Op 8 maart 2022 15:57:26 schreef SparkyGSX:
[...]
Er is een groot verschil tussen wat een goede controller kan, en wat zo'n Chinees stuk ongeluk kan.
Ik vrees dat het voor mij vele malen eenvoudiger is om een compleet Chinees systeem over te zetten dan van alles en nog wat op zo'n Kelly te moeten aansluiten. Dat gaat mijn pet echt te boven. Ik heb daar totaal geen verstand van, maar ben wel goed in knutselen, improviseren en repareren of zo nodig iets doormeten.
Ben helemaal met je eens dat het rotzooi is, dat spul uit China. Te dunne draadjes die te snel breken, slechte contacten.... Maar dat kan ik vooraf allemaal goed nalopen en verhelpen. Voor een paar tientjes zo'n systeem installeren is misschien toch wel het uitproberen waard....
Ik weet iig nu waar ik op moet letten: dat het aantal draden naar de motor moet kloppen en het voltage en vermogen. Vergeet ik nog iets???
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
3F slaat op 3 fasen, dat wil zeggen, en borstelloze motor. Natuurlijk is het eenvoudig om een identieke Chinese controller aan de bestaande draden te maken, maar alleen als je een identieke neemt of in ieder geval een exemplaar met exact dezelfde connectors. Zo'n controller van Kelly controls heeft niet meer draden, en in tegenstelling tot die Chinese rommel zout er wel een fatsoenlijke handleiding bij een krijg je ondersteuning van de fabrikant als je ergens moeite mee hebt.
Een Chinese controller zal uiteindelijk best werken, maar ik verwacht dat je geen fijn rijgedrag gaat krijgen. Wat je nog wel zou kunnen proberen is een paar weerstandjes bij de gashendel om het bereik te beperken tot 6km/h of zo, dan kun je wat beter regelen, eventueel met een schakelaar erbij om toch weer harder te kunnen rijden als je niet meer wilt wandelen naar gewoon naar huis wilt rijden.
Op 8 maart 2022 17:57:17 schreef SparkyGSX:
Een Chinese controller zal uiteindelijk best werken, maar ik verwacht dat je geen fijn rijgedrag gaat krijgen. Wat je nog wel zou kunnen proberen is een paar weerstandjes bij de gashendel om het bereik te beperken tot 6km/h of zo, dan kun je wat beter regelen, eventueel met een schakelaar erbij om toch weer harder te kunnen rijden als je niet meer wilt wandelen naar gewoon naar huis wilt rijden.
Wat voor weerstandjes moet ik me daarbij voorstellen?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Twee kleine weerstandjes, die een spanningsdeler vormen, ongeveer in de verhouding van de huidige topsnelheid en de snelheid die je wilt kunnen halen.
Je kunt ook een potmeter nemen, (ik zou 4k7 lineair proberen) dan kun je die verdraaien tot je de gewenste maximale snelheid haalt. Dit heeft als voordeel dat je het volledige bereik van je gashendel kunt gebruiken voor bijvoorbeeld 0-6km/h, waardoor je veel beter kunt regelen dan wanneer de gashendel van 0 naar 25km/h gaat en je maar 6km/h wilt.
Op 8 maart 2022 19:04:00 schreef SparkyGSX:
Je kunt ook een potmeter nemen, (ik zou 4k7 lineair proberen) dan kun je die verdraaien tot je de gewenste maximale snelheid haalt. Dit heeft als voordeel dat je het volledige bereik van je gashendel kunt gebruiken voor bijvoorbeeld 0-6km/h, waardoor je veel beter kunt regelen dan wanneer de gashendel van 0 naar 25km/h gaat en je maar 6km/h wilt.
Dank je. Ik ga er naar zoeken. Moet die dan in een van de draden van de gashendel komen?
SparkyGSX
Ja, tussen de uitgang en de ground, en de loper van die potmeter gaat vervolgens naar je motorregelaar.
Terug van weggeweest: 3 nieuwe vragen:
Ik heb de bedrading van aanwezige controller bekeken. De controller heeft geen 3-speed aansluiting. Dus ik ga een nieuwe controller kopen. Wat ik wil doen is een nieuwe controller en een 3-speed schakelaar naast de twist throttle met sleutel en display.
Van de motor naar de controller gaan 3 fase draden en 5 hall draden. Er komt nog een 6e loze witte draad van de motor. Is die nog ergens bruikbaar voor? Zie foto.
