temmen wilde e-step

Dag,
Ik heb een elektrische step gekocht met zadel (Zipper M6 model met luchtvering achter) en heb daarbij vooral gekeken naar de ergonomie van het model. Ik ga er vanuit dat ik de elektronica kan (laten)aanpassen. Ik ben slecht ter been en wil met de step vooral weer kunnen 'wandelen' in heuvelachtig gebied. Met mijn, via de WMO geleverde loopfiets lukt het me niet meer om nog goed vooruit te komen tegen een helling. Deze e-step gaat helaas veel te hard. Hij heeft maar één snelheid en dat is 25?km/u. Daarmee kom ik wel goed stapvoets een steile helling op maar verder is het gedoe met kleine pulsjes gas geven om continu langzaam te blijven rijden. Ik vraag me af of ik niet een andere gashendel kan monteren. Zo ja welke dan? En kan ik die dan op de bestaande controller aansluiten of moet ik dan ook een nieuwe controller installeren. Er zit een brushless naafmotor van 36V 350W in het 12" achterwiel. De gashendel die ik nu heb heeft een contactslot met een extra schakeling voor de verlichting. Die functies vind ik wel erg fijn en zou ik willen houden. Maar verder is het een soort brommerhandvat; je moet er aan draaien om gas te geven. Maar dat gas is dus niet te doseren: altijd gelijk de volle mep. Ik zou een soort 6 km/u walk assist knop willen zoals op mijn el.fiets of een hendel die kan schakelen tussen 6/15/25 km/u. Tegen de heuvel op heb ik het volle vermogen nodig.
Daarbij komt nog dat ik het doodeng vind om de heuvel (10-15%) af te rijden. Moet voortdurend in de (schijf)remmen knijpen. Kan ik niet afremmen op de motor? Al zorgt de remonderbreker er dan weer voor dat de motor ontkoppeld wordt zodra ik in de rem knijp. Bestaat er eventueel een e-step die aan mijn eisen voldoet waarvan ik de elektronica zou kunnen over zetten? Probleem zijn mogelijk dan de 12" grote wielen die een grotere verplaatsing geven per omwenteling.
Kortom een flink aantal vragen.
Ik hoop dat iemand me kan verder helpen.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Heb je dat ding nieuw gekocht?

Zo te horen zit er geen regeling op, of de regeling werkt niet. Kan ook zijn dat je gashendel stuk is.

Normaal moet je er gewoon rustig mee kunnen rijden. Van 0 tot maximaal zeg maar.

Als je een regenererende regelaar hebt, kun je ook rustig afremmen op de motor, plus dat de accu dan gelijk een beetje opgeladen wordt.

De grote van de wielen moet niet uitmaken, tenzij dat niet standaard is uiteraard.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Om te beginnen: 25km/h zonder zelf te trappen mag niet, dan is het een illegale brommer, die een goedkeuring moet hebben, een verzekering, en je moet een goedgekeurde helm op, ook als je op dat moment langzamer rijdt.

Tot 6km/h mag wel.

Ik denk dat je de controller moet vervangen; als je goed op de motor wilt kunnen afremmen, moet de controller dat netjes doen, en bij voorkeur traploos regelbaar. Ik zou je een controller van Kelly Control aanraden, dit zijn verreweg de beste controllers, maar ze zijn ook een stuk duurder dan de meeste Chinese controllers.

Het is wel belangrijk om te kijken of de motor hall sensors heeft of niet (5-6 dunne draadjes, naast de 3 dikke). Een motor met sensors kun je gebruiken zonder, andersom niet, maar met sensors loopt hij mooier, zeker bij lage snelheden, dus als die erin zitten zou ik een ook een controller nemen die daarmee kan werken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 7 maart 2022 18:13:25 (22%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Op 7 maart 2022 17:38:23 schreef marein:
Tegen de heuvel op heb ik het volle vermogen nodig.

Maar neem ik aan niet de volle snelheid.

Rew zal wel inhaken, die weet van BLDC motoren. Maar op een lagere spanning wordt je maximaal toerental (en dus je topsnelheid) ook lager, en dat is een eenvoudige aanpassing. Wel daalt dan ook je maximale vermogen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
benleentje

Golden Member

Wel daalt dan ook je maximale vermogen.

Vermogen is erg relatief. En hier niet zo belangrijk, het maximum koppel blijf echter altijd even groot en dat heb je nodig om berg op te rijden. Je heb dan wel een goede regelaar nodig die op het koppel stuurt.

Om te beginnen: 25km/h zonder zelf te trappen mag niet, dan is het een illegale brommer, die een goedkeuring moet hebben, een verzekering, en je moet een goedgekeurde helm op, ook als je op dat moment langzamer rijdt.

Tot 6km/h mag wel.

Dat is toch nog niet zo ver wat betreft het dragen van een helm. De rest zal je wel gelijk in hebben.
https://nieuwsfiets.nu/2021/10/22/invoering-helmplicht-snorfiets-uitge…
Ik dacht zelf altijd dat er tot 25km/h geen helmplicht is en dat tot 6km/h je dan ook op de stoep mag rijden.

tot 25km/h zou je dan ook een fietshelm mogen dragen is toch net even wat prettiger.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 maart 2022 17:58:42 schreef Lambiek:
Ten eerste welkom.

Heb je dat ding nieuw gekocht?

Zo te horen zit er geen regeling op, of de regeling werkt niet. Kan ook zijn dat je gashendel stuk is.

Normaal moet je er gewoon rustig mee kunnen rijden. Van 0 tot maximaal zeg maar.

Als je een regenererende regelaar hebt, kun je ook rustig afremmen op de motor, plus dat de accu dan gelijk een beetje opgeladen wordt.

De grote van de wielen moet niet uitmaken, tenzij dat niet standaard is uiteraard.

Dank je, ben inderdaad nieuw hier en moet nog een beetje uitvinden hoe dit forum werkt.
Ik heb hem op Marktplaats gekocht van een ouder echtpaar dat er niet mee durfde te rijden. En zeker niet alleen vanwege risico boete en inbeslagname.
Of de regelaar kapot was weet ik niet. Hij is het nu wel. Nadat ik hem uit elkaar probeerde te halen. Heb al een nieuwe besteld bij AliE omdat hij erg goedkoop was. Misschien doet die wel wat hij moet doen. Dat ga ik over 1 1/2 week uit proberen in België.

mel

Golden Member

Dat op de stoep rijden zal wel meevallen. Als je soms ziet hoe ze met een scootmobiel over de stoep scheuren.....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 maart 2022 18:09:21 schreef SparkyGSX:
Om te beginnen: 25km/h zonder zelf te trappen mag niet, dan is het een illegale brommer, die een goedkeuring moet hebben, een verzekering, en je moet een goedgekeurde helm op, ook als je op dat moment langzamer rijdt.

Tot 6km/h mag wel.

Weet ik allemaal maar hij is om in België mee te rijden in een omgeving waar ik in de afgelopen 30 jaar nauwelijks een politieauto heb zien rijden. Bovendien krijg ik de indruk dat dit ding wel in Belgie de weg op mag.

Op 7 maart 2022 18:09:21 schreef SparkyGSX:
Het is wel belangrijk om te kijken of de motor hall sensors heeft of niet (5-6 dunne draadjes, naast de 3 dikke). Een motor met sensors kun je gebruiken zonder, andersom niet, maar met sensors loopt hij mooier, zeker bij lage snelheden, dus als die erin zitten zou ik een ook een controller nemen die daarmee kan werken.

Ga ik volgende week bekijken. Je schrijft "een motor met sensors kun je gebruiken zonder, andersom niet" Zonder wat?

Op 7 maart 2022 21:51:56 schreef Lucky Luke:
[...]
Maar neem ik aan niet de volle snelheid.

Nee, tegen de steile hellingen gaat hij op een prettige wandelsnelheid. Zo wil ik hem het grootste deel van de tijd gebruiken. Ik wil weer ontspannen met mijn vrienden die bij mij in de omgeving komen wandelen mee kunnen "lopen". Misschien dat ik er af en toe mee naar de winkels in het dorp ga. Dat is ca. 3-6 km rijden. Via onverharde landweggetjes kan ik de 90 km wegen grotendeels vermijden. Zeker nu de benzine onbetaalbaar wordt zou dat erg fijn zijn.

Ik stuur hierbij nog wat foto's die ik vorige week in België van de Zipper maakte. Misschien dat dat iemand nog op ideeën brengt. Het was overigens een zootje onder die treeplank. De controller lag los en moet flink gehobbeld hebben toen ik over het graspad de heuvel op reed. Toen ik weer omlaag reed stopte de motor ermee en thuis heb ik wat contacten moeten herstellen voordat hij het weer deed.

Lambiek

Special Member

Op 8 maart 2022 11:29:54 schreef marein:
Dank je, ben inderdaad nieuw hier en moet nog een beetje uitvinden hoe dit forum werkt.

Tot nu toe gaat het goed toch. :)

Heb al een nieuwe besteld bij AliE omdat hij erg goedkoop was. Misschien doe die wel wat hij moet doen. Dat ga ik over 1 1/2 week uit proberen in België.

Hoeveel draden komen er uit je motor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 maart 2022 12:23:37 schreef Lambiek:
[...]

Hoeveel draden komen er uit je motor?

Weet ik niet meer. Moet ik volgende week bekijken.

Op 8 maart 2022 11:43:06 schreef marein:
[...]

Weet ik allemaal maar hij is om in België mee te rijden in een omgeving waar ik in de afgelopen 30 jaar nauwelijks een politieauto heb zien rijden. Bovendien krijg ik de indruk dat dit ding wel in Belgie de weg op mag.

nee, mag NIET op de weg, niet op het voetpad, niet op het fietspad.
als je controle hebt, ben je hem kwijt.
en als je een ongeluk met gewonden hebt, ga je wat meemaken

met zadel is ALTIJD een brommer in belgie:
https://www.vlaanderen.be/elektrische-steps

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 maart 2022 12:53:26 schreef marein:
Nu gaat er iets mis. Hoe krijg ik een post weg als het een vergissing is?

Dat kan alleen een mod. Je kunt de overtollige post wel wijzigen (met 'wijzigen', rechtsboven naast de datum-tijdgroep), en hem dan bijv. leeg maken, of alleen de tekst 'sorry, dubbel' erin, of zoiets.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Normaal kun je de max snelheid gewoon instellen op het display bij de sleutel, (paar toetsen vasthouden om in de settings te komen) dit type ken ik helaas niet, dus geen idee of dit type die mogelijkheden heeft
Staat verder ook geen lekkere foto van de toetsen van in dit topic

Op 8 maart 2022 12:59:14 schreef fcapri:
[...]

nee, mag NIET op de weg, niet op het voetpad, niet op het fietspad.
als je controle hebt, ben je hem kwijt.
en als je een ongeluk met gewonden hebt, ga je wat meemaken

met zadel is ALTIJD een brommer in belgie:
https://www.vlaanderen.be/elektrische-steps

Oeps, dat wist ik niet, dat mét en zónder zadel. Dan maar weer de truc van dom blondje, die dat niet wist en bovendien tegenwoordig 70+ is met invalidenkaart :P Staan (zonder zadel) is geen optie meer voor mij. Ik ben mijn uiterste best aan het doen om dat ding niet boven de 10 km/u te laten rijden. Op hoge snelheid zullen ze me nooit betrappen. Een tegen de heuvel opkruipende bejaarde daar doen ze vast wel een oogje voor dicht. Alleen aan dat heuvel af rijden moet dus nog wat gedaan worden.

Op 8 maart 2022 13:36:45 schreef DK:
Normaal kun je de max snelheid gewoon instellen op het display bij de sleutel, (paar toetsen vasthouden om in de settings te komen) dit type ken ik helaas niet, dus geen idee of dit type die mogelijkheden heeft
Staat verder ook geen lekkere foto van de toetsen van in dit topic

De display bij de sleutel heeft alleen een paar groene balkjes die de lading van de batterij aangeven, volgens de vorige eigenaar. Er zijn geen toetsen. De sleutel heeft 3 standen: uit, rijden via brommerhendel, licht aan. Ik kan nergens een handleiding voor die step vinden. Die was er bij de originele aankoop ook niet bij vertelde de vorige eigenaar.
Dit is de hendel die erop zit. https://nl.aliexpress.com/item/1005002862136449.html?gatewayAdapt=glo2…

moet je de wetgeving eens bekijken van die scootmobiels. die hebben ook geen nr plaat, geen helm, denk dat die 18km/h gaan? moet je het verschil eens gaan uitzoeken hoe ze wettelijk die dingen bepalen en waarom een step daar niet onder valt. want die scootmobielen hebben ook een zadel, gelijkaardig stuur met gashendel zoals een step, en toch zijn het geen brommers.
zou me niet verwonderen dat het 2wiel detail het enige is (fietsen en bromfietsen zijn namelijk 2wielers)

on topic, denk dat je hall sensor in de gasnhendel gewoon stuk is. toen ik mijn ligfiets electrisch maakte heb ik dat ook gehad. detecteerd enkel nog volgas.
bestel zo een chinese gashendel (zoek ff naar verkoper die binnen de 10dagen op je deur krijgt) en het zal opgelost zijn.

afhankelijk waar je woont, kan je misschien bij iemand terecht om eentje te proberen.
in kortemark heb ik wel een gashendel liggen waarmee je dan kan testen zodat je zeker bent dat de gashendel het probleem is. controllers heb ik ook liggen, al moet ik wel eens kijken of ik nog 3F controllers heb (meeste zijn voor een DC motor met 2 draden)
bij de simpele controllers is de gashendel gewoon een vermogenmeter.
10% open = 10% motorvermogen, bergaf ga je alsnog sneller.
de slimmere controllers kan je instellen dat het de snelheid is. 10% open = 10% van maximale snelheid

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb naar zo'n Kelly controller gekeken maar eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik zoiets aan moet sluiten. Bovendien zijn de eigenschappen vele malen zwaarder dan wat er nu in zit.
Is zoiets geen optie:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003395288234.html?spm=a2g0o.product… ?
Mijn vraag blijft dan nog steeds of het verschil in omtrek van het motorwiel geen invloed heeft op de snelheid. En moet ik daarvoor ook het aantal draadjes naar de motor controleren?

de controller stuurt de motor aan, de motor zelf bepaald de maximale snelheid dat die haalt in functie van de accuspanning.

als je je controller enzo allemaal veranderd, maar de motor niet, zal die even hard rijden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 maart 2022 14:41:12 schreef fcapri:
moet je de wetgeving eens bekijken van die scootmobiels. die hebben ook geen nr plaat, geen helm, denk dat die 18km/h gaan? moet je het verschil eens gaan uitzoeken hoe ze wettelijk die dingen bepalen en waarom een step daar niet onder valt. want die scootmobielen hebben ook een zadel, gelijkaardig stuur met gashendel zoals een step, en toch zijn het geen brommers.
zou me niet verwonderen dat het 2wiel detail het enige is (fietsen en bromfietsen zijn namelijk 2wielers)

Voor NL is het aantal wielen iid het probleem. Maar ik wil geen 3-wieler voor bospaden met takken en gaten. Ik weet dat ik als 'invalide' in NL met allerlei steppen mag rondrijden mits RDW toelating. Hoef ik geen geel of blauw kenteken op te hebben, alleen een verzekeringssticker. Maar dat vind ik geen fijne modellen. Die hebben tandwiel- of kettingaandrijving en geen hub-motor. Het zijn maar een paar merken die zo'n RDW keuring hebben laten doen. Je kan ook zelf een aangepaste step laten keuren maar dat kost €1500. Via de WMO kan ik ws. voor in mijn woonplaats wel zo'n toegelaten step krijgen i.p.v. scootmobiel. Maar die dingen zijn te groot en te zwaar om even mee naar België te nemen. Vandaar dat ik probeer voor niet te veel geld iets te organiseren waarmee ik toch weer wat mobieler ben in de heuvels rondom mijn vakantiehuisje.

[Bericht gewijzigd door marein op dinsdag 8 maart 2022 16:16:51 (24%)

Op 8 maart 2022 14:47:13 schreef fcapri:
de controller stuurt de motor aan, de motor zelf bepaald de maximale snelheid dat die haalt in functie van de accuspanning.

als je je controller enzo allemaal veranderd, maar de motor niet, zal die even hard rijden

Ik ben een dummy wat betreft el.motoren. Had meer met scheepsdieselmotoren. Maar ik begrijp dus dat het niet om het toerental gaat wat maximaal is maar dat de weerstand bepaalt hoeveel vermogen hij moet leveren. Die max. 350W is dus niet gebonden aan een bepaald toerental. Als ik de heuvel op rijd met vol vermogen dan rijd hij stapvoets en is het toerental dus heel laag. Kan dat kwaad? Kan er daardoor iets oververhit raken?
Ik kwam ergens een regen controller tegen, ik geloof bij die dure Kelly's. Kan je die ook probleemloos combineren met de BLDC motor van de step? Werkt dat dan?

Op 8 maart 2022 14:41:12 schreef fcapri:
on topic, denk dat je hall sensor in de gasnhendel gewoon stuk is. toen ik mijn ligfiets electrisch maakte heb ik dat ook gehad. detecteerd enkel nog volgas.
bestel zo een chinese gashendel (zoek ff naar verkoper die binnen de 10dagen op je deur krijgt) en het zal opgelost zijn.

De in een vorig bericht genoemde hendel met slot is al onderweg. Ligt volgende week in Belgie (bij de Walen, ver van Kortemark). Ik zal voor ik meer actie onderneem die eerst monteren en uitproberen. Al prefereer ik wel een regeling via 3 traps-systeem 6/15/25 km/u met duimgas throttle, denk ik

[Bericht gewijzigd door marein op dinsdag 8 maart 2022 16:17:54 (51%)

Op 8 maart 2022 14:47:13 schreef fcapri:
als je je controller enzo allemaal veranderd, maar de motor niet, zal die even hard rijden

Wat is dat nou weer voor onzin? De controller kan prima bij een ingesteld toerental (en dus snelheid) het koppel gaan afbouwen, waardoor je dus niet harder gaat, tenzij je bergaf rijdt. Een goede controller regelt ook de stroom, terwijl die Chinese troep doorgaans gewoon een pulsbreedte oplegt.

Er is een groot verschil tussen wat een goede controller kan, en wat zo'n Chinees stuk ongeluk kan.

De controllers van Kelly Control kun je doorgaans instellen via USB, en die hebben ook kleinere varianten, maar ze zijn die 3k een stuk duurder dan die Chinese zooi wat je niets aan kunt instellen, en die doorgaans niet regeneratief kunnen remmen (of alleen per ongeluk, zoals veel DC controles voor motoren met borstels die gewoon domweg een pulsbreedte forceren zonder iets te regelen).

Overigens heb ik geen aandelen in Kelly Controls, maar ik heb er goede ervaringen mee bij voertuigen in de Shell Ecomarathon zuinigheidsrace.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 8 maart 2022 14:41:12 schreef fcapri:
controllers heb ik ook liggen, al moet ik wel eens kijken of ik nog 3F controllers heb (meeste zijn voor een DC motor met 2 draden)
bij de simpele controllers is de gashendel gewoon een vermogenmeter.
10% open = 10% motorvermogen, bergaf ga je alsnog sneller.
de slimmere controllers kan je instellen dat het de snelheid is. 10% open = 10% van maximale snelheid

Is een 3F controller de controller die ik bedoel met 6/15/25 km/u? Moet de motor daarvoor meer draden hebben?
Kan ik mijn systeem afhankelijke van hoeveel draden er naar de motor gaan vervangen door elk ander systeem met hetzelfde aantal draden en genoemde motorvermogen?
Bijvoorbeeld zo'n pakket:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003395288234.html?spm=a2g0o.product… ?
Dat zou simpel zijn. Alleen voor de tweede remhendel en het contactslot zou ik dan wat moeten bedenken. Als ik niet een pakket vind dat dat ook heeft.