Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Jeever

Golden Member

Op woensdag 12 juni 2024 19:54:11 schreef Fotohuis:
Wat nieuws in de maak, een milli-Ohm 4-draads meting met Kelvin probe.

Misschien is het handig voor eventuele nabouwers de link te vermelden naar het originele artikel:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/milli-ohm-voorzet.html

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Sine

Moderator

Op woensdag 12 juni 2024 20:38:14 schreef Henry S.:
Uit de kringloop: Micronta (Tandy/Radio Shack) "Transistor Tester

Wat voor een kringloop winkels hebben jullie? Hier heb je hooguit een adapter bak en wat spaanplaten sony speakers. En als je heel veel geluk hebt een oud ziggo modem.

Op woensdag 12 juni 2024 19:54:11 schreef Fotohuis:
Wat nieuws in de maak, een milli-Ohm 4-draads meting met Kelvin probe. Bij gebrek aan een dure tafel MM.

Ik zou in plaats van de torretjes een mosfet nemen, dan gooit de basisstroom geen roet in je stroominstelling.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 12 juni 2024 23:34:32 (33%)

Henry S.

Moderator

Op woensdag 12 juni 2024 23:26:01 schreef Sine:
Wat voor een kringloop winkels hebben jullie? Hier heb je hooguit een adapter bak en wat spaanplaten sony speakers. En als je heel veel geluk hebt een oud ziggo modem.

In ieder geval eentje waar oa m'n Löwe Xelos (100Hz HD), een Kenwood CD speler, een 3-sits bank, en een paar radiootjes (1946/1960, en recentere wereldontvanger), en wat CD's & LP's vandaan komen. En adapters :+

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Lambiek

Special Member

Op woensdag 12 juni 2024 20:38:14 schreef Henry S.:
Uit de kringloop: Micronta (Tandy/Radio Shack) "Transistor Tester Cat. No. 22-024" In doos met manual :)

Hé Henry,

Ik heb precies de zelfde hier, werkt nog steeds. Ooit gekocht bij Tandy in Gouda.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op woensdag 12 juni 2024 20:40:24 schreef Henry S.:
De manual, heeft jaren opgevouwen gezeten, en is van het typische stugge Tandy papier.

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

de veltaling naar het Nedellands is alreeds van dezelfde kwaliteit als je nu nog op Chinese websites, Amazon etc tegenkomt, ze waren voorop op hun tijd :-)

Hubie

Golden Member

R3 in het schema moet overigens 1k5 zijn ipv. 10k anders kom je nooit aan je benodigde 0,900V.
Het werkt verder goed.

De lay out aangepast voor de 0,1% referentie weerstanden. 3* 27 Ohm parallel en 2* 180 Ohm parallel.
Gezien de eenvoud van de schakeling heb je toch een grote nauwkeurigheid.

Jeever

Golden Member

Op vrijdag 14 juni 2024 19:09:12 schreef Fotohuis:
R3 in het schema moet overigens 1k5 zijn ipv. 10k anders kom je nooit aan je benodigde 0,900V.

Bedankt voor deze foutmelding, is gecorrigeerd.

fred101

Golden Member

Ik zie maar 2 meetbussen, gebruik je nu die Kelvin klemmen niet ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

De benodigde Kelvin probe is besteld bij Ascel Electronic in Duitsland. Die kost dan €20 en een collega hier vlak bij had er ook 1 nodig voor zijn tafel MM. Dus delen we de verzendkosten van €13,50.

Dit zou het dan moeten zijn.

Soms wordt er voor dit soort probes waanzinnig veel geld gevraagd. Dus dit vind ik een goede oplossing.

fred101

Golden Member

Maar waar ga je die op aansluiten ? Je hebt maar twee aansluit connectors. Voor een Kelvin probe set heb je 2 sense en twee source aansluitingen nodig. Je drijft stroom door je dut via de source aansluiting en dan meet je via de sense aansluitingen.

Een goede Kelvin set heeft in de knijper 1 sense en 1 source contact. Meet dat na, het is namelijk veel goedkoper om de beide draden in de connector samen op een helft van de bek aan te sluiten (de bek helft waar de draden bij jouw foto binnen komen). Die bekhelften horen tov elkaar geisoleerd te zijn.

Als je het helemaal goed wilt doen dan zijn de probes voorzien van BNC connectors waarbij je dan een guard signaal op de mantel kunt zetten, of je hangt de afscherming aan massa. Bij commerciële echt goede meters wordt vaak guarding gebruikt en daarnaast nog afscherming, bovendien connectors met een laag seebeck coefficient (daarom zijn ze zo duur)

Mijn probes van BK.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jeever

Golden Member

Op zaterdag 15 juni 2024 11:01:57 schreef Fotohuis:
De benodigde Kelvin probe is besteld bij Ascel Electronic in Duitsland. .

Het gebruiken van een kelvin-probe heeft bij dit printje weinig zin. Bij een kelvin-probe worden twee aders gebruikt voor het aan- en afvoeren van de constante meetstroom en twee voor het afvoeren van de gemeten spanning. Bij dit printje wordt de constante meetstroom door het printje zélf naar de twee 4 mm banaanstekkerbussen gevoerd en moet u uitsluitend de spanning over de weerstand weer afvoeren naar een multimeter.

Dat voor dit printje geen kelvin kabels nodig zijn had ik ook gezien.
De stroom is al bepaalt en is 10 of 100 ma.
Je meet dus de spanning over de weerstand en met de wet van Ohm weet je de weerstand waarde.
gr. Winand

Het is een gemakkelijke meet probe voor weinig geld. De andere aansluiting (sense) gaan naar de MM.
Je kunt dit natuurlijk ook zelf maken maar alleen al de vergulde meetbekken kosten los al 2/3 van de hele meet probe.

fred101

Golden Member

Hierstond aanvullig welke overbodig is, Fotohuis gebruikt een extra DMM. Dan zijn de probes wel zinvol. Check wel even of het echt Kelvin probes zijn.
Waarschijnlijk zijn ze dat niet maar de ombouw is makkelijk.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 15 juni 2024 11:37:45 (17%)

Dat is zeker zo maar deze probe ga ik ook gebruiken voor mijn lab voeding met sense ingangen. En daar heb je dit ook nodig.

fred101

Golden Member

Ik zou uitkijken met hogere stromen, waarschijnlijk is de draaddikte van de kern redelijk dun. Dit soort snoeren zijn niet bedoeld voor voedingen.

In dit geval is de opgevraagde draaddikte 1,5mm koper op de 4 leidingen dus in principe zou dit geen probleem zijn voor mijn voeding met sense ingangen die maximaal 5A kan leveren.

rob040

Golden Member

Op zaterdag 15 juni 2024 11:30:27 schreef fred101:
Hierstond aanvullig welke overbodig is, Fotohuis gebruikt een extra DMM. Dan zijn de probes wel zinvol. Check wel even of het echt Kelvin probes zijn.
Waarschijnlijk zijn ze dat niet maar de ombouw is makkelijk.

Daar kon je wel eens gelijk in hebben, ze hebben ook deze voor dezelfde prijs:

Die zullen wel netjes gescheiden zijn.
Of de ombouw van die andere eenvoudig is hangt af van of je de knijpers makkelijk uit elkaar krijgt.

Ik hoor graag van Fotohuis of het 'echte' Kelvin probes zijn.

Het zijn wel Kelvin probes, ze worden ook geleverd voor hun eigen bijbehorende milli-ohm meter.
Als stroomkabel op een voeding inderdaad niet geschikt want er wordt coax kabel voor gebruikt.
De meting op de milli-ohm voorzet gaat verder goed.

fred101

Golden Member

Heb je dat gecheckt of denk je dat omdat ze hem bij hun (lowcost) milliohm meter leveren ? Waar zit de gnd aansluiting van de coax dan ? Klopt die foto niet ?

Test: Met de bek open is de weerstand tussen sense en source banaan oneindig. De ene draad zit aan de ene helft van de bek en de andere loopt binnendoor de krokklem poot naar de andere bek. Normaal gaan er namelijk geen 2 draden via 1 poot van de krokodilklem naar de bekhelften.
Mij maakt het niet uit, ik heb al diverse sets, maar mogelijk bestellen anderen er een nav jou vermelding en dan zou het lullig zijn als hij toch semi-Kelvin zou zijn, niet dat het voor hobby gebruik heel veel uitmaakt maar als je ze aan een 6,5 digit of 7,5 digit of echte mΩ meter gaat hangen en echt mΩ gaat meten dan maakt het wel wat uit.

Met de bek open is de weerstand tussen sense en source banaan oneindig. De ene draad zit aan de ene helft van de bek en de andere loopt binnendoor de krokklem poot naar de andere bek.

Inderdaad, zo zit deze Kelvin probe in elkaar. Verder zijn de aansluitingen verguld. Of dat ook bijdraagt aan een lage Seebeck coefficiënt weet ik niet.

De controle metingen die ik heb gedaan mbv. de voorzet op een paar laag ohmige MPR 0,1% M.F. weerstanden zijn in ieder geval zeer nauwkeurig.

Dus we kunnen wel stellen dat deze probe een echte Kelvin probe is. Hoe goed het mechanisch allemaal is dat weet je natuurlijk pas over een jaar of 10.

Voor mij in ieder geval goed genoeg om laag ohmige weerstanden voortaan nauwkeurig te kunnen meten. LED's kun je op de 10mA stand ook meteen meten.

rob040

Golden Member

@fotohuis: Dank voor de bevestiging.
Nou ben ik alleen nog benieuwd, net als Fred, naar de afscherming (coax) waar je het over had. Waar baseer je dat op?