en goede kwaliteit.

@paul; als het aan de stelmotoren van de gasklephuizen ligt lijkt het mij heel toevallig dat die plotseling tegelijk problemen geven. Ik heb overigens gezorgd dat ik binnenkort de auto kan uitlezen met dealersoftware, zodat ik nog gerichter kan onderzoeken.

Probeer het eens bij Okaphone.com, zitten in Groningen, verzenden kost bij hun bijna niets en ze hebben zo'n beetje het hele assoriment van Panasonic in huis. Hebben ze het niet dan kunnen ze het bijna altijd voor je bestellen, levertijd ligt vaak niet hoger dan 1 of 2 dagen.

https://www.okaphone.com/

Bedankt voor de tips, ik heb net 2 alternatieven besteld van Wurth;

Eentje die goed is voor 10.000 uur bij 105 graden en eentje die 2000h goed blijft bij 125 graden.
De wurth wcap-at1h en de wcap-atet. Ik neig naar die met 10.000 uur levensverwachting :)

maartenbakker

Special Member

Op 9 december 2021 10:45:51 schreef Cccasss:

Panasonic FR is een betere keus qua levensduur dan FC. Conrad heeft ze ook, en een elektronicazaak in ehm.. Groningen? Ben de naam even kwijt.

Edit: Okaphone dus. En Wurth is waarschijnlijk ook geen slechte keus.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog een ander vraagje, uit nieuwsgierigheid;

Op de 2 roeserstein elco’s staat
220/63 ekr w6
220/63 ekr w8

Op wat voor een verschil duidt die w6 en w8?
Wat betekend EKR?

Meestal staat er op een chip/component/elco:

* naam van de fabrikant.
* component waarde / chip naam.
* een productie code: als er een batch "verdacht vaak terugkomt", dan weet de fabriek welke sukkel foute componenten heeft zitten maken.

Ik verwacht dus dat het een productie code is. Mogelijk inclusief een code voor de fabriek waar ie gemaakt is. "W6 EKR" is dan mogelijk jaar 6, week 23 (W A-Z: 1-26, a-z: 27-52 of andersom). en EKR de code voor de fabriek / productielijn die hem gemaakt heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Special Member

Op 10 december 2021 14:52:46 schreef Cccasss:

Op de 2 roeserstein elco’s staat
220/63 ekr w6
220/63 ekr w8

Wat betekend EKR?

EKR = Elektrolitisch KReng (of wat ze anders als serienaam bedacht hebben)

W6 en W8 lijken datumcodes volgens IEC60062. Dan zou je op juni resp. augustus 1988 uitkomen. Dat kan opzich kloppen met een bouwjaar van 1990 en 1991.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit weekend had ik een winkeltje gevonden om ze te laten vervangen, maar helaas gaven ze aan dat er een aantal condensatoren speciale ‘metal caps’ zijn, en dat vervangen door een gewone elco het risico oplevert dat het niet lang mee gaat. Wat houdt een metal cap precies in?

Die goudkleurige Roederstein EKR's zijn low-esr elco's kun je vervangen door Panasonic FC.

De blauwe Philips elcotjes zijn 036 serie low leak aluminium elco's en worden nog steeds door vishay gemaakt maar ook te vervangen door Panasonic FC.

De rest zoals de zwarte en donkerrode elco's is vervangbaar door standaard spul zoals United Chemicon SMG series.

Mocht je in de buurt zitten dan wil ik ze ook wel voor je vervangen.

maartenbakker

Special Member

Het betekent dat je de winkel naar het forum moet verwijzen of ze bij een winkel moet laten vervangen die wel kennis heeft van de gebruikte componenten (misschien beter want houden ze de print wel heel?). Kennelijk hebben ze in hun achterhoofd dat die blauwe Philipsjes iets speciaals zijn (Philips had ook solid aluminium mar die zagen er heel anders uit).

FR blijft wel een betere keus dan FC kwa levensduur. maar kwa ESR en lek zal je met allebei of Wurth wel wegkomen. Standaard spul zou ik automotive liever niet toepassen, op zijn minst long life als het geen low ESR kan zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 13 december 2021 12:34:15 (10%)]

De elco naast de Intel chip lijkt op een solid cap, zijn van betere kwaliteit dan normale elco's. Zou hem laten zitten.

