Philips Scope PM 3230

Bavelt

Golden Member

Ik heb er geen probe tussen, van de generator rechtstreeks op de BNC ingang.
100Khz, 5V tt.

Even gecheckt op het 'broertje' van de scope de PM3231. Daar komt een mooie blok op het scherm.
Edit: ik heb nu iets dat er op lijkt. Eerst maar eens met een busje contactspray aan de gang; het ding heeft jaren ergens in een garage gestaan.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op zaterdag 12 februari 2022 15:58:19 (28%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

contactwals kan idd ook rare verschijnsels geven bij slechte contacten.

Als je met contactspray aan de gang gaat, vergeet je het er dan ook niet uit te spoelen na inwe(r)ken?

Bavelt

Golden Member

Op 12 februari 2022 19:28:54 schreef kris van damme:
contactwals kan idd ook rare verschijnsels geven bij slechte contacten.

Als je met contactspray aan de gang gaat, vergeet je het er dan ook niet uit te spoelen na inwe(r)ken?

Uitspoelen? Waarmee?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Na de contactspray...

Zowaar 2 beams met signaal. Weliswaar niet gelijk aan vorm en grootte.

Daarom dus nu maar eens de manual doorlopen en afregelen...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

iets wat de contactspray weg kan spoelen. bvb IPA . remmenreiniger in spuitbusvorm is ook heel handig. alleen kijken/testen of het niets anders mee oplost.

contactspray maakt op langere termijn (omdat het blijft bijten) alles kapot, ook de contacten (ze worden groen van nijd na X jaar :-) ). Tenzij je eentje hebt die echt mag blijven zitten, maar die reinigt dan niet zo goed. En dan nog, de contacten van de wals moeten drooglopen of je moet een zeer specifieke contactolie als laatste gebruiken.

Dat ziet er goed uit,Weer een philips scope in goede staat (bijna).

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Bavelt

Golden Member

De scope is ontwikkeld voor 220V. Mijn netspanning bedraagt 235V.

Ik kan kiezen voor 220v en 245V mbv de oude draaiplug.
Zou 245 meer voor de hand liggen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Meten=Weten. Weet wat je meet.
Anoniem
Bavelt

Golden Member

Op 12 februari 2022 22:06:23 schreef ijzerhersteller:
Waren de ASZ18 nog in orde?

Ik heb ze net even getest. Ze zijn stuk. Hebben de ellende dus niet overleefd.. ;(

[Bericht gewijzigd door Bavelt op zaterdag 12 februari 2022 22:54:38 (40%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op 12 februari 2022 12:57:34 schreef Bavelt:
Maar Ok. In het schema zag ik dat voor de gloeispanning van de scopebuis twee wikkelingen parallel zijn gezet (S7 en S14). Zal wel gedaan zijn om voldoende stroom te kunnen leveren denk ik.
Eentje van die wikkeling maakt dus een gedeeltelijke sluiting met het chassis die de rook-ellende veroorzaakte.

Dus heb ik alleen maar die andere wikkeling gebruikt en de 'probleemwikkeling' afgekoppeld. Dat werkt in ieder geval (weet niet voor hoelang). Ook de 900V kan er nu op, geen probleem.

Het is mooi dat de scoop het weer doet. Proficiat! Het is zeker niet raadzaam om de gloeidraad op een wikkeling te laten lopen. Deze wordt overbelast met grote kans op windingsluiting. Zie dan maar eens aan een andere transformator te komen.

Op 12 februari 2022 22:06:23 schreef ijzerhersteller:
Waren de ASZ18 nog in orde?

Scoop doet het met andere (silicium)transistoren, dus een baantje om de aarde daarmee.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 12 februari 2022 22:48:15 (12%)

Bavelt

Golden Member

Op 12 februari 2022 21:32:59 schreef pe:
Ik zou voor 245V kiezen.

Heb ik net gedaan. De waarde van de hogere voedingsspanningen zakken dan te ver door het ijs. De +180V wordt + 156V, de -82V wordt -64V, etc.

De enige die het goed doet is de -15V. Maar die is dan ook instelbaar.
Ik zal dan weer terugkeren naar de 220V instelling. Anders kan ik het afregelen niet goed doen.

Zal het apparaat wel extra belasten. Maar is even niet anders.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 12 februari 2022 22:45:48 schreef ohm pi:
[...]Het is mooi dat de scoop het weer doet. Proficiat! Het is zeker niet raadzaam om de gloeidraad op een wikkeling te laten lopen. Deze wordt overbelast met grote kans op windingsluiting. Zie dan maar eens aan een andere transformator te komen.[...]Scoop doet het met andere (silicium)transistoren, dus een baantje om de aarde daarmee.

