Trafo - AC naar DC stroom

rob040

Golden Member

Ik denk dat het de stroom is die het IC zelf opneemt...

Je zou wel gelijk kunnen hebben, maar als het IC niet goed werkt in de 24V-stand, dan zou je een weerstand parallel aan C3 kunnen knopen. Dan is in de 24V-stand de complete brug belast, de negatieve helft wat minder dan de positieve helft.

rob040

Golden Member

Ah, ik hou het in gedachten. Kan inderdaad geen kwaad om het te proberen, mocht het niet lekker werken.
Ben zelf ook wel benieuwd, maar gaat nog even duren want ik ben nog materiaal aan het verzamelen.

rob040

Golden Member

Eindelijk heb ik mijn actieve gelijkrichter in elkaar gesoldeerd.
Vandaag meteen even testen en metingen doen… dacht ik.
Bij het aanzetten een lichtflits en plof een beetje rook en dat was het.
Zie hier hoe het er uit zag:

Daar heeft een fikse stroom gelopen. Hoe kan dat nou, zou de piekstroom die de elco’s even trekken teveel zijn voor de arme 35µm spoortjes?

Dit is wat ik gemaakt had:

Datasheet er maar weer bij en kijken of er toch iets fout zit. Gelukkig, alle pootjes van het IC goed benoemd en genummerd. Gate, Drain en Source van alle vier de MOSFETs ook goed.
Maar toen viel het op, ik had pootjes 3 en 4 omgedraaid. Foutje met het tekenen van het IC: TG1, IN1 en BG1 mooi aan één kant gezet en de nummers 2 aan de andere kant. Grrrr…
Schema en PCB een paar keer goed nagekeken, maar het symbool dus niet.
Morgen maar eens kijken of de halfgeleiders nog goed zijn en Gates omwisselen.
Het moet dus zo:

Wordt vervolgd.

Spoortje naar vier wat naar drie moet kan je zo doorkrassen en patchen. Het spoortje naar drie wat naar vier moet zie ik even niet. Zal wel op de andere kant zitten. :-)

Over eerdere discussie: "inrush"... De optimale situatie is als je inschakelt op de nuldoorgang. Dan kan je de afgeleide van de netspanning uitrekenen en met de geinstalleerde capaciteit weet je dan de stroom.

Je kan het makkelijker maken door te zeggen: Dan laden we de condensator in 5ms op, In het onderhavige geval gaat het dan om I = C DV/dt = 100^micro;F * 50V / 5ms = 1A. Dat valt heel erg mee. De eerste methode zal iets hoger uitkomen, maar niet meer dan 2x zo veel. Ah! Ik zie het al. D'r is ook nog een "onbekende C" in het schema. Met een belastbaarheid van 3.5A zal die 4700 uF zijn?

Het minder optimale geval is als je op de piek inschakelt. De inrush wordt dan beperkt door de uitgangsimpedantie van de trafo. Bij deze trafo zal dat rond de 1 Ohm zijn, dus rond de 50A (*) aan inrush....

(*) Grote marge. Zou je het meten en 100A of 10A meten, dan vind ik dat ik het goed had. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 11 november 2023 20:01:52 (73%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Ha rew,
Dat had ik er even bij moeten zetten, die onbekende C is 10.000µF.
En die wordt in de definitieve versie 3x 4.700µF.
Dus dat wil best even kortstondig een flinke piekstroom zijn. Vandaar dat ik daar eerst aan dacht.

rob040

Golden Member

Oké, na het debacle van gisteren heb ik na aanpassen vandaag het spul werkend gekregen. Er was verder gelukkig niets gesneuveld.
Nu kon ik mooi een vergelijkende meting doen tussen de diodebrugcel en MOSFET gelijkrichting, deze keer met scoopplaatjes.
De brugcel is nog de twee parallel geschakelde Herrmann B80C3200/2200 exemplaren.

Metingen met Diodebrugcel.

Het schema en de gemeten resultaten:

De oscilloscoopplaatjes (van meting 1 en 4 geen plaatjes, want dat zijn natuurlijk vlakke lijnen).
Het wijst zich eigenlijk vanzelf, gemeten over R, geel is DC 10V/div. en blauw AC 50mV/div., de stippellijntjes zijn de nul.

In de volgende post de metingen met de actieve gelijkrichter.

rob040

Golden Member

Metingen met LT4320 & MOSFETs.

Het schema en de gemeten resultaten:

De oscilloscoopplaatjes (van meting 1 en 4 wederom geen plaatjes).
Het wijst zich weer vanzelf, gemeten over R, geel is DC 10V/div. en blauw AC 50mV/div., de stippellijntjes zijn de nul.

Er is winst, maar om eerlijk te zijn valt mij die tegen. Ik had een aanzienlijk hogere spanning (>1,4V) op de uitgang verwacht. Zeker omdat de brugcellen flink warm worden en de MOSFETs koel blijven.

Voor een 40V 3A voeding is het wat krap, bij ongeveer 230V netspanning heb ik 4 à 5 volt voor de regeling om te stabiliseren.
Ik zal dat later als geheel testen in mijn CO2016BDRT voedingstopic.