Het placebo effect is, wetenschappelijk bewezen, het krachtigste medicijn ter wereld. Dat geldt ook voor de kwaliteit van audio apparatuur.
maartenbakker

Special Member

Je bedoelt dat blauwe tonnetje? Dan trap je in dezelfde val denk ik als de winkel waar Cccasss geweest is. Dit zijn bij mijn weten gewoon vochtige elco's. Solid state van Philips waren van die platte dingen.

Henry S.

Moderator

De blauwe is idd een normale elco, deze serie wordt lichter in kleur als ze aan het einde van hun levensduur komen.

Hieronder op de foto staan rechts boven elkaar twee solid tantaals van Philips (met er tussenin, en er voor, twee keer twee polyprops).

https://www.keith-snook.info/cd-player-stuff/CD104-IC-Caps-2.JPG

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Special Member

Die oranje dingen zijn toch juist solid aluminium?

Henry S.

Moderator

Klopt, heb m'n post iets aangepast ;).

Hoeben

Golden Member

Op 8 december 2021 13:42:40 schreef Henk H.Wees hier dus voorzichtig mee. Ik heb hiervoor een desoldeerstation met vacuum, elke keer als ik iets van een print moet halen ben ik daar weer blij mee. Als je dat niet hebt, kan het ook lukken met geduld en desoldeerlitze of een handpompje

Wat ook werkt is juist het toevoegen van een hele hoop tin waardoor je een goede warmteoverdracht hebt en de pinnen makkelijk "nat" loskomen. Achteraf kun je de tin wel wegzuigen.

Hoeben

Golden Member

Op 13 december 2021 19:33:57 schreef Henry S.:
De blauwe is idd een normale elco, deze serie wordt lichter in kleur als ze aan het einde van hun levensduur komen.

Hieronder op de foto staan rechts boven elkaar twee solid tantaals van Philips (met er tussenin, en er voor, twee keer twee polyprops).

[afbeelding]

Ik zie niet in hoe een blauwe Philips elco lichter kan worden. Het is gewoon gekleurd plastic om een aluminium buisje wat niet in contact staan met de inhoud van de elco.

Henry S.

Moderator

Sine

Moderator

En de nieuwe serie (BC) IS lichter van kleur.

Hoeben

Golden Member

Op 13 december 2021 22:04:33 schreef Henry S.:
Tja.. zegt warmte je iets?

In een versterker worden elcos niet warm, er loopt bijna geen stroom door. Slijtage komt daar o.a. door uitdrogen. Ook wel door slechte contacten of minder goede lagen op de folie. Maar zonder hoge stromen.

Bij geschakelde voedingen worden elcos wel warm maar daar zie je die blauwe Philips elcos niet.

RAAF12

Golden Member

Op 10 december 2021 14:52:46 schreef Cccasss:
Wat betekend EKR?

EKR is een aanduiding van de fabrikant en is volgens mij geen echte afkorting ergens van. Inmiddels is die serie niet meer te koop. https://www.vishay.com/docs/28398/replacetabaxradsmd.pdf

Henry S.

Moderator

Op 13 december 2021 23:39:59 schreef Hoeben:
In een versterker worden elcos niet warm, er loopt bijna geen stroom door.

Ook daar worden ze heus wel warm.

Bij geschakelde voedingen worden elcos wel warm maar daar zie je die blauwe Philips elcos niet.

Ik heb toch hele andere ervaringen met die dingen, en ben ze ook verkleurd op andere plaatsen tegengekomen. Hetzelfde gebeurt met de blauwe axiale elco's die nog steeds door Vishay gemaakt worden.

Maarja, ik heb alleen verstand van consumer en industrial...

Op 13 december 2021 19:20:48 schreef maartenbakker:
Je bedoelt dat blauwe tonnetje? Dan trap je in dezelfde val denk ik als de winkel waar Cccasss geweest is. Dit zijn bij mijn weten gewoon vochtige elco's. Solid state van Philips waren van die platte dingen.

Klopt die zijn gewoon vochtig, werden veelvuldig toegepast in de kopversterkers van 2e generatie video2000 en zijn inmiddels zonder uitzondering (bijna) altijd slecht wanneer je ze meet.

Datasheet van Vishay die deze Philipsjes nu produceren, non solid staat er duidelijk:
https://www.vishay.com/docs/28312/036rsp.pdf