Dan moet ik ergens een 6,3V trafootje scoren.
Ik zie wel printtrafo's te koop, met 6VA. Ik vrees te weinig, ik schrok er van hoeveel stroom de gloeidraden trokken.

Is misschien niet helemaal juist, omdat ik ze voedde met een Labvoeding, en dan 6V DC. Dan ging er meer dan 2A doorheen voor 5 buisjes ECC88 en 2 buisjes E810F.

Daarbij heb ik het mysterie nog niet opgelost waarom die 6,3V met één poot het chassis hangt.

Ook een vreemd iets dat de gloeidraden met 7V worden gevoed (staat ook in schema), terwijl de specs toch echt 6,3V zijn.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Ik heb hier nog een trafo van een scope met 6,3V aansluiting.
Weet alleen niet hoeveel va deze is.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Bavelt

Golden Member

Op 13 februari 2022 08:24:56 schreef pe:
Ik heb hier nog een trafo van een scope met 6,3V aansluiting.
Weet alleen niet hoeveel va deze is.

Hey, Dank je voor het meedenken!

Ik laat de gloeispanning nu even voor wat het is, alleen de scopebuis hangt nu aan deze wikkeling. Dat zou op zich wel moeten kunnen.
En anders heb ik wel een oude beltrafo. Is weliswaar 8V, maar dat voltje snoep ik er wel af. :)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Anoniem

Ik zou een beltrafo niet op 900V zetten.

Is goed anders hoor ik het wel.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Bavelt

Golden Member

Op 13 februari 2022 13:59:52 schreef ijzerhersteller:
Ik zou een beltrafo niet op 900V zetten.

De gloeidraden van de scopebuis zijn in principe ‘ zwevend’. En hebben geen spanning t.o.v. het chassis. De 900V die op een poot van de gloeidraden komt, staat dus ook niet over de wikkeling en belasten hem niet.
Ik begreep dat dat is gedaan om de gloeidraden hetzelfde niveau te geven van de kathode omdat dit dicht bij elkaar staan.
Of zie ik iets over het hoofd?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op 14 februari 2022 01:26:05 schreef Bavelt:
[...]
De gloeidraden van de scopebuis zijn in principe ‘ zwevend’. En hebben geen spanning t.o.v. het chassis. De 900V die op een poot van de gloeidraden komt, staat dus ook niet over de wikkeling en belasten hem niet.

Of zie ik iets over het hoofd?

Ja, die -900 V staat dan wel niet over de gloeidraad, maar wel erop. Zodoende ook op de trafowikkeling die de gloeidraad voedt. De trafo wordt er niet door belast, maar moet toch voldoende geïsoleerd zijn om de - 900V te weerstaan.
Vandaar de raad van minstens een dubbelkamer trafootje te nemen.

Jouw originele trafo heeft al bewezen dat die -900 V voor problemen kan zorgen bij onvoldoende isolatie...

Bavelt

Golden Member

Over gloeidraden gesproken: de eerste trap vanaf de signaalingang is een kathodevolger, De gloeidraad van dit buisje ECC88 wordt niet gevoed door de trafo, maar komt uit de gestabiliseerde voeding van -15V, met een voorschakelweerstand van 24 Ohm.

Waarom zou men dat hebben gedaan? Ik vermoed dat ze bij die hoogohmige ingang geen enkele brom willen riskeren.
Zou die redenatie kunnen kloppen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op 15 februari 2022 01:48:22 schreef Bavelt:

Waarom zou men dat hebben gedaan? Ik vermoed dat ze bij die hoogohmige ingang geen enkele brom willen riskeren.
Zou die redenatie kunnen kloppen?

Ja.

Anoniem

Is er ruimte om met voldoende geïsoleerd draad een nieuwe wikkeling op de originele trafo te maken?

Bavelt

Golden Member

Ik ben inmiddels maar met dit projectje gestopt. Want daar waar het ding nog weliswaar aan de praat te krijgen is, blijf je toch zitten met de oude schakelaars, krakende potmeters, verouderde elco's, slechte verbindingen op de bakelieten printplaten, etc.
En als je ergens iets wilt vervangen, moet je héél veel demonteren en lossolderen.
Dus, het was een leerzame les, dank aan iedereen, maar de scoop heeft nu de eeuwige rust...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

verstandig besluit, dergelijke oude meetapparatuur is niet betrouwbaar te herstellen, zeker bij sporadisch gebruik. knoppen en potmeters blijven emmeren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer