[Wellenkino] hp 54510 digitizing oscilloscope

Heb een HP54504a, is uit dezelfde familie. Ben er niet enthousiast over.

Enige tijd geleden op marktplaats een Lecroy LA314H gekocht, met een gare voeding. Een analoge scoop tot 470 MHz. De voeding staat (deels) continue aan de netspanning. De 5 volt kakte bij het opstarten gelijk in elkaar. Dus alle elco's in de voeding vervangen (Panasonic's) en deze werkt weer prima! De scoop heeft wel wat te lijden gehad, enkele knoppen zijn gebarsten en de CRT bezel is flink beschadigd. Deze scoop is een omgelabelde Iwatsu. Dus, mocht er iemand nog een Lecroy Laxxx serie of Iwatsu SS-78xx serie sloper hebben staan....

Mooi ding! En nee, ik heb 'toevallig' geen LeCroy nog ergens op zolder staan. :) (noch een ouwe Bentley in de garage)

de CRT bezel is flink beschadigd.

De afgebroken hoek rechts is volgens mij goed te herstellen door op te bouwen met secondelijm + natriumcarbonaat (zuiveringszout). Zichtbaar zal het wel blijven, maar veel minder storend dan nu.

De langwerpige beschadiging links zou ik eerder verwijderen door de bovenste rand helemaal recht af te zagen. Dan ziet het er in elk geval wat minder 'door de ratten aangevreten' uit.

Knoppen zijn misschien met een 3D-printer na te maken? Deze zijn voor LeCroy (maar een andere serie): https://www.thingiverse.com/thing:1702637

(en bezels worden trouwens ook vaak genoeg 3D-geprint tegenwoordig)

Dank, dat van die sloper was ook meer een "long shot" ;)

en ook voor de kleminrichting moest een oplossing gevonden worden

Ooit heb ik voor een buizenradio zelf knopjes gemaakt van hout en aluminium. Op elkaar gelijmd en daarna op de draaibank afgewerkt.

De kleminrichting heb ik toen opgelost door van de oude knopjes van één of andere oude gesloopte TV, het klemdeel van de asjes af te zagen, het uiteinde te vlakken in de draaibank en daarna in m'n nieuwe klopjes te lijmen met epoxy. Na uitharden de knopjes op een tijdelijk asje geklemd met het asje in de drieklauw, en daarna héél voorzichtig draaien. Eindresultaat waren knoppen die mooi concentrisch waren met de as.

Was wel een hoop gefröbel maar het resultaat was alleszins acceptabel.

Mmmja, wordt misschien toch ingewikkeld...
Zo zien de knopjes eruit.

Die knopjes lijken me prima te 3D-printen!

Bepalen van de juiste maten van de spline-vertanding van de linkerknop is een uitdaging (binnendiameter meten in het knopgat, en buitendiameter van de splite op de potmeter-as). Of proberen een datasheet van een potmeterfabrikant (of knoppenfabrikant) te vinden en daar de maten van de splines (of zelfs de volledige maatvoering van de knoppen) uit over te nemen.

Die laatste oplossing lijkt me het makkelijkst - ik ben lui, en als anderen m'n werk al voor me gedaan hebben.... :)

Alleen uitzoeken welk merk & type knoppen het is, en daar de datasheet van zien te vinden.

Op vrijdag 10 april 2026 15:31:53 schreef nonius:
[...]

Ooit heb ik voor een buizenradio zelf knopjes gemaakt van hout en aluminium. Op elkaar gelijmd en daarna op de draaibank afgewerkt.

Ha nonius, Compliment voor je knoppen!

groet, Gertjan.

Dank, Miedema :)

OP: ik heb net even wat gezocht en er is een redelijke kans dat het een T18 spline shaft is (zie bijv. https://www.n8synth.co.uk/shop/synth-diy/potentiometers/9mm-potentiome…

Als dat klopt, dan de zoektermen 'T18 spline knob 3D printer' ingeven in een zoekmachine en kijken wat er boven komt drijven. Als het al niet direct geschikt is dan kan het een goede basis voor een zelf-ontworpen knopje worden.

https://www.yeggi.com/q/splined+shaft+knob/

https://www.thingiverse.com/thing:5757475

Ontbrekende of defecte knopjes is een veel-voorkomend probleem dus er zijn al veel mensen geweest die hiermee bezig zijn geweest. Succes!

Super, bedankt voor de tip!

Ik ben weer blij met mijn HP 3200B VHF oscillator.
Gevonden op de radiomarkt in Purmerend, en nu geserviced en opgepoetst:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/IMG_6636__HP_3200B_clean-600pix.jpg

Belangrijkste aandachtpunt was het smeren van de mechanieken. Want als die te zwaar gaan lopen, dan moet er te veel kracht op de knoppen worden gezet, waardoor die kunnen breken.
Een druppeltje naaimachineolie aan een cocktailprikker bleek voldoende om het bestaande vet weer genoeg te verdunnen.

Ook de elco's nagemeten:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/IMG_6632__HP_3200B_power_suppy-600pix.jpg

Slechts 3 elco's in de hele oscillator! En ook deze 47 jaar oude elco's bleken nog prima:

C300 45uF/250VDC     gemeten: 59,9uF, ESR 0,52R
C302 40uF/150VDC     gemeten: 55,6uF, ESR 0,43R
C303 2000uF/25VDC    gemeten: 3054uF, ESR 0,24R

(En nee, dit keer is het geen tantaal :-) )

.

Aan de achterkant bevindt zich de uitgang, met een bijzondere verzwakker:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/IMG_6647__HP3200B_with_13515A_doubler_probe-600pix.jpg

Die verzwakker is een staaf, met aan het einde een spoel die direct koppelt aan de oscillatorkring. Uittrekken is minder koppeling, en dus verzwakking :-)

Voor de liefhebbers heb ik wat uitgebreider geschreven, met meer teardown foto's, op EEVblog, over de 3200B oscillator en over de uitgangsverzwakker.

.

In mijn geval is die uitgangsverzwakker eigenlijk een aparte accessoire: de HP 13515 Frequency Doubler Probe. Een diode dubbelaar, die het frequentie gebied uitbreid van 500MHz tot 1000MHz.

Maar daardoor is de oscillator alleen bruikbaar boven ca. 320MHz. Daaronder werkt de dubbelaar niet... En mist de generator nu ook z'n bijzondere eigenschappen: extreem hard uit (tot 800mW / +29dBm), en extreem schoon.

Dus ben ik nu op zoek naar een standaard verzwakker probe. Hij ziet er zo uit:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/IMG_6641__HP_13515A_doubler_probe-600pix.jpg

Het is HP nr. 03200-60011. Maar dat staat er niet op, denk ik.
Ik hoop dat iemand hem nog heeft liggen, of een idee heeft...

groet, Gertjan.

+29dBm uitgangsvermogen?! Da's pittig!

Is het evt. een optie zelf zo'n probe te maken? Stukje koper of messing buis van de juiste diameter, stukje teflon in het uiteinde, oppiklusje (à la Bird 43 thruline meters?) en een BNC-connector in het andere uiteinde solderen.

Lijkt me redelijk simpel zelf te maken. Het zal waarschijnlijk niet de nauwkeurigheid en vlakheid over het hele frequentiebereik halen van het origineel, maar zou het apparaat wel een stuk bruikbaarder maken.

Met een beetje geluk is de buitendiameter van de coaxiale probe een standaard buismaat.

In m'n Marconi TF1064B/5 zit ook een coaxiale verzwakker maar die wordt op afstand bediend via een knop aan de voorkant en een kabeltje. In deze HP zit hij op een wat onhandige plek.

Zo'n 3200 heb ik ook gehad (maar een grijze) , komt idd een hoop vermogen uit. Is letterlijk een meetzender. Ooit weer weggegeven toen ik een 8640 kreeg.

Ha Fred,

Ik denk dat die 3200B later naar rbeckers is gegaan. :-)
Na zijn overlijden heb ik hem aan haasje93 verkocht. Toendertijd heb ik hem gemeten, en gezien hoeveel signaal er uit komt, en hoe schoon dat is. (Een pure LC oscillator...)

.

Op zondag 12 april 2026 21:30:23 schreef nonius:
...
Is het evt. een optie zelf zo'n probe te maken?
...

Heb ik ook aan gedacht...
Mechanisch is het wat ingewikkelder. Over de lengte zit er een groef in de buis, zodat hij niet kan draaien, en daar loopt een vergrendel palletje in.

Maar ik zou m'n doubler probe kunnen ombouwen naar "normaal".
Het is net zo als met de rest van de oscillator: Het is in principe simpel, maar er zit de nodige RF voodoo in...
In de originele probe zit een ferriet kerntje en een spoeltje. Maar ik weet niet wat, en niet waar...
Die koppeling moet natuurlijk wel van 10MHz tot 500MHz even goed blijven werken. En de oppikspoel moet oscillator niet verstemmen als je hem dichter bij of verder af brengt...
Met beperkte kans op succes is het ook weer zonde om die doubler te slopen.

groet, Gertjan.

Hi,

Ik heb al sinds December 2025 een Magnova scoop in huis, maar nog niet echt veel mee gemeten.
Dit lag niet aan de scoop maar door huiselijke omstandigheden. ;)

Sinds de aanschaf zijn er al drie firmware updates/upgrades geweest en met de laatste ben ik echt blij mee.
De al aangekondigde Frequentie Counter en de DVM functies zijn nu werkbaar gemaakt.

En ik wou jullie even laten zien hoe dat er uit ziet.
De metingen zijn hier alleen gedaan op kanaal-1 maar kunnen op alle kanalen tegelijk gebruikt worden.

Ik heb na de laatste firmware te hebben geinstaleerd ook de Referentie ingang van de Magnova Scoop gebruikt.
Deze is nu aangesloten op één van mijn GPS antennes via een Leo Botnar "Mini GPS Referentie" welke op 10MHz staat ingesteld.
Kanaal-1 meet de bekende Miedema OCXO referentie die als bouwproject werd aangeboeden(print met alle doc) in 2015.
Toen ik dit plaatje maakte had de Miedema referentie ongeveer 35 uur aangestaan, en de Leo Bodnar GPS referentie ongeveer 2 uur.

De counter heeft een meettijd van 30 seconden en geeft de maximale aantal digits aan.
Daar ben ik het nog niet zo mee eens, zelfs bij deze lange meettijd zijn er te veel digits in beeld.
De software zou een beetje aangepast moeten worden zodat alleen digits zichtbaar zijn die van 0 t/m 9 kunnen veranderen.
Ik heb wel vertrouwen in Batronix, de maker van deze scoop dat ze dit verder gaan aanpassen.

Op de foto die hieronder staat, is zichtbaar dat mijn Miedema Referentie er ongeveer 0,7 PPB naast zit.
Ik heb hem zeker en maand geleden met een andere Leo Bodnar GPS referentie afgeregeld d.m.v. fase verschil tussen twee kanalen over ongeveer 24 uur tijd.
Afgaande dat ik het echt goed gedaan heb... is de nu aangegeven afwijking minimaal en ruim binnen de specs van de Osciloquartz OCXO.

Er is naturlijk altijd een error budget(ja daar is hij weer *grin*) maar bij deze meting ging het mij er om hoe de nieuwe Firmware werkt en
of ik de Leo Bodnar GPS Ref uit de Magnova scoop kan voeden en het referentie signaal voldoende van grote is.
Het blijkt goed te werken deze combinatie, en deze week nog kan ik gebruik maken van een betere antennesignaal voor de GPS.
De beste GPS antenne die ik heb, hangt nu aan mijn Leo Bodnar NTP Server en dit antennesignaal ga ik splitsen,
zodat ik dit betere signaal ook beschikbaar heb voor mijn andere meetapparatuur.

Nog vele testen te doen, maar dit is het eerste stukje.

Het plaatje is klikbaar voor een grote versie.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Magnova-01-Klein.png
.

Wat erg prettig is bij deze scoop zijn voor nu even twee dingen, de eerste is dat je in het menu als je de scoop op je netwerk aansluit,
je met een druk op de knop de firmware bijwerkt, dus b.v. niet met een USB stick, dat kan ook, maar dit is veel handiger.

De tweede funcie is de touch button boven aan het scherm en deze heet: Quicksave
Je steld in je scoop het netwerkpath in naar je Server-Share (of ander path) en daar wordt de screenshot in gedumpt.
Met Irvan View plaats ik dan het groene kader er omheen, plaats hier de Oranje en Groene tekst op de foto en schaal het plaatje zodat ik het goed klikbaar kan aanbieden op CO.
Dit gebruik maken van deze knop zonder verdere vragen maakt het zo conforabel voor je documentatie.

Genoeg, nu weer verder met mijn IC database...
Bram

Beste Gertjan,

met belangstelling je verslag over je nieuwe aanwinsten gelezen. Ik heb zelf ook de HP8640 's gehad, zowel de A- als de B-versie. Toendertijd inderdaad "famous" vanwege de kwaliteit. Nadien hebben we er wel metingen aan gedaan en toen viel dat wel tegen in vergelijk met een hele simpele kristaloscillator. Zie (helaas) wat "duistere" afbeelding.

De HP3200B is een mooi voorbeeld van de geweldige kwaliteit van HP spullen uit de vorige eeuw. Na zoveel jaren nog steeds "spot on".

@ Blackdog: in navolging van een veelvuldig zichtbare TV reclame: "Mooi ding zeg"!

Gr. N.

Beste NKHteB,

Leuk om je vergelijk te zien tussen een kristal oscillator en een HP 8640.
Het is niet zo verbazingwekkend dat een mooie vrijlopende kristal oscillator schoner is dan Signal Generator.

Helaas is die kristal oscillator dan weer niet continue afstembaar tussen 500kHz en 512MHz. Dat maakt het een stuk lastiger om zo'n schoon signaal te krijgen.
Het vergelijk is dus meer tussen die HP 8640 en z'n Signal Generator broertjes en nakomelingen.

Aan mijn 8640B ben ik nog niet toegekomen. Dat wacht tot ik daar rustig de tijd voor heb.
Maar ik ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot mijn Marconi 2018 en Hameg HM8135 generatoren.

De HP 3200B is inderdaad een klassiek stukje oude HP techniek. Alles zo goed mogelijk gemaakt. Er zit waarschijnlijk meer waarde aan zilver in dan ik er voor heb betaald. :-).
Maar de praktische gebruikswaarde is dan weer een stuk minder dan van een modernere meetzender.
Ik heb hem dan ook vooral voor de mooie techniek. :-)

@blackdog:
Mooi, zo'n counter in je scope. En met externe ref ingang extra nuttig.

Maar het zijn wel héél veel cijfertjes. Ik dacht dat moderne hi-end counters iets van 12 digits per seconde kunnen resolven. En moeten daarvoor het onderste uit de trukendoos halen. Dus waar komen die laatste digits vandaan?
Verder, in mijn mijn praktijk heb ik eigenlijk aan een resolutie van 1mHz (op 10MHz) wel genoeg.

Dus het zou inderdaad fijn zijn als er in de software een optie komt om het aantal digits van de counter in te perken.
Het scherm is mooi, maar ook al druk genoeg... :-)

groet!
Gertjan.

groet, Gertjan.

[NKHteB] Nadien hebben we er wel metingen aan gedaan en toen viel dat wel tegen in vergelijk met een hele simpele kristaloscillator

Maar dat is wel een beetje appels met peren vergelijken. Een goede kristaloscillator is zo'n beetje de 'Gouden Standaard' voor een signaal: stabiel, schoon en met weinig faseruis.

Dat zijn wel hele hoge eisen voor een 'gewone' oscillator om aan te voldoen. Zelfs als die oscillator uit de HP-stal komt. :)

Vraag blijft ook in hoeverre de HP8640 nog aan z'n originele spec's voldeed. De meeste HP's zullen nu al gauw een half dozijn eigenaren hebben gezien in hun leven, waar mogelijk ook iemand tussen zat met 'een gouden schroevendraaiertje' die het apparaat wat, eh, 'beter afgeregeld' heeft :+

@Gertjan,
nee, we kunnen absoluut niet zonder meetzenders, om de reden die je aangeeft. Als we ons maar bewust zijn van de beperkingen. Je kent mijn (voor)liefde voor HP, dus ik zal de laatste zijn om daar iets nadeligs van te zeggen.......!!!

@Nonius
M.i. is het absoluut geen "appels met peren vergelijken". In het kader van metingen aan moderne SDR-ontvangers, met een dynamisch bereik van 100dB of meer met lage faseruis en idem ruisvloer, kwamen we er achter, dat meetzenders als de HP8640, daar ongeschikt voor zijn. En de HP8640 was indertijd heel goed.
De afbeelding komt overigens uit een presentatie over die metingen op RFSeminar.nl/Archief/RF seminar 2014-2019/2017/Analyse van SDR's etc.
De betreffende HP8640 in casu kwam uit een professionele meetomgeving. Daar was absoluut niet aan gesleuteld.

Gr. N.

Hi,

Ik ben wat aan het testen met verschillende GPS antennes en kwam er achter dat mijn NTP Server niet op mijn beste GPS antenne stond gekoppeld,
de kabel was verwisseld..., niet dat het veel uitmaakte de NTP server loopt geweldig met de gebruikte antenne welke een redelijke plaatsing heeft.

Maar goed wat ik hier laat zien is weer de meting van de Miedema OCXO en zijn drif t.o.v. een Leo Bodnar GPS referentie product.
Wat hier niet zicht baar is, zijn de redelijk grote afwijkingen die optraden op een bepaald punt van de dag,
dat zal zeker te maken hebben gehad met de sataliet positie van het GPS ssyteem.
De gebruikte antenne is wel buiten gemonteerd, maar een meter of drie lager dan de andere GPS antennes, dus er is niet altijd vrij zicht beschikbaar voor een goed genoeg signaal.

Het plaatje is klikbaar voor een grote versie.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Magnova-05-Klein.png
.

Deze meting die nu loopt is met mijn beste antenne die ook de hoogste positie heeft en dat doe ik voor ongeveer een dag,
dit om te zien of nu ook de variatie gaat optreden.

Wat is zichtbaar op het plaatje, de grote piek is dat ik de SMA kabel verwisselde die naar de Leo Bodnor referentie ging.
Behalve een kleine correctie periode is er nu niets te zien, ik hoop dat het zo blijft. :-)

Wel is zichtbaar dat de Miedema OCXO een paar tiende PPB omhoog is gegaan in frequentie, wat verder normaal is, ook omdat hij net en dag aan staat.
De specificatie is wat betreft driftmetingen een week of twee.

Groet,
Bram

Ik heb een mooie, als nieuwe, Keithley DMM6500 weten te bemachtigen.

Kwam van de boedelverkoop van een techbedrijf wat er mee stopte en wonder boven wonder was ik kennelijk de enige die daadwerkelijk 'hapte'.

