In dit topic wordt gesproken over de blauwe ringkern verkrijgbaar bij o.a. Baco. https://www.circuitsonline.net/forum/view/152601/5
Maar als je nu een netfilter wilt bouwen om stoorpulsen van geschakelde elektronica tegen te houden, maak je een common mode filter. Hoe sluit je deze ringkern dan aan? Beide fases in op de lange zijde aansluitingen en ook weer uit en dan over de lange zijde aansluitingen een C van ca. 100nF? Beide spoelen zijn dan wel op dezelfde wijze gewikkels alleen tegn elkaar in. Pff hoe leg je dit nu eenvoudig uit. Anders gezegd met de foto ernaast. Fase links voor in, links achter uit en de nul rechts voor in en rechts achter uit. Dit lijkt mij de juiste wijze. Maar klopt dat?
Misschien domme vraag (ja, dan bestaan ze) maar ik twijfel toch. Dank voor jullie hulp.

De spoelen moeten parallel geschakelt worden. Met idd aan beide kanten van de spoelaansluitingen een X condensator tussen de beide spoelen. Anders is het geen common mode filter. Vaak wordt achter de spoelen twee Y condensators tussen fase/nul en de aarde gebruikt.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/ontstoren-van-schakeling… uit https://www.circuitsonline.net/forum/view/162733

Fase links voor in, links achter uit en de nul rechts voor in en rechts achter uit. Dit lijkt mij de juiste wijze. Maar klopt dat?

Zo te zien wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

Heeft iemand enig idee wat dit voor onderdeel is? Lijkt mij een optocoupler maar ik kom er niet uit welke dit kan zijn. Alvast bedankt!

Is misschien beter te lezen als je de laklaag eraf haalt. (IPA?)

Geprobeerd, maar de hele bovenkant brak uit elkaar. Deze foto is de enige die ik nog heb

Heb je het apparaat zelf wel nog?

Merk, type apparaat?...

Is het een feedback opto in een schakelende voeding, een opto-mosfet om direct iets mee te schakelen, of nog iets anders?

Maak eens een foto van de hele print?

Hij schakelt een relais. Het lijkt mij dat een normale opto hier te zwak voor is. Het zal waarschijnlijk een opto zijn met een hoge vermogensuitgang

Zal wel een SSR zijn a la AQY212...

Twee van de drie relais zien er anders behoorlijk vervormd uit door overmatige hitte.
Misschien is dat de oorzaak dat de optocoupler zo spectaculair kapot is gegaan. Misschien is er sluiting ontstaan tussen het relaiscontact en de aansluitingen van de relaisspoel of heeft de relaisspoel intern sluiting gekregen door de hitte.

Ik zou toch eerst de relais nakijken en vervangen.

Edit: het defecte onderdeel is geen optocoupler. De twee bovenste pootjes zijn aan elkaar verbonden. Het zou ook een mosfet in HVMDIP-behuizing kunnen zijn.

Edit: het defecte onderdeel is geen optocoupler. De twee bovenste pootjes zijn aan elkaar verbonden.

Dat durf ik a.d.h.v. die foto niet te beweren...
Kan zijn dat de relaisspanning stuk hoger is geworden als 12v, dan is het bij lang aantrekken ook snel afgelopen.

Sommige hebben ook een interne diode die sluiting kan hebben.

Uiteindelijk heb ik een foto van een vergelijk kunnen vinden, het is een 2n7004 geweest

Klinkt als de juiste, 7004 kon ik nog wel lezen, maar daar kwam geen opto uit. :P

Op 24 augustus 2023 14:26:02 schreef Mahsjong:
Uiteindelijk heb ik een foto van een vergelijk kunnen vinden, het is een 2n7004 geweest

En dat hadden wij dus nooit gekund zonder context.

