heb wel wat IC'tjes over als je er nodig hebt 
denk nie dat ik er 9 ga opblazen voor het werkende is, en het is niet de bedoeling dat ik dit schema in de handel breng.
dus na 1-2 IC's zal het normaal wel werken
ik reken 1 kapotte ic door de 5V verkeerd aan te sluiten, en een 2de IC waar ik 1 poort van sloop en ik de 2de dan correct werkende krijg 
[Bericht gewijzigd door fcapri op (25%)]
Op 6 oktober 2022 19:33:45 schreef MGP:
Hier heb je wat je vraagt als je een pic kunt programmeren, output = F of F/2 in beide gevallen met behoud van de duty cycle.
Pin 3 open is Fin/2, gesloten is F = Fin.NB. input 2 is met pullup resistor ON, dat werkt prima met een OC hall sensor
Heb je daar misschien de source code van ?
moeilijk is dat niet. als het signaal van laag naar hoog gaat, zet je die uitgang hoog.
en de volgende keer als het signaal van laag naar hoog gaat (2de puls dus) zet je de uitgang laag
kleine interrupt die je oproept bij 'rising'. en dan 'flip' je de uitgang.
is die hoog, zet je hem laag, is die laag, zet je hem hoog
ikzelf zou het anders aanpakken. ik meet de tijd tussen 2 pulsen, en laat de uitgang met dubbel die tijd omschakelen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]
MGP
LDmicro user.
Op 27 oktober 2023 12:53:06 schreef BenI2C:
[...]Heb je daar misschien de source code van ?
Ja maar de code is in LDmicro geschreven....
ikzelf zou het anders aanpakken. ik meet de tijd tussen 2 pulsen, en laat de uitgang met dubbel die tijd omschakelen
Waarom zou je dat doen ?
[Bericht gewijzigd door BenI2C op (19%)]
omdat ik dan die variabele ook heb, om ergens weer te geven ofzo.
hoef ik maar 1 meting te doen, en kan de uitgang sturen, moet zelf niet wachten op de 2de puls
kan dan ook met tijdsinterval meten. bv elke seconde een meting doen, en die in een variabele steken om de uitgang met een thread te sturen.
seconde later doe ik nog eens een meting... hoef ik niet eens interrupts te gebruiken.
hangt er allemaal van af als ik iets simpel wil die standalone werkt, of als ik met die waarde later nog iets wil gaan doen
update,
3keer mijn IC's van hierboven verloren, dan gesukkeld om die aangesloten te krijgen op die kleine draadje.
K heb dan maar van die expansion boards gekocht zodat het is groter is, maar het blijft prielwerk.
na een paar mislukte pogingen, toch maar zo een reeks 12F683 gekocht en weer enorm gesukkelt om die te programmeren....
tot ik vond dat je die 'on' moet aanzetten in de programmer. blijkbaar zijn ze gestopt met die standalone programmer en moet je nu die MPLAB installeren. dat is een ramp van een programma en een beginner kan daar echt niet mee overweg. op youtube hopen filmpjes met onderstaande programmer en na even zeken daar toch nog een zip file van gevonden online.
ik kreeg dus altijd maar 1V op die VCC van de pic en altijd de melding device not detected. was de pickit al aan het demonteren en de pcb aan het uitmeten
dus het ding is werkende en doet idd wat het hoort te doen, de spanning delen. prototype 1 is een feit. nu nog eens deftig kleiner wegwerken met een 2de
Op vrijdag 27 oktober 2023 19:09:56 schreef MGP:
[...]
Ja maar de code is in LDmicro geschreven....
is het veel werk om de knop omgekeerd te zetten?
nu is het normaal dat de deler niet actief is met de schakelaar ingedrukt, en de deler wel actief met de schakelaar open. bij kabelbreuk gaat die dus altijd halveren. zou het liever omgekeerd hebben.
of kan ik met een weerstand naar massa brengen (10K bv) en dan de schakelaar naar +5V?
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 12 augustus 2025 11:06:50 schreef fcapri:
...is het veel werk om de knop omgekeerd te zetten?
nu is het normaal dat de deler niet actief is met de schakelaar ingedrukt, en de deler wel actief met de schakelaar open. bij kabelbreuk gaat die dus altijd halveren. zou het liever omgekeerd hebben.
of kan ik met een weerstand naar massa brengen (10K bv) en dan de schakelaar naar +5V?
Normaal gezien is dat geen probleem, ga dat eens bekijken want tis al een tijdje geleden.
[Bericht gewijzigd door MGP op (72%)]
MGP
LDmicro user.
Hier uw aangepaste versie.
Je hoeft aan de hardware niks te veranderen, alles blijft zoals getekend behalve dat als de schakelaar open staat er niet gedeeld wordt ( Open = F en Close = F/2 )
edit
Er wordt nu gebruik gemaakt van de Pullup weerstanden in de Pic, moesten er zich in de praktijk problemen voordoen door de lage stroom door de schakelaar (+-200µA) dan kun je nog altijd een weerstand (1k ... 2k2) plaatsen tussen pin3 en de Vcc
[Bericht gewijzigd door MGP op (40%)]
thanks, ga het straks eens proberen. lastig dat je ze telkens moet loskoppelen om in een programmer te gebruiken
roadrunner84
Meep! Meep!
Als het nog kleiner moet kan je een 74x1G80 gebruiken, dan ben je er met een vierkante millimeter als het moet.
ja, is echt klein, die chip zou ik in de bekabeling kwijt krijgen.
de schakelaar wordt een reed contact dat met een magneet in de buurt van de kabel wordt ge-activeerd en gede-activeerd.
