temmen wilde e-step

Op 2 april 2022 19:09:01 schreef marein:
[...]
was dubbelop, sorry

[Bericht gewijzigd door marein op zaterdag 2 april 2022 19:26:07 (68%)

Op 2 april 2022 15:53:26 schreef Ex-fietser:
[...]

[...]

Ik verwacht eigenlijk dat de controler of gashandle of beide gewoon defect zijn. En als er je zelf iets nieuws in wilt bouwen? Overdenk dan heel goed wat en hoe je dat gaat doen.

Ik kocht hem goedkoop 2ehands en wist dat ik hem ging verbouwen. Ben technisch genoeg, zij het niet op het gebied van dit soort elektronica. Daarom vraag ik advies en geen gezeik over verkeersregels.

Op 2 april 2022 16:03:45 schreef DK:
[...]

remdraden:
Brake High Level = Normally 0 (or Default as we say). If you use this for your brake signal then you will need to pull it High -> to +5V.

Brake Low Level = Normally +5V (defaults to +5V). To activate brake we pull that one down to GND. (= standaard 2 draads verbreekcontactrem zoals je waarschijnlijk nu hebt)

Dankzij dit antwoord heb ik de weg naar het forum op https://endless-sphere.com gevonden. Hier zijn vele antwoorden op mijn vragen te vinden zonder dat ik zelf vragen hoef te stellen. Geweldig forum. Dank je nogmaals. Ik kan nu de benodigde spullen gaan bestellen.

Lucky Luke

Golden Member

Op 2 april 2022 19:09:01 schreef marein:
Ik ben een vrouw van 74 met ms en dat stepje is als hij langzaam rijdt precies wat ik me nodig heb om me weer een beetje in de omgeving met mijn hond te kunnen verplaatsen. Gewoon in wandeltempo. De kans dat ik dan val is kleiner dan wanneer ik op mijn eigen benen vooruit moet.

Zo’n soort vermoeden had ik dus. CrossfireX heeft duidelijk een ander beeld.

(En dan moet die step dus inderdaad een beetje worden afgevoerd / afgedreven of whatever het tegenovergestelde van opvoeren / opdrijven is. ‘Temmen’ is wellicht een beter woord, dat voorkomt dat de discussie afdrijft door mensen die vinden dat de step moet worden afgevoerd).

@marein: in plaats van steeds een niet bericht er onder te posten, kun je je meest recente eigen bericht ook aanvullen door het te wijzigen.

Verder zit ik helaas niet zo goed in de motorcontrollers, dus ik lees dit met interesse mee maar kan er technisch inhoudelijk weinig meer aan bijdragen. Mooi dat het gelukt is met het verzekeringsplaatje. Nu de step nog op een veilige, stabiele stapvoetse snelheid krijgen. (En subtiel / comfortabel optrekken en remmen).

Eventueel wil ik me best verdiepen in de handleiding van een motorcontroller oid om mee te helpen. Dan heb ik wel een linkje naar die handleiding nodig, of iig een merk en typenummer of een link naar waar ‘ie gekocht is.

Voor wie nog nooit van ms gehoord heeft: https://nl.wikipedia.org/wiki/Multiple_sclerose
Basicly: zenuwgeleiding is verstoord, met allerlei problemen tot gevolg, waaronder dat de aansturing van spieren in de benen niet meer goed wil. De spieren zelf zijn dus nog goed, maar het effect is toch dat mensen moeite krijgen met lopen (en soms inderdaad omvallen).

Mijn moeder had ms, en wilde eerst ook niet aan een scootmobiel. Als tiener vond ik het wel leuk die scootmobiel te mogen inparkeren en uitparkeren in een iets te krap halletje. want uiteindelijk kwam die scootmobiel er toch, en had ze er ook plezier van. We hebben aardige ‘fiets’tochten gemaakt.

Met die achtergrondinformatie denk ik dat we hier dus niet te maken hebben met een oudere jongere die elektrisch wil rondcrossen, maar met een 74 jarige die nog wat te jong is ;) voor een scootmobiel.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 4 april 2022 20:03:03 schreef Lucky Luke:
[...]
Met die achtergrondinformatie denk ik dat we hier dus niet te maken hebben met een oudere jongere die elektrisch wil rondcrossen, maar met een 74 jarige die nog wat te jong is ;) voor een scootmobiel.

:) zo is het!

Knopen doorgehakt: Bestelling van nieuwe throttle, 3-speedschakelaar en controller geplaatst met tube liquid electrical insulation en kabelverbinders. Als het goed gaat heb ik het half mei binnen en kan ik gaan sleutelen.

Hallo, leven jullie nog?
Heb na lang wachten op de diverse onderdelen uit China, een nieuwe controller met extra opties geplaatst. Met een 3-speed schakelaar en een ander throttle, geen brommerhendel maar een duimschakelaar, heb ik de snelheid nu perfect onder controle. Nu de rest nog aansluiten op de controller. Ik vraag mij af of ik de hallsensors van de handremmen wel moet aansluiten. Wat heeft dat voor effect op het eventueel terugwinnen van stroom als ik remmend een heuvel af rij? Kunnen jullie ies zeggen daarover? Als de motor wordt geblokkeerd door de remsensors kan die dan nog stroom gaan leveren? En wat voor effect heeft het op de snelheid. Kan ik op een of andere manier ook op de motor remmen? Ik heb überhaupt geen idee of het systeem wel geschikt is om stroom te regenereren. Wat is jullie idee daar over? Ik denk dat er weinig kans is dat ik nog gasgeef als ik moet remmen. Lijkt me ergonomisch ingewikkeld. Dus die remsensors zijn volgens mij overbodig.
Alvast dank voor jullie reactie.
Groet, Marein

Volgens mij niks meer dan een beveiliging
Zodra die draden merken dat er een remhendel aangeraakt wordt, levert de motor geen kracht meer

En mensen die willen remmen, maar vol gas blijven geven, hoor je vaker dan je denkt

Waarom zou je ze niet aansluiten als de mogelijkheid er is? dat is gewoon luiheid

Regeneren doet hij automatisch zodra je het gas loslaat, en de functie aanstaat

Als ze dat op de Stint hadden aangesloten was dat ongeluk nooit gebeurd.

Overbodig...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb het nu op m'n fiets. Ik kan regelen van -5A door de motor naar +10A door de motor. -5A is dus remmen / terugleveren. Enige tijd voor een kruispunt of stoplicht draai ik hem naar -5A zodat ik op een normale snelheid daar aankom. Meestal ga ik dan op 100% spierkracht het kruispunt over en daarna zet ik de ondersteuning weer aan. Soms mik ik "geen ondersteuning geen remmen" verkeerd en dan moet ik zwaar trappen om het kruispunt over te komen. Spier-energie de accu in. :-)

"geen gas" tijdens het remmen is zowiezo al handig. In hoeverre jou controller gecontroleerd op de motor kan remmen om terug te leveren hangt van jou controller af.

Als ik zoiets zou moeten ontwerpen dan zouden er drie regimes zijn in het rem-signaal. zeg 0-30: elektrisch remmen. zeg 30-60% ingedrukte rem: computer-controle van de mechanische rem. 60-100: mechanische override van de computer.

Zo kan je soepel remmen waarbij de computer regelt dat er een mooie overgang is zodat je daar niets van merkt. Maar voor de veiligheid is er een mechanische override dat als de computer crasht je toch kan stoppen.

Maar goed. DK impliceert dat ie "remt automatisch een beetje" controllers kent. Dat zou ik vervelend vinden. Met alleen een sensor op de rem kan je alleen "maximaal remmen op de motor" zodra er geremd wordt. Dat lijkt me ook irritant. Kan je dus niet "een beetje" remmen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

sluit ze maar aan. als je gashendel blijft 'hangen', kan je tenminste de boel veilig stoppen door een rem in te trekken. die overruled de gashendel in de controller

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb de remmen aangesloten. De motor stopt braaf.
Nu is er nog één probleem: de verlichting. Het is inmiddels zo lang geleden dat ik de oude controller eruit sloopte dat ik niet meer precies weet hoe de verlichting was aangesloten. Er was iig 1 aparte draad van de controller bij betrokken. Maar hoe de rest verliep weet ik niet meer. Daar ben ik vergeten foto's van te nemen. Moet het op 36V (accu) of op 5V? Is daar een regel voor? Er was een extra sleutelstand in het slot van de oude throttle om de koplamp en het achterlicht aan te zetten. Nu heb ik daar een schakelaar voor op de throttle boven het contactslot. Ik heb al ontdekt dat de anti-theft alarmdraden (die ik niet gebruik) 36V leveren zodra het contactslot aan gaat. Ik zou de verlichting daarop aan kunnen sluiten. Ik heb de koplamp (van binnen een ledje op een printplaatje) geprobeerd op 5V maar dan doet hij niets. Kan ik er dan vanuit gaan dat hij dan 36V nodig heeft?
Ik heb al contact opgenomen met Nitrotek UK waar de step oorspronkelijk vandaan kwam. Maar nog niets gehoord. Er is vrijwel niets over die step te vinden op internet. Er zat oorspronkelijk alleen een handleiding voor de throttle bij. Bij de Chinese fabriek wordt hij ook niet meer gemaakt, is ook niets te vinden....
En dan bedenk ik nog iets: er komt een derde draad van het achterlicht. Zou remlicht kunnen zijn?? Zou ik die op e.o.a.manier werkend kunnen maken? Zou wel sjiek zijn. Hij was niet in gebruik bij de oude controller.

De richtlijn is: iets voor 5V op 36V aansluiten gaat direct kapot. Iets voor 36V op 5V aansluiten, dat werkt niet.

Kortom, als je het niet weet, probeer het ongezien eerst op 5V.

Op mijn fiets werkt de verlichting op 5V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij mij zit alle verlichting op een externe dc/dc converter en werkt op 12v

Geen idee wat voor signaal uit de controller komt

Eea hangt dus nogal af wat voor onderdelen je hebt

Gewoon testen met een variabele voeding

Schroef de lampjes (gloeilampje)los en kijk naar de voltage. Indien er leds inzitten en er gebruik word gemaakt van een stroombron zou ik een voeding pakken. Of een aantal adapters met verschillende spanningen.

foto's plaatsen wil soms helpen om de puzzel op te lossen er zijn hier een paar supperrrr slimme personen op het forum.

De led is een gebruikelijke vorm voor een 1W led.

De "CP2301" kan een ICF CP2301 zijn. Dat zou een buzzer-driver zijn die hier voor "iets anders" gebruikt wordt dan waar ie voor bedoeld is.

Of een cloon van een IRF2301, hetgeen een mosfet driver is.

In beide gevallen zou er een schakelende driver in het spel zijn...

Maar dan verwacht ik een spoeltje ergens, maar ik zie die niet.

Ik kan door lichte onscherpte de nummers op de chip links niet lezen.
Het lijkt haast een dubbele fet, gezien de twee pootjes die aan mekaar hangen. Dat zou een hint voor "theorie B" kunnen zijn.... De andere twee pootjes aan deze kant: Ik kan het niet goed zien wat daarmee aan de hand is. Het lijkt haast alsof ze in de lucht hangen omdat er een stuk uit de print gefreest is. Maar ik geloof er geen bal van. Het zal wel een rare reflectie zijn, maar wat er wel gebeurt kan ik niet zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb eerst even n paar nieuwe foto's geupload. Nu ga ik je tekst nog een keer lezen. Al vrees ik dat ik er weinig van begrijp.

Heb ontdekt dat er bij ali koplampen voor ebikes te koop zijn die werken op een bereik van 6-12V of van 12-48(60)V. Je kunt er in stoppen wat je wilt. Ze kosten bovendien nog geen 10tje. Ik ga volgende week als ik weer in België bij mn stepje ben de verlichting op 36V aansluiten aangezien het op 5V niet goed werkt. Dikke kans dat het goed gaat. Nu wil ik alleen nog weten of ik de derde draad van het achterlicht (=remlicht?) nog ergens aan vast kan knopen om het te laten werken. Misschien moet ik daarvoor een nieuw draadje starten nu mijn step succesvol getemd is.

Nou, dat is een mooie tweewielige scheurmobiel. Is het gele plaatje reflecterend? Zo niet, dan nog een goede reflector toevoegen. Wie weet kom je ergens op een buitenweg voor gemotoriseerd verkeer, dan is zichtbaarheid voor buitengewone voertuigen erg belangrijk, door hoe onze hersenen werken wordt soms niet gezien wat niet direct herkend wordt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Nee, niet reflecterend denk ik. Maar je herinnert mij eraan dat ik nog ergens reflecterende stickers heb liggen die ik al een paar maanden terug voor dat doel uit china gestuurd kreeg. Was ik al weer vergeten. Ik ga ze zoeken en opplakken.

Mooi, dan kunnen we met wat meer zekerheid wat langer van jouw aangename deelname aan dit forum genieten.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ha, misschien heb ik jullie wel helemaal nooit meer nodig ;-)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Lucky Luke

Golden Member

*proest* :D

Misschien tussendoor de verlichting nog op "ergens tussen 6 en 12 V" testen om zeker te zijn dat het niet de 6 - 12 V variant is (die dan niet op 5 V werkt). Er is vast wel ergens in huis een 9 VDC netadapter te vinden. (Desnoods een 9 V blokje, maar die gaat die stroom niet lang kunnen leveren).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)