Paar vragen over (snel)laden van een 12V accu.

harry64

Golden Member

Op 30 juli 2022 14:03:50 schreef DK:
waarschijnlijk is je labvoeding beperkt op 5A, en stuurt hij nooit die 20V ook al stel jij hem zo in op het display

Het zou wel handig zijn als we weten welk merk en model labvoeding TS heeft. :P

Arco

Special Member

Op 30 juli 2022 14:14:45 schreef Lucas91:
[...]
Hoeveel stroom had de accu volgens jullie moeten vragen dan bij 20V?

Dat hangt van de interne weerstand (en dus ook conditie) van de accu af, kan zeer hoog zijn.
(nou ja, voor korte tijd, tot alle electrolyt verdampt is... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Oke mijn vraag over de laadstroom is eigenlijk wel beantwoord.
Maar iemand zei dat 13,5V te weinig is om een accu goed te laden, is dit echt zo? Want dit is de spanning die de dynamo van mijn motorfiets geeft. Maar ook de spanning die mijn druppellader geeft. En als ik een lege accu aan deze lader zet dan is hij daarna wel vol en geeft dan 13V spanning. Hoezo zou hij niet goed laden met 13,5V dan?

je hebt tegenwoordig "12"V accu's, die vol zijn van 12.6V tot 14.8V afhankelijk van wat voor accu je hebt
bij 13V start 't ding prima, mogelijk laadt je accu nooit verder dan 80% dan, maar dat is eigenlijk alleen maar prima voor de levensduur,
tis maar net welk punt je "vol" noemt

verder zou het je niet zo heel veel moeite mogen kosten om 20A in een 12Ah accu te pompen, mij een raadsel waarom dat ding niet meer dan 5A accepteert, klinkt als een meetfout
(edit ps of je dat wil is een 2e, je werkt je accu de vernieling in door er zoveel stroom in te pompen)

[Bericht gewijzigd door DK op zaterdag 30 juli 2022 15:23:57 (10%)

Anoniem

Op 30 juli 2022 14:41:47 schreef DK:
je hebt tegenwoordig "12"V accu's, die vol zijn van 12.6V tot 14.8V afhankelijk van wat voor accu je hebt
bij 13V start 't ding prima, mogelijk laadt je accu nooit verder dan 80% dan, maar dat is eigenlijk alleen maar prima voor de levensduur,
tis maar net welk punt je "vol" noemt

verder zou het je niet zo heel veel moeite mogen kosten om 20A in een 12Ah accu te pompen, mij een raadsel waarom dat ding niet meer dan 5A accepteert, klinkt als een meetfout

Ik heb het met mijn multimeter gemeten, en mijn labvoeding geeft het aan. Dus een meetfout lijkt me sterk.

Arco

Special Member

Bij 13.5v wordt 'ie waarschijnlijk (langzaam) iets van 70-75% geladen. Als je daar genoegen mee neemt, prima.
De spanning van de lader moet nu eenmaal een stukje hoger zijn om te kunnen laden, en een volle accu is direct na het laden iets van 13.6-13.8v voor korte tijd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 30 juli 2022 14:54:41 schreef Arco:
Bij 13.5v wordt 'ie waarschijnlijk (langzaam) iets van 70-75% geladen. Als je daar genoegen mee neemt, prima.
De spanning van de lader moet nu eenmaal een stukje hoger zijn om te kunnen laden, en een volle accu is direct na het laden iets van 13.6-13.8v voor korte tijd...

Oke zou het helpen als ik aparte draden trek van direct achter mijn spanningsregelaar van de motorfiets naar de accu? Want achter de regelaar is de spanning wel 14V

harry64

Golden Member

Op 30 juli 2022 14:50:30 schreef Lucas91:
[...]
Ik heb het met mijn multimeter gemeten, en mijn labvoeding geeft het aan. Dus een meetfout lijkt me sterk.

Geen idee of dat echt klopt. Ik heb meerdere digitale multimeters. De goedkope van de bouwmarkt of ali-chinees geven onderling gezammelijk op 1 spanningsbron verschillen tot soms wel 1 volt in hetzelfde meetbereik. Dus op de vier goedkope heb ik respectievelijk 11.5, 12.1 11.8, 12.5 Waarbij de twee duurdere 12.00 en 12.01 aangeven. display van de voeding zegt 12.1, maar die schakelt intern van xx.x naar x.xx onder de 10 volt.

JIJ hoeft de 'meetfout' niet te maken :P

https://vangevelt.nl/wp-content/uploads/2015/11/Meten-is-weten.png

Anoniem

Op 30 juli 2022 15:15:47 schreef harry64:
[...]
Geen idee of dat echt klopt. Ik heb meerdere digitale multimeters. De goedkope van de bouwmarkt of ali-chinees geven onderling gezammelijk op 1 spanningsbron verschillen tot soms wel 1 volt in hetzelfde meetbereik. Dus op de vier goedkope heb ik respectievelijk 11.5, 12.1 11.8, 12.5 Waarbij de twee duurdere 12.00 en 12.01 aangeven. display van de voeding zegt 12.1, maar die schakelt intern van xx.x naar x.xx onder de 10 volt.

JIJ hoeft de 'meetfout' niet te maken :P

[afbeelding]

Deze multimeter vetrouw ik gewoon. Als ik de stroom meet in bepaalde circuitjes met weerstanden die ik maak dan klopt deze gewoon altijd met wat het moet zijn als ik het uitreken met de wet van ohm.
En of het nou 4,9A is of 5,1A is, er eordt beweert dat het eerder 20A zou moeten zijn?

harry64

Golden Member

Op 30 juli 2022 15:07:12 schreef Lucas91:
[...]
Oke zou het helpen als ik aparte draden trek van direct achter mijn spanningsregelaar van de motorfiets naar de accu? Want achter de regelaar is de spanning wel 14V

Ik heb 1x een 'onvindbare' fout gevonden op een mototfiets zijn laadsysteem. Bleek corrosie in een van de tussenliggende connectors te zijn. Dealer en de motorspecialist hadden er al hoofdpijn van. En die corrosie werd mogelijk door een heel klein steenslag gaatje in de gesealde alu behuizing van het blok. Daardoor kon er vocht in die normaliter droge omgeving van de dynamo/generator dringen. Van die motorfiets (Kawasaki 1000cc) was ondertussen in drie jaar tijd al drie keer de complete dynamo/generator plus regelaar en accu vervangen. Maar elk jaar kwam het probleem van niet opladen terug. Na doorverbinden van betreffende rotte connector en dichtmaken gaatje heeft de vervloekte en behekste motorfiets het weer jarenlang gewoon gedaan qua opladen. :P

Check dus even alle tussenliggende connectors op een eventuele spanningsval.

harry64

Golden Member

Op 30 juli 2022 15:42:30 schreef Lucas91:
[...]
Deze multimeter vetrouw ik gewoon. Als ik de stroom meet in bepaalde circuitjes met weerstanden die ik maak dan klopt deze gewoon altijd met wat het moet zijn als ik het uitreken met de wet van ohm.
En of het nou 4,9A is of 5,1A is, er eordt beweert dat het eerder 20A zou moeten zijn?

Ah, 'beweerd'... Kan best. Dat het een piek is voor een seconde of korter. Daarna is 10A en binnen enkele minuten (afhankelijk toerental) afnemend 'normaal' voor een 12Ah motorfietsaccu.

10A "normaal" bij 13.5V ja
TS beweerd dat hij dat soort stromen bij 20V meet, en dan zou er ver boven de normale laadstroom moeten lopen, tot het droog koken en desastreuze toe

Anoniem

Op 30 juli 2022 15:56:47 schreef DK:
10A "normaal" bij 13.5V ja
TS beweerd dat hij dat soort stromen bij 20V meet, en dan zou er ver boven de normale laadstroom moeten lopen, tot het droog koken en desastreuze toe

Als 10A normaal is bij 13,5V, waarom geeft mijn druppellader die begrensd is op 0.8A (en ook gemeten) dan 13,4V om te laden met 0.8A? Dan zou deze spanning toch moeten inzakken naar 12,5V oid.
Ik begin me af te vragen of jullie het zelf überhaupt wel ooit gemeten hebben of dat er zomaar wat geroepen wordt, aangezien jullie dit onmogelijke waardes vinden. Ik zie toch wat ik meet op verschillende accu's haha.

