Eenvoudig programma om electronica schema’s te tekenen?

Peter_dtn

Golden Member

Om niet teveel van dezelfde schema's op het forum te plaatsen heb ik een eerdere post aangepast met de nieuwe tekening.

Da's best wel veel voor een BC547B, daar gaat-ie het op zijn minst erg warm van krijgen.

ik verwacht dat het wel meevalt, 6mA en 0V6 Vbe is slechts 3.6mW

Je kan ook de opto op de plek van de BC547 zetten, dat scheelt twee weerstanden en een transistor...

Ik heb er ook aan gedacht, maar ik moet >4mA hebben om de frequentie regelaar aan te kunnen zetten, met de If door de opto die ik beschikbaar heb is dat niet te garanderen. Dus toch maar een extra transistor voor de nachtrust ;-)

Ik zou nog een paar pull-down weerstanden bij je ULNxxxx zetten

Een serie en pulldown weerstand zitten al in de ULN2803..

De ULN2803 heeft ook een ontkoppel condensator gekregen

ULN2803 heeft alleen een handvol transistors, op de COM aansluiting komen alle clamping diodes samen om de energie bij afschakelen van de spoelen af te voeren naar +12V_ext. Het plan is om de clamping (extra) te doen op het board wat op de connectors J1/J2 komt, ik wil deze stromen bij de Raspi vandaan houden zoveel als kan.

Massa, een zwart balkje en aarde 3 kleiner wordende streepjes onder elkaar is niet het zelfde

Het plan was om twee aparte netten te hebben, dit om de spoelen van de water-kleppen gescheiden te houden van de Raspi ground.

Maak eventueel je eigen Sheets,

ik heb de info uit het huidige kader helemaal niet nodig, dus wilde ik er een rechthoek van maken. Maar bij het wissen van het huidige kader was alles weg en undelete werkte helaas niet. Toen besloten om het maar even zo te laten :-(

connectoren en pin nummers

ik heb er een foto van de print bij gezet, dit maakt ook meteen duidelijk waar welke connecter op de print zit.

+3.3V oranje

het is misschien even wennen, maar over het kleuren van labels ben ik nog niet enthousiast :-)

Allemaal dank voor de tips en aanvullingen !

bprosman

Golden Member

Op 22 juli 2022 23:29:04 schreef maartenbakker:
[...]
De eerste hit op Google is een youtubefilmpje van een oudere versie van DaveCAD. Ik geloof dat hij tegenwoordig een whiteboard gebruikt, heb eigenlijk niet eens opgelet. https://www.youtube.com/watch?v=ZCmEvuzokRY

EDIT: X3 was me al voor.

P.S. Van mijn eigen P.A.A.R.D. methode wil ik ook wel een verslagje maken... Zal binnenkort een keer met een versterker verder moeten waar ik op die manier schema's van heb gemaakt.

Ooit heb ik "CuriousMarc" eens een voedingsprint zien reverse-engineeren door foto's transparant te maken en over elkaar te leggen op het scherm.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 23 juli 2022 09:35:26 schreef Peter_dtn:
Een serie en pulldown weerstand zitten al in de ULN2803..

Ja, dat was ik even vergeten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Peter_dtn,

Wat betreft de kleurtjes die ik aangeef, dat is voor mij ook een leerproces geweest.
De CO gebruikers hebben daar ook een menig over gegeven en dat heeft in geresulteerd dat ik het alleen nog doe waar ik denk dat het zinnig is.

De schema's die ik hier toon moeten een hoge duidelijkheid hebben, dus in zo min mogelijk tijd, moet je de basis kunnen begrijpen.
En als je dan een "Lable" hebt die in een schema staat, dat je die ook snel op de één of meerdere punten terug kan vinden.

En ik had al aangegeven dat ik vaak "rust" in het schema wil hebben, niet te veel zaken te dicht op elkaar gepropt, dat kan lastig worden met grote schema's, ik weet het.
Het is verder goed dat je bussen tekent wel of niet met elkaar verbonden, als het kan en het schema wordt er niet te druk van verbind ze dan wel.

Heb je meerdere bussen en al een druk schema, dan is een kleurtje voor een bus heel prettig voor het terugvinden op andere plekken in het schema.
Als ik het goed heb, heb je al ervaren dat het maken van een schema heel verhelderend is voor het inzicht.
Een goed schema is geen "bijproduct" van en project maar de basis en klare taal helpt voor je zel en eventueel de andere die het gaan lezen.

Ik laat regelmatig schema's zien op CO en vraag dan andere om de foutjes te signaleren, zodat ik het kan aanpassen.
Dat kan voor een bedrijf meestal niet, maar laat dan je collega's je schema's controleren.
Je zal verbaasd zijn hoe vaak je een blinde vlek heb. ;)

De meeste die veel tekenen hebben allemaal een eigen manieren, net als in het normale leven, maak je daar niet te druk om, pik uit de adviezen wat jouw betere schema's gaat laten maken.
De een houd van een Bordeaux, de andere van een Chianti of Jameson Whiskey, maar niemand denk ik houd van de 2€ supermarkt wijn.
Wat goed of niet goed is, is meestal goed te herkennen, "we doen het al 20 jaar zo" is een opmerking waar ik meestal niet zo veel mee kan. ;)
Dan kon ik het meestal niet laten om er op te wijzen dat het dan als 20 jaar niet zo efficient gedaan is. *grin*

Laat ons een je tweede schema eens zien als je al zover bent.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 19 juli 2022 20:46:45 schreef HVinduction:
Ik gebruik over het algemeen altijd Scheme-it van DigiKey, daarvoor hoef je ook niets te installeren echter als je ook je eigen printplaten wil maken dan heb je al snel software nodig zoals EAGLE.

Scheme-it kun je vinden op https://www.digikey.nl/schemeit/project/

Een ander CAD-programma voor schema's tekenen en PCB's ontwerpen is PCB Elegance op http://www.pcbelegance.org/.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Peter_dtn

Golden Member

het tweede schema, plaatjes erbij om sneller te begrijpen waar het op aangesloten wordt..

Weer het kader van sPlan omdat de eerste tekening dat ook had.

Dit boardje wordt dus op het eerste board geplaatst, als aansluit board.

Het was even stoeien met het magnetisch grid, ik heb een fijner raster moeten instellen anders klopte de "aligning" niet tussen sommige componenten en de draden die ik wilde aansluiten.

bij Reichelt is het pakket zelfs nog goedkoper.. https://www.reichelt.nl/nl/nl/elektronica-software-splan-8-0-circuit-e…

blackdog

Golden Member

Hi Peter_dtn,

De grid instelling staat hier op 1mm en dat is volgens mij de default waarde.
Er zijn wat componenten die niet altijd "passen" meestal is dat dan een foutje in de library en dat corrigeer ik dan voor dat component.
Maar als je een fijner magnetisch grid prettig vind is dat natuurlijk ook goed.

Nu we het er toch over hebben de zwarte diode rechts bovenaan staat niet helemaal op het grid.

Bij de connector J3 heb je wel aangegeven wat pinnummer-1 is, maar bij connector J1, J2 en J4 staat de nummering nog niet vermeld.
De plaatjes in je schema is zeker een goede toevoeging, maar ga daar wel bij zetten wat het is.
Ik moest echt gaan zoeken naar wat het "groene" plaatje was.

Dus voor de duidelijkheid zet onder de AM2302: Temp/Humidity sensor bij xxx
Onder het grijze plaatje: Finder Relais 1x maak voor xxx
Bij het groene plaatje: Motor driver voor xxx
En bij het zwarte plaatje: "Klep voor xxx"

Ik heb dus moeten opzoeken wat de onderdelen zijn, dan is het schema niet informatief genoeg als iemand anders er aan moet werken.
Ook als jij het schema aleen voor je zelf hebt gemaakt, zal je na een paar jaar merken als je er weer aan gaat werken, dat de extra info er prettig is. :)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Helaas zijn de meeste tekenpakketten voor Windows.
Het enige waar ik mee kan draaien is Eagle en Kicad.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
blackdog

Golden Member

Hi mel,

Ik kan je wel een W10 computer doneren als je wilt....

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Even nog over het schema zelf: Ik ben bang dat de schakeling niet betrouwbaar gaat werken met die 74HC595

De HC595 is gevoed op 5V. Dwz dat de input high threshold ergens iets van 3.15V of wat meer is bij de full temp range. Zie specs bij een 4.5V Vcc voltage. Dus hou het maar op 3.2-3.5V of zo voor Vcc=5V.

De RPi heeft 3V3 outputs en daar gaat nog een klein beetje vanaf vanwege de interne schakelfet in het IC afhankelijk van de load. Ik weet niet wat precies de maximale voltage drop is van een output maar kan zeker wel een tiende volt zijn. Dus eerlijk gezegd is het gewoonweg buiten spec.

Misschien is het beter om een HCT595 te gebruiken, die heeft een Vih van 2V en dan heb je aanzienlijk meer marge.

Ik zie dit soort dingen vaker, zelfs in commerciele schakelingen/apparaten waarvan ik nogal eens reparaties aan doe. Dat neem ik ze wel kwalijk, want het zijn commerciele ondernemningen. Gaan ook zo het topic ik "Ontwerp blunders".

Nog wat: 2k bestaat niet in een normale E-reeks, gebruik dan 1.8 of 2.2 k. Bij 1.8k gaat er ongeveer 2 mA door de led van de opto heen. Of dat voldoende is weet ik niet.

Kwa tekenstijl: Die 4-voudige opto is een darlington opto, eigelijk zou je dat symbool ook zo moeten tekenen, want dat maakt nogal wat uit wat de CTR betreft.
Ik had het datasheet opgezocht omdat meestal 2 mA voor de led van een optocoupler wel heel weinig is om die goed open te sturen. Maar toen ik de spec zag was het een darlington variant. Een normale CTR van een opto is meestal iets van 20-50% en dan red je het niet.

Nog iets over dat signaal TMP_DAT, hou er rekening mee dat een RPi NIET 5V tolerant is. Ik weet niet wat er de bedoeling van is, maar als je die als input wilt gebruiken zou ik er zeker ook een opto tussen zetten (met de juiste aangrenzende componenten).

De COM pin van de ULN zou ik trouwens boven de output1 pin zetten kwa tekenstijl in het symbool. Het is de common van de busdiodes (geen voeding!).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Het plan was om twee aparte netten te hebben, dit om de spoelen van de water-kleppen gescheiden te houden van de Raspi ground.

Ok dan is het goed. Ik dacht dat je het niet doorhad ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Peter_dtn

Golden Member

Ik ben bang dat de schakeling niet betrouwbaar gaat werken met die 74HC595

Hi Henri62, je hebt helemaal gelijk, die HCT595 is heel erg moeilijk te verkrijgen en ik had een aantal HC595. Niet bij nagedacht en de pech dat het werkte..

Ze hebben hem blijkbaar ook als 74LS595, die is misschien makkelijker te vinden.

Het heeft de aandacht nu :-)

2k bestaat niet in een normale E-reeks

Ik heb voor 0805 die wel in de serie zitten, ik verwacht niet dat iemand het na gaat maken en daardoor die 2k gebruikt.. Maar inderdaad 2k2 gaat zonder problemen..

TMP_DAT

de AM2302 werkt hier op 3V3 en TMP_DAT is zowel in- als out-put (single wire). De sensor hangt dicht in de buurt van de Raspi dus ik verwacht hier eigenlijk geen problemen.

componenten

Ik was al blij dat ik de componenten niet zelf hoefde te tekenen en meteen met het design kon beginnen. Voor mij waren de symbolen OK, maar misschien is het netter om de COM aan de bovenkant te zetten.

Henri62, dank voor de opmerkingen !

Hieronder het Sprinkler TOP board gemaakt volgens het sPlan schema eerder in de post, dit bordje wordt op het eerdere board geplaatst, er ontstaat een sandwich, Raspi - Sprinklerboard - Topboard. Dit om de connectors wat makkelijker aan te kunnen sluiten in de DIN behuizing..

@Bram, ik ga de opmerkingen later weer implementeren, met dank !

Peter_dtn

Golden Member

De schema's in de eerdere posts zijn aangepast de opmerkingen van Bram erin gezet.

Wat betreft de non aligned diode, dat kreeg ik niet goed in de file export, ik heb nu een screen copy gemaakt..

Een 74HCT595 was heel moeilijk/niet te krijgen, ik heb de 74HC595 op 3V3 gezet en de serie weerstanden naar de opto's aangepast, deze keer een standaard waarde gekozen ;-)

Dank weer voor de opmerkingen en hints..

bprosman

Golden Member

Op 24 juli 2022 12:42:40 schreef mel:
Helaas zijn de meeste tekenpakketten voor Windows.
Het enige waar ik mee kan draaien is Eagle en Kicad.

Voor die eeuwige strijd :
https://youtu.be/clZCrVZH4Gg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Voor de normale gebruiker heeft het volgens mij weinig zin om Linux te draaien als je toch Windows hebt.

sPlan draait ook op Ubuntu via Wine (sPlan 4 en 7, andere weet ik niet)

Wel opletten dat je regelmatig opslaat, best automatisch opslaan instellen.
Het programma kan immers vastlopen als je de eigenschappen van een component invult, en dan op 'Enter' duwt. Als je in plaats van de 'Enter' toets te gebruiken met de muis op 'OK' klikt is er geen probleem.

PE9SMS

Special Member

En dan is er nog Horizon EDA. Net als Kicad vrije open source software, draait zowel op Windows als Linux.

This signature is intentionally left blank.

Op 24 juli 2022 12:42:40 schreef mel:
Helaas zijn de meeste tekenpakketten voor Windows.
Het enige waar ik mee kan draaien is Eagle en Kicad.

Mentor Graphics (tegenwoordig geloof ik Siemens) en Cadence hadden ook Linux versies de laatste keer dat ik keek (toegegeven, dat is 5 jaar terug).

Daarvoor hebben ze zelfs Solaris en HP-Apollo versies gehad :-)

Nadeel is wel dat ze wat duurder zijn dan Eagle...

mel

Golden Member

Op 25 juli 2022 20:05:31 schreef X3:
Voor de normale gebruiker heeft het volgens mij weinig zin om Linux te draaien als je toch Windows hebt.

.

Dat is het m juist.Ik draai linux, en dan zou ik dat programma niet kunnen draaien... Windows komt er bij meer als 10 jaar niet meer in..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
PE9SMS

Special Member

Op 26 juli 2022 10:39:25 schreef blurp:
[...]

Mentor Graphics (tegenwoordig geloof ik Siemens) en Cadence hadden ook Linux versies de laatste keer dat ik keek (toegegeven, dat is 5 jaar terug).

Daarvoor hebben ze zelfs Solaris en HP-Apollo versies gehad :-)

Nadeel is wel dat ze wat duurder zijn dan Eagle...

Grappig, ik wilde ook iets opmerken in die richting. Die software, of de voorlopers ervan, is ontstaan in de tijd vòòrdat Windows er was. Eind jaren 70, begin jaren 80 denk ik. Toen liep dat spul op één of ander Unix (achtig) mainframe met bijbehorende terminals. Dus die tools zijn op min of meer natuurlijke wijze doorgegroeid naar Linux en zijn tevens omgekat naar Windows. Mentor is inderdaad overgenomen door Siemens en Expedition is er nog steeds voor Linux.

Zie ook Museum Waalsdorp. Als ik het goed heb is Cadnetix een directe voorloper van Mentor/Siemens Expedition.

This signature is intentionally left blank.

Op 26 juli 2022 13:15:50 schreef PE9SMS:
Als ik het goed heb is Cadnetix een directe voorloper van Mentor/Siemens Expedition.

Via een paar tussenstapjes: Cadnetix is overgenomen door Daisy, is overgenomen door Intergraph, is afgestoten als Veribest, is overgenomen door Mentor Graphics, is overgenomen door Siemens. En misschien vergeet ik nu een paar stappen.

Mentor Graphics had ook een zelf ontwikkeld EDA systeem: Board Station. Later hebben ze Viewlogic (DxDesigner), Xpedition, PADS (van Innoveda), Valor en nog veel meer gekocht.

Constante factor is dat al die producten onbetaalbaar zijn (Laatste Boardstation quote die ik zag was 50.000 euro/jaar).

En de user-interface was nog van voor Unix....

PE9SMS

Special Member

Board Station wordt volgens mij niet meer verder ontwikkeld, alleen support voor bestaande klanten. De Innoveda versie van Pads is er ook niet meer, wat nu als Pads wordt aangeboden is eigenlijk een uitgeklede versie van Xpedition (inderdaad, zo schrijf je dat tegenwoordig). Oftewel de focus is volledig naar Xpedition gegaan.

This signature is intentionally left blank.