Sorry voor late reactie op sparky !
25 mei schreef ik onder andere;
Het valt mij verder op dat ik zo snel nergens gelezen heb over het zo licht mogelijk houden van de drijfstang en zuiger, oftewel de op en neer gaan de onderdelen. Stel dat de zuiger 1000 KG weegt dan moet die 1000kg iedere ronde twee maal op gang gebracht en afgeremd worden.Dat kost een bult energie. Bovendien staat de zaak ongelooflijk te schudden en is de slijtage navenant. (overdrijven maakt de zaak duidelijk
) ik zou dus streven naar zo licht mogelijke onderdelen.
daarop antwoordde Sparky
SparkyGSX
Gepost woensdag 25 mei 2022 22:31:21 |Quoten
Het afremmen en weer op gang brengen van die massa kost in principe geen energie; bij het afremmen wordt die overgedragen aan de krukas en bij het versnellen wordt die energie weer aan de krukas onttrokken.
----------------------------------------------------------
Ik heb er nog even over nagedacht maar ben het er toch echt niet mee eens. Laat ik proberen nog eenmaal (door overdrijven) mijn standpunt duidelijk te maken;
Stel je hebt een krukas van balsahout, 50 gram "zwaar" en een zuiger/plunjer van 1000 gram. De solenoid trekt zich een ongeluk om de zuiger/plunjer omhoog te trekken en zodra de zuiger bovenste dode punt bereikt staat deze begrenst door kruk-drijfstang met één klap stil. de balsemhouten krukas doet nog een vruchteloze poging de zuiger omlaag te trekken maar eindigt toch bibberend rond bovenste dode punt totdat de solenoid de zuiger weer langzaam (massatraagheid) in beweging brengt. Dit kost (lees vernietigt) echt nodeloos veel energie in mijn ogen.
Andersom zou beter zijn voor de rondloop van de motor en behoud van energie. Zuiger van 50 gram en krukas van 1000 gram. Dat zal ook niet vlot accelereren (autotuners draaien vliegwiel niet voor niets af voor snelle response op gasgeven). Maar als de zaak eenmaal draait op 500 rpm dan loopt het zeer gelijkmatig en is iedere arbeid van de solenoid een toevoeging aan "opgeslagen energie" in het vliegwiel.
Ben benieuwd naar jullie mening. Temeer omdat dit leuke concept toch al slim ingericht moet worden omdat er al niet veel vermogen beschikbaar is aan duw en trekkracht. Nogmaals de 50 en 1000 gram zijn niet realistisch maar dienen om mijn standpunt (hopelijk) te verduidelijken.