Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Tek heeft toch van die ceramische doorvoer 50 Ohm BNC connectors, vroeger bij BACO IJmuiden div. gekocht, gaan redelijk tot 400 MHz.

Transistor en diode tester. Bouwpakketje van Philips, 1978.

En het werkt nu ook nog.

Op zondag 11 februari 2024 20:25:49 schreef Fotohuis:

dit testertje heeft wat bijzonders. het bepaald Hfe dynamisch. (andere eenvoudige testertjes doen dat statisch)

RAAF12

Golden Member

Op zondag 11 februari 2024 20:25:49 schreef Fotohuis:

En het werkt nu ook nog.

[bijlage]

[bijlage]

Mooi dat ie werkt! Het kitje R6831 verscheen voor het eerst in 1969 op de markt.

Thevel

Golden Member

Op zondag 11 februari 2024 21:45:58 schreef RAAF12:
[...]

Mooi dat ie werkt! Het kitje R6831 verscheen voor het eerst in 1969 op de markt.

En die koste in die tijd rond de 30 gulden (zal nu ongeveer 77 euro zijn)

Sine

Moderator

Woef, dat was (ook toen al) veel geld voor een ERG basic kitje.

Geen "echte" lamphouder, geen stekkerbussen, schroeven lomp door de frontplaat.

Woef.

Wel een E10 lamphouder, alleen is deze afgeschermd om op minimale intensiteit van het 6V-50mA lampje te kunnen afregelen voor een redelijk nauwkeurige Hfe te bepalen. Alternatief een (dure) mA meter.

Thevel

Golden Member

Op maandag 12 februari 2024 08:39:33 schreef Sine:
Woef, dat was (ook toen al) veel geld voor een ERG basic kitje.

Het kitje koste in 1970 30,90 gulden (zal nu 78,50 euro zijn)
@Fotohuis kocht het kitje in dec 1978 voor 38,75 gulden (zal nu 51,70 euro zijn)

miedema

Golden Member

Mijn versie van de Philips transistor tester. In een echt Teko P4 kastje van Amroh :-) :

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/IMG_2271__Philips_transistortester_GJM-600pix.jpg

Deze transistortester was decennia lang mijn enige torren en diode tester. Want werkte tot volle tevredenheid. Dus, wat de aankoopprijs ook was, zijn geld meer dan waard :-)
Erg leuk is dat je heel nauwkeurig kan tunen op welke stand van de hfe knop de dip van het lampje zit. Uiteindelijk tune je op de breedte van het stukje gloeidraad dat nog gloeit :-).

Later heb ik een spanningsstabilator bijgebouwd om het extern voeden eenvoudiger te maken.

Natuurlijk werkt de mijne ook nog prima. Maar hij is nu wel wat in onbruik geraakt... :-)

groet, Gertjan.

vergeten

Golden Member

Op maandag 12 februari 2024 00:30:21 schreef Thevel:
[...]En die koste in die tijd rond de 30 gulden (zal nu ongeveer 77 euro zijn)

Deze stond in de kontaktgids nr 40 van 1973, voor fl 33.
Ik heb hem ook gebouwd, en parallel aan het lampje(binnenin gehouden) een klein µA metertje aangesloten om het "nulpunt" beter te kunnen bepalen waarbij de hfe van de schaal afgelezen kan worden.
Ik gebruik hem nog steeds af en toe :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zo heeft iedereen zijn eigen versie gemaakt. :)

Sine

Moderator

Ah, daar ging ik de mist in.

Ik dacht dat het een complete kit was. Maar dat maakt de prijsstelling niet beter ... hoewel 33 al beter is dan 40

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 12 februari 2024 15:00:43 (12%)

Het was voor die tijd best veel geld. Ook niet aan toegekomen de Philips hobby mengpanelen kits (Hobbyskoop programma). Nu wel, vorig jaar in Nijmegen een hele doos met modules gratis opgehaald (enkele nog origineel in de doos) en een paar maanden geleden een gloed nieuwe kast gesealed in de verpakking uit Arnhem voor €20. Dat zijn dan nu de leuke dingen.

Ik had een afbeelding nodig van de inwendige opbouw van een ZFSC-2-1 Splitter/Combiner van MCL. Ik heb een NOK exemplaar, die ik voor dat doel heb opengemaakt.

Een meer gedetailleerde opname laat wat meer zien. Onder andere, dat de weerstand boven een brandvlekje vertoont. Vermoedelijk is er een keer te enthousiast "power" op gezet. Om die reden als NOK weggelegd. De isolatie is nog "slechts" 7dB.

Omdat de weerstandswaarde moeilijk te lezen is, heb ik een ander exemplaar open geschroefd. Mis Poes.....! Een ander exemplaar het zelfde verhaal. Blijkbaar was dat eerste exemplaar een uitzondering.

Tot overmaat van "ramp" blijkt dit exemplaar nu ook NOK, terwijl in een eerdere meting het predicaat OK was toegekend. Je hebt van die dagen............. Maar naar buiten kijkend, snap ik het wel......!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
rob040

Golden Member

Met mijn beperkte HF kennis zeg ik dat die verbrande weerstand 100Ω moet zijn voor een 50Ω splitter of 150Ω voor een 75Ω splitter...

miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Mooie foto's.
De opdruk op die blauwe weerstand laat zich wel raden als "1000" (=100Ω?). Maar als ik naar die 2 SMD zelfinducties in serie met die weerstand kijk, dan lijken ze ook flink heet te zijn geweest.

Helaas ligt er in mijn la geen ZFSC-2-1 Splitter. En de Mini-Circuits splitters die ik wél heb blijken er van binnen heel anders uit te zien...

Iets minder afkortingen zouden je verhaal overigens voor mij sneller begrijpelijk maken. Het duurde wel even voor ik door had dat je met "NOK" "niet OK" bedoelt. En alleen omdat ik "ZFSC-2-1" als typisch Mini-Circuits typenummer herkende, begreep ik dat je met "MCL" "Mini-Circuits (Limited?)" bedoelde... :-)

groet! Gertjan.

Arco

Special Member

Heb je iets aan deze foto?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Gertjan, Arco en anderen,

Allereerst bedankt voor de reacties. Altijd leuk om te merken, dat er belangstelling is. En het commentaar wordt zeer gewaardeerd!

1. Dank voor de bloemen. Camera is een al "bejaarde" Canon IXUS 80 IS. Goed daglicht doet wonderen!

2. Excuus voor de afkortingen. NOK heb ik wel vaker voorbij zien komen, maar inderdaad Not OK. De L van MCL is van Laboratories. Zo heetten ze in de begintijd voluit. Nu meestal verkort tot Mini-Circuits, maar nog wel afgekort MCL.

Ik zal mijn leven beteren. Zie de aanhef "en anderen".

3. Volgens hun eigen Application Note moet die weerstand 100E zijn, maar ik vond de notatie 1000 verwarrend, vandaar dat ik op zoek ging.

4. Dank voor de aanvullende foto. Weerstand is inderdaad goed te lezen als 1000.

5. Het viel me op, dat de print er niet erg schoon uit ziet. Resten van een gebruikt middel? Op de foto van Arco niet te zien.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Kan het wellicht een precisieweerstand zijn en dan 1000 vertalen naar 100 met nul nullen. 1000 Ohm zou dan 1001 zijn

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 10 juni 2024 20:40:44 (82%)

Wat nieuws in de maak, een milli-Ohm 4-draads meting met Kelvin probe. Bij gebrek aan een dure tafel MM.

Henry S.

Moderator

Uit de kringloop: Micronta (Tandy/Radio Shack) "Transistor Tester Cat. No. 22-024" In doos met manual :)

Het is meer een transistor vergelijker dan een absoluut meetapparaat. De DUT wordt in een oscillator gebruikt.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

De manual, heeft jaren opgevouwen gezeten, en is van het typische stugge Tandy papier.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Die heb ik ook, grappig ding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs