Om niet teveel van dezelfde schema's op het forum te plaatsen heb ik een eerdere post aangepast met de nieuwe tekening.
Da's best wel veel voor een BC547B, daar gaat-ie het op zijn minst erg warm van krijgen.
ik verwacht dat het wel meevalt, 6mA en 0V6 Vbe is slechts 3.6mW
Je kan ook de opto op de plek van de BC547 zetten, dat scheelt twee weerstanden en een transistor...
Ik heb er ook aan gedacht, maar ik moet >4mA hebben om de frequentie regelaar aan te kunnen zetten, met de If door de opto die ik beschikbaar heb is dat niet te garanderen. Dus toch maar een extra transistor voor de nachtrust 
Ik zou nog een paar pull-down weerstanden bij je ULNxxxx zetten
Een serie en pulldown weerstand zitten al in de ULN2803..
De ULN2803 heeft ook een ontkoppel condensator gekregen
ULN2803 heeft alleen een handvol transistors, op de COM aansluiting komen alle clamping diodes samen om de energie bij afschakelen van de spoelen af te voeren naar +12V_ext. Het plan is om de clamping (extra) te doen op het board wat op de connectors J1/J2 komt, ik wil deze stromen bij de Raspi vandaan houden zoveel als kan.
Massa, een zwart balkje en aarde 3 kleiner wordende streepjes onder elkaar is niet het zelfde
Het plan was om twee aparte netten te hebben, dit om de spoelen van de water-kleppen gescheiden te houden van de Raspi ground.
Maak eventueel je eigen Sheets,
ik heb de info uit het huidige kader helemaal niet nodig, dus wilde ik er een rechthoek van maken. Maar bij het wissen van het huidige kader was alles weg en undelete werkte helaas niet. Toen besloten om het maar even zo te laten 
connectoren en pin nummers
ik heb er een foto van de print bij gezet, dit maakt ook meteen duidelijk waar welke connecter op de print zit.
+3.3V oranje
het is misschien even wennen, maar over het kleuren van labels ben ik nog niet enthousiast 
Allemaal dank voor de tips en aanvullingen !