Die zullen sowieso niet continu staan te zenden, enkel als er een waarde wijzigt en wellicht nog iets van een "ik ben er nog" om de x-tijd.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je gaat van 1,8 kWh/dag naar 8,8 kWh/dag dat is best veel, maar als je rekent dat een M3 gas 9,5 kWh aan stroom bevat dan heb je nog geen 0,8 M3 kuub gas verbruikt aan warm water. meen dat gemiddeld een 0,20 tot 0,40 M3 per dag aan gas voor warm water voor 1 persoon niks abnormaals is. voorheen had je ook nog het vastrecht van die gas aansluiting per jaar wat je deelde met de andere woningen, kans is groot dat de aansluiting groter als een standaard G4 was omdat er meer woningen op zaten.
je kon toch zien wat je voorheen aan gas verbruikte zeg van mei tot augustus, dat is doorgaans alleen voor warm water. als je er goed onder kunt douchen en dat verbruik ruim is kun je proberen 1 fase los te halen. maar check want veel van die doorstromers hebben geen nul erop zitten. dus ofwel een zwevend sterpunt van de elementen ofwel zitten de elementen tussen de fasen, en dan mis je meer als 1/3 van t vermogen.
had je overigens wel blokverwarming of eigen verwarming op gas? want dat zal niet zo 123 naar warmtepompen zijn omgebouwd. als je eigen cv ook warmtepomp is geworden dan geloof ik die verhoging wel. zaterdag was kouder als de dagen ervoor, oostenwind. en dat zie je in die grafiek..
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
Dat ga ik niet doen draden blijven waar ze zitten dan maar meer betalen aan de stroomboer in dit geval Pure Energy. Voordeel is dat het onbemeterde kookgas verleden tijd is. En bedankt voor het rekenvoorbeeld!
edit: er staat een grote ketel die op gas wordt gestookt en er zitten warmtemeters op elke radiator en mooi dat het inzichtelijk is. Nieuwe kozijnen, isolatie, astbestverwijdering, keukenblok, gietvloer, WC, douche ect moet er weer 25 jaar tegenaan kunnen. Verwarming op electra was blijkbaar een no go.
Drie dagen in gebruik en geen huurverhoging. Het kan ook dat ik langer onder de douche heb gestaan. Ah, je bedoeld dat de stroomprijs varieert? Daar had ik niet bij stilgestaan. Er liggen wat panelen op het dak.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]
testman
je hebt een boiler gekregen, geen doorstromer dus. dan kun je al besparen door een klokje tussen de steker te steken. dat ding slaat geregeld aan terwijl je alleen met douchen veel warm water nodig hebt. de afwas valt wel mee. dat ding is 100 liter? check maar eens in je app wat de pieken per uur doen. dan zie je die boiler opwarmen.
[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]
Ik had een 80 liter huur boiler, die waren standaard in de (destijds) huurflats .
Die ooit vervangen door een eigen 80 liter daalderop.
Een paar jaar geleden deze vervangen door een Stiebel Eltron 30 liter.
Meer dan genoeg warm water en het scheelt enorm aan energieverbruik.
Dit is actueel van oktober.
De hogere uitschieters is de wasmachine en droger aan geweest.
Ik heb een aparte teller tussen de boiler zitten in de groepenkast.
Bij mij in de flat staan er freezers en wasdrogers volgens de geruchten in de berging ik weet niet of dit uit plaatsgebrek of uit besparing is. Volgens mij zijn die bergingen op de begane grond allemaal op dezelfde centrale groep aangesloten en daar betalen alle inwoners aan mee. Maar dat is na te vragen bij de bewonerscommissie als ik een lid tegen het lijf loop.
Deze ligt er nog en bedraad als losse meter om het opgenomen vermogen te meten, maar kan waarschijnlijk zo in de kast worden geplaatst.
DIN rail is niet mijn ding 
Hang die maar eens tussen je boiler, je zal verbaasd zijn wat het verbruik is.
Hebben ze in jouw flat nog wat aan de zekeringen gedaan die de woningen voeden?
Als er x boilers van 2 kW bij komen is dat best een puntje,
Die zitten meestal in een CKV ruimte of iets dergelijks.
