pulse deler

Op 6 oktober 2022 08:36:58 schreef fcapri:
ik heb alvast zo een d flip flop besteld en ga eens proberen.
het probleem dat ik eerder vermoed is dat er nu korte pulsen zijn, en door zo een flip flop te gebruiken ga je 1 lange puls en 1 korte puls maken, ik weet niet of de electronica erna daar problemen van maakt, of gewoon naar stijgende/dalende flank kijkt.
[bijlage]

zo een dflip flop lijkt het intressantste, IC erin, capaciteitje over de vcc en klaar.
met transistoren enzo in een kabel frutten maakt grotere kans op soldeerbreuk in de toekomst.

moet er eigenlijk veel veranderd worden om het signaal weer normaal door te sturen in dat schema?
ik zou een eenvoudige manier willen dat in situatie
A de input = output
B de output de helft is van input (Dflipflop dus)

éénvoudigste lijkt dus het doorverbinden van de clock naar out maar daar zal die flipflop niet gelukkig mee zijn vermoed ik

Als je een oscilloscoop hebt (kan een eenvoudige zijn) kun je de pulsen zichtbaar maken.

EgbertG

Golden Member

Voor welke HALL sensor wil je de output zo drastisch veranderen?

We zijn inmiddels een jaar verder en vraag aan Arco of er een oplossing is gekomen en hoe? Ik ben opzoek naar hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op donderdag 26 oktober 2023 20:53:30 (14%)

Sine

Moderator

Dat moet voor ons techneuten toch niet zo moeilijk zijn.

Een (HEF)4013 en misschien nog een torretje.

klopt,maar een beproefd schemaatje ????

Op 26 oktober 2023 20:53:01 schreef BenI2C:
We zijn inmiddels een jaar verder en vraag aan Arco of er een oplossing is gekomen en hoe? Ik ben opzoek naar hetzelfde.

hmm, ik was de topic starter en helemaal vergeten dat dit hier stond.
weet ik wel nu ineens waarom er al 11maand zo een reepje IC's op men werkbank ligt te niksen.
ze zijn aangekomen, weet niet waarom, dus heb ze altijd mooi laten liggen :-)

heb het softwarematig iets aangepast.

het is eigenlijk de snelheidssensor van een (e)bike.
ga het als foto posten zodat de tekst niet gevonden word via google. hoe meer die verspreid raakt, hoe sneller de wetgevende macht er iets zal tegen doen. dus houd dat grijze gebied liever voor mezelf.

ik rijd dus met een ligfiets naar het werk, zitje is lager dan 40cm. dus een weze een ebike die niet gelimiteerd is volgens de wet aan 25km/h omdat ze uit hun eigen al harder gaan zonder motor.
immers als je gewone ebike 35 rijd, wordt die geclassicifeerd als speed pedelec en ben je illegaal.
een 3/4wieler die lager zit dan 40 blijft ALTIJD een rijwiel. dus nooit een speed pedelec, een motor, een brommer, een quad, een auto... zolang je dus aan de wettelijk snelheidslimiet rijd van die weg, ben je niet strafbaar

er zijn er al gepakt, fiets kwijt voor een jaar, rechtbank en vrijgesproken.
https://www.hln.be/steenokkerzeel/politie-test-snelheid-van-in-beslag-…

Vorige week is er een positieve uitspraak gekomen in de rechtszaak van de fameuze 'snelheidsduivel' uit het hln.be artikel. Ik moet het definitieve vonnis nog in handen krijgen en zal op fietser.be en hier berichten als er iets nieuws opduikt.

De rechter heeft expliciet verwezen naar de Europese wetgeving en de interpretatie daarvan op nl.fietser.be/diensten/wetgeving, onder andere met betrekking tot het lage R-punt. Gemotoriseerde velomobielen r<400 met een hulpmotor blijven inderdaad rijwielen, en dat staat buiten en naast de andere uitzondering van <25 kpu / <250W. De politie is dus in het ongelijk gesteld en de eWAW rijder gaat vrijuit wat betreft de snelheid.

en dan kom je de volgende agent tegen die het niet weet, weer fiets kwijt, weer rechtbank, weer vrijspraak...
heb ik geen zin in.

dus ik wil een systeem dat die eenvoudig 25 rijd, maar als het moet, ook ondersteund tot 35-40 (bergop, veel tegenwind...). zonder motor haalde ik vroeger ook +70km/h bergaf en vlakke baan is 35-38 ook peanuts als je geen wind op kop hebt.
daarom de 2deler van de wielsensor. als de fiets maar de helft registreerd, blijft die versnellen boven de 25.

momenteel rijd ik iets anders, de fiets ondersteund tot 30km/h, MAAAR, de wieldiameter is foutief naar 16" gezet. zelfde resultaat, de fiets denk dat die 20 rijd en acceleert verder (tot 35-36 want dan kom die ongeveer aan zijn max toerental met die 20" wieltjes). door de foute wielen wijkt die 20% af. dus 29km/h op teller is dan effectief 35 als die ermee stopt. en dat is voldoende. met die 2deler zou ik in principe tot 50km/h kunnen, maar dat haalt de motor gewoonweg niet

ik wil dat ding dus inwerken in een kabel, met een NC reed contact erin.
zet ik er een magneet naast, onderbreekt de overbrugging en zal de IC een 2deler spelen om de snelheid te halveren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok, dat wordt toch wat experimenteren ;) .Sorry voor de verkeerde naam van de TS. 8)7

heb wel wat IC'tjes over als je er nodig hebt :-)
denk nie dat ik er 9 ga opblazen voor het werkende is, en het is niet de bedoeling dat ik dit schema in de handel breng.

dus na 1-2 IC's zal het normaal wel werken
ik reken 1 kapotte ic door de 5V verkeerd aan te sluiten, en een 2de IC waar ik 1 poort van sloop en ik de 2de dan correct werkende krijg 8)7

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 26 oktober 2023 22:23:20 (25%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik ga morgen eens kijken wat ik zelf nog heb, anders meld ik me via PM.

Op 6 oktober 2022 19:33:45 schreef MGP:
Hier heb je wat je vraagt als je een pic kunt programmeren, output = F of F/2 in beide gevallen met behoud van de duty cycle.
Pin 3 open is Fin/2, gesloten is F = Fin.

NB. input 2 is met pullup resistor ON, dat werkt prima met een OC hall sensor

Heb je daar misschien de source code van ?

moeilijk is dat niet. als het signaal van laag naar hoog gaat, zet je die uitgang hoog.

en de volgende keer als het signaal van laag naar hoog gaat (2de puls dus) zet je de uitgang laag

kleine interrupt die je oproept bij 'rising'. en dan 'flip' je de uitgang.
is die hoog, zet je hem laag, is die laag, zet je hem hoog

ikzelf zou het anders aanpakken. ik meet de tijd tussen 2 pulsen, en laat de uitgang met dubbel die tijd omschakelen

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 27 oktober 2023 18:46:25 (16%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 oktober 2023 12:53:06 schreef BenI2C:
[...]

Heb je daar misschien de source code van ?

Ja maar de code is in LDmicro geschreven....

LDmicro user.

Met een pic werkt het voortreffelijk. Thanks

ikzelf zou het anders aanpakken. ik meet de tijd tussen 2 pulsen, en laat de uitgang met dubbel die tijd omschakelen

Waarom zou je dat doen ?

[Bericht gewijzigd door BenI2C op vrijdag 27 oktober 2023 22:03:53 (19%)

omdat ik dan die variabele ook heb, om ergens weer te geven ofzo.
hoef ik maar 1 meting te doen, en kan de uitgang sturen, moet zelf niet wachten op de 2de puls

kan dan ook met tijdsinterval meten. bv elke seconde een meting doen, en die in een variabele steken om de uitgang met een thread te sturen.
seconde later doe ik nog eens een meting... hoef ik niet eens interrupts te gebruiken.

hangt er allemaal van af als ik iets simpel wil die standalone werkt, of als ik met die waarde later nog iets wil gaan doen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken