Hi,
Rede Probe testen
Omdat ik met een aantal projecten bezig ben die verlangen dat er zo netjes mogelijk gemeten wordt,
het gaat dan vooral om het puls gedrag dat zo netjes mogelijk gemeten moet worden.
Dit samen met een aanvulling van mijn meetinstrumentarium en dat is een Siglent Scoop uit de SDS2000x Plus serie.
Deze scoop is in eerste instantie aangeschaft voor het doen van Bode plot metingen, dit samen met een van mijn Siglent functiegeneratoren.
Maar ook voor mij geld dat ik eerst mijn nieuwe meetinstrument goed moet leren kennen voor je vertrouwen kan hebben in dat instrument.
De metingen aan de nieuwe scoop met coax verbindingen heb ik onder de knie en ik ben onder de indruk van de Siglent scoop hoe goed hij dat doet.
Waarom niet via Coax.
Maar goed, het gaat niet om een scoop bespreking maar om de probes die gebruikt worden bij metingen die ik doe met puls vormige signalen.
Niet altijd kan dat via een 50Ω coax verbinding en zal je dus moeten gaan prikken met een geschikte scoop probe.
Er zijn manieren om b.v. een laag impedantie verzwakker aan ene stukje coax te plaatsen, maar niet ieder punt in de schakeling die je gaat meten kan je met zeg 500Ω belasten wat meestal de impedantie ongeveer is van deze verzwakkers.
Nieuwe 500MHz probe
Vorige week heb ik gezocht naar een nieuwe 500MHz 1:10 probe die betaalbaar was en er één gekocht, het is de Testec TT-HF 612RA geworden.
De "RA" op het eind van het type nummer geeft aan dat deze probe een pinnetje aan de BNC connector heeft zitten die de scoop kan omschakelen naar het goede 1:10 probe bereik.
De Hameg/RS scoop heeft de mogelijkheid ook nog andere verzwakkingen te dedecteren, maar ik heb geen probes die dar een aansluiting voor hebben.
Er is in ieder geval een 1GHZ probe die ik gevonden heb op het web, die is 10Meg met <4pF tip capaciteit, wat extreem goed is en dat is de: Tektronix TPP1000 en denk aan 1000€ EX BTW!
De scoopzijde past niet op mijn scoops
En dan hebben we deze nog, dit is dus een probe die 500Ω aan de tip is en hij is van KeySight: N2874A Passive Probe, 10:1, 1.5 GHz, 1.3 m en hij is 500Ω en 1.8pF.
Later heb ik nog wat modellen gevonden, maar dit is voldoende voor de indruk van wat er te koop is.
Nog betere passieve probes
Waarom zijn er geen 2 of 3GHz passieve probes? alles is de schuld van de condensator!
Het is erg moeilijk 1:10 probes te maken die 10Meg zijn en lager dan 5pF aan tip capaciteit hebben, en dan ook nog graag 200V of meer zijn.
Ik wou een lijstje maken welke probe hoe goed of niet goed werkte, maar dat is zeer veel werk en zoveel tijd heb ik niet en
er zijn er denk ik hier op het forum niet zoveel die breedbandig netjes meten met probes.
De Testec TT-HF 612RA
De probe met van het plastic ontdaan rond de tip.
Onder de witte dopjes aan het BNC deel bevinden zich twee HF afregelpunten en aan de achterzijde zit het afregelpunt voor de lage frequenties waar de meeste wel mee bekend zijn.
Dit wordt meestal gedaan met een schone 1KHz blokgolf.
.
Dit zijn de attributen die met de Testec 500MHz scoop probe worden meegeleverd.
Links bovenaan is de BNC adapter te zien en met de gouden kleur is een meetadapter die je op een print kan gebruiken.
Hier een plaatje van wat probes die ik getest heb.
Bovenaan de nieuwe Testec 500MHz probe.
De tweede van boven is een Tektronix P6131.
De derde is een van de vele Philips probes die hier aanwezig zijn.
Nummer vier is dik en dit is een Philips 1:100 probe die 4KV kan hebben.
Nummer vijf is ook dik, dit is een Philips active probe PM8943 met een 1:100 verzwakker op de tip, dit is de probe met de laagste capaciteit die ik heb.
De één na laatste is een Testec MF312, wat een 250MHz probe is.
En de laatste is één van de vier probes die bij de Hameg/RS scoop werden meegeleverd en deze zou 400MHz moeten zijn, ik heb het nooit geloofd.
Het type nummer is HZ350.
Het is duidelijk te zien dat de Hameg/RS probe bij Testac vandaan komt.
.
Ik heb geprobeert de tip-capaciteit te meten met verschillende RCL meters van de hier getoonde probes, daar zat zoveel variatie in, dat ik daarmee gestopt ben.
Om dat goed te gaan doen, moet ik meer onderzoek uitvoeren en daar is de tijd niet voor aanwezig, wat ik wil laten zien wordt toch wel duidelijk, hoop ik.
Ik sluit dit eerste stukje hier af en edit het later met een aantal metingen en opmerkingen over de gedane metingen.
Groet,
Bram