Die bergingen op de algemene voorzieningen meter is vaak zo.
Bij ons is dat ook zo.
Er was een bewoner die zei dat grote vriezers weg waren maar dat was niet zo.
Een stroommeting ( bergingen zitten per 7 in een gangetje met ieder een eigen zekering) wees wat anders uit.
Toen de automaat er een keer uit ging, zou dat door een defecte lamp zijn gekomen? , duurde het dagen voor iemand dat merkte...
Het licht deed het niet 
testman
Op maandag 20 oktober 2025 06:39:02 schreef revado:
Als er x boilers van 2 kW bij komen is dat best een puntje,
Die zitten meestal in een CKV ruimte of iets dergelijks.Die bergingen op de algemene voorzieningen meter is vaak zo.
Bij ons is dat ook zo.
Er was een bewoner die zei dat grote vriezers weg waren maar dat was niet zo.
Een stroommeting ( bergingen zitten per 7 in een gangetje met ieder een eigen zekering) wees wat anders uit.
Toen de automaat er een keer uit ging, zou dat door een defecte lamp zijn gekomen? , duurde het dagen voor iemand dat merkte...
Het licht deed het niet
was een tijd terug bij een VVE in de stookruimte waar een 1500 liter boiler stond indirect gestookt. enorme vat was 40 graden en er zaten 165 flats op dat ding. er waren klachten dat het warme water te koud was daar, meen je niet
de beheerder dacht aan overal een eigen boiler hangen, maar ik keek naar de binnenkomende voeding en verdeler en zei al, als de stroom wegvalt en die boilers komen allemaal in bij terugkomst voeding, gaat de boel hier niet trekken..
Op maandag 20 oktober 2025 06:39:02 schreef revado:
Your wish is my comment
The pic is low key this time because it's a rainy day today and there is no need to use the flasher.
Brand new as mentioned before and 'approved' by Sine. Cooking thing is in de upperleft corner.
Gisteren rond 23:00 de stekker uit de boiler getrokken en ik heb vanochtend prima kunnen douchen op een lading water, toen het afkoelde....
Ik had 2 jaar geleden een nieuwe meterkast gekregen wegens wat waterschade maar nu eentje met een kookgroep erop net zoals alle overige appartementen.
Die bergingen op de algemene voorzieningen meter is vaak zo.
Bij ons is dat ook zo. Er was een bewoner die zei dat grote vriezers weg waren maar dat was niet zo.
Leve de Flir die geeft het bewijs dat met een warmtebeeldcamera dat eenvoudig is te constateren. Recherche en anderen kan ook zo speuren naar wietopslag, bijv.
Het licht deed het niet
Simple as that
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 17 oktober 2025 16:35:03 schreef Arco:
De CO2 melder wordt geplaatst om een 'ongezond leefklimaat'
...
Lucht is sowieso nooit een probleem, ik heb flink wat planten.
Bij het kerst-diner met 15 man is na een paar uur de meter in het oranje. Mijn Neefje had een hand-held apparaat op batterijen. Ik heb er ook 1 gekocht. Hij geeft nu 543 aan.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 19 oktober 2025 23:18:03 schreef RAAF12:
[....].Deze ligt er nog en bedraad als losse meter om het opgenomen vermogen te meten, maar kan waarschijnlijk zo in de kast worden geplaatst.
DIN rail is niet mijn ding
[bijlage]
Die meters zijn leuke dingen om te zien, maar bij mij zijn er al twee gesneefd bij opnieuw inschaklen.
Ik had ze ingezet voor mijn lab. Had nog meer leuke items als cosφ momenteel verbruik, totaal verbruik, meettijd, reset, enz. Alles met dat knopje liks onder op het display.
