Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Voordeel van een tvs bij data-ingangen is dat een unidirectionale tvs ook beschermt tegen negatieve spanning, een VDR niet...
Voor alleen stoorpulsen tegen te houden is een tvs meer als genoeg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 25 september 2022 17:51:03 schreef Arco:
Voordeel van een tvs bij data-ingangen is dat een unidirectionale tvs ook beschermt tegen negatieve spanning, een VDR niet...
Voor alleen stoorpulsen tegen te houden is een tvs meer als genoeg...

En beiden ? Of is dat overkill ? Overigens is een alarmlijn met EOL volgens mij een "analoge ingang".

EricP

mét CE

Het verbaasde me al - je loopt hier lang genoeg rond om wat opgestoken te kunnen hebben :+

Vervangen? Ach... tsja... Ik weet niet wat sneller is. Het zou niet mijn eerste keus zijn voor een dergelijke beveiliging. Maar als het al 20 jaar zo werkt... dan is het blijkbaar 'goed genoeg'. Inderdaad kunnen ze meestal meer energie dissiperen dan een TVS.

'Analoog' is het wel. End-Of-Life waarschijnlijk nog niet :). Het zijn in elk geval 'trage' signalen, dus demping in de vorm van capaciteit (dat zou bij een varistor een punt kunnen zijn) is niet erg.
De mate van analoog is afhankelijk van de implementatie. Er zijn versies die een spanningsbron in serie met een weerstand naar buiten douwen en de spanning over de weerstand gebruiken als indicatie voor wat de buitenwereld wil vertellen (open loop, sluiting, rust, alarm). Er zijn er ook met een 'echte' spanningsbron (die dus gewoon op peil blijft) waar de stroom als zodanig gemeten wordt. Beiden zijn natuurlijk analoog, alleen meet de ene variant feitelijk spanning en de andere stroom.

De ingang die je wilt beveiligen zit als het goed is altijd in 1 kabel, met een beetje mazzel zelfs getwist en/of shielded. Bij 'ellende' zal er vooral 'common mode' wat gebeuren. Differential mode niet zo veel. Doorgaans ligt 1 van de veters wel aan de voeding, de loopt is relatief laag impedant. En derhalve loopt 'ellende' doorgaans ook wel los. Dit lijkt vooral 'differential mode' te clampen. En dat was hoe dan ook al niet zo gek. Overigens is de afsluit weerstand - afhankelijk van het systeem - tussen de 3k9 en 6k8. Een hele enkele keer kom ik een capaciteit tegen als afsluiting (yep, netjes volgens boekje van de fabrikant).

bprosman

Golden Member

EOL als in End-Of-Line, niet End-Of-Life :). Een techniek waarbij een alarmlus met een bepaalde weerstand moet worden afgesloten om te voorkomen dat bij sabotage de lus word korstgesloten (overbrugd). Een "gesloten lus" is dus geen 0 Ohm.Maar dat wist je vast al denk ik.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 26 september 2022 16:45:23 (28%)

bprosman

Golden Member

//Edit, kom er trouwens wel achter dat dit "antieke" alarmsysteem, wat overigens perfect werkt, (de enige 2 keer dat hij alarm gaf was ook "echt" , nooit een vals alarm) in "rust" , ca 70 Watt verbruikt :( Dus daar moet ik misschien nog wel wat mee.

bprosman

Golden Member

Kan iemand voor mij (mee) bevestigen dat dit ik niet kippig zit te kijken en dit een 50V versie is ?
Wel handig dat als ik deze er in soldeer ik ze niet meteen oprook.

Elco-SMD.pdf

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Thevel

Golden Member

Vroeger stond er gewoon:
220µ
50V
Nu moet je puzzelen met codes.
En zonder internet ben je nergens meer...

Uit een erfenis kreeg ik een variac van General Radio M2-HS1 met twee lopers op 1 wikkeling. Ze hebben een kleine offset.
Weet iemand waarvoor deze bedoeld is? Hij lijkt nieuw.

Arco

Special Member

Is een universele autotrafo, General Radio (later GenRad) maakte vele verschillende variacs.

https://www.westfloridacomponents.com/mm5/graphics/00000001/M2-a.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 12 oktober 2022 12:20:14 (31%)

Maar de vraag is (dacht ik) "waar dient die "twee uitgangsspanningen met een offset" voor?"

(Ik weet het niet en hoop dat iemand anders het wel weet. )

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 12 oktober 2022 15:02:42 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Hier staan de gegevens beetje inzoomen op het plaatje daar staan voltages bij de aftakkingen.

max operating freq 400Hz min 350Hz
115V AC 2A

Google is your friend :-)

https://www.ebay.com/itm/384709721731

400Hz is gebruikelijk bij generators die oa. in leger werden gebruikt. Misschien doet het kernmateriaal ook nog wat op onze 50Hz. Proberen? O nee, wel hebben hier 230V 8)7

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 12 oktober 2022 16:57:01 (29%)

Rew heeft gelijk.
Met gewone variacs (met of zonder geisoleerde primaire, meerfasen, 50/60/400 Hz) ben ik goed bekend. Maar ik doorzie de functie van deze niet.

[edit]
De variac van het plaatje van Arco is niet de variac waar mijn vraag over gaat.
Beide borstels zittenop dezelfde as.

RAAF12

Golden Member

Tja wat is gelijk hebben, het plaatje zegt 20V-95V-20V voor de wikkeling. Wat je er mee doet is een tweede. Je hoeft die aftakkingen ook niet te gebruiken :-)
Maar wellicht dat er iemand een praktijkgeval weet met gebruik van de aftakkingen!

In vliegtuigen is het boordnet vaak 400 HZ.
Mogelijk draaien de borstels in tegengestelde richting, Je kunt dan de spanning symmetrisch van het boordnet afhalen.
Hier een schema van dergelijke trafo's (ook van GRC)

Kan iemand me vertellen of er iets bijzonders is aan een 24VAC/DC relais merk/type "Schiele / IRS 2.411.101.00" ?
(Misschien een ingebouwde bruggelijkrichter maar dan houdt het volgens mij op.)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb en handleiding gevonden van de autotrafo variac.
https://www.ietlabs.com/pdf/Manuals/GR/M2,%20M5%20,%20M10,%20and%20M20…

Maar ik kan niet vinden wat de toevoeging -HS1 betekent.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 12 oktober 2022 21:14:53 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Golden Member

Ik zoek een datasheet van dit Meder 24 Volt DIL Relais.

daandc

Golden Member

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Hubie

Golden Member

Een paar keer DIL 24 K001 50L ingeklopt,ook KOO1 maar elke keer de boodschap "NO MATCH"

daandc

Golden Member

@Hubie had je niks aan mijn link?

Wat wil je weten van het relais/ pin afstand/ stroom / aansluitingen?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Hubie

Golden Member

Hoi daandc,ik zou allereerst de pinout /footprint willen weten maar na een uur zoeken is dat nog steeds een raadsel.(Pin 1-6-7 en 8-13-14)

Dit topic is gesloten