Op 15 juli 2022 16:16:32 schreef blackdog:
Mmmm,Zal ik het ook nog en keer zeggen...
Zorg dat de capaciteiten zoals Frederick E. Terman het al aangeeft in je meetsysteem komen.Ik had al voorgerekend hoeveel invloed een capaciteit van 22Pf heeft bij de gekozen deler weerstand van 165Meg.
Maar bij andere waarden van de deler weerstand treed de beïnvloeding dus ook op een andere freqentie op.Door het gebruik van de hoge waarden zal je capacitief moeten compenseren zoals Frederick E. Terman in zijn schema laat zien.
Door de hoge waarde van de meetweerstand is er dus al invloed op de netfrequentie van 50Hz!
Laten we nu eens 100Meg nemen, en 15pF als capaciteit, dat geeft een -3dB kantelpunt van 106Hz.Werp een goede blik op de probe die Peter_dtn het kastje dat je aan de scoop koppelt heeft 7! afregelpunten.
De weerstand zelf en de behuizingen waarin hij zit hebben allemaal capaciteiten die de frequentie karakteristiek beïnvloeden,
dit zal gecompenseerd moeten worden, door de complexheid dus 7x.Wil je alleen tot zeg 1KHz vlak meten, dan kan dat volgens het schema van Frederick E. Terman heel goed.
Als je scoop niet te veel eigen ruis heeft, kan je gewoon de probe kalibratie punt op je scoop gebruiken voor het afregelen.
Heb je een functie generator, dan heb je bij 1KHz bijna altijd 10 of 20V Top-Top beschikbaar wat meer dan voldoende is voor het afregelen.Kan je ook direct testen waarom Frederick E. Terman zegt dat je wat afscherming moet gebruiken.
Groet,
Bram
Hallo Bram,
Bedankt voor je bijdrage, ik ga dat zeker doen.
Momenteel heb ik het even druk en komende week op vakantie.
Het leek me zinniger voorrang te geven aan het beantwoorden van de vragen, anders wordt het zo raar topic als ik na een maand nog eens ga antwoorden.
Groeten, Rob
Op 14 juli 2022 12:37:12 schreef Peter_dtn:
hierbij een foto van de moeder aller HV scope-probes, deze probe kan dus ook AC meten tot 100kHz. Hij is al heel oud maar wordt nog steeds verkocht.Anders dan de discussie tot nu over DC probes wordt deze Tek P6015 dus op een scope (1M Ohm) aangesloten. Voor de extreem hoge spanningen kan je hem ook nog vol gieten met olie.
[bijlage]
Binnenkant van de probe, een 100M Ohm weerstand.
[bijlage]
Op het kastje wat op de scope wordt aangesloten zitten een aantal afregel schroefjes, in de manual staat de procedure om dat te doen. Andere scope => opnieuw afregelen..
Dit om aan te geven dat het meten van hoge spanningen niet altijd een kwestie is van een hoogOhmige weerstand in serie zetten..
Hallo Peter_dtn
Bedankt dat je de moeite heb genomen om deze foto's te maken.
Dit is andere koek, leuk om een prof probe te zien, ook een ander prijskaartje denk ik.
Het onderwerp wordt steeds interessanter, het leek allemaal zo simpel 
Groeten, Rob
Op 15 juli 2022 11:24:58 schreef grotedikken:
Omdat dmm's doorgaans meten door middel van piekdetectie kan dit tot fouten leiden.
Op 15 juli 2022 14:59:38 schreef aobp11:
@Grotedikken:
[...]
Is dat zo? Die ik heb meten (absolute) half wave gemiddelden, evt. alleen de positieve of alleen de negatieve half waves.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2174202#2174202
Op 13 juli 2022 22:56:32 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ja, natuurlijk de hoge weerstanden, maar die zíjn zo hoog door de hoge deelfactor.
Zou je expres een laagohmige weerstand over de meter zetten, dan zouden de voorschakelweerstanden ook laagohmiger worden en zou je inderdaad minder last van parasitaire capaciteiten hebben. Maar om met 1000 ohm aan een paar kV te gaan meten is wel heel onzuinig.5 pF op 1 MHz heeft een reactantie van bijna 32 kΩ, ik denk dus dat je daar een rekenfout hebt gemaakt. Overigens is die 5 pF maar een voorbeeld, maar de orde van grootte is het wel.
Ik zou gewoon even wat afscherming en een condensatortje proberen. Kost niks, ook geen tijd.
En als het doel inderdaad alleen maar is de hogere frequenties wél te werken (dus niet: ze nauwkeurig mee te meten), dan hoeft @TS de waarde niet eens uit te proberen: gewoon hopla, 100 nF over de meter, en weg zijn de frutsels.
Hallo Frederick E. Terman
Bedankt voor al het meedenken.
Ik ga dit zeker als eerste doen. De aluminiumfolie is al gekocht.
Die 100 nF heb ik wel liggen.
Trouwens die 1000:1 deelfactor heb ik zo gekozen omdat ik zag dat de meeste HV probes die deelfactor hebben. Niet geremd door enige kennis. Mijn scoopingang kan 400Vp aan, dus 100:1 was ook wel voldoende geweest om 8Kv te meten.
Groeten, Rob
Op 14 juli 2022 09:30:39 schreef electron920:
Ha Puk56, Je schrijft dat je een Siglent SDS1104X-E in de toolbox heb, deze scope heeft een 1 kHz uitgang van 3 V
@Puk56, Kan het zijn dat die 1 kHz doorsijpelt in je verzwakte signaal? Misschien kun je de frequenties en fases van die uitgang en de 1 kHz storing eens vergelijken in simultane weergave? Als je triggert op die uitgang en dan langzaam verloop ziet in de storing dan is die uitgang niet de boosdoener.
[Bericht gewijzigd door aobp11 op (12%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Puk56,
Hoe is het mogelijk ik kijk net even mee, en zie je reactie 
Het meten met de generator is prima 100 X beter en veiliger als de W.C.D. !
Ik zit nog steeds op het juiste spoor als ik zeg dat de meetsessie bedoeld is om de voorschakel ( probe ) weerstand te ijken.
Zelf heb ik zo'n 30 jaar geleden een 15 kV probe ontwikkeld mijn Tektronix P5150 had problemen met de behuizing,
later heb ik een 50 kV probe ontwikkeld en gebouwd !
Maar wel met een weerstand gelijk de tektronix deze zijn inductie arm en lang qua model dat moet ook wel voor de diëlektrische sterkte.
Jou enkele weerstand heeft een sterkte van 700 V.
De diëlektrische sterkte niet verwarren met de spanning die een weerstand kan verwerken.
Maar schrik niet dit model wordt al een jaar of 20 niet meer in deze uitvoering gemaakt.
Tegenwoordig ziet een probe van die sterkte DC, RMS 20 kV / 50 kV piek 100 ms er net zo uit als een probe,
voor laagspanning en is gevuld met een veilige silicone compound !
En heeft geen 7 instellingen meer maar 2 net als de andere probes 
Dat wil je dus maken en dat kan.......
Het experiment wat je nu uitvoert zal weinig kans van slagen hebben 
Een enkele 33 MΩ afsluiten met een scope probe van 10 MΩ dat is alsof je een antenne op de tafel legt,
probeer maar eens een stukje draad zonder weerstand !
Een goede 1000 X hoogspanning probe heeft nog altijd een belasting van 100 MΩ || 4 pF dit wordt veroorzaakt door de afsluiting.
Ik weet niet of je er haast mee heb anders is het een en ander experimenteren met afscherming wel leerzaam lees daar eventueel iets over.
Je aluminium folie zal niet echt het gewenste resultaat opleveren er zijn materialen die reageren op elektrisch of magnetisch,
zolang het een radiogolf betreft geen punt maar jou storing afkomstig is van het nabije veld de ruimte waar je in zit.
Dat betekend vaak geen R.F.I. ( radio golf ) maar E.M.I. die laatste zit in de reactieve zone dat betekend dat een belasting ( afscherming ),
reageert op losse componenten zo kan je een goede afscherming creëren voor het elektrische veld maar totaal niet voor het magnetische veld.
Ik zal een probe uitrekenen voor de weerstanden die je gekozen heb teven de condensatoren erbij, en de afsluit box voor de scope of meter....
Groet,
Henk.
Op 15 juli 2022 17:24:06 schreef aobp11:
[...]@Puk56, Kan het zijn dat die 1 kHz doorsijpelt in je verzwakte signaal? Misschien kun je de frequenties en fases van die uitgang en de 1 kHz storing eens vergelijken in simultane weergave? Als je triggert op die uitgang en dan langzaam verloop ziet in de storing dan is die uitgang niet de boosdoener.
Hallo aobp11,
Ik heb het meteen uitgeprobeerd, maar het signaal verloopt.
Het had gekund. Ik bedenk me nu dat ik waarschijnlijk even op de AC-line heb getriggerd om de rest van de storing rondom de 50Hz op dat plaatje uitvergroot te laten zien. Als ik specifiek op dat signaal trigger springt de frequentie alle kanten op, dus frequentie verloopt constant. Dat zal bij die spikes ook wel zo zijn.
Groeten, Rob
Hallo Rob,
Ik had "frequentie" misschien beter niet kunnen noemen. Op de 1 kHz uitgang kun je stabiel triggeren. Als de ca. 1 kHz storing synchroon is met de netspanning, dan zou je deze storing vrijwel moeten zien stilstaan. De netfrequentie wijkt altijd wel iets af van exact 50 Hz, dat geeft een langzaam lopend beeld van de storing. En ook van het 50 Hz patroon als je de herhalingsfrequentie goed uitmikt (anders is het een ratjetoe)*.
De 1 kHz storing vertoont zich als naalden en is dus zeker geen harmonische van de netspanning. Maar de oorzaak kan natuurlijk wel op enigerlei wijze een een frequentie hebben van precies 20 keer de netfrequentie.
* is met een digitale scoop misschien lastig...
Op 15 juli 2022 17:41:00 schreef electron920:
Ha Puk56,Hoe is het mogelijk ik kijk net even mee, en zie je reactie
Het meten met de generator is prima 100 X beter en veiliger als de W.C.D. !
Ik zit nog steeds op het juiste spoor als ik zeg dat de meetsessie bedoeld is om de voorschakel ( probe ) weerstand te ijken.Zelf heb ik zo'n 30 jaar geleden een 15 kV probe ontwikkeld mijn Tektronix P5150 had problemen met de behuizing,
later heb ik een 50 kV probe ontwikkeld en gebouwd !
Maar wel met een weerstand gelijk de tektronix deze zijn inductie arm en lang qua model dat moet ook wel voor de diëlektrische sterkte.
Jou enkele weerstand heeft een sterkte van 700 V.
De diëlektrische sterkte niet verwarren met de spanning die een weerstand kan verwerken.Maar schrik niet dit model wordt al een jaar of 20 niet meer in deze uitvoering gemaakt.
Tegenwoordig ziet een probe van die sterkte DC, RMS 20 kV / 50 kV piek 100 ms er net zo uit als een probe,
voor laagspanning en is gevuld met een veilige silicone compound !
En heeft geen 7 instellingen meer maar 2 net als de andere probesDat wil je dus maken en dat kan.......
Het experiment wat je nu uitvoert zal weinig kans van slagen hebben
Een enkele 33 MΩ afsluiten met een scope probe van 10 MΩ dat is alsof je een antenne op de tafel legt,
probeer maar eens een stukje draad zonder weerstand !
Een goede 1000 X hoogspanning probe heeft nog altijd een belasting van 100 MΩ || 4 pF dit wordt veroorzaakt door de afsluiting.Ik weet niet of je er haast mee heb anders is het een en ander experimenteren met afscherming wel leerzaam lees daar eventueel iets over.
Je aluminium folie zal niet echt het gewenste resultaat opleveren er zijn materialen die reageren op elektrisch of magnetisch,
zolang het een radiogolf betreft geen punt maar jou storing afkomstig is van het nabije veld de ruimte waar je in zit.
Dat betekend vaak geen R.F.I. ( radio golf ) maar E.M.I. die laatste zit in de reactieve zone dat betekend dat een belasting ( afscherming ),
reageert op losse componenten zo kan je een goede afscherming creëren voor het elektrische veld maar totaal niet voor het magnetische veld.Ik zal een probe uitrekenen voor de weerstanden die je gekozen heb teven de condensatoren erbij, en de afsluit box voor de scope of meter....
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
Wat vreselijk aardig! Nee, ik heb totaal geen haast. Ik vind het steeds leuker worden, alle opmerkingen zetten me flink aan het denken
. Grappig dat je mijn spanningsdeler een antenne noemt, dat gevoel had ik zelf ook al.
Ik twijfelde ook al of aluminium alleen voldoende was. Ik heb al wat geprobeerd met een blikkentrommel maar merkte dat deze niets doet als hij niet goed afgesloten is. Al eerder heb ik gegoogled en gelezen over EMC maar daar gebruiken ze zware stalen kasten voor las ik.
