Je moet inderdaad een andere configuratie maken 18 V, 0 V, 18 V en dan enkel gelijkrichten !
Als je dat met 2 diodes gaat doen dan krijg je ca 25V. Dan kan je dat wel met 1 diode gaan doen maar dan gebruik je eigenlijk ook maar de helft van de sinus. In de actieve periode word de peikstroom dan wel heel erg hoog dan ga je richting de 25A, maar dat zal je wel niet halen ivm met de weerstand van de trafowikkeling. En de verliezen in de diode worden zo alleen maar groter.
een actieve gelijkrichter daar geldt het zelfde voor de winst is klein
Een beetje fet met zeg 20mΩ weerstand is dan bij 10A piek tijden het laden U = I x R = 10 x 0,02 = 200mV ipv bijna 1V voor een diode. En dat dus 2x voor een diodebrug.
Qua vermogen is dat voor de fet 2W piek en voor de diode 10W piek. Omdat de duur van de maak ca 20% van de totaal tijd is gaat dat om 0,4W en 2W gemiddeld.
Toch is er niet altijd winst met een actieve brug, dat realiseer ik me nu pas na wat met excel te hebben door gerekend.
Als je een 20mΩ fet neemt is er winst tot 49A in spanning over de fet. Hoe lager de stroom hoe kleiner de spanning over de fet
Ook in vermogen heb je een winst en die zit op 25A dan op zijn maximum en neemt langzaam of tot 50A. Bij 50A zijn ze gelijk daarna wint de diode het weer.
OP 150A zit je met een vermogen van 450W in de fet en 150W in de diode.
Als je een 10mΩ fet neemt dan geld dat tot 100A dus in het verhaal hierboven verdubbelen de stromen.
Eigenlijk wist ik dat al maar was het even weer vergeten vandaar ook dat ik het nog even nagerekend heb.
[Bericht gewijzigd door
benleentje
op maandag 11 juli 2022 02:16:11
(27%)