Thevel
Golden Member
Op 6 februari 2022 17:41:52 schreef Thevel:
[...]Volgens mij is dat mogelijk.
Inderdaad.
<File><Import non Kicad file> En dan de keuze uit Cadstar en Eagle.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 6 februari 2022 17:26:04 schreef BenI2C:
En wat is nu je conclusie betreffend eerste gebruik van kicad ?
Ik werk al een tijdje met "free" eagle, met name alleen schema's, echter denk erover om over te stappen.
PS. Kunnen de bestaande eagle schema's geimporteerd worden?
op zich werkt het wel, het tekenen van het schema ging vlot, behalve dan op kleine details zoals losse eilandjes voor kabels aan te solderen. dat lukt mij niet omdat ik die 'conn' niet vond. blijkbaar verschil tussen versies aangezien 'solder wire' bij prosman er wel in zit.
met absoluut 0,0 ervaring met tekenen en pcb ontwerp (hetgeen ik nog ken van zolang geleden is 99% vergeten en gedateerd.
9h20 tot 12h wat gesukkeld, ondertussen op papier al getekent wat ik wou hebben, en rond 13h15 had ik een bruikbare pcb klaar. dat is dus op 2-3uur tussendoor op het werk van niks naar pcb.
het verder uitwerken (spiegelen componenten, aanpassen schema,... duurde nog eens 2uur, en vanmorgen nog wat gespeelt met die labels, soldeereilandjes, boorgaten herdoen...
ik denk dat ik eenzelfde schema nu wel op een 1-2uur klaar krijg, en dat zal alsmaar sneller lukken dan.
5 pcb kost 10€ inclusief verzending, daar kan ik nog wel eens iets van proberen. misschien moet ik die inschakelvertraging van vroeger eens deftig op pcb ga zetten.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/155106
heb tamelijk wat gaatjesprinten die in gebruik staan, die wel eens een vernieuwing kunnen gebruiken. dus dat worden de volgende tijd verdrijfjes op het werk.
vroeger altijd terughoudend geweest voor pcb's te laten maken door:
-wachttijd op pcb
-een fout is niet makkelijk recht gezet
-gaatjesprint heb ik voorradig
-kladje op papier staat rap op gaatjesprint
... vermits de gebruikte vesie van Eagle 6.0 of hoger is ...
De 6.0 is eind vorig jaar gereleased en heeft best veel nieuwe functionaliteit tov 5.xx, waarom zou je lager gaan zitten.
Ik gebruik de Eagle 9.6.2 free.
Werkt prima voor mij.
Voor mij niet meer sinds het in handen is van Autodesk (cloud pakket), bovendien, maar dat zal best aan mij liggen vind ik Eagle van de pakketten waar ik ervaring mee heb de minst intuitieve.
Op 6 februari 2022 19:57:04 schreef pe:
Als je eenmaal de smaak tepakken hebt.
Wordt het steeds leuker.
bwa, voor een knutselproject zal het op gaatjes print blijven bij mij.
t is deze print die ik een keer of 5 wil maken waarbij er verschil in displays zal zitten. dus een pcb waar de verschillende uitgangen (spi-i2c) soldeereilandjes hebben is handig alsook de GND-5V-3,3V spanningen.
dan is het automatisch compatibel met alle gewenste displays.
in smd wil ik me misschien ook nog toesplitsen omdat ik volgende probleem heb:
ik wil deze displays ook gebruiken (160x80pixels), maar die print is te breed
daarom gebruik ik nu deze smalle (32x128pixels en monochroom)
die displays kan ik los kopen.
buiten wat kleine SMD R-tjes en C-tjes zit er verder niks op zo een pcb. dus kan ik toch makkelijk een smalle maken die achterop het display komt. die transistor is dan nog voor de verlichting te schakelen (led). die zou ik direct aan voeding hangen of een aparte voedingsdraad voor leggen.
het bestaat, maar moeilijk te vinden, en de enige in UK (dus duur). zonder verzending is het display al 3x de prijs van een gewone met normale pcb
als ik die 1x kan tekenen en dan 10keer op pcb zetten, kan ik de displays voor een paar euro uit china laten komen en zelf op pcb zetten
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 6 februari 2022 19:51:45 schreef bprosman:
[...]
De 6.0 is eind vorig jaar gereleased en heeft best veel nieuwe functionaliteit tov 5.xx, waarom zou je lager gaan zitten.
Eagle is ondertussen aan 9.6.2. Wissel je beide niet?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Nope, Eagle.
Te lang gewacht om naar 6 over te stappen en vanaf 7 werd het een ander licentiemodel; totaal onacceptabel voor professionele toepassing.
Ik heb gesnuffeld aan KiCad, maar dat mist nog een aantal (voor ons essentiele) features waaronder pin- en gateswap; de user-interface is ook nog niet stabiel genoeg.
Hobbymatig zou ik er mee weg komen, voor de zaak alleen niet...
buckfast_beekeeper
Op 7 februari 2022 06:53:41 schreef fatbeard:
Nope, Eagle.
Te lang gewacht om naar 6 over te stappen en vanaf 7 werd het een ander licentiemodel; totaal onacceptabel voor professionele toepassing.Ik heb gesnuffeld aan KiCad, maar dat mist nog een aantal (voor ons essentiele) features waaronder pin- en gateswap; de user-interface is ook nog niet stabiel genoeg.
Hobbymatig zou ik er mee weg komen, voor de zaak alleen niet...
Grote bedrijven kiezen net voor een 'lease' formule. Ze weten zo perfect hun jaarlijkse kost. Alle bedrijven gaan die kant op. Autodesk doet het met al hun software. Is het gratis, dan is er een cloud oplossing. Trimble, met onder andere Sketchup, idem. Sketchup kan nog steeds gratis maar ook weer in een cloud versie en heb je geen toegang tot layout. Bij geen enkel anti virus bedrijf kan je de software levenslang kopen. Uiteindelijk maakt het geen verschil. Bij Cadsoft waren de 'minor' updates gratis. De 'major' updates waren betalend. Elk jaar of 1,5 jaar kwam er wel een 'major' update uit. Sloeg je 1 'major' over, betaalde je terug de volle pot. Wilde je in het verleden een printje maken van 23cm * 2,5cm = 57,5 cm² moest je de pro versie hebben. Vandaag kan dat perfect binnen de 80cm² free versie. Je kan ook een 'hogere' licentie nemen voor 1 maand. Ik betaal nu nog steeds 133€/jaar voor de eurokaart versie.
hier idem. Ik ben er ook zeer tevreden over.
Een Altium is voor mij als zelfstandige weer erg prijzig, al weet ik niet de exacte prijzen.
Ik betaal voor Eagle meen ik ook zo'n 115.- omdat ik die licentie al een paar jaar heb.
Daar is in de tussentijd een licentie voor fusion 360 bij inbegrepen. Dit vind ik ideaal
qua koppeling tussen pcbs layout en 3d weergave / ontwerp.
Het licentie model zo in cloud is iets waar we denk ik maar gewoon aan moeten gaan wennen, want dat
doen alle partijen wel zo'n beetje tegenwooridg. Je ziet het bij Adobe, Office, het hele autodesk pakket.
Ok als je zo'n tool dagelijks gebruikt voelt het als dat je het beter aan kan schaffen, maar als ik zo
sporadish voor een opdracht of iets Autocad nodig heb of Illustrator, dan kan ik voor ene paar tientjes een maand licentie nemen en kan ik uit de voeten.
Het is wle jammer dat sinds ze Fusion 360 als standaard hebben samengevoegd met Eagle volgens mij de licentie kosten wel een stuk duurder zijn geworden.
Ik denk dat vele mensen niet in Fusion geinteresseerd zijn, maar dat aandeel maakt het nu duur.
Ik heb ook even naar Kicad gekeken, maar het is niet mijn ding. Alles heeft te maken met gewenning denk ik, maar ik werk al meer dan 10 jaar met Eagle, dat beheers je
ik ben gene professioneel pcb designer en doe dat ook zeker niet dagelijks. In die context helemaal prima.
Ook in Kicad worden zeer complexe bga printen gemaakt.
fatbeard
Honourable Member
Het grote bezwaar van zo'n lease-constructie is (en blijft) dat als de verstrekker om welke reden dan ook de stekker er uit trekt je niet meer bij je eigen IP kan. Bin there, done that.
Ditto met de cloud-oplossing.
Vooraf de kosten weten is één ding, maar de toegang tot je volledige IP kwijtraken is iets waar ook die zuinige boekhouder wel even van schrikt...
EricP
mét CE
Het licentie model zo in cloud is iets waar we denk ik maar gewoon aan moeten gaan wennen, want dat
doen alle partijen wel zo'n beetje tegenwooridg. Je ziet het bij Adobe, Office, het hele autodesk pakket.
Dat is natuurlijk een non-argument. En uiteraard doet een leverencier dat om jou van hen afhankelijk te maken. Het is niet in jouw belang.
Het grote bezwaar van zo'n lease-constructie is (en blijft) dat als de verstrekker om welke reden dan ook de stekker er uit trekt je niet meer bij je eigen IP kan. Bin there, done that.
Ditto met de cloud-oplossing.Vooraf de kosten weten is één ding, maar de toegang tot je volledige IP kwijtraken is iets waar ook die zuinige boekhouder wel even van schrikt...
Die dus. En aangezien je niet weet wanneer dat gebeurt... Heb je vooraf dus geen flauw idee over de kosten.
Daarnaast ben je niet alleen je IP kwijt (dat is deels nog oplosbaar door het gewoon te printen...), maar je kunt ook niet zomaar over naar wat anders omdat die kennis er gewoon niet is. Dus het is niet alleen je IP die je kwijt bent, je zult ook in no-time de kennis van 'wat anders' op moeten gaan doen. Tijd is geld tenslotte...
Daarnaast... als iets in 'een cloud' staat, moet je je ook maar afvragen wie daar allemaal bij kunnen. Voor een knutsel zoals waar dit topic om begonnen is, is het allemaal niet zo spannend (iets zegt me dat wanneer je het na wil maken, fcapri je ook gewoon de files nog stuurt als je er om vraagt). Maar zakelijk? Doe maar gewoon niet.
Voor een eenmalig zakelijk-niet-interessant-ontwerp is dat misschien nog acceptabel. Maar niet voor iets wat meerdere jaren geproduceerd gaat worden.
Niks mis met betalen voor een knap stuk software. Maar dan wel iets wat gewoon blijft draaien. Offline. En altijd.
EN wat als ze ineens de prijzen fel de hoogte in drukken?
ik zat vroeger bij dyndns, gratis service als je elke 30dagen eens inlogged. snel opgelost door mijn beginpagina van browser naar dyndns te verwijzen met auto logon.
en toen gingen ze ineens betalend. 30€/jaar, maar als je voor 5jaar inschrijft was het 70€ ofzo.
nu zitten ze aan 200€/5jaar of 50€/jaar.
er zijn ook hopen fora geweest die met photobucket en dergelijke werkten, want het was gratis.
en nu zijn die topics waardeloos want is betalend geworden en iedereen die niet betaalde werd edelete.
daarom zal ik NOOOOIT online programmas gebruiken, zelf niet gratis. voor mijn 3D printer tekeningen gebruikt ik enkel software die ik fysiek kan downloaden. thinkercad, fusion360... blijf ik dus ver weg van.
je zal maar 100den tekeningen hebben en ineens maken ze de boel betalend
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 6 februari 2022 15:11:13 schreef fatbeard:
[...]
Schema aanpassen, netlist genereren en inladen, PCB bijwerken.
Ohnee, pinswap 2 en 4 is toch makkelijker.
Schema aanpassen, netlist genereren en inladen, PCB bijwerken.
3 baantjes later: bij nader inzien was pinswap 2 en 11 beter geweest.
enzovoort.
Met een paar iteraties ben je dan dus wel de weg kwijt...
Als je een beetje vooruit denkt heb je echt niet zoveel iteraties nodig, en de update van het schema naar de PCB is 2x klikken. Je moet toch terug naar het schema om te kijken met welke pin je zou kunnen wisselen. Alleen FPGA's en sommige generieke pinnen van microcontrollers (analoge ingangen en zo) zijn een beetje een uitzondering, daarbij kun je gemakkelijker de PCB leidend laten zijn, maar dan nog kost het me niet significant veel tijd.
Het grote nadeel van pinswappen op de PCB is dat je eerst veel tijd kwijt bent aan uitzoeken welke pinnen onderling geswapped zouden mogen worden, want dat is niet altijd hetzelfde voor hetzelfde device, zoals bij microcontrollers, omdat elke pin meerdere functies kan hebben, en bij een FPGA is het afhankelijk van de pinmode (TTL of LVDS bijvoorbeeld), en eventueel in welk clock domein je wilt blijven. Dan is het m.i. sneller en veiliger om dat alleen uit te zoeken voor pinnen die je daadwerkelijk wilt swappen.
Ik zie maar weinig ICs waarbij je echt vrij pinnen kunt wisselen, behalve kleine logic gates en zo, waarbij mijn methode prima werkt. Als je meerdere identieke gates, opamps, of comparators in één chip hebt kun je die met PCB pinswappen toch al niet verwisselen.
buckfast_beekeeper
Pinswappen kan je toch compleet instellen bij het aanmaken van de component. Bijvoorbeeld bij een weerstands array kan je instellen dat je alle pennen mag swappen behalve de common. Een logic gate kan je de input pennen gewoon swappen.
Op 7 februari 2022 09:20:11 schreef fatbeard:
Ditto met de cloud-oplossing.Vooraf de kosten weten is één ding, maar de toegang tot je volledige IP kwijtraken is iets waar ook die zuinige boekhouder wel even van schrikt...
Is ook met aangekochte programma's zo. Kan je een aangekochte WP 6.0, destijds een half maandloon, nog gebruiken? Kan je een Lotus 123, die zeer veld geld heeft gekost, nog gebruiken? Als morgen de community stopt met kicad is het ook een aflopende zaak. Net als Stijnos heb ik al vele jaren een Eagle licentie en betaal daardoor nog steeds niet de volle pot. Vandaag kan je het office pakket nog 'kopen'. Hoe lang gaat dat nog duren? In de cloud ga ik ook niks bewaren.
Ik had een gekochte pro versie van SketchUp. Ik kon die nog gewoon blijven gebruiken zonder inloggen. Maar wat ben je er nog mee als het 3D warehouse je versie niet meer ondersteund? Wat ben je er mee dat je er geen enkele ad on meer voor vindt? Krijg je van iemand een bestand toegestuurd en dan werkt het toch niet in jou versie. Probeer eens een Word 201x bestand te openen in Word 2003.
EricP
mét CE
Is ook met aangekochte programma's zo.
Neen.
Kan je een aangekochte WP 6.0, destijds een half maandloon, nog gebruiken?
Ja. Ik heb het gewoon nog lopen. niet met dat als doel, maar een XP-doos zwerft overal nog wel. Daarnaast draait het ook gewoon onder wine.
Kan je een Lotus 123, die zeer veld geld heeft gekost, nog gebruiken? Als morgen de community stopt met kicad is het ook een aflopende zaak.
Wederom: neen. Het blijft gewoon werken. Er vindt geen ontwikkeling meer plaats. Je kunt er nog jaaaaaren mee door (zoals ik nog steeds met een Eagle 5.11 werk).
Vandaag kan je het office pakket nog 'kopen'.
Geen idee. Office is iets uit de vorige eeuw...
Ik had een gekochte pro versie van SketchUp. Ik kon die nog gewoon blijven gebruiken zonder inloggen. Maar wat ben je er nog mee als het 3D warehouse je versie niet meer ondersteun
dt?
Bij PCB develop tools is het natuurlijk een heel ander verhaal. Gerbers zijn al zo oud als de weg naar Rome. Ook in '3D land' zal er uiteindelijk wel een 'standaard' boven komen (of reeds boven gekomen zijn) die alle tools kunnen produceren en wat gewoon werkt. Op dit moment is het nog een 'landschap vol in ontwikkeling'. Daarnaast is het op zich 'raar' als je bij een dergelijke toko afhankelijk bent van wat zij aan software lusten (al zal het nu wel de praktijk zijn)
Wat ben je er mee dat je er geen enkele ad on meer voor vindt?
Eh... je hebt toch wat je nodig hebt om je spulletjes in leven te houden? Als je die add-on nodig heb, dan had je die destijds ook nodig.
Krijg je van iemand een bestand toegestuurd en dan werkt het toch niet in jou versie. Probeer eens een Word 201x bestand te openen in Word 2003.
Geen idee. Ik ben in 1997 gestopt met dat hele office gedoe. Veel te veel gedonder om het te laten doen wat het doen moet. Helaas heeft libre office een deel van de M$ 'annoyances' mee genomen. Maar dat is een andere discussie.
Het essentiële verschil is dat je normale ontwikkeling en 'je kunt niks meer zonder mij' door elkaar haalt. Dat eerste is iets wat relatief langzaam gaat. Dat 2de kan voor de lunch nog gebeurd zijn.
Is ook met aangekochte programma's zo. Kan je een aangekochte WP 6.0, destijds een half maandloon, nog gebruiken?
Als je een (DOS) VM'etje aanmaakt kan dat inderdaad nog steeds. En aangezien je de eventuele "Word" documenten ook lokaal hebt staan werkt dat nog prima.
Voor opslag (backup) en zakelijk (mijn werkgever betaald de Microsoft licenties) ook prima, altijd de laatste nieuwe versie , ook qua bug fixes.
Ik gebruik OneDrive, heb mijn Windows folders (documents, desktop etc) gesynched in de cloud, voor kerst mijn machine van een nieuw schoon image voorzien en na synch was ik binnen het uur weer volledig in de lucht met mijn vertrouwde desktop en documenten , met het laatste image en drivers.
Maar prive zie ik dat niet zitten. Ik wil niet vastzitten aan een maandelijks abonnement met als "boeteclausule" dat als je niet meer betaald je niet meer bij je tekeningen / IP kunt, dat voelt als "gijzeling".
Als het nu zo is dat je er wel nog bij kunt , kunt printen maar geen nieuwe designs of aanpassingen meer kan maken is het een ander verhaal. Maar dat is zelden zo.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (15%)]
Op 7 februari 2022 10:51:39 schreef buckfast_beekeeper:
Is ook met aangekochte programma's zo. Kan je een aangekochte WP 6.0, destijds een half maandloon, nog gebruiken? Kan je een Lotus 123, die zeer veld geld heeft gekost, nog gebruiken? Als morgen de community stopt met kicad is het ook een aflopende zaak. Net als Stijnos heb ik al vele jaren een Eagle licentie en betaal daardoor nog steeds niet de volle pot. Vandaag kan je het office pakket nog 'kopen'. Hoe lang gaat dat nog duren? In de cloud ga ik ook niks bewaren.
Ik had een gekochte pro versie van SketchUp. Ik kon die nog gewoon blijven gebruiken zonder inloggen. Maar wat ben je er nog mee als het 3D warehouse je versie niet meer ondersteund? Wat ben je er mee dat je er geen enkele ad on meer voor vindt? Krijg je van iemand een bestand toegestuurd en dan werkt het toch niet in jou versie. Probeer eens een Word 201x bestand te openen in Word 2003.
je kan je documenten van WP6 nog gewoon openen met die software.
kan je uw documenten nog openen als de beheerder die online software ineens stopt?
ik gebruik een online tool voor eendraadschemas van woningen te tekenen. ik ben er niks meer als die website ineens offline gaan want de bestanden zijn enkel leesbaar op die software.
https://eendraadschema.goethals-jacobs.be/
ik heb mezelf toch veilig gezet hiervoor
je mag me EENDER welk document sturen in word 201x, ik kan het gewoon openen in mijn 2003 versie door een addon die geinstalleerd is om recentere bestanden om te zetten (fileformatconverters)
net een document van excel geopent in mijn oude excel2003:
ik kan gewoon save as doen, en excel 2003 formaat nemen
Op 6 februari 2022 15:11:13 schreef fatbeard:
Om het over een PLA, CPLD of microcontroller met honderden pins nog maar even niet te hebben...
Nou, geef mij maar pinswap op de PCB en backannotatie, dat scheelt een BERG tijd...
En dat heb ik dus nog nooit zien werken; niet in Altium, niet bij Mentor Graphics, niet bij Cadence: pinswaps op een FPGA.
Op een gate met functioneel identieke inputs lukt het nog wel.
Maar zodra het schematische device ingewikkelder wordt en de pinnen namen krijgen (of in een logische volgorde staan) wordt het een bende.
Op een microcontroller heeft het soms zin om de GREEN_LED_ON van poort A naar poort B te verhuizen.
Geen enkele tool die dat netjes in het schema backannoteerd. Ze verneuken allemaal het symbool.
Dan ga ik liever:
- terug naar schema (klik)
- draadje losmaken op oude plek (select)
- draadje vastmake op nieuwe plek (M, move, klik)
- terug naar PCB tool (klik)
- klik "sync" (klik)
- verder layouten
drie keer klikken, een toetsaanslag (kan ook met 2x klikken) en een beetje met de muis bewegen..
buckfast_beekeeper
Wedden dat je tussen 5 en 10 jaar geen enkel programma nog kan kopen? Het zal allemaal naar lease toe gaan. De groten zijn er volop mee bezig en die peuzelen de kleintjes gestaag op.
@fcapri, eendraad schema's teken ik gewoon in Eagle.