De diëlektrische sterkte had ik nog niet over nagedacht. Ik ging er eigenlijk vanuit als weerstanden voor een max. spanning van 10.000V worden verkocht er niet zomaar vonken doorslaan of overslaan.
Vandaar dus die gekke lange weerstanden zoals in de HV-probe van @Peter_dtn.
Er zijn nog heel veel dingen die ik beter moet leren begrijpen, maar dat houd het ook spannend
.
Groeten, Rob
Op 15 juli 2022 19:36:48 schreef aobp11:
Hallo Rob,
Ik had "frequentie" misschien beter niet kunnen noemen. Op de 1 kHz uitgang kun je stabiel triggeren. Als de ca. 1 kHz storing synchroon is met de netspanning, dan zou je deze storing vrijwel moeten zien stilstaan. De netfrequentie wijkt altijd wel iets af van exact 50 Hz, dat geeft een langzaam lopend beeld van de storing. En ook van het 50 Hz patroon als je de herhalingsfrequentie goed uitmikt (anders is het een ratjetoe)*.
De 1 kHz storing vertoont zich als naalden en is dus zeker geen harmonische van de netspanning. Maar de oorzaak kan natuurlijk wel op enigerlei wijze een een frequentie hebben van precies 20 keer de netfrequentie.
* is met een digitale scoop misschien lastig...
Hallo aobp11
Ik heb het nog even geprobeerd. klopt de 50Hz verloopt iets. Maar nu zijn die andere storingen ineens niet meer te zien, er zijn vaker flinke verschillen tussen overdag en 's avonds (propagatie?). Het was ook meer om aan te geven wat het spanningsniveau van mijn storing is en dat ik zo geen 3mV kan meten.
Het was een goede sugestie, bedankt.
Groeten, Rob
Op 15 juli 2022 16:31:19 schreef Puk56:
[...]
[...]Plaatje 1 de meet opstelling
dat plaatje wijst er toch wel op dat je het een en het ander niet begrepen hebt..
secundaire moet afgeschermd zijn, schreef ik zo een drie pagina's geleden. maar via een krokokabel met een enorme lus..tja, hang er dan meteen een storingsbron aan..
en afgaande op de foto.. waarschijnlijk hangen je scoop en generator dan ook nog eens aan de veiligheidsaarde, wat een nog veel grotere lus veroorzaakt. kortom wees blij als de stoorsignalen onder de 5mV blijven. wat alufolie gaat dat niet veranderen .
Op 16 juli 2022 02:55:33 schreef kris van damme:
[...]dat plaatje wijst er toch wel op dat je het een en het ander niet begrepen hebt..
secundaire moet afgeschermd zijn, schreef ik zo een drie pagina's geleden. maar via een krokokabel met een enorme lus..tja, hang er dan meteen een storingsbron aan..
en afgaande op de foto.. waarschijnlijk hangen je scoop en generator dan ook nog eens aan de veiligheidsaarde, wat een nog veel grotere lus veroorzaakt. kortom wees blij als de stoorsignalen onder de 5mV blijven. wat alufolie gaat dat niet veranderen .
Fijn dat je me daar op wijst. Als ik de alufolie met de aarde verbind met dat krokokabeltje zakt het stoor niveau aanzienlijk maar ben het niet kwijt. Ik zal proberen de folie intern ergens te aarden zodat er alleen de afgeschermde kabels naar buiten komen. Misschien nog wat experimenteren met een weerstandje naar de mantel hoewel ik bang ben dan weer een ongewenste capaciteit te realiseren.
Peter_dtn
Golden Member
deze probe kan dus ook AC meten tot 100kHz.
aobp11 helemaal gelijk de probe kan veel hogere frequenties meten zoals je aangaf..
ik heb hetzelfde experiment ook eens gedaan met de Tek probe, op tafel en de probe kortgesloten.
Het resultaat met de TL boven de tafel uit
Met een kleine PL lamp van een loupe boven de tafel aan, spikes op de toppen
De scope meet de gecorrigeerde spanningen, hij is ingesteld voor een verzwakking van 1000 keer, 5V per division is aan de ingang dus 5mV !
