E-bike accu nog te redden?

EgbertG

Golden Member

Maak eens foto's van de binnenkant?

Op 26 oktober 2022 20:36:19 schreef Zonnepaneeltje:
Deze accu is waarschijnlijk NiMH. Dus geen BMS.

De sparta fietsen met banaan accus hadden op de NiMh accus wel een BMS. Een erg simpele, maar toch. (volgens mij gaat het hier om een sparta-familie-fiets... als in een fiets uit de sparta-familie, niet een fiets voor gezinnen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 27 oktober 2022 11:41:40 schreef EgbertG:
Maak eens foto's van de binnenkant?

Waarschijnlijk staat op de zijkant van de cellen wel opdruk, welk type het is. NiMH of Li-ion of nog iets anders.

Ook NiMH kun je opladen met C/20, maar niet tot 3 V per cel ;)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Lol is wel dat je gewoon de 3V niet bereikt en dat ze daar tegen kunnen ipv te ontploffen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zover ik kan vinden is dit geen Sparta ION, maar wel een lithium-ion accu, dus er moet een BMS in zitten.

De kans is vrij groot dat de fiets gewoon werkt als je een accu aansluit, en dat het BMS het allemaal wel best vind als je de cellen nog opgeladen krijgt, of vervangt.

Persoonlijk zou ik wel wat zenuwachtig worden van een accu die zo diep ontladen is geweest. Ik weet niet of het brandgevaarlijk is, maar ik zou ook niet durven zeggen dat het niet zo is. Daarbij verwacht ik dat er weinig bruikbare capaciteit over zal zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
jerome

Golden Member

Waarschijnlijk een 36V accu. Bms belet het laden bij lage accuspanning. Het valt te proberen om met een 36 a 40V voeding bewaakt te gaan laden op de eindaansluitingen van de cellen. De voeding kan eventueel de originele lader worden met een paar 12V 21Watt gloeilampen in serie die de stroom beperken. Via de vereffening connector wordt dan bij regelmaat nagegaan of het proces gelijkmatig verloopt. Zijn er groepen die niet opkomen, dan is de accu verloren. Eens de klemspanning + 30V bedraagd zal op de gewone manier verder geladen kunnen worden. Er zijn bms bordjes die een reset knopje hebben als de bms heeft ingegrepen en alles lam legde. We wachte op ts voor de foto's van de opengemaakte accu.

@sparky, ik dacht toch wel dat Sparta geintjes had met communicatie en dat het niet zomaar werkt. Dat gedoe zit in de controller in de motor: Die checked de accu, die je niet zomaar kan verwisselen.
Daarom is er een vervangende motorcontroller die niet zo pietluttig doet. https://infant.tweakblogs.net/blog/10841/alles-moet-%28kapot%29-draaie…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@REW: dat geldt voor het ION systeem, niet voor deze fietsen. De motorcontroller en het BMS controleren elkaars serienummer.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sorry voor de late reactie van mijn kant. Ik ben momenteel redelijk druk met andere zaken en ik heb nog niet echt tijd gehad om jullie adviezen (waarvoor dank!) op te volgen maar ik ben dit topic nog niet vergeten! :)

Ik zag dat er om foto's gevraagd werd dus die heb ik even snel voor jullie gemaakt:

Op de witte connector moet je meten tusen zwart en bruin (meetapparaat zwart op zwart, rood op de bruine). Dan tussen bruin en rood, dan rood-en-oranje, dan oranje en geel en zo door.

Als het goed is ga je zo 10x ongeveer dezelfde spanning meten. Hoef je niet tussen de cellen te gaan prutsen om ieder cel-niveau apart op te sporen. Mijn stelling: Meet je op 1 of meer 0.0, dan zal het wel "einde verhaal" zijn voor de cellen. Anders maak je een kans.

Het zou kunnen dat de rode stekker maar 10 aansluitingen heeft, dan kan je maar 9 spanningen meten. De tiende zit dan tussen de grote zwarte op de print en de zwarte op de witte connector (dat verwacht ik niet), of tussen de laatste op de witte connector en de dikkere rode draden die er direct naast zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

100% li-ion cellen dus.
voor je dus cellen vervangt:
zet eens een 36V accu (3x12V of een andere 36V accu) met 2 draden op de connector van de fiets en kijk of die start.
als die opstart en eventueel kan rijden, heeeeeeeeeeeeel positief. dan heb je quasi 100% slaagkans op reactie.
je mag dan de cellen vervangen, en als die BMS print in het midden weigert op te starten, kan je ze vervangen door een generieke 10S BMS print.
nu, bouw je de accu om en krijg je geen output, probeer dan het volgende:
1) sluit je lader aan, of een andere voeding van 36V op de laad connector, accu moet gaan laden en normaal start dan de bms weer op
2) als bovenstaande niet werkt, zet je eens manueel 36V op de uitgang. dit triggert soms de bms om weer op te starten
3) koppel die witte connector af, zet lader op de bms en plug dan de accu in 1 keer in. soms aanvaard een bms niet dat cell per cell weer in leven komt en wil die ineens de volle 36V zien verschijnen als die gevoedt wordt door zijn lader
4) ben ff vergeten wat de volgende stap was om een bms opnieuw tot leven te wekken, misschien dat iemand me nog aanvult. meestal ben ik hier niet geraakt en was ofwel de bms morsdood, of werkte die al terug door stappen 1->3

als die niks doet of niet wil rijden, communiceert die print in je accu met de fiets, en dan MOET je die print ten alle tijde kunnen hergebruiken. en dan MOET je ze met bovenstaande dus ook tot leven kunnen wekken.
allesinds, als je dit probleem hebt, koppel dan niet zomaar cellen af, zorgt dat je de bms ten alle tijde op 3,3V/cell houd, door bv manueel 3,5V op die witte connector te zetten en dan de betreffende cel afkoppelt en vervangt door de nieuwe.
als 1 cell 0,0V meet door kapotte accu of door de aansluiting aan de cell af te solderen, zal een bms op slot gaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als dit BMS op slot kan, is dat zeer waarschijnlijk allang gebeurd.

Heeft deze accu, naast de 2 dikke aansluitingen voor de voeding van de no motor, nog meer aansluitingen naar de fiets? Als er gecommuniceerd moet worden, is daar nog minimaal één extra draad voor nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 oktober 2022 13:44:58 schreef fcapri:

zet eens een 36V accu (3x12V of een andere 36V accu) met 2 draden op de connector van de fiets en kijk of die start.

Dat is dus de FIETS, niet de connector naar-de-fiets van de accu wat ik eerst even dacht.

@fcapri, voordat er cellen vervangen gaan worden zou ik eerst even de titel van dit topic eer aan doen: Valt die accu nog te redden?

Even met de multimeter de accucellen individueel meten, dan voorzichtig proberen op te laden en als ie het dan weer doet, dan: Mooi zo.

De kans is aanwezig dat je 30 of 50% van je capaciteit kwijt bent. Maar voor mensen met een klein budget is dat misschien beter dan "nieuwe cellen er in".

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 30 oktober 2022 15:32:14 (42%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 oktober 2022 13:13:07 schreef rew:
Op de witte connector moet je meten tusen zwart en bruin (meetapparaat zwart op zwart, rood op de bruine). Dan tussen bruin en rood, dan rood-en-oranje, dan oranje en geel en zo door.

Als het goed is ga je zo 10x ongeveer dezelfde spanning meten. Hoef je niet tussen de cellen te gaan prutsen om ieder cel-niveau apart op te sporen. Mijn stelling: Meet je op 1 of meer 0.0, dan zal het wel "einde verhaal" zijn voor de cellen. Anders maak je een kans.

Het zou kunnen dat de rode stekker maar 10 aansluitingen heeft, dan kan je maar 9 spanningen meten. De tiende zit dan tussen de grote zwarte op de print en de zwarte op de witte connector (dat verwacht ik niet), of tussen de laatste op de witte connector en de dikkere rode draden die er direct naast zitten.

Ik heb zojuist even snel gemeten en dit zijn de resultaten:

Zwart - Bruin = 0.397V
Bruin - Rood = 0.367V
Rood - Orange = 0.382V
Orange - Geel = 0.469V
Geel - Licht blauw = 0.414V
licht Blauw - Blauw = 0.346V
Blauw - Paars = 0.445V
Paars - Rood = 0.453V
Rood - Wit = 0.442V

Die 10e groep heb ik niet kunnen vinden op de punten die je beschreef.

Op 30 oktober 2022 13:44:58 schreef fcapri:
100% li-ion cellen dus.
voor je dus cellen vervangt:
zet eens een 36V accu (3x12V of een andere 36V accu) met 2 draden op de connector van de fiets en kijk of die start.