Anoniem

Op 30 juli 2022 15:45:31 schreef harry64:
[...]
Ik heb 1x een 'onvindbare' fout gevonden op een mototfiets zijn laadsysteem. Bleek corrosie in een van de tussenliggende connectors te zijn. Dealer en de motorspecialist hadden er al hoofdpijn van. En die corrosie werd mogelijk door een heel klein steenslag gaatje in de gesealde alu behuizing van het blok. Daardoor kon er vocht in die normaliter droge omgeving van de dynamo/generator dringen. Van die motorfiets (Kawasaki 1000cc) was ondertussen in drie jaar tijd al drie keer de complete dynamo/generator plus regelaar en accu vervangen. Maar elk jaar kwam het probleem van niet opladen terug. Na doorverbinden van betreffende rotte connector en dichtmaken gaatje heeft de vervloekte en behekste motorfiets het weer jarenlang gewoon gedaan qua opladen. :P

Check dus even alle tussenliggende connectors op een eventuele spanningsval.

Dit ga ik inderdaad doen ja. Ik meet in de plus 0,3V en in de min 0,3V spanningsverlies, in totaal dus 0,6V vanaf de spanningsregelaar naar accuklemmen. Maar geen idee of dit normaal is.
De diodes in de regelaar zijn goed, de weerstand van de spoelen zijn goed volgens het boekje, de AC spanning is ook goed en de DC spanning direct achter de regelaar ook.

Arco

Special Member

De laadspanning op de motor kan ook enkelzijdig gelijkgericht zijn. Dan ga je dat met een simpele meter niet goed meten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 30 juli 2022 16:08:03 schreef Arco:
De laadspanning op de motor kan ook enkelzijdig gelijkgericht zijn. Dan ga je dat met een simpele meter niet goed meten...

Dat heb ik echt nog nooit gehoord. Kun je me dat uitleggen waarom dat niet zou gaan?

er wordt beweert dat het eerder 20A zou moeten zijn?

Ik begin me af te vragen of jullie het zelf überhaupt wel ooit gemeten hebben of dat er zomaar wat geroepen wordt, aangezien jullie dit onmogelijke waardes vinden. Ik zie toch wat ik meet op verschillende accu's haha.

Tja je kunt je alles afvragen en alle mogelijke beweringen van iedereen gaan geloven. Je kunt ook alles wat je wenst te krijgen op alle mogelijke manieren meten. Echt veel verder zul je daar alleen niet mee komen.

Ik denk eigenlijk dat je dynamo defect is omdat hij niet met 20 ampere wil laden. Je kunt beter deze dynamo kopen:

https://ab-marineservice.com/product/dynamo-24v-150a-caterpillar-cummi…

Met deze dynamo kun je je kleine motorfiets accu uitstekend laden met toch wel 20 ampere. Zorg wel dat je motor en de dynamo flink toeren draait anders is de laadspanning in plaats van die vermelde 28 volt misschien maar 27 volt.

Overigens bij loodaccu's zet je een bepaalde spanning op de accu. En afhankelijk van die spanning, de accu conditie en de grootte van de accu vraagt de accu om een stroom. Die stroom wordt helemaal bepaald door de accu en niet door door het laad systeem. Bij rustiger laden (met een lagere laadspanning dus) gaat een accu langer mee en hoef je dus niet elke zes maanden een ander kopen. En, nee! De accu wordt dan niet helemaal vol.

Waarom vraag je deze dingen eigenlijk als je alles al weet?

Prima lucas,
24v nodig hebben om een 0.5C te kunnen laden, heel logisch
6u nodig hebben om je accu vol te krijgen, heel logisch
Een fabrikant die een 8A systeem plaatst terwijl er nooit meer dan 2 nodig is, heel logisch
Klinkt alsof alles prima werkt
Dat wil je toch horen?

Sine

Moderator

Op 30 juli 2022 14:14:45 schreef Lucas91:
[...]
Hoeveel stroom had de accu volgens jullie moeten vragen dan bij 20V?

Als je werkelijk 20V over die accu kunt zetten is dat geen goed teken voor de gezondheid van je accu.
Ofwel: dat moet normaal gezien niet kunnen.

Het is ook een ERG slecht plan om een laadspanning hoger dan 14,5V aan te legen.

Op 30 juli 2022 14:03:50 schreef DK:
waarschijnlijk is je labvoeding beperkt op 5A, en stuurt hij nooit die 20V ook al stel jij hem zo in op het display

Er zijn maar weinig voeding die actief de werkelijke spanning niet laten zien.