Nu las ik ergens dat je dan beter een zwaardere controller kan nemen dus bijv een 500W of 1000 W voor een 350W BLDC motor. Klopt dat of is het verplicht een 350W controller aan te sluiten op een 350W motor? Uiteraard wel met zelfde voltage. Voor de prijs hoef ik die zwaardere niet te laten. Maar heeft het voordelen als dat kan?
Een ander punt is de bedrading naar de handremmen.
Nu zijn er 2x 2 draadjes gekoppeld van de handremmen aan 2 draden van de controller. Controllers die ik op het oog heb hebben soms een 3-dradige electric brake aansluiting (ergens 3-dr. hall brake genoemd)of een low brake line (2 draden)+ high brake line (1 dr)= samen ook 3 dr. óf dus zo'n een 2 dr. brake systeem als mijn huidige controller. Kan ik mijn 2 x 2 dr. ook op een 3 dr. hall (high/low)brake systeem aansluiten? En zo ja hoe?
Alvast dank voor jullie meedenken!
OT: ik heb een NL-invalidenvoertuigverzekeringsplaatje op de step gekregen! Ik voel me opgewassen tegen elke aanhouding door flikken of handhavers 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Met zadel mag je niet op de weg ermee, de politie neemt hem in beslag als ze je zien rijden...
In belgie ben je hem kwijt en zie je hem niet meer terug als de politie je zo betrapt. Wees gewaarschuwd!!
Je mag hem kopen en hebben, maar er niet mee op de openbare weg rijden.
En wees gerust... Je zal vroeger of later toch tegen de lamp lopen...
En dat wordt dan ook nog een ritje naar de politie rechtbank.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/16/let-op-een-elektrische-step-me…
Ik heb in NL ook zo'n ding
95% van de politie en boa's kijken je na en doen niets
En een sporadische staandehouding het verzoek of ik verder wou lopen
In beslag nemen is een laatste redmiddel/bangmakerijtje
CrossFireX
Maar gebeurt wel, was zelfs in het nieuws op TV, vrouw had eentje online gekocht en werd betrapt in gent. Step verbeurt verklaard...
Wil je toch doen alsof je neus bloed, voor mij niet gelaten hoor. 
Ik hou het op mijn eBike en zou niets anders willen. Geen gedoe en met alles in orde. En toch nog wat beweging en eigen kracht nodig, daarom juist wou ik deze. Wel zo gezond met wat eigen kracht zonder jezelf af te matten. Zelfs met een sterke tegenwind rijd ik gemakkelijk 27 per uur.
Op een batterijlading fiets ik 270Km ver in ECO stand, wat wil je nog meer?
Is er iemand die me antwoord kan geven op de vragen over de verschillende remdraden van de controller en het vermogen van de controller/motor?
Op 1 april 2022 14:58:23 schreef CrossFireX:
Op een batterijlading fiets ik 270Km ver in ECO stand, wat wil je nog meer?
Gefeliciteerd dat je nog zo ver kan fietsen! Ik reed ook een e-bike en had een loopfiets maar het is fysiek voor mij nu deze step of een officiële scootmobiel. Ik kies voor deze Zipper ivm afmetingen, gewicht, meenemen in auto, rijden op bospaden en vooral om de betere ergonomie en flexibiliteit dan bij een officiële ondersteunde loopfiets.
Maar verder is het een soort brommerhandvat; je moet er aan draaien om gas te geven. Maar dat gas is dus niet te doseren: altijd gelijk de volle mep.
Ik stuur hierbij nog wat foto's die ik vorige week in België van de Zipper maakte. Misschien dat dat iemand nog op ideeën brengt. Het was overigens een zootje onder die treeplank. De controller lag los en moet flink gehobbeld hebben toen ik over het graspad de heuvel op reed. Toen ik weer omlaag reed stopte de motor ermee en thuis heb ik wat contacten moeten herstellen voordat hij het weer deed.
Even los van alle wettelijke regels en pak-kansen. Ik vind dit gewoon een levensgevaarlijk apparaat. Een apparaat dat alleen maar 25km/u kan of helemaal niets is eigenlijk gewoon raar. Verder is het apparaat technisch gezien dus gewoon een puinhoop. Als je de controle over dat apparaat niet verliest vliegt het vast wel in de fik door een sluiting ofzo.
Dit apparaat verdient een grondige verbouwing of enkele reis kliko ofzo. De TS heeft een behoorlijke leeftijd en dan zijn de botjes niet heel sterk of juist flexibel zoals bij hele jonge kinderen. En genezen gaat dan ook wat lastiger. Als ik de TS was, zou ik dit apparaat helemaal niet durven gebruiken.
Ik verwacht eigenlijk dat de controler of gashandle of beide gewoon defect zijn. En als er je zelf iets nieuws in wilt bouwen? Overdenk dan heel goed wat en hoe je dat gaat doen.
CrossFireX
Maar gekker kan het niet; Een bospad met een step die 25 per uur doet, dat wil ik zien! Met die kleine wieltjes op een bospad, het zal niet lang duren voor je voluit op je gezicht gaat... 
Stenen, takken, bladeren en glad door water, modder op sommige plaatsen, niet vreemd op bospaden.
Als je dat aandurft kom ik dat beslist zien, dat wordt echt spektakel. 
Als jonge vrouw, ben ik echt bang voor steps en blijf daar ver van weg.
Op 2 april 2022 12:44:11 schreef marein:
Is er iemand die me antwoord kan geven op de vragen over de verschillende remdraden van de controller en het vermogen van de controller/motor?
remdraden:
Brake High Level = Normally 0 (or Default as we say). If you use this for your brake signal then you will need to pull it High -> to +5V.
Brake Low Level = Normally +5V (defaults to +5V). To activate brake we pull that one down to GND. (= standaard 2 draads verbreekcontactrem zoals je waarschijnlijk nu hebt)
en controller mag zwaarder zijn,
volgens mij moet je alleen kijken als je een 36V motor hebt, je daar een 36V battery pack bij hebt, en een controller die minimaal 36V en het vermogen van je motor is
ik heb ook een 25A controller op een motor die 15A nominaal is
en als je bang bent voor ongelukken, moet je thuis blijven
staan ook honderden berichten in de krant over dodelijke ongelukken op e-bikes hoor, maar daar voel je je wel veilig op 
CrossFireX
Het was ontelbare keren in nieuws dat een step nog gevaarlijker is, en meestal resulteerde een val op een step in gecompliceerde schedelbreuken...
Dus nee je moet het niet nog uitdagender maken dan het al is, als ik zie hoe sommigen echt roekeloos zonder kijken door het verkeer gaan met zo een ding.
Je gelooft je ogen niet. Ja niets is veilig, zelfs thuis zitten kan gevaarlijk zijn als je zo begint... 
Wel is er altijd een auto bij betrokken, dat is echt het probleem, er zijn er teveel van. En veel zieke mensen achter het stuur helaas...
En een fietshelm op een step? Niemand die dat doet volgens ik kan zien, ik heb wel degelijk een goede stevige fietshelm op.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (10%)]
Nee ik kan je redenering niet volgen
Dus omdat mensen roekeloos rijden en de mensen erop geen helm dragen, is een step gevaarlijk?
Dat zegt meer van de mens erop dan van het voertuig
Diezelfde mensen op ebikes zijn ook een gevaar
Een step is niks gevaarlijker dan een ebike of snorfiets
Dit is gewoon 1% verpest het voor de andere 99
Het is wel zo dat een step minder grondspeling heeft en dat kan wel gevaarlijk zijn als je niet oppast.
En voor de rest, er zijn nu eenmaal meer gekken op de weg dan normale mensen. 
CrossFireX
No hard feelings, iedereen doet wat ie wil uiteindelijk en neemt de bijbehorende risico's erbij, toch? 
Anway, i stand my case...
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (12%)]
Op 2 april 2022 15:59:04 schreef CrossFireX:
Maar gekker kan het niet; Een bospad met een step die 25 per uur doet, dat wil ik zien! Met die kleine wieltjes op een bospad, het zal niet lang duren voor je voluit op je gezicht gaat...Stenen, takken, bladeren en glad door water, modder op sommige plaatsen, niet vreemd op bospaden.
Als je dat aandurft kom ik dat beslist zien, dat wordt echt spektakel.Als jonge vrouw, ben ik echt bang voor steps en blijf daar ver van weg.
Die step rijdt geen 25 km op een bospad. Hoe meer weerstand hoe langzamer. De heuvel op reed hij stapvoets en zo wil ik hem ook op asfalt laten rijden.
Ik ben een vrouw van 74 met ms en dat stepje is als hij langzaam rijdt precies wat ik me nodig heb om me weer een beetje in de omgeving met mijn hond te kunnen verplaatsen. Gewoon in wandeltempo. De kans dat ik dan val is kleiner dan wanneer ik op mijn eigen benen vooruit moet.
Op 2 april 2022 16:03:45 schreef DK:
[...]remdraden:
Brake High Level = Normally 0 (or Default as we say). If you use this for your brake signal then you will need to pull it High -> to +5V.Brake Low Level = Normally +5V (defaults to +5V). To activate brake we pull that one down to GND. (= standaard 2 draads verbreekcontactrem zoals je waarschijnlijk nu hebt)
en controller mag zwaarder zijn,
volgens mij moet je alleen kijken als je een 36V motor hebt, je daar een 36V battery pack bij hebt, en een controller die minimaal 36V en het vermogen van je motor is
ik heb ook een 25A controller op een motor die 15A nominaal isen als je bang bent voor ongelukken, moet je thuis blijven
staan ook honderden berichten in de krant over dodelijke ongelukken op e-bikes hoor, maar daar voel je je wel veilig op
Dank je, eindelijk een zinnig antwoord.
Op 2 april 2022 19:09:01 schreef marein:
[...]
was dubbelop, sorry
[Bericht gewijzigd door marein op (68%)]
Op 2 april 2022 15:53:26 schreef Ex-fietser:
[...][...]
Ik verwacht eigenlijk dat de controler of gashandle of beide gewoon defect zijn. En als er je zelf iets nieuws in wilt bouwen? Overdenk dan heel goed wat en hoe je dat gaat doen.
Ik kocht hem goedkoop 2ehands en wist dat ik hem ging verbouwen. Ben technisch genoeg, zij het niet op het gebied van dit soort elektronica. Daarom vraag ik advies en geen gezeik over verkeersregels.
Op 2 april 2022 16:03:45 schreef DK:
[...]remdraden:
Brake High Level = Normally 0 (or Default as we say). If you use this for your brake signal then you will need to pull it High -> to +5V.Brake Low Level = Normally +5V (defaults to +5V). To activate brake we pull that one down to GND. (= standaard 2 draads verbreekcontactrem zoals je waarschijnlijk nu hebt)
Dankzij dit antwoord heb ik de weg naar het forum op https://endless-sphere.com gevonden. Hier zijn vele antwoorden op mijn vragen te vinden zonder dat ik zelf vragen hoef te stellen. Geweldig forum. Dank je nogmaals. Ik kan nu de benodigde spullen gaan bestellen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 2 april 2022 19:09:01 schreef marein:
Ik ben een vrouw van 74 met ms en dat stepje is als hij langzaam rijdt precies wat ik me nodig heb om me weer een beetje in de omgeving met mijn hond te kunnen verplaatsen. Gewoon in wandeltempo. De kans dat ik dan val is kleiner dan wanneer ik op mijn eigen benen vooruit moet.
Zo’n soort vermoeden had ik dus. CrossfireX heeft duidelijk een ander beeld.
(En dan moet die step dus inderdaad een beetje worden afgevoerd / afgedreven of whatever het tegenovergestelde van opvoeren / opdrijven is. ‘Temmen’ is wellicht een beter woord, dat voorkomt dat de discussie afdrijft door mensen die vinden dat de step moet worden afgevoerd).
@marein: in plaats van steeds een niet bericht er onder te posten, kun je je meest recente eigen bericht ook aanvullen door het te wijzigen.
Verder zit ik helaas niet zo goed in de motorcontrollers, dus ik lees dit met interesse mee maar kan er technisch inhoudelijk weinig meer aan bijdragen. Mooi dat het gelukt is met het verzekeringsplaatje. Nu de step nog op een veilige, stabiele stapvoetse snelheid krijgen. (En subtiel / comfortabel optrekken en remmen).
Eventueel wil ik me best verdiepen in de handleiding van een motorcontroller oid om mee te helpen. Dan heb ik wel een linkje naar die handleiding nodig, of iig een merk en typenummer of een link naar waar ‘ie gekocht is.
Voor wie nog nooit van ms gehoord heeft: https://nl.wikipedia.org/wiki/Multiple_sclerose
Basicly: zenuwgeleiding is verstoord, met allerlei problemen tot gevolg, waaronder dat de aansturing van spieren in de benen niet meer goed wil. De spieren zelf zijn dus nog goed, maar het effect is toch dat mensen moeite krijgen met lopen (en soms inderdaad omvallen).
Mijn moeder had ms, en wilde eerst ook niet aan een scootmobiel. Als tiener vond ik het wel leuk die scootmobiel te mogen inparkeren en uitparkeren in een iets te krap halletje. want uiteindelijk kwam die scootmobiel er toch, en had ze er ook plezier van. We hebben aardige ‘fiets’tochten gemaakt.
Met die achtergrondinformatie denk ik dat we hier dus niet te maken hebben met een oudere jongere die elektrisch wil rondcrossen, maar met een 74 jarige die nog wat te jong is
voor een scootmobiel.