Helaas kan ik ze niet meer vinden bij Ali & Co 
Deze wordt nu veel verkocht zo te zien en kost geen drol. Maar die LED uitvoering zit rond de 7 euro. Wil je die?
klik voorgroter
edit:
Jammer dat ze zo snel kapot gaan, bij mij leeft ie nog, maar ik doe er geen gekke dingen mee. Doe een draad door het meetgat in de unit en dan doet ie zijn werk. Ik zit in de doe mode vandaag, dat kan kloppen. Busy day.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
warmtepompboiler is een enorm energie besparing tov een weerstand gestookte.
onze 80L weerstandboiler verbruikte per dag een 6-6,5kWh, 4personen, boiler op 70°C
ik heb dan een 90L warmtepompboiler bijgezet in serie (de WP boiler voed de andere boiler).
de WP boiler warmt met ongeveer 1.5-2kwh het water op naar 60°C.
de weerstandboiler warmt met zonnestroom van 60 naar 70°C.
in totaal dus 170L water aan 60°C voor een minimum verbruik van 1,5kWh per dag.
worst case met veel regen, en koud weer, zou mijn WP boiler dan 2kWh verbruiken, en nog een 2,2kWh erbij als de andere gedwongen moet bijwarmen.
dan kost 170L mij 4,4kWh en nog steeds goedkoper dan de 6kWh vroeger voor 80L
Op zondag 19 oktober 2025 22:30:57 schreef testman:
terwijl je alleen met douchen veel warm water nodig hebt. de afwas valt wel mee. dat ding is 100 liter? check maar eens in je app wat de pieken per uur doen. dan zie je die boiler opwarmen.
Afwas komt zelden voor in Huize RAAF maar douchen wel redelijk veel. Maar op een waterlading is het prima te doen. Ik voel aan de warmte in het hok dat die boiler niet 100% goed geïsoleerd is. Beetje pruts, bespaart op isolatiemateriaal, waarschijnlijk.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 19 oktober 2025 19:54:15 schreef RAAF12:
Te zien is hoe het verbruik omhoog schiet na paar keer douchen met de nieuw geplaatste boiler.
Jammer, als je ook een douche-WTW had gekregen was je verbruik nog kleiner geworden 
Bij mij komt er sowieso een douche-WTW, jammer dat ik amper kan vergelijken straks, daar ik nooit van de CV-ketel gebruik gemaakt heb voor douchen.
Op zondag 19 oktober 2025 22:30:57 schreef testman:
je hebt een boiler gekregen, geen doorstromer dus. dan kun je al besparen door een klokje tussen de steker te steken. dat ding slaat geregeld aan terwijl je alleen met douchen veel warm water nodig hebt. [..] check maar eens in je app wat de pieken per uur doen. dan zie je die boiler opwarmen.
Ik heb niet het volledige topic doorgelezen, maar steeds meer boilers houden bij wat het verbruik op 24 uur is of zelfs een week en stemmen daar het verwarmen op af. Er zijn er zelfs die op basis van het verwachte verbruik met het laag-vermogen element op gaan warmen en bij onverwachte vraag het hoog-vermogen element.
Ik ben er voor mezelf nog altijd niet uit. Ik heb gekeken naar warmtepompboilers, maar het nadeel is dat die allemaal luchtkanalen vereisen . Er zijn wel warmtepompboilers die zonder kanalen kunnen functioneren (en het zou echt een uitkomst zijn voor de slecht geventileerde badkamer, omdat die dingen dan ook ontvochtigen) maar dan moet de inhoud van m'n badkamer 13 m3 of meer gaan bedragen en dat wordt wel een erg grote badkamer...
Voor de huiskamer en slaapkamer zinspeel ik ook nog altijd op van die WTW-ventilator dingen, maar ja... eerst de rest maar.
Kruimel
Honourable Member
[...] maar dan moet de inhoud van m'n badkamer 13 m3 of meer gaan bedragen en dat wordt wel een erg grote badkamer...
Hoe hoog is je badkamer dan? Met 2,6m hoogte is dat maar 5m2, wat in mijn beleving niet enorm is, zeker als er ook nog zo een boiler in moet.
In theorie zou een warmtepomp boiler (bij lage buitentemperatuur) efficiënter zijn omdat je tegen een kleiner temperatuursverloop aan het warmtepompen bent. Je verwarming moet dan wel meer werk doen, maar dat is alleen een issue als die te klein is. Het huis buffert zo een afkoeling als het goed is vrij aardig.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (26%)]
Op maandag 20 oktober 2025 11:11:06 schreef weardguy:
[...]
Jammer, als je ook een douche-WTW had gekregen was je verbruik nog kleiner gewordenBij mij komt er sowieso een douche-WTW, jammer dat ik amper kan vergelijken straks, daar ik nooit van de CV-ketel gebruik gemaakt heb voor douchen.
[...]
Ik heb niet het volledige topic doorgelezen, maar steeds meer boilers houden bij wat het verbruik op 24 uur is of zelfs een week en stemmen daar het verwarmen op af. Er zijn er zelfs die op basis van het verwachte verbruik met het laag-vermogen element op gaan warmen en bij onverwachte vraag het hoog-vermogen element.Ik ben er voor mezelf nog altijd niet uit. Ik heb gekeken naar warmtepompboilers, maar het nadeel is dat die allemaal luchtkanalen vereisen . Er zijn wel warmtepompboilers die zonder kanalen kunnen functioneren (en het zou echt een uitkomst zijn voor de slecht geventileerde badkamer, omdat die dingen dan ook ontvochtigen) maar dan moet de inhoud van m'n badkamer 13 m3 of meer gaan bedragen en dat wordt wel een erg grote badkamer...
Voor de huiskamer en slaapkamer zinspeel ik ook nog altijd op van die WTW-ventilator dingen, maar ja... eerst de rest maar.
Deze hangt in het hok. De leiding is ongeveer 8 meter lang naar de natte ruimte en is ongeisoleerde koperen pijp. Ik was niet aanwezig tijdens het boren door het beton.
En een state of the art ventilatiesysteem met CO2 sensor dat werkt met onderdruk. Tochtstrip verwijderd en nu is er een ruime kier onder de kamerdeur.
Op maandag 20 oktober 2025 11:22:00 schreef Kruimel:
[...]In theorie zou een warmtepomp boiler (bij lage buitentemperatuur) efficiënter zijn omdat je tegen een kleiner temperatuursverloop aan het warmtepompen bent. Je verwarming moet dan wel meer werk doen, maar dat is alleen een issue als die te klein is. Het huis buffert zo een afkoeling als het goed is vrij aardig.
Huh, maar als je warmtepompboiler op binnenlucht werkt, dan ben je in het stookseizoen toch weer terug bij COP=1? Elke Joule warmte die de warmtepomp uit de binnenlucht haalt en in je water duwt, moet de CV weer bijstoken.
Kruimel
Honourable Member
Alleen als die CV ook een warmtepomp is helpt het, anders zou ik alleen in sommige omstandigheden een warmtepomp voor het warme water aanschaffen. De COP van een warmtepomp duikelt nogal een afgrond in als het temperatuursverschil toeneemt, dus het warme water via de tussenstap van de binnentemperatuur opwarmen kan schelen als het buiten koud is. Bovendien heb je het bijkomende voordeel dat je de warmte in je huis kan bufferen en het warme water kan opwarmen als de buitentemperatuur het hoogst is.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bij mij staat de WP boiler in het waskot. waar ook de diepvries staan, de wasmachine, de droogkast, de gewone boiler met zijn warmteverlies, de zonnepaneel inverter en daar dus de WP boiler.
in de zomer is zijn luchtafvoer afgekoppelt en blaast die de koude lucht direct in de ruimte. want het waskot is behoorlijk warm dan en die gekoelde lucht is dan een voordeel.
vooral de diepvries en WPboiler zijn een goeie combinatie in 1 kot. de ene wil koud maken binnenin en de omgeving opwarmen, de 2de koelt de omgeving af om binnenin op te warmen.
in de winter zuigt de WPboiler lucht uit het waskot, maar blaast de koude lucht naar buiten. ik merk niet echt dat het waskot 'koud' wordt daardoor.
en groot is die niet.
3m x 2m denk ik
mijn huis is voor de rest met 3 warmtepompen verwarmt en een hoop zonnepanelen.
deze maand al 162kWh uit het net verbruikt en zou geschat op 250 uitkomen.
vorige jaren was dit altijd tussen de 350 en 500kWh.
vorige jaren had ik ook 200-230kWh injectie in oktober, dit is nu slechts 32kWh tot nu toe (geschat zal het 50 zijn of 4x lager).