Het is een PCB uit een achterlamp van een Tesla, maar tis toch een algemene vraag eigenlijk over het schoonmaken/herstellen van een PCB met waterschade.

Is er een middel dat ik kan gebruiken om het weer schoon te krijgen en dan goed
te zien hoe het er voor staat?

Op 25 oktober 2022 15:14:07 schreef EgbertG:
Het is een PCB uit een achterlamp van een Tesla, maar tis toch een algemene vraag eigenlijk over het schoonmaken/herstellen van een PCB met waterschade.

Is er een middel dat ik kan gebruiken om het weer schoon te krijgen en dan goed
te zien hoe het er voor staat?

[bijlage]

Als het alleen vocht is, dan gaat dat met een kwastje en een sopje van afwasmiddel. Goed afspoelen en laten drogen. Hardnekkiger vuil, batterijzuur etc verwijder ik eerst met spiritus en daarna met een sopje. In negen van de tien gevallen werkt dat.
Speciale middelen als ipa etc gebruik ik nooit.

IPA werkt ook goed hoor...
Voordeel is dat het pH neutraal is...

Ziet er idd uit als puur vochtschade, de methode die buzzy voorstelt werkt daarvoor prima: lauwwarm (ca. 40 graden) sopje en goed naspoelen. Voor de perfectionisten: laatste spoelbeurt met demin water.
IPA is een non-polair oplosmiddel, daar lost een waterresidu minder goed (of helemaal niet) in op...

Tip: gebruik een (oude) tandenborstel ipv een kwastje, werkt stukken beter...

Nog een tip: actief drogen (met een haardroger oid) werkt beter.
Zelf leg ik ze voor ongeveer een half uur in een hetelucht-oven op 50 graden.

Op 25 oktober 2022 16:37:05 schreef fatbeard:
[....]

Nog een tip: actief drogen (met een haardroger oid) werkt beter.
Zelf leg ik ze voor ongeveer een half uur in een hetelucht-oven op 50 graden.

Ik gebruik hiervoor een elektrische tandenborstel op batterijen van de Aldi (Oplaadbare zijn meestal leeg als je ze gebruiken wilt).

Nou, ik zal beginnen met jullie suggesties!

Voordat ik 650 euro uitgeef aan wat LED-jes in een plastic bakje wil ik toch echt zeker weten dat ik alles heb geprobeerd.

Is voor dat geld de printplaat niet voorzien van een conformal coating ?

Als er iets kapot is helpt schoonmaken niet

[Bericht gewijzigd door fred101 op (25%)]

Ik verwacht ook geen wonderen van het schoonmaken, maar ik kan dan wel beter zien waar het schade aangericht heeft.

LED's die onder water staan gaan niet kapot toch? Ik vermoed dat er een
doormetallisering is weggevreten. De onderste 8 doen het niet meer of af en
toe eentje heel zwak.

Made in CHINA op de printplaten had ik niet verwacht te zien trouwens :-(

Wat meer resolutie in de foto, kan dat? Goede belichting? Zodat we kunnen zien of er conformal coating op zit / een glanzende laag.

Nu zie ik geen coating.

Even ervan uitgaand dat er geen coating op zit, inderdaad eerst maar eens voorzichtig schoonmaken.

Automotive en vocht laten vaak contactproblemen zien. Kijk ook naar de connectoren.

Bij deze een volledige foto:

IPA heeft wel degelijk een rol bij het schoonmaken van waterschade. Eerst gebruik je zoals gezegd demiwater, een sopje of eventueel een ultrasoonvloeistofmengsel om alle afgezette vuil op te lossen. Dan spoel je het af met IPA om het water te verdrijven en kan je het geheel veilig drogen.

EDIT: zoals Kris hieronder zegt, zal het (ook) om elektrolyseschade gaan. Dan is een goede manier om de boel onder de microscoop te leggen, en de geoxideerd uitziende stukken in de flux te zetten en hetelucht erover (voor uitleg zie Louis Rossmann). Dan zie je ook wel wat er aangetast is en wat niet. Een nacht in Kontakt 60 heeft als nadeel dat het in de print zou kunnen trekken. Een zuur in een oplosmiddel is niet ideaal voor zoiets.

Ziet er idd uit als puur vochtschade, de methode die buzzy voorstelt werkt daarvoor prima: lauwwarm (ca. 40 graden) sopje en goed naspoelen. Voor de perfectionisten: laatste spoelbeurt met demin water.

ik gok eerder op electrolyse schade, water + spanning erop. Dat vreet dan alles aan en de resultaten van het proces lossen niet meer op in water.
In dat soort situatie pak beter iets wat oxides oplost, bvb kontakt 60 . laat het eens een nachtje inwerken, en spoel dan weg, dan ga je een beter zicht hebben op de echte schade.(koperbaantjes kunnen bvb helemaal weg zijn) Nu zit het gecamoufleerd...

Ondertussen heb ik het idee dat het probleem optisch op de PCB erger lijkt dan het is, maar dat de LED's die onder water hebben gestaan toch intern schade hebben.

Oftewel .. ik denk dat de 8 LED's onderaan defect zijn gegaan, deze staan ook gewoon
parallel aan een aantal bovenaan de print die wel branden.

Op 25 oktober 2022 17:41:04 schreef EgbertG:
Bij deze een volledige foto:

[bijlage]

Ik citeer een van mijn vroegere bazen: ;)
"Christenezielen, wat een kist met onweer. Hebben we die onderdelen nou echt allemaal nodig?" Dat zei hij bij zowat elk ontwerp wat ik indiende.
Gemakshalve vergat hij maar even dat zijn eigen ontwerpen minstens even overdesigned waren...

Arco's signature heeft het bij het rechte eind.

Op 25 oktober 2022 17:26:34 schreef EgbertG:

Designed in de US Made in China. Tesla heeft een auto fabriek in China.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-completes-…

Die waterschade zal wel komen door een lekkend rubber. Tesla presteert het zelfs om carosserienaden te groot en onregelmatig te hebben.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

Tip: gebruik een (oude) tandenborstel ipv een kwastje, werkt stukken beter...

Bij mijn Braun printje werkte IPA en een nieuwe tandenborstel (onder de euro 1,00 bij de supermarkt) prima.

Vrijwel alles word wel gemaakt of geassembleerd in China en daar lopen ook prima vakmensen die prima kwaliteit leveren. Zeker als je daar zelf de eindcontrole over hebt als fabrikant zijnde. Het is een fabeltje dat als het maar in China gemaakt is dat het dan ook slecht is.

En als het dan toch slecht is ligt dat bv aan Tesla zelf dat die goed gekeurd heeft.

We zouden het CO member free_electron kunnen vragen die is volgens zijn gegevens Lead PCB Designer - Tesla Motors

Kan ik meteen vragen waarom 5 van de 25 led's anti parallel staan .....

Voor wat betreft de schakeling tast ik nog in het duister.
Zal iets met PWM zijn, maar waarom dan 20 parallel en die 5 andersom?

5 leds achterlicht en 20 remlicht? Dat kan overeenstemmen met de 5W in een normaal achterlicht en 21W in het remlicht. Soms verenigd in 1 lamp.

Op 25 oktober 2022 18:58:42 schreef RAAF12:
[...]

Designed in de US Made in China. Tesla heeft een auto fabriek in China.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-completes-…

Die waterschade zal wel komen door een lekkend rubber. Tesla presteert het zelfs om carosserienaden te groot en onregelmatig te hebben.

Daarom vind ik het raar dat die printen niet gecoat zijn

Op 25 oktober 2022 18:58:42 schreef RAAF12:
[...]

De waterschade komt door een niet perfecte afdichting van het 'glas' met de rest van de kunststof behuizing. Voor zover ik weet wordt dat netjes onder garantie vervangen.

En dat met die carosserienaden: juist de auto's die in China geproduceerd worden schijnen op dat gebied veel beter te zijn..

Op 25 oktober 2022 17:44:03 schreef maartenbakker:
IPA heeft wel degelijk een rol bij het schoonmaken van waterschade. Eerst gebruik je zoals gezegd demiwater, een sopje of eventueel een ultrasoonvloeistofmengsel om alle afgezette vuil op te lossen. Dan spoel je het af met IPA om het water te verdrijven en kan je het geheel veilig drogen.

Voor water verwijderen of snel drogen kun je beter alcohol met een hoog alcoholpercentage (99%) gebruiken. Het water lost meteen op in de alcohol (het is zeer hygroscopisch) en spoelt ermee weg. De alcoholresten verdampen heel snel zonder residue achter te laten.

Ik wel. Voor printplaten is het ueberhaupt niet heel vreemd en geen groot probleem, maar Musk gaat veel verder. Ondanks dat er rond zijn operaties in China van meerdere kanten rode vlaggen hangen, gelooft hij nog steeds dat hij daar marktaandeel kan krijgen. In ruil daarvoor moet hij natuurlijk wel investeren in productie ter plekke. Dat gaat nog problemen geven met Twitter straks.