Zowel verleden jaar op HAM Radio 2023 als dit jaar op HAM Radio 2024 kwam ik een oude HP True RMS Voltmeter tegen die ik heb aangeschaft.
Hierdoor heb ik zowel een HP3403A (1972 Made in USA): https://xdevs.com/doc/HP_Agilent_Keysight/HP%203403A,%203403B%20Operat… als een HP3403C (1974 Made in USA): https://xdevs.com/doc/HP/3403.pdf.
Hoewel deze meters al aardig oud zijn, hebben ze behoorlijk goede spec's en kunnen tot wel 100MHz AC TRMS meten én een hoge crest factor aan van het ingangssignaal. Het meetprincipe gebruikt een thermische TRMS converter waar mooie foto's van zijn gemaakt op het EEVBlog. De meter kan ook floating worden gebruikt door een speciale HP 5040-5847 BNC naar Banana adapter te gebruiken die een kleine schakelaar onder de BNC ingang indrukt om de ingang zwevend van de chassis ground te maken.
De 'C' versie die ik verleden jaar kocht was volgens mij echter niet helemaal goed, vandaar dat ik dit jaar er nog een 'A' versie bij kocht. Maar ook die bleek niet te werken zoals ik verwachte. Beide hadden echter dezelfde 'fout' dus uitwisselen van printen was niet mogelijk om van twee niet werkende er een werkende van te maken.
Om deze meters te kunnen vergelijken met een andere bekende True RMS Voltmeter, de Fluke 8920A, moesten ze eerst werkend worden gemaakt. Dat viel reuze mee, want het was deze keer géén apparaat fout maar een gebruiker fout.
Dat bleek uiteindelijk nadat ik voor een gezamenlijke reparatie bij miedema was aangekomen. Gelukkig had hij de handleiding wél gelezen en lag de meter, na het controleren van de spanningen van de interne voeding, nog niet helemaal gedemonteerd op tafel.
De HP3403's hebben een eigenaardige range selector en kunnen niet zomaar een range naar beneden (voor meer digits) of naar boven (voor minder digits) worden geschakeld wat bij andere meter gebruikelijk is. Dit komt doordat het begin en einde van elke range anders is en bovendien niet vanaf 0.000 (mV of V) begint. Dat wordt duidelijk vermeld op de kaart die onder het apparaat opgeslagen zit en uit kan worden geschoven.
(noot dB is een optie die ontbreekt in mijn exemplaren)
Na aansluiten van een functie generator en een een splitter bleken beide meters goed te functioneren. Hieronder wordt een AC signaal van 10MHz aangeboden via een 50Ω afgesloten generator, splitter en 50Ω afgesloten meters. Geen gekke waardes !
(foto gemaakt door miedema)
We hebben ook nog getest met een offset van 1V (voor AC+DC) en frequenties tot 100MHz. De DC stand had ik thuis al getest en was altijd al goed. Alle bereiken en combinaties DC, AC+DC en AC bleken uiteindelijk prima te werken. We hebben niet alle afwijkingen grondig geverifieerd maar het zag er heel goed uit allemaal.
De beide meters zijn prachtig gemaakt en redelijk zwaar voor de afmetingen. De standen schakelaars schakelen niet direct maar sturen reed relais aan die in de signaal weg op de PCB's bevinden. De HP3403A heeft zo'n prachtige HP display met puntjes die de HP3403C niet heeft en voorzien is van een normale LED display. Mijn exemplaren hebben allebei geen auto-range want dat was een optie en die mist in de mijne, hoewel de front van de 'C' anders doet vermoeden.
Het is jammer dat het plastic van de knopjes van veel HP apparaten uiteindelijk vergaat en dat de front van mijn HP3403A (onder op de foto) niet zo mooi meer is. De 2 veel-te-moderne draaiknoppen heb ik reeds vervangen voor tijdsperiode correcte Japanse exemplaren en dan ziet het er al veel beter uit. Zie hieronder, als iemand de juiste HP knoppen overheeft.....
Uiteindelijk ben ik zeer blij met beide meters en wil verder miedema nog bedanken voor de 'reparatie'