Op 30 juli 2022 14:41:47 schreef DK:

verder zou het je niet zo heel veel moeite mogen kosten om 20A in een 12Ah accu te pompen, mij een raadsel waarom dat ding niet meer dan 5A accepteert, klinkt als een meetfout

Dat klinkt als een defecte accu.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 30 juli 2022 16:27:17 (17%)

Arco

Special Member

Op 30 juli 2022 16:14:02 schreef Lucas91:
[...]
Dat heb ik echt nog nooit gehoord. Kun je me dat uitleggen waarom dat niet zou gaan?

Men gebruikt soms enkelvoudig gelijkrichting, omdat 't voor de accu toch weinig uitmaakt, en je hebt dan 1v minder spanningsval...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 30 juli 2022 16:22:43 schreef DK:
Prima lucas,
24v nodig hebben om een 0.5C te kunnen laden, heel logisch
6u nodig hebben om je accu vol te krijgen, heel logisch
Een fabrikant die een 8A systeem plaatst terwijl er nooit meer dan 2 nodig is, heel logisch
Klinkt alsof alles prima werkt
Dat wil je toch horen?

Volgens mij lees je maar half, want echt alles wat je nu zegt heb ik niet op die manier gezegd.

Anoniem

Op 30 juli 2022 16:26:19 schreef Arco:
[...]
Men gebruikt soms enkelvoudig gelijkrichting, omdat 't voor de accu toch weinig uitmaakt, en je hebt dan 1v minder spanningsval...

Dat geloof ik maar waar zou je dat niet met een normale multimeter kunnen meten?

Anoniem

Op 30 juli 2022 16:18:56 schreef Ex-fietser:
[...]

[...]

Tja je kunt je alles afvragen en alle mogelijke beweringen van iedereen gaan geloven. Je kunt ook alles wat je wenst te krijgen op alle mogelijke manieren meten. Echt veel verder zul je daar alleen niet mee komen.

Ik denk eigenlijk dat je dynamo defect is omdat hij niet met 20 ampere wil laden. Je kunt beter deze dynamo kopen:
[bijlage]

https://ab-marineservice.com/product/dynamo-24v-150a-caterpillar-cummi…

Met deze dynamo kun je je kleine motorfiets accu uitstekend laden met toch wel 20 ampere. Zorg wel dat je motor en de dynamo flink toeren draait anders is de laadspanning in plaats van die vermelde 28 volt misschien maar 27 volt.

Overigens bij loodaccu's zet je een bepaalde spanning op de accu. En afhankelijk van die spanning, de accu conditie en de grootte van de accu vraagt de accu om een stroom. Die stroom wordt helemaal bepaald door de accu en niet door door het laad systeem. Bij rustiger laden (met een lagere laadspanning dus) gaat een accu langer mee en hoef je dus niet elke zes maanden een ander kopen. En, nee! De accu wordt dan niet helemaal vol.

Waarom vraag je deze dingen eigenlijk als je alles al weet?

En weer het bewijs dat er maar half gelezen wordt. Ik heb nooit gezegd dat mijn dynamo de 20A niet halen.
Het ging om de waardes die miin labvoeding laat zien.
Maar ik laat het hierbij. Zoals ik zei is mijn vraag al beantwoord. Bedankt daarvoor.

harry64

Golden Member

1F kwam ik veel tegen op de oudere tweetakt brommertjes. Maar die hadden geen accu. Daarna nog wel eens elektrisch startende scooters in de 50cc categorie die 1F waren. Motorfietsen vanaf 750cc bijna altijd 3F dubbelfasige gelijkrichter. Dus zes diodes in de dynamo.

Anoniem

Op 30 juli 2022 16:23:39 schreef Sine:
[...]

Als je werkelijk 20V over die accu kunt zetten is dat geen goed teken voor de gezondheid van je accu.
Ofwel: dat moet normaal gezien niet kunnen.

Het is ook een ERG slecht plan om een laadspanning hoger dan 14,5V aan te legen.

[...]

Er zijn maar weinig voeding die actief de werkelijke spanning niet laten zien.

[...]
Dat klinkt als een defecte accu.

Dan zullen alle accu's defect zijn is de conclusie die ik kan trekken.

Bedankt en fijn weekend allemaal.