De oplettende kijker ziet misschien wel van welk bedrijf dit afkomstig is :)

Hi

De metingen met de Magnova Scoop en de Leo Bodnar referenties t.o.v. de Miedema OCXO lopen nog steeds.
De configuratie is een beetje veranderd, ik heb nu een andere Leo Bodnar referentie gebruikt en dat is de nieuwe LBE-1425 en mijn beste GPS antenne.
De rede is, dat ik wil zien of dit de grootste stabiliteit geeft, dus geen error/weinig errors, burst van kleine instabiliteit enz.

Voor de volledigheid er komt een oudere Bodnar referentie standaard aan deze scoop te hangen en dan met 7 of 8 digits resolutie.
Dat is mooi zat voor de uitlezing op deze scoop.
Wat ik nu doe is leren de scoop in te stellen, uitzoeken van de mogelijkheden enz, en dit samen met de verschillen in mijn Bodnar GPS referenties met antennes.
Wat ik altijd vervelend vind, is dat als ik weet dat de Frequentie precies op 5MHz staat wat uit één van mijn Referentie frequenties komt,
dat de scoops die ik gebruik vaak rond 1PPM naast zit, wat trouwens geheel volgens de specs is.

Klik! voor de brildragers ;)
https://www.bramcam.nl/Diversen/Magnova-06-Klein.png
.

Dit lijkt de meest stabile combinatie en ik laat deze meetopstelling nog een dag lopen.
De volgende meetopstelling wordt dan de TinyGTC testen (Portable Counter) en daarmee leren de beste instellingen te vinden voor stabiele uitlezing bij hoge resolutie.
.

Als de meting die nu loopt geen grote uitschieters geeft, denk ik dat het vrijwel zeker redelijk goed stabiel is.
En nogmaals, er is een ligt verloop te zien, de frequentie gaat omhoog, dat side veroudering van de Miedema OCXO en dan wel de Oscilloquartz module.
Eigenlijk zou ik deze meetopstelling zeker twee weken aan moeten laten staan, maar dat kost nogal wat energie, vooral de Magnova scoop lost wel een slok. :-)
Ik laat de Miedema OCXO een week draaien en dan doe ik weer een meting voor iets meer dan een dag en dan kan ik zien of de OCXO nog op de zelfde manier drift.

---

Hi Salient,
Mooie meter hier staan er twee en een derde welke de 7,5 digit versie is.
Het is handig om wat scriptjes te maken zodat je snel wat configuraties kan instellen.
DE uitlezing is standaard op 1 meting per "Power Line Cycle" wat een onrustige uitlezing geeft voor de meeste metingen.
Mijn standaard is de NPC op 5 te zetten en vaak gebruik ik ook de filtering op 10x en Repeat.

Nog een tip als je het nog niet weet, in de grafische modus stel de X-Axismethode van in schalen in op: Show All Readings
Voor jouw metingen en/of meetomgeving kan je voorkeur anders zijn, maar dit is een setting die hier vaak gebruikt wordt.
De meter heeft soms wat tijd nodig als de schaling op "Auto" staat, hou daar rekening mee.

Van mijn drie meters uit die serie heb ik nog geen grote afwijkingen kunnen ontdekken in de Cal.

Succes met je meter!

Groet,
Bram

Op zaterdag 18 april 2026 11:03:35 schreef Salient:
Ik heb een mooie, als nieuwe, Keithley DMM6500 weten te bemachtigen.

Kwam van de boedelverkoop van een techbedrijf wat er mee stopte en wonder boven wonder was ik kennelijk de enige die daadwerkelijk 'hapte'.

De oplettende kijker ziet misschien wel van welk bedrijf dit afkomstig is :)

Dat is een erg mooie meter. Ik heb van dit bedrijf (ik zie het) nooit een veiling voorbij zien komen.

Heb je zin om te sharen wat je ervoor betaald hebt ("nee" mag ook hoor, snap ik wel)?