Die andere Dflipflops waren groter en moest ik ook nog draadbruggen leggen. dit is helemaal weg hier.
heb er ook in een grotere behuizing gekocht, waar ik de pootjes ga van afknippen, geeft me mmeer ruimte om te solderen dan die smd dingen.
eens de ic'tjes geprobeerd zijn, heb ik er in principe geen werk meer aan. dit prototype blijft gewoon zo, bouw gewoon versie 2 met de nieuwe hardware (kabels en ic's). heb nu ook die breakout board niet meer nodig. dacht eraan die ic gewoon op zo een leeg breakoutboard vast te klemmen om te programmeren
[Bericht gewijzigd door fcapri op (44%)]
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 12 augustus 2025 13:43:55 schreef fcapri:
heb er ook in een grotere behuizing gekocht, waar ik de pootjes ga van afknippen, geeft me mmeer ruimte om te solderen dan die smd dingen.
Knip ze niet af, plooi ze tegen de onderkant waar je ook nog aan kunt solderen, met een druppel lijm op het geheel ben je klaar.
het ding werk fantastisch goed, ben nu bezig om het in een permanente kabel in te bouwen.
ik probeer ook de code te begrijpen, maar die ldmicro zegt me niks.
ik probeer namelijk een extra ding toe te voegen dat de deler enkel werkt als de schakelaar origineel NIET ingedrukt was.
ik probeer de code nu te begrijpen om het zelf uit te voeren.
spanning aan: OUT is gelijk aan IN. zelfde aantal pulsen.
druk je de schaelaar in: OUT = IN/2. halveer de pulsen.
Spanning aan en schakelaar is ingedrukt: OUT = IN. geen verandering als de schakelaar reeds dicht was. ook niet bij openen schakelaar en weer sluiten.
het mag dus enkel delen als: bij opstarten PIC moet de schakelaar los zijn en daarna gesloten wordt.
als de schakelaar dicht was, mag er niks gebeuren. schakelaar open en dicht mag niks veranderen. contact moet volledig uit om te herstarten van de pic met open schakelaar.
als de schakelaar dus ingedrukt was als de pic start, moet die in een oneindige loop komen dat die nooit veranderd van status en enkel INOUT = OUPUT blijven.
zijn er ook andere programmeertalen die meer bij basic of C aanleunen om pics te programmeren. ik ben heeeeeeeeeeeeel lang geleden al eens begonnen met pics, is me nooit gelukt en heb het laten vallen. met de komst van arduino lukte het me echter wel direct.
dus voor mij verstaanbare code (C) schrijven, daar een hex van maken, en die dan via pickit inladen?
k ga het eens moeten testen morgen.
maar probeer nu vooral die logica te begrijpen. gebruik je die grafische interface van ldmicro of werk je in tekstbestanden?
ik ben de hardware aan het inbouwen in een usb stekker. dat is gewoon een usb stekker dat de hall sensor met de rest verbind.
in die USB stekker zit ook een reed contact als schakelaar.
de vrouwelijke stekker heeft de voeding met de condensator erin zitten
als je een magneet op de usbstekker hangt (blijft plakken), dan worden de pulsen door de usb kabel gehalveerd.
als je echter die magneet vergeet, en de volgende keer weer de boel aanzet, gaat die default weer door 2delen. dat wil ik voorkomen nu.
de mangeet moet weg, contact aanzetten (pic start op zonder magneet), dan magneet terug plaatsen om de boel weer te laten halveren.
zet je contact aan met een magneet in de buurt, mag de pc absoluut niet gaan delen en ten alle tijde het signaal gewoon doorgeven. met en zonder magneet (=schakelaar).
ik wil vooral de logica erachter begrijpen, want ga ik de toekomst misschien nog verder uitbreiden (bv contact aanzetten, 5sec magneet erbij houden om de PIC op halveren te schakelen, daarna magneet weg en de 2deler blijft actief zolang het contact aan staat. blijft de magneet erbij, ook weer signaal gewoon doorgeven.
in toekomstige fase moet alles in een usb C connector geraken (moet flink klein worden dus, ook het reed contact)
MGP
LDmicro user.
Ik gebruik enkel de 'grafische' interface, ik zou niet weten hoe je met tekstbestanden moet werken.
Er zijn ook veel nadelen aan LDmicro, ik weet ze bijna allemaal te omzeilen omdat ik al meer dan 20j hiermee programmeer... maar moeilijk voor beginners in LDmicro.
Voor kleine projecten is dat voor mij ideaal, grote maak ik niet.
Moest ik u zijn zou ik Mikrobasic gebruiken, is gratis voor kleinere projecten ( ?4k als je dat klein kunt noemen)
heb mikroC voor pic uiteindelijk gekozen. leunt wat dichter aan bij de C++ van arduino
Op maandag 8 september 2025 20:07:02 schreef MGP:
Is dit wat je voor ogen had?
werkt prima. schakelaar dicht bij power on doet niks meer nu. alles origineel. dus bij vergeetachtigheid staat direct alles weer origineel
[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]
MGP
LDmicro user.
Op woensdag 10 september 2025 09:11:53 schreef fcapri:
....
werkt prima.
Thx voor de feedback.
Het grootste voordeel bij LDmicro is de ingebouwde simulator, ik heb uw programmaatje gemaakt zonder zelf een pic te programmeren en was bijna 100% zeker dat het ging werken zoals ik het voor ogen had.
Natuurlijk kon ik uw uitleg verkeerd hebben begrepen.
.Sorry voor de verkeerde naam van de TS.