Ik ben een Handpresso Auto aan het repareren. Nu heb ik op het PCB een chipje gevonden waar alleen de letters HR op staan. Kan iemand mij helpen uit te zoeken wat dit ding precies doet? Op de onderkant ook nog wat text gevonden. F?32262 (zie fotos)

99,9% zeker een microcontroller. Als die netjes zijn spanningen krijgt en er zijn geen andere defecte onderdelen, heb je pech.

Het handigst bij dit soort apparaten als je er niet uitkomt, is om het schema op te tekenen.

Ik gok CPU-met-firmware.

Ehh. Maarten is sneller.

Dat is mooi kut, als ik zo kijk maar het derde poortje is die door de package heen gebrand. Ik heb de mosfets getest en opnieuw geplaatst alles schoongemaakt. Is het te achterhalen wat voor een mcu dat is geweest? Kan ik misschien een drop in replacement gebruiken (iets met dezelfde pinout..) zelf een stukje firmware schrijven kan dan ook nog wel.

Ik heb heel wat af gegoogled maar ik kan 0 vinden. Zie je aan de chip wat het is of aan de hand van het bordje?

Misschien iets van Holtec (begint meestal het HT, maar toch)? Wat is het chippie ernaast? (LM358 volgens mij?)

CPU-tje defect -> kansloos om te fixen.

Zal iets als de 66F2030 zijn: https://www.holtek.com/productdetail/-/vg/HT66F2030
Maar zoals gezegd: zonder firmware heb je daar niets aan...

nee, maar hij zegt net zelf: Als ie een pincompatible ding kan vinden, dan doet ie zelf de firmware "wel effe".

Dan kunnen we waarschuwen: Dat wordt meestal een groter project dan verwacht, maar als Floris dat wil, dan moet ie dat gerust proberen.

Edit: Re: Dat holtec ding: Whoa! operating current 50mA! Da's best veel... Ehh... wachteffe het zijn microamperes in "slow mode". Braaf chippie.

[Bericht gewijzigd door rew op (23%)]

Ja.. ik denk altijd dat dit soort dingen makkelijker zijn dan ze zijn. Maar het is zonde om het hele ding weg te mikken omdat dit stomme chipje stuk is. Ik heb altijd een drang om dingen te repareren.

Ik denk dat hij aardig wat mag verbruiken, het hele apparaat trekt ~100 Watt van de 12V dus die 50mA kan er ook nog wel bij ?

Uiteindelijk is het apparaat vrij simpel, ik zal ff na moeten gaan hoe hij precies werkt maar ik had verwacht dat hij wel zonder mcu kon werken. Het blijkt van niet. Het zal niet meer doen dan temperatuur meten en tellen.

Ik ga eens kijken naar dat chipje! Dank daarvoor

Belangrijkste is voor nu om te controleren dat de power en ground pins op de juiste plek zitten. Ik weet niet of we dat uit de fotos hadden moeten kunnen zien en of Arco dat al gecontroleerd heeft, maar jij zal dat effe moeten checken.

Dan: Als eerste: dat chippie gebruikt dus 2.4mA maxl, 1.8 mA typical bij 5V. Niks 50mA. Ik las het verkeerd: Het is 50 microampere als ie 32kHz loopt. En dus 1.8 max 2.4 als ie op 8MHz draait.

Ik heb ook zoiets: Ik blijk een "zuinig" hall sensor chipje gekocht te hebben. Ze zetten dan de werkelijke sensor 50 microseconden aan iedere 50-200ms. Dat blijkt "heel normaal" te zijn tegenwooridg. Voor "is de klep dicht, dan sleep mode" is dat prima. Maar niet om te detecteren wanneer je magneet langs het "checkpunt" raast.

Die hall sensoren gebruiken dus 2-5mA als ze aan zijn, en dat kan je "gemiddeld" met een factor 1000 omlaag brengen door ze 99.9% van de tijd uit te zetten. Maar mij boeit dat niet als er ook een motor draait die 50mA trekt. (schattig motortje, niet? :-) )

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

Die Holtek dingen zijn erg gewild in low-cost apparatuur, schijnbaar erg goedkoop...