Maar deze lage spanningen met de HV probe meten is als het vullen van een borrelglas met een brandslang 
Op 16 juli 2022 09:51:41 schreef Peter_dtn:
[...]
aobp11 helemaal gelijk de probe kan veel hogere frequenties meten zoals je aangaf..ik heb hetzelfde experiment ook eens gedaan met de Tek probe, op tafel en de probe kortgesloten.
[bijlage]
Het resultaat met de TL boven de tafel uit
[bijlage]
Met een kleine PL lamp van een loupe boven de tafel aan, spikes op de toppen
[bijlage]
De scope meet de gecorrigeerde spanningen, hij is ingesteld voor een verzwakking van 1000 keer, 5V per division is aan de ingang dus 5mV !
Maar deze lage spanningen met de HV probe meten is als het vullen van een borrelglas met een brandslang
Mooi om te zien wat voor'n signaal een prof probe prduceert op dit spanningsniveau en dat deze dus geaard ook nog storing van de PL oppikt. Ik zou het er voor doen
helaas is mijn storing iets meer. Je hebt gelijk dat het eigenlijk een idioot lage spanning is omdat de probe voor hele andere spanningen is gemaakt. De bottebijl methode om dan maar 230V te gebruiken om te testen is weer het andere uiterste. Ik heb nu redelijke meet resultaten (ingangssignaal 20Vpp) met de aanwijzingen van o.a. @Frederick E. Terman. Met de scoop op average acquisition ruim ik ook veel rommel op, alleen erg traag. Ik ga ook de afscherming verbeteren naar aanleiding van de opmerking van @Kris van Damme. Bedankt voor de mooie plaatjes. Gr. Rob
Op 16 juli 2022 09:38:54 schreef Puk56:
[...]Fijn dat je me daar op wijst.
Oh, ik was even van mijn melk door de opstelling.
via aardlussen ga je altijd harmonische oppikken.(zie ook de foto's van Peter hier net boven). Het is best lastig daar helemaal vanaf te raken. er mee leven is ook een oplossing. 
Bij plaatjes van Peter_dtn: het hangt natuurlijk ook van je werkbladomgeving af en mogelijk van je scoop. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn P6015. Bij 1 mv/div scoopingang (en wel met slechts 1 MHz bandbreedte) nog geen spoor van 50 Hz brom of wat dan ook te zien. Met open probe minder dan 2 mV pp 50 Hz brom en nog nauwelijks ruis er omheen. Dit met Tek 7854/7A22 met EMI-afscherming optie. Ik wou het herhalen met een 7704A maar die gaf de geest (lang niet gebruikt...), weer werk aan de winkel.
Peter_dtn
Golden Member
hetzelfde experiment maar nu ver van storende invloeden, in de tuin..
In deze opstelling kan ik van 5V/div naar 1V/div en geen spoor van 50Hz verstoring.
Hierbij weer eens bewezen dat tuin-aarde beter is dan rand-aarde 
Tek 7854/7A22
ik heb even gekeken wat voor instrumenten dit zijn, blijkt dat de 7A22 naar een gevoeligheid kan van 10uV/div, dat is ruim meer als wat ik hier kan, mooie opstelling !
[Bericht gewijzigd door Peter_dtn op (28%)]
Op 11 juli 2022 14:19:19 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat zou hier het probleem weleens kunnen zijn.
[bijlage]
Beste Frederick E. Terman
Dit zijn even de voorlopige resultaten van de metingen zo als u voorstelde.
Vlak is de curve nog allerminst, ik ga het nog proberen met kleinere waardes. Dat wordt even zoeken 
Groeten, Rob
Op 16 juli 2022 13:31:26 schreef Peter_dtn:
hetzelfde experiment maar nu ver van storende invloeden, in de tuin..[bijlage]
In deze opstelling kan ik van 5V/div naar 1V/div en geen spoor van 50Hz verstoring.
[bijlage]
Hierbij weer eens bewezen dat tuin-aarde beter is dan rand-aarde
[...]
ik heb even gekeken wat voor instrumenten dit zijn, blijkt dat de 7A22 naar een gevoeligheid kan van 10uV/div, dat is ruim meer als wat ik hier kan, mooie opstelling !
Haha, Tuinaarde?? Dat is toch een andere hobby?
1mV zonder brom is wel super, hoe ga je dit van de winter doen 
Hieronder nog een plaatje van hoe ik het meetsignaal nu heb. Wel met trucjes van de scoop.
Op 16 juli 2022 12:28:57 schreef aobp11:
Bij plaatjes van Peter_dtn: het hangt natuurlijk ook van je werkbladomgeving af en mogelijk van je scoop. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn P6015. Bij 1 mv/div scoopingang (en wel met slechts 1 MHz bandbreedte) nog geen spoor van 50 Hz brom of wat dan ook te zien. Met open probe minder dan 2 mV pp 50 Hz brom en nog nauwelijks ruis er omheen. Dit met Tek 7854/7A22 met EMI-afscherming optie. Ik wou het herhalen met een 7704A maar die gaf de geest (lang niet gebruikt...), weer werk aan de winkel.
Dat is wel heel goed vergeleken bij mijn werkplek. Ik heb ook gelezen over ESD matten voor op het werkblad, is dat aan te raden of verwar ik nu wat zaken.
Ik weet dat het tegen statische ontlading is maar zou zo'n geleidende mat ook niet een positief effect op andere stoorsignalen hebben?
Op 16 juli 2022 12:28:57 schreef aobp11:
Bij plaatjes van Peter_dtn: het hangt natuurlijk ook van je werkbladomgeving af en mogelijk van je scoop. .
absoluut.
Op 16 juli 2022 16:49:34 schreef Puk56:
[...]Dat is wel heel goed vergeleken bij mijn werkplek.
testen in de tuin is wel leuk, maar om de immuniteit van de probe te testen moet je net in een "vuile" omgeving zitten. ten slotte wou je ze toch gebruiken voor het meten op een oude Philips scope? die gaat ook wat veldsterkte rondstrooien.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (48%)]
Peter_dtn
Golden Member
immuniteit van de probe testen
het plan was niet om de Tek probe te verbeteren, maar de tuin-meting toont wel aan dat de omgeving op de labtafel nogal wat storing in de lucht heeft.
Dat had ik in eerste instantie niet zo erg verwacht..
Op 17 juli 2022 10:28:07 schreef Peter_dtn:
[...]
het plan was niet om de Tek probe te verbeteren, maar de tuin-meting toont wel aan dat de omgeving op de labtafel nogal wat storing in de lucht heeft.Dat had ik in eerste instantie niet zo erg verwacht..
Was een interessante test, valt nog veel winst te behalen.
Dit was mede mijn vraag in dit topic. Ik ben namelijk heel benieuwd hoe anderen dit probleem tackelen. Natuurlijk is de kennis om storingen te voorkomen één daarvan. Maar ik vroeg me tevens af of er gebruik van filters wordt gemaakt, blijkbaar dus niet. Ook valt te denken aan afscherming van netstroomkabels. Ik lees namelijk dat men in de HiFi-hoek daar wel heel actief mee bezig is. Zoals @aobp11 de bandbreedte kan beperken is ook super, daar zie ik nu wel de waarde van in. Waarschijnlijk hangt aan de scoop van @aobp11 ook een ander prijskaartje. 
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Peter_dtn,
Mooi experiment heb ik in het verleden honderd keren toegepast ( toen had ik nog 200 M2 grond 
Als ik daar aan terug denk en de microgolf metingen maar ook met radio bronnen gamma metingen nostalgie.
Een interessante en leerzame conclusie moet jij uit jou experiment kunnen trekken denk daarbij dat het lusje een spoel,
van 1 wikkeling vertegenwoordigd 
Even voor @TS ik ben een paar uur per dag aan het sorteren en mij componenten te catalogiseren en,
ik kwam nog een aantal tijger weerstanden tegen een kijken of ik daar nog een probe mee kan bouwen !
Groet,
Henk.
Op 17 juli 2022 11:52:55 schreef electron920:
Ha Peter_dtn,Mooi experiment heb ik in het verleden honderd keren toegepast ( toen had ik nog 200 M2 grond
Als ik daar aan terug denk en de microgolf metingen maar ook met radio bronnen gamma metingen nostalgie.Een interessante en leerzame conclusie moet jij uit jou experiment kunnen trekken denk daarbij dat het lusje een spoel,
van 1 wikkeling vertegenwoordigd
Even voor @TS ik ben een paar uur per dag aan het sorteren en mij componenten te catalogiseren en,
ik kwam nog een aantal tijger weerstanden tegen een kijken of ik daar nog een probe mee kan bouwen !Groet,
Henk.
Hoi Henk,
Leuk, dat zou heel interessant zijn. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Hopelijk wil je me op de hoogte daarvan houden, misschien steek ik er wat van op voor mijn probe. Groet, Rob