Aansluiten 27mc bak Peugeot Partner


Waarschijnlijk moet je toch onderaan de spriet (maar bovenaan de spoel) een draaibaar iets vinden.

Die meter heb je sowieso nodig om vast te stellen of die antenne in orde is. Zo'n metertje kost minder dan een halve tank diesel ;)

pa3gws

Golden Member

Op 15 januari 2022 18:11:24 schreef flipflop:
Premier CB-1000,

Ah die had ik even over het hood gezien. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Komende week Bestellen en afwachten tot de boel binnen komt en dan monteren en proberen...

Had eigenlijk ook nog een andere vraag betreft het opladen van de laptop/telefoon/camera via een zonnepaneel en accu, maar maak wel ff een nieuw topic aan, gezien dit een ander vraagstuk wordt..

Voel me iig al flink geholpen zo, dank iedereen!

Wil deze eigenlijk ook nog inbouwen

[Bericht gewijzigd door elektrakabelloos op 16 januari 2022 02:16:33 (15%)]

Wil deze eigenlijk ook nog inbouwen

Dat zou ik ook wel willen! Nog meer stroom nodig...
En, dit mag ook niet overal.

High met Henk

Special Member

Op 16 januari 2022 02:15:42 schreef elektrakabelloos:
[bijlage]

Wil deze eigenlijk ook nog inbouwen

Kom langs en je krijgt hem gratis:
Die heb ik ook nog liggen van mijn Dakar avontuur..

Mijne speelt la cucaracha

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Had eigenlijk ook nog een andere vraag betreft het opladen van de laptop/telefoon/camera via een zonnepaneel en accu, maar maak wel ff een nieuw topic aan, gezien dit een ander vraagstuk wordt..

Wil deze eigenlijk ook nog inbouwen

Maak je je het niet veel te moeilijk. Met dit soort van rally's is het toch de bedoeling om hoe dan ook de eindstreep te halen. Er rijden hier geen veegteams met reserve auto's achteraan. Zoals je vaak hebt bij de hele dure commerciele rally's die je nogal eens op tv ziet. Eigenlijk zijn dit soort rally's veel echter. Geen prachtig opgezette tentenkampen en rustlocaties met ploegen monteurs om alles te repararen en herstellen terwijl de coureurs liggen te pitten.

De coureurs moeten hier 's nachts zelf sleutelen en overdags rijden. En als het mogelijk is slapen in een simpel tentje.

Alles dat je extra op de auto bouwt gebruikt energie. Energie die in principe uit de benzien komt. Dynamo en v-snaar moeten dus in top conditie zijn. En omdat het in afrika tenslotte warm is, is het koelsysteem ook een belanrijk issu om te checken.

En vergis je niet alles en werkelijk alles rammelt stuk. Duizenden kilometers wasbordwegen slopen echt alles. Extra er op gemaakte electrische dingen als dat niet heel zorgvuldig is gebeurt is gaan gewoon stuk.

Maak voor je telefoon gewoon extra electrische aansluitingen direct met draad aan de accu. Zeker de boel wel af. Heb je een massa schakelaar in die auto? Let dan op dat je dan nooit kunt starten met de massapik uitgeschakeld. Ga je wel starten terwijl je massapik uitstaat dan kunnen de startstromen via de antenne verbindingen van zowel je bakkie als je radio lopen. Vaak betekend dit gewoon rook. En een boel rook uit je bedrading.

Gebruik de sigaren aanstekers bij voorkeur niet. Dat is al gezegd: die deugen niet. Maar ook de hier al genoemde hella stekers zijn vervelend. Ik heb er al een paar keer een gesmolten.

Ik gebruik zelf nu de z.g. anderson stekers. En die blijven wel leven. Je kunt ze voor verschillende stromen krijgen. En de kleur geeft de spanning aan.

https://www.rdae.nl/sb50-6-50a-rood.html

De antenne moet je inderdaad afregelen. Dat is gewoonlijk een vrij eenvoudige procedure. Aan de top of bij de voet zit altijd iets met een stelschroefje dat je losdraaid en dan kun je een antennedeel in of uitschuiven. Er bestaan echter ook antennes die je langer of korter moet knippen( :? ) Maar meestal zijn dat soort antennes voor mobilofoons die op hogere frequenties werken. Die stem je ook maar maar een keer af om dat die altijd in een vaste opstelling staan. De antenne die ik zie lijkt een beetje een vier meter antenne. (Voor de vier meter band dus die vroeger werd gebruikt door o.a. politie enzo. Die antennes zijn ongeveer een meter lang. En zonder spoel. De 27 MHz is de 11 meter band. Die twee en halve a 3 meter is dus een kwart van die 11 meter. De lengte van een GPS (Ground Plane Antenne) is altijd ongeveer een kwart van de golflengte. Ongeveer omdat e.e.a. afhanklijk is van de montage situatie. Daarom moet je een antenne ook afregelen.

Er zijn echter hobbyisten die zo'n mobilofoon antenne op een kleefvoet weten te knutselen en het voor de 27MHz gebruiken. Ik kan het op de foto niet zien maar een echte 27 MHz antenne op een kleefvoet is heel erg lang (2,5 a drie meter.) Als de antenne korter is moet er ergens in de voet een spoel verstopt zitten. Een korte antenne zonder spoel is geen 27MHz antenne en die krijg met een swr meter nooit afgestemd. Tenzij je er een paar meter bijknipt natuurlijk.

In plaats van toeters kun je er beter een stel knappe lampen op de wagen bijplaatsen. In africa doen ze om 6 uur 's avonds in een keer de zon uit. Het is dan meteen knetter donker. Als je wat langer over de rit doet en die 6 uur niet haalt ben je heel blij met lampen. Maar in principe rijd je niet in het donker omdat dat gewoon levens gevaarlijk is. In africa loopt er vanalles en nog wat in het donker over straat. En in het donker zie je dat gewoon niet. En een aanrijding wil je daar echt niet meemaken.

In Roemenie een keer een auto tegen gekomen die in een enorm wegwerkzaamheden gat gereden was. De weg was onverlicht en men had verzuimd om waarschuwingsborden en linten te plaatsen. De bestuurder had gewoon dat hele gat niet gezien. Die hele auto was gewoon in dat gat verdwenen en niet meer zichtbaar. De mensen waren er niet meer bij. Die waren waarschijnlijk verder gaan lopen. Doordat er wat rommel lag zagen wij het gat gelukkig wel.

Het beste, plaats je de lampen voorop de bumper en niet op het dak. Dan schijnen ze namelijk via de schittering op de motorkap in je ogen.
Een goede toeter is overigens wel belangrijk, maar dan een gewone. Die multitoon toeters mogen op veel plaatsen niet. Extyra lampen mogen overigens ook niet overal (Nederland dus). Net zo min als takkenvangers en bullbars.

High met Henk

Special Member

Op 16 januari 2022 09:53:12 schreef elektrakabelloos:
Cool! Waar mag dit wezen?

Werkplaats is op Tholen.

Als je je bakkie meeneemt wil ik ook de SWR meter wel uitlenen en je uitleggen hoe je uitdipt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Tholen.... Off all places...

Verlichting kan inderdaad wel een dingetje worden. Ga eens op zoek naar wat extra lampen. Wellicht monteren op de bull bar. Takkenvanger moet nog ff...

High met Henk

Special Member

Ik werkte destijds met trucks...

Wij hadden bij elkaar 1000w licht erop... Trok de dynamo ook niet

Tip om te kijken naar ledbars..
Die kosten ook de wereld niet.

Ik heb niets liggen helaas.
Tja ik weet niet van waar je zelf komt, maar rijd redelijk het land door, hoewel ik nu een reparatie op Zwijndrecht (NL) heb...

Maar denk dat ik je toch nog wel met paar tips & tricks & parts kan helpen :+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wij hadden bij elkaar 1000w licht erop... Trok de dynamo ook niet

Die vrachtwagens hebben vaak toch wel een dikke dynamo op 24 volt? De dynamo in mijn wagen is 2,5 kilowatt 24 volt. Dat heeft een vrachtwaggel toch ook wel. Hoewel 1000 Watt ook wel weer erg veel is. De dynamo in een personenwagen is tegenwordig vaak ruim een kilowatt ofzo. In zo'n personenwagen kun je dan net de lampen van stroom voorzien en de rest niet meer.

Ik zie toch heel vaak dat mensen die er veel electrische verbruikers bij plaatsen er wel een accu bijzetten maar geen grotere dynamo. Terwijl alle stroom toch echt uit de benzine moet komen.

High met Henk

Special Member

Tja 4x 100 w op dak
2x 150W voorop
En dan de koplampen zelf nog van bij elkaar 110 W.

Maar we moesten een E-fan bij bouwen in nouhadibou...
Die trok ook nog 80W ...

Dat was teveel voor de alternator van onze Niva...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Was het niet zo dat er verschillende modulatie vormen in bakken waren (AM, FM en SSB) Zorg dus dat iedereen de zelfde modulatie gebruikt. In Nederland zijn alleen 4W, 40 kanaals FM bakken legaal. In sommige landen zijn ze verboden. Geen idee van eventuele boetes. Ik had ooit een 27MC op het dak van een LandRover FC101. Dit met een redelijk korte vaste antenne (iets van 1,5 meter dacht ik) Daarmee haalde ik in Engeland een paar km in de heuvels naar een andere 101, beide 4W FM 40 kanaals. Hij had een vergelijkbare antenne. Autos zijn wel hoog, bij de mijne zat het vlakke dak 2,25 meter boven de grond. Dat komt het bereik ook ten goede.

Jou antenne lijkt wel heel erg kort.
Vergeet de sigaretten aansteker, die is nergens goed voor. Er bestaat een kleine variant (Bosch aansluiting noemde de garage dat) Die is een stuk beter. Bij veel pluggen bedoeld voor de sigaretten aansteker zit zo' n rode ring, daaronder zit die " Bosch" aansluiting. Maar er zijn ontelbaar veel betere stekkers te koop.

Ik had 2 verstralers en 2 breedstralers op het dak, die waren erg effectief in het terrein. Op mijn 110 had ik er 4 op het dak en twee aan de bullbar. Dat is geen overbodige luxe in onverlicht terrein. De hoge lampen lichten kuilen en gaten beter uit. Als je een hobbel oprijdt dan schijnen je lampen de lucht in. Ik had 2 hoge lampen daarvoor afgesteld op redelijk dichtbij, 2 voor heel ver weg (als je de hobbel afrijdt) en 2 normaal zoals het gewone groot-licht. Maar ik neem aan dat je met jou auto voornamewlijk op normale wegen rijdt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
pa3gws

Golden Member

Op 17 januari 2022 09:35:03 schreef fred101:
In Nederland zijn alleen 4W, 40 kanaals FM bakken legaal.

Van de website amateur-radio.nl. https://amateur-radio.nl/bandplan-27-mc/
"Het maximale vermogen is 4 Watt. Je mag uitzenden in de modes FM, AM en SSB (LSB-USB)".

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

OK, dat is dus blijkbaar veranderd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Is al vrij lang zo. 4w FM, 1w AM, 4w SSB PEP.

ik zou dat antennetje weg doen , lijkt me een zelf in elkaar geprutst dingetje . lengte niet geschikt voor de 11 meter
ik zou eens gaan kijken naar een wilson antenne die werken best redelijk .
hou daar mee wel rekening dat het afstellen van de antenne gebeurd door de antenne fysiek korter te maken , dus afknippen ... en als de vorige eigenaar deze te kort heeft gemaakt krijg je hem nooit goed en moet je er een nieuwe losse spriet bij kopen .

pa3gws

Golden Member

Voor deze prijs kan je eigenlijk niet gaan zitten tobben en nee geen aandelen. ;-)
https://www.jbe.nl/nl/communicatie/cb-27mc-radio-sets/antennes-mobile/…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

Als hij langs komt, heb ik denk ik ook nog wel e.e.a. liggen ;)
Als je de brandstof niet meerekent denk ik dat mijn prijs hoe dan ook interessanter is ;)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 17 januari 2022 10:58:58 (42%)]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ten overvloede, dit soort dingen moet je ruim vtv klaar hebben en testen tijdens een korte test uitstap/rit/vakantie.

Mijn idee, 2 accu's, 1 voor starten en 1 voor de rest.
Daar kocht ik ooit een perfect kastje voor om de 2e accu bij te laden, kleine investering, nooit meer gedoe.

Wat ook erg handig kan zijn in dit geval zijn de eenvoudige portofoons voor vrij gebruik, die dingen werken soms verrassend goed.
En zijn lekker klein.
Dan moet je wel weer voor een laadvoorziening zorgen natuurlijk.

mel

Golden Member

Die PMR pornofoons werken gewoon met AAA batterijtjes..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bereik van PMR is wel érg beperkt als je in een rijdende auto zit. In een stad kan je het al vergeten als er een paar blokken huizen tussen zitten. Juist als je elkaar even kwijt bent, lijkt het me belangrijk.

mel

Golden Member

Niet iedereen heeft een 100 W zender in zn auto >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..