Anoniem
Ik lees dat je met een snellader je accu met 8A op kan laden. Maar is dat ook echt de stroom waarmee geladen wordt vraag ik mij af.
Als ik een lege 12Ah motorfiets accu aan mijn labvoeding zet en ik stel hem in op 13.5V dan laadt hij ongeveer met 2A.
Wanneer ik hem met 5A op wil laden moet ik de spanning opschroeven richting de 20V.
Deze spanning lijkt mij veel te hoog om te laden.
Maar hoe kan er dan geladen worden met 8A? De stroom kan er toch niet zomaar 'ingeduwd' worden? De laadstroom blijft toch afhankelijk van hoe leeg de accu is en de spanning die gegeven wordt, of zie ik dat verkeerd?
En dan mijn volgende vraag:
Mijn motorfiets geeft een laadspanning van ongeveer 13,5V. Op mijn labvoeding zie ik dat bij deze spanning de accu geladen wordt met 2A,dus kan ik er volgens mij van uitgaan dat dit bij mijn motorfiets ook zo is.
Maar betekent dit dat ik 6uur moet rijden om mijn accu vol te krijgen wanneer hij helemaal leeg is? (12Ah : 2 = 6).
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (23%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die 8A is de stroom die de lader kan leveren: hoeveel er werkelijk geladen wordt bepaalt de accu. (de stroom neemt ook af naarmate de accu voller raakt)
Die 13.5v is te weinig voor laden: voor snelladen is 14.4 tot 14.6 volt gebruikelijk.
Anoniem
Op 30 juli 2022 11:19:06 schreef Arco:
Die 8A is de stroom die de lader kan leveren: hoeveel er werkelijk geladen wordt bepaalt de accu. (de stroom neemt ook af naarmate de accu voller raakt)
Die 13.5v is te weinig voor snelladen: 14.4 tot 14.6 volt is dan gebruikelijk.
Zo iets dacht ik al. Maar dan heeft het dus ook geen zin om dan een snellader van 10A te kopen wanneer je er al een van 5A hebt liggen als de accu toch niet met meer dan 2 of 3A wil opladen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de accu echt bijna leeg is zul je er iets aan hebben, dan haal je misschien (kort) de 8A...
Ik beperk de laadstroom liever, dan gaat de accu langer mee.
Zoals gezegd: 13.5v is sowieso te laag om fatsoenlijk te kunnen laden...
[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]
Voor een (oude) motorfiets accu van 12 Ah heeft het weinig zin om deze lader te kopen. De inwendige weerstand van de accu is immers te hoog, zodat bij de maximale laadspanning (14.8 V, ook nog eens functie van de temperatuur) de 10A nooit gehaald zal worden. Als je een auto accu (40 AH tot 100 Ah) wil laden, zal de laadstroom van 10A waarschijnlijk wel gehaald worden. Met een nieuwe motorfiets accu van 12 Ah zal je misschien de 10 halen.
De maximale laadstroom van Pb accus is wel een goede indicatie van de toestand van de accu. Indien deze sterk terugloopt, is het einde levensduur. Opgelet, dit alles geldt alleen indien de accus voldoende ontladen waren !
Anoniem
Op 30 juli 2022 11:26:21 schreef mvdk:
Is het een nieuwe accu?
Ik heb het getest met een nieuwe en een oude, zelfde merk etc.
Zelfde resultaat.
Anoniem
Op 30 juli 2022 11:26:15 schreef Arco:
Als de accu echt bijna leeg is zul je er iets aan hebben, dan haal je misschien (kort) de 8A...
Ik beperk de laadstroom liever, dan gaat de accu langer mee.Zoals gezegd: 13.5v is sowieso te laag om fatsoenlijk te kunnen laden...
Hoezo is 13.5V te laag om fatsoenlijk te kunnen laden? Laadt hij dan te langzaam oid?
Mijn motorfiets geeft namelijk 13.3V stationair en 13.8V bij 5000rpm.
Als ik direct achter de spanningsregelaar meet dan is dit 13.8V en 14.4V bij 5000rpm.
Ik vermoed overgangsweerstand in de bedrading oid?
Op 30 juli 2022 11:14:32 schreef Lucas91:
Ik lees dat je met een snellader je accu met 8A op kan laden. Maar is dat ook echt de stroom waarmee geladen wordt vraag ik mij af.
Als ik een lege 12Ah motorfiets accu aan mijn labvoeding zet en ik stel hem in op 13.5V dan laadt hij ongeveer met 2A.
Wanneer ik hem met 5A op wil laden moet ik de spanning opschroeven richting de 20V.
Deze spanning lijkt mij veel te hoog om te laden.
Maar hoe kan er dan geladen worden met 8A? De stroom kan er toch niet zomaar 'ingeduwd' worden? De laadstroom blijft toch afhankelijk van hoe leeg de accu is en de spanning die gegeven wordt, of zie ik dat verkeerd?En dan mijn volgende vraag:
Mijn motorfiets geeft een laadspanning van ongeveer 13,5V. Op mijn labvoeding zie ik dat bij deze spanning de accu geladen wordt met 2A,dus kan ik er volgens mij van uitgaan dat dit bij mijn motorfiets ook zo is.
Maar betekent dit dat ik 6uur moet rijden om mijn accu vol te krijgen wanneer hij helemaal leeg is? (12Ah : 2 = 6).
Als je van een 12 volt accu de spanning kan opdraaien naar 20 volt is je accu stuk. En anders is hij na die behandeling met 20 volt wel stuk.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Arco
Special Member
Op 30 juli 2022 11:40:08 schreef Lucas91:
[...]Hoezo is 13.5V te laag om fatsoenlijk te kunnen laden? Laadt hij dan te langzaam oid?
Mijn motorfiets geeft namelijk 13.3V stationair en 13.8V bij 5000rpm.
Als ik direct achter de spanningsregelaar meet dan is dit 13.8V en 14.4V bij 5000rpm.
Ik vermoed overgangsweerstand in de bedrading oid?
Bij 13.5v kun je de accu nooit goed laden, gewoon omdat de spanning te laag is.
(je hebt minimaal 13.6 - 13.8v nodig, en bij die spanning krijg je de accu ook maar tot ~80% geladen. Voor 100% laden heb je 14.4v - 14.8v nodig.
Anoniem
Op 30 juli 2022 12:24:13 schreef Arco:
[...]
Bij 13.5v kun je de accu nooit goed laden, gewoon omdat de spanning te laag is.
(je hebt minimaal 13.6 - 13.8v nodig, en bij die spanning krijg je de accu ook maar tot ~80% geladen. Voor 100% laden heb je 14.4v - 14.8v nodig.
Mijn druppellader geeft ook maar 13.4V, dus deze kan de accu niet helemaal opladen?
Anoniem
Op 30 juli 2022 11:53:29 schreef harry64:
[...]
Als je van een 12 volt accu de spanning kan opdraaien naar 20 volt is je accu stuk. En anders is hij na die behandeling met 20 volt wel stuk.
Die snap ik niet. De accu heb ik als test aangesloten op een labvoeding. Ik kan hem naar 36V opdraaien als ik dat wil, ik zie niet in waarom dat niet mogelijk zou moeten zijn. Mijn labvoeding bepaald de spanning.
Ik had hem 1 seconde naar 20V gedraaid om te zien met hoeveel stroom hij wil laden. Kapot is hij niet.
Arco
Special Member
Een (alleen) druppellader kan per definitie de accu al nooit volladen. Is er voor bedoeld dat de accu niet te ver leeg raakt.
Een goede accu heeft een zeer lage interne weerstand. Bij 36v zou de stroom ongelooflijk hoog worden, en dat kan de voeding nooit leveren.
Anoniem
Op 30 juli 2022 12:55:20 schreef Arco:
Een (alleen) druppellader kan per definitie de accu al nooit volladen. Is er voor bedoeld dat de accu niet te ver leeg raakt.
Een goede accu heeft een zeer lage interne weerstand. Bij 36v zou de stroom ongelooflijk hoog worden, en dat kan de voeding nooit leveren.
Dus is het niet zo dat als de spanning maar hoger is dan de spanning van een volle accu (12,7V) dat er altijd geladen wordt? Bij druppelladen geeft hij 12.9V en 30mA. Bij normaal laden geeft de druppellader 13.4V en 800mA (gemeten). Dit doet hij bij elke accu, ongeacht capaciteit.
Dat van die 36V...
Dat is ook de reden dat ik hem niet naar 36V draai, omdat de stroom dan te hoog wordt.
Bij 20V was het 5A. Maar er werd beweerd dat ik hem niet naar 20V zou KUNNEN draaien.
Arco
Special Member
De voeding zal dan de spanning terugregelen, om de ingestelde stroom constant te houden. (beide stroom en spanning constant houden is onmogelijk)
Op 30 juli 2022 12:51:51 schreef Lucas91:
[...]
Die snap ik niet. De accu heb ik als test aangesloten op een labvoeding. Ik kan hem naar 36V opdraaien als ik dat wil, ik zie niet in waarom dat niet mogelijk zou moeten zijn. Mijn labvoeding bepaald de spanning.
Ik had hem 1 seconde naar 20V gedraaid om te zien met hoeveel stroom hij wil laden. Kapot is hij niet.
Bij een goede accu beperkt dan wel begrenst je accu de spanning en stuurt deze jouw labvoeding de stroombegrenzing in.
Bij een defecte accu zijn of je platen al deels vergaan met een hogere interne weerstand tot gevolg. Of je vloeistofpeil is te laag.
Hoe dan ook gaat een teveel aan vermogen er in jagen uiteindelijk je accu slopen. Het zij door droogkoken het zij door versneld sulferen of kromtrekken van je platen.
Ga eens googelen op de (elektrochemische) werking van Pb-accu's. Dan ontdek je waarom b.v. Pb-accu's maar tot 50% ontladen mogen worden, wat de verschillen zijn in start en tractie accu's qua interne opbouw. Waarom je een (open) Pb-accu in een goed geventileerde ruimte moet laden om een grote boem! te voorkomen enz.
Anoniem
Op 30 juli 2022 13:35:25 schreef Arco:
De voeding zal dan de spanning terugregelen, om de ingestelde stroom constant te houden. (beide stroom en spanning constant houden is onmogelijk)
Dat is als ik de stroom begrens.
Als ik de stroom niet begrens en ik voer de spanning op dan dan loopt de stroom op. Ik heb nergens gezegd dat ik de stroom begrensd had.
Arco
Special Member
Als je de spanning tot 20v opvoert, wordt de stroom heel hoog. Als die op 5A blijft steken, dan is de accu kapot...
Anoniem
Op 30 juli 2022 13:54:54 schreef Arco:
Als je de spanning tot 20v opvoert, wordt de stroom heel hoog. Als die op 5A blijft steken, dan is de accu kapot...
Wel raar dat hij dat bij alle 5 de accu's doet die ik heb? Hoe hoog zou de stroom moeten worden dan?
waarschijnlijk is je labvoeding beperkt op 5A, en stuurt hij nooit die 20V ook al stel jij hem zo in op het display
Arco
Special Member
Een voeding kan alleen de spanning of de stroom gelijk houden, niet allebei.
Dus als jouw voeding max. 5A kan leveren, en er wordt meer gevraagd, dan kakt de spanning automatisch in...
Op 30 juli 2022 13:05:03 schreef Lucas91:
[...]
Dus is het niet zo dat als de spanning maar hoger is dan de spanning van een volle accu (12,7V) dat er altijd geladen wordt? Bij druppelladen geeft hij 12.9V en 30mA. Bij normaal laden geeft de druppellader 13.4V en 800mA (gemeten). Dit doet hij bij elke accu, ongeacht capaciteit.Dat van die 36V...
Dat is ook de reden dat ik hem niet naar 36V draai, omdat de stroom dan te hoog wordt.
Bij 20V was het 5A. Maar er werd beweerd dat ik hem niet naar 20V zou KUNNEN draaien.
Het KAN wel, maar dan is je accu stuk. Een dynamo in een auto kan bijvoorbeeld makkelijk tot 100 A leveren. Echter zit daar een SPANNINGSREGELAAR op die de SPANNING of wel VOLT tot maximaal 14,8 begrenst. En daarmee ook de maximale stroom die je accu trekt. Tenzij er een of meerdere 2 volt cellen in sluiting gaan, dan kookt je accu droog, maar die was dan al stuk.
En het kan best wel dat vlak na het starten de autoaccu een laadstroom van 20 Ampere trekt, maar die loopt redelijk snel terug naar een paar (millie)Ampere indien de accu=vol-klem-voltage is bereikt. En kortstondig (snellladen) 20 Ampere is niets vreemds voor een 80 Ah start-accu. Wel voor een 12 Ah accu.
Het auto-accu-laadsysteem doet dus aan zowel 'snelladen' als aan druppel dan wel onderhouds lading. Autofabrikanten hebben dat systeem niet bedacht voor de leuk. Het is een ontwerp dat de betrouwbaarheid en levensduur vergroot.
Er bestaat een oude vuistregel dat je een accu laad met een tiende van capaciteit. Dus 10 Ah wordt een laadstroom van maximaal 1 ampere.
De bedoelinfg van deze regel was dat je de accu een zo lang mogelijk leven geeft. Als een voeding hebt die sterk genoeg is kun je wel elke gewenste stroom door je accu sturen. Zal alleen wel wat ongewenste gevolgen hebben.
De hoge laadstromen haal je alleen bij een echt lege accu. En dan voor betrekkelijk korte tijd ook nog. 13,8 volt was de oude gangbare norm om een accu gedurende het rijden voldoende vol te krijgen maar niet helemaal kapot te laden gedurende een zeer lange autorit.
Moderne accu's kun je harder laden zonder dat ze stuk gaan omdat er calcium in de accu is toegevoegd. Je moet alleen wel op tijd stoppen met dat harde laden anders sloop je je accu's. Moderne laders in een auto doen dat ook. Een ouderwetse lader zoals jij waarschijnlijk hebt stopt in principe nooit en blijft dus doorladen. Daarom moet die spanning niet hoger dan die 13,8 volt zijn. Dan stopt het laden n.l. vanzelf als de accuspanning 13,8 volt geworden is.
Een druppellader is zo gemaakt dat de zelfontlading van een accu teniet gedaan wordt. De accu blijft met een druppellader net op het niveau om te voorkomen dat die sulfateerd en defect raakt als de accu langere tijd niet gebruikt wordt. Met een druppellader wordt de accu dus in principe niet opgeladen.
Anoniem
Op 30 juli 2022 14:07:23 schreef Arco:
Een voeding kan alleen de spanning of de stroom gelijk houden, niet allebei.
Dus als jouw voeding max. 5A kan leveren, en er wordt meer gevraagd, dan kakt de spanning automatisch in...
Dat zie je mij ook niet zeggen, en ik weet heus wel hoe mijn labvoeding werkt. Mijn labvoeding kan 5,8A leveren. Maar bij 20V gaf hij 4,9 ampere, ik had dus nog iets hoger kunnen gaan, maar ik vond dit ver genoeg. Hoeveel stroom had de accu volgens jullie moeten vragen dan bij 20V?