Mag dit ook een werkende accu van hetzelfde type zijn? In de familie hebben we nog exact zo'n zelfde fiets met een werkende accu dus dat kan ik eventueel wel gaan testen.

Op 30 oktober 2022 14:15:46 schreef SparkyGSX:
Als dit BMS op slot kan, is dat zeer waarschijnlijk allang gebeurd.

Heeft deze accu, naast de 2 dikke aansluitingen voor de voeding van de no motor, nog meer aansluitingen naar de fiets? Als er gecommuniceerd moet worden, is daar nog minimaal één extra draad voor nodig.

Er gaat alleen een + en een - van de accu naar de fiets, er is geen 3e aansluiting.

Op 30 oktober 2022 15:28:41 schreef rew:
[...]Dat is dus de FIETS, niet de connector naar-de-fiets van de accu wat ik eerst even dacht.

@fcapri, voordat er cellen vervangen gaan worden zou ik eerst even de titel van dit topic eer aan doen: Valt die accu nog te redden?

Even met de multimeter de accucellen individueel meten, dan voorzichtig proberen op te laden en als ie het dan weer doet, dan: Mooi zo.

ik test ook eerst de fiets voor ik aan de accu begin. als de fiets dood is, hoef je naar de accu ook niet te kijken.
als de fiets leeft, dan pas kijk ik naar de accu of die:
1) te redden is
2) te recellen is (en daarvoor moet je de fiets testen).

zoals bovenaan al vermeld door TS was de uitgang van de accu 0V (een lege accu toont altijd nog 28-31V en schakelt naar 0V als de accu 'leeg' is en belast wordt). een accu die standby 0V op de uitgang geeft, zit in veiligheid.
ook had die eerder op de cellen al 0,45V gemeten

die gaven allemaal een voltage aan van rond de 0,45V.

cellen op 0,45V, zijnde nicd-nimh-li-ion... dat is dood voor mij

Op 30 oktober 2022 17:19:19 schreef Exorcist:

Mag dit ook een werkende accu van hetzelfde type zijn? In de familie hebben we nog exact zo'n zelfde fiets met een werkende accu dus dat kan ik eventueel wel gaan testen.

niet zo goed eigenlijk, daarmee test je de werking van de fiets, maar die accu heeft ook dezelfde print als de fabrikant. we moeten zeker zijn dat die zonder de originele print ook kan werken.

MAAR: doordat je cellen ALLEMAAL onder de 2,5V zitten, is die accu al dood en is de BMS op slot. vervang de cellen gewoon, als de accu daarna niet opstart, kan je nog altijd de BMS vervangen (kost 10-20€ voor een generieke)

bij nkon kan je cellen bestellen, zal je een 100€ kosten vermoed ik. als je niet kan puntlassen, bestel er dan met soldeerlippen aan.
je moet wel zeker zijn van je kunnen, die cellen zitten op spanning en kunnen veel stroom leveren. als je 9 van de cellen in serie hebt, en je maakt dan een fout, heb je veeeeeeeeeeel vonken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Begin maar eens met voorzichtig laden zoals we eerder hadden gezegd. Hoe langer je wacht, des te kleiner je kansen op herstel. Zeker nu niet helemaal laten leeg lopen tot 0V.

Als het te ingewikkeld is, en je niet weet wat je aan het doen bent; Haal er dan iemand bij met verstand van zaken, en die je wat kan helpen.

Lithium accu is geen speelgoed, en kunnen zeer heftig in grote vlammen opgaan, wees gewaarschuwd.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 30 oktober 2022 19:01:06 (41%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 30 oktober 2022 17:56:57 schreef fcapri:
als je 9 van de cellen in serie hebt, en je maakt dan een fout, heb je veeeeeeeeeeel vonken

Iemand: "Kan je laten zien hoe je een batterij van nieuwe cellen voorziet?" kamergenoot: "Sure!"... Vraagt de gast: "En wat nu als je een fout maakt?". antwoord: "kijk maar!". Ik heb begrepen dat het nikkel in een halve seconde roodgloeiend was. Maar verder geen drama.

Ik sta achter CrossFireX.

Als je niet een "labvoeding" hebt kan het tricky zijn. Van mij mag je even langs komen in Delft om gebruik te maken van de mijne. (maar we weten niet waar je woont: dat kan je in je profiel invullen zodat als je niet in de buurt zit iemand anders ook dit aanbod zou kunnen doen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

veeeeeeeeeeel vonken... Een prachtig schouwspel voor de hele buurt! Komt dat zien!

Ook veel rook en knallende vlammen, tip: Houd je wel afstand?

Maar on topic; Er is vast wel iemand die je wil of kan helpen, en daar leer je nog wat bij ook.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 30 oktober 2022 19:48:43 (25%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

als je sluiting maakt met een heftige li-ion cel op 40V, dan brand die sluiting gewoon weg hoor. die li-ion jagen er even een paar 100A door en weg is de kortsluiting.
spreek uit ervaring met een 36V li-ion. dit was een dean connector die tot 60A zou aankunnen. hoeveel stroom er liep weet ik niet, maar de dean connector is verdampt vooraan
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/IMG_20191119_095029.jpg
die vingertoppen waren wat verschroeid van de steekvlam.

en de koperdamp kwam op de andere vingers.
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/IMG_20191119_095040.jpg

ik dacht ook voldoende te weten over li-ion. wel, een foutje is snel gemaakt en bij een gewone schakeling heb je een vonkje, of een klein componentje die een berichtje stuurt met een rookwolkje. li-ion (en dikke lood accu's) zijn zo vergevingsgezind niet.
sindsdien meet ik telkens de spanning tussen de connectorpinnen om zeker te zijn dat er geen potentiaal verschil is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Op 30 oktober 2022 17:56:57 schreef fcapri:
cellen op 0,45V, zijnde nicd-nimh-li-ion... dat is dood voor mij

Ik vraag me af hoe dit gebeurd is eigenlijk. Meestal keldert de spanning best snel als een cel onder de 2,5V komt, en het feit dat ze allemaal zo dicht bij elkaar in de buurt zitten en positief zijn is wat mij betreft een goed teken. Naar mijn weten gaan Li-ion niet heel snel stuk van een lage laadtoestand, maar van het ompolen dat in een pack snel gebeurt. Bigclive heeft hier best een inzichtelijk filmpje over nocht je de details willen weten, best interessant: Are over-discharged lithium cells safe? (And how to test for damage.)

Aan de andere kant zijn losse cellen niet debiel duur, maar als je ze wilt puntlassen (niet solderen!) ben je wel weer een stukje verder, dus het kan snel moeilijk worden.

Op 30 oktober 2022 19:03:38 schreef rew:
Als je niet een "labvoeding" hebt kan het tricky zijn. Van mij mag je even langs komen in Delft om gebruik te maken van de mijne. (maar we weten niet waar je woont: dat kan je in je profiel invullen zodat als je niet in de buurt zit iemand anders ook dit aanbod zou kunnen doen).

@TS: Dat is een vriendelijk aanbod en daar kan je eens naar kijken, zeker omdat je er dan een extra paar kundige ogen bij hebt.

Op 1 november 2022 16:06:54 schreef Kruimel:
[...]Ik vraag me af hoe dit gebeurd is eigenlijk. Meestal keldert de spanning best snel als een cel onder de 2,5V komt, en het feit dat ze allemaal zo dicht bij elkaar in de buurt zitten en positief zijn is wat mij betreft een goed teken. Naar mijn weten gaan Li-ion niet heel snel stuk van een lage laadtoestand

die ervaring heb ik niet.
cellen die onder de 2,5V hebben gezeten, en vooral voor lange tijd, hebben geen capaciteit meer over op normale stromen.
zeker de helft zal niet meer laden en opwarmen op de lader (geraken met moeite op 4.0V en warmen dan fel op, sommigen zo heet dat je ze niet kan vasthouden. de andere helft laat normaal op en stopt op 4,2V.
van die 2de helft, mag je nog eens 50% rekenen die daarna hoge zelfontlading heeft.
dus kort samen gevat:
50% warmt op en doet het niet meer==> afvoeren.
25% laadt best ok op, en verliest dan gelijk weer door zelfontlading ==> afvoeren.
de overige 25% doen het goed met veel capaciteitsverlies. ook keldert de spanning aanzienlijk als je er 0,5A uit trekt. heel hoge Ri dus.
meer dan voeding spelen voor een paar ledjes zit er niet meer in, en al zeker geen ebike gedoe.
met 10 in serie, mag je er al 5rekenen die quasi dood zijn, 5 die veel zelfontlading hebben en 5 die het nog doe. hoever denk je te geraken met zo een pack?

na 100den cellen te recuperen doe ik een accu pack open, noteer de spanning en schrijf die erop. alles onder de 2,0V is weg,
alles tussen 2,5-4,0V komt in de goeie stapel. de overschot ertussen van 2 tot 2,5V hangt af van de cel zelf. een gewone 18650 met 1500-2000mAh ook gewoon weg. moest dat een exotisch geval zijn die 40A kan ontladen, of 3000+mAh had, zou ik nog een poging doen

als je een beetje goed zoekt op nkon koop je daar voor 90€ een pak cellen waar je dan 36V 9-10Ah mee maakt
deze kocht ik laatst met aangelaste soldeerlippen:
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/21700-20700-size/lg-m50lt.html
dat neemt ongeveer 50% in van een origineel accu pack van een ebike met quasi dezelfde capaciteit. de rest heb ik met pur schuim wat opgevuld zodat het pak niet heen en weer klotst in de behuizing. accu dan nog eens 0.5kg lichter dan origineel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoe dan ook, de kans dat je ze allemaal nog kan redden is vrijwel nihil.
Je kan maar proberen...

Zo een service die dit soort accu's reviseert is ook een aanrader. Dan heb je er ook nog garantie bij.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

Op 1 november 2022 21:28:33 schreef fcapri:
[...]
die ervaring heb ik niet.
cellen die onder de 2,5V hebben gezeten, en vooral voor lange tijd, hebben geen capaciteit meer over op normale stromen.

Mijn steekproef is niet zo groot om eerlijk te zijn, dus je zou zeker gelijk kunnen hebben. Het verbaast me alleen dat er overal nog spanning op staat, wat ik raar vind voor iets met een zekere zelfontlading. Ik zou denken dat als er ergens stroom begint te lekken die groot genoeg is om warmte te geven op 4V ze niet lang op 0,5V zouden blijven. Dat dit pack 3 jaar onaangeraakt heeft gelegen is natuurlijk geen goed teken. Daarentegen heb ik nog wel een reeks GSM batterijen die goed (als in: niet defect) zijn weggelegd jaren in een doos hebben gelegen die nog op 4V zitten.

benleentje

Golden Member

Een GSM batterij is wel een andere samenstelling dan een batterij die heel veel stroom moet kunnen leveren. Ik kan me voorstellen dat een GSM daarom ook een veel keinere lek heeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

li-ion lekken niet zo heel veel meer als ze gestockeerd staan. eens de BMS uitschakelt blijft het pack normaal op spanning tenzij de cellen kapot zijn.
onder de 2.8V (alle cellen!) ofzo schakelt de BMS de cellen af. je mag een accu dan makkelijk 10jaar laten liggen, gaan ze nog 2-2,5V hebben. zelfontlading quasi nihil.

bij onbalans is het een ander verhaal bij 9 cellen met 3,3V en 1 cel met 2,8V zal de BMS geen stroom meer leveren aan de verbruiker (schakelt uit), maar blijft wel op spanning met de eindklemmen. en dan wordt die ene cel wel leeg getrokken
had vorige maand ook zo een pak van een ebike. overal 4,17V en 1 cel met 1,8V. BMS nooit op slot gegaan omdat de totale spanning hoog genoeg was. bij stroom trekken greep ze wel in en zakte de spanning van 39V instant naar 0V

in de lader werkte deze accu niet. de totale spanning was te hoog waardoor de lader niet ging laden. de cel manueel opgeladen en de accu ging weer prima. tot ik ging fietsen.
de fiets rekent namelijk met de volledige spanning. als de accu rond de 37V zit (50%) waren de cellen dus allemaal 3,8V en ééntje zat op 2.8V. bms greep in, fiets schakelde uit. 5sec later kon je de fiets weer opstarten, display kwam aan, motor vroeg stroom en alles weer uit. op het display had ik nog 3 van de 5 blokjes. dit was een quasi nieuwe accu, fiets met weinig km's en toch een defecte cel.
rond die cel zat veel wit poeder, ik denk vochtschade die dan een stroomlek veroorzaakte en zo de ene cel in winteropslag leeggetrokken heeft.

alle 10 de cellen vervangen, en 7 goeie heb ik hergebruikt in een 24V ebike. k heb nog 2 goeie liggen van die blokken voor als ik ooit nog eens hetzelfde heb met een ebike

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken