D1 Mini Wemos en Domoticz

marcob

Golden Member

Hier ga je dus mis. In ESPEasy heb je inderdaad Domoticz aangemaakt, maar die optie gebruik je niet voor de P1 communicatie. Die optie gebruik je voor bijvoorbeeld de data van een aangesloten temperatuur sensor naar Domoticz te zenden.

In het menu Devices moet je iets van een serial to wifi aanmaken. Ik weet niet precies hoe dat heet in EASP Easy.

Data van Sensoren worden naar Domoticz gestuurd. De data van de P1 meter moet worden gelezen door Domoticz, dus andersom.

[Bericht gewijzigd door marcob op 30 december 2022 12:11:54 (16%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bavelt

Golden Member

Ik heb dit als device ingesteld:

Het betreffende artikel test de data via een webbrowser, nog vóórdat Domoticz is geïnstalleerd, dus ik begrijp het even niet.

Hierbij het artikel wat ik gebruikte:

https://www.pe1rqm.nl/slimme-meter-uitlezen-p1-met-domotica-systeem/

Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht...
Bavelt

Golden Member

Om het plaatje compleet te maken: bij een hernieuwde poging om Domoticz te laten werken:

Dat levert het volgende op:

Python is geïnstalleerd, maar Domoticz blijft een error hierover geven.

En connecten naar 192.168.178.125 lukt dus niet..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op 30 december 2022 12:31:16 (29%)

marcob

Golden Member

Eerst stap: 1
Probeer eens via Putty verbinding te maken met ip: 192.168.178.123
poort 8080 en in putty kiezen voor Telnet.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Waar blijf je die .125 vandaan toveren? Er is geen 125, probeer daar dan ook geen verbinding mee te maken.

Er woont niemand op nummer 125, sterker nog ... er staat daar niet eens een huis. Probeer daar dan ook niet aan te bellen, want dat gaat niet lukken.

[Bericht gewijzigd door Sine op 30 december 2022 13:01:49 (42%)

Roches

Golden Member

Jouw domoticz is nog steeds op zoek naar 192.168.178.125:8080 maar je moet in domoticz ook 192.168.178.123:8080 instellen want daar zit je P1-Wifi-bridge.

[Bericht gewijzigd door Roches op 30 december 2022 13:10:49 (11%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Bavelt

Golden Member

Op 30 december 2022 12:51:44 schreef marcob:
Eerst stap: 1
Probeer eens via Putty verbinding te maken met ip: 192.168.178.123
poort 8080 en in putty kiezen voor Telnet.

Verdraaid....dat werkt.

Ik had steeds begrepen dat 192.168.178.123 was bedoeld om de Wemos D1 mini te configureren. Als je dit adres in een browser intikt, kom je ook in het configuratie menu.

Doe ik het via Putty met Telnet zoals je aangeeft, dan wordt de data van de meter getoond in een Terminal venster van Putty.

En inderdaad, als ik Domoticz ook instel op 192.168.178.123 dan komt de data ook daar binnen!

Hoe dat dan precies zit heb ik dan nog niet scherp... :/

die 192.168.178.123 is dus te gebruiken om het device te configureren, maar dus óók om de data te laten communiceren.

Bavelt

Golden Member

Op 30 december 2022 12:59:21 schreef Sine:
Waar blijf je die .125 vandaan toveren? Er is geen 125, probeer daar dan ook geen verbinding mee te maken.

Er woont niemand op nummer 125, sterker nog ... er staat daar niet eens een huis. Probeer daar dan ook niet aan te bellen, want dat gaat niet lukken.

Die 192.168.178.125 had ik in de Wemos D1 gezet, in de veronderstelling dat dáár de data heen ging.

Niet dus.

Bavelt

Golden Member

Dit krijg ik nu als resultaat:

Bavelt

Golden Member

In ieder geval allen hartelijk dank!

Waren die uren en gedeeltelijk gemiste nachtrust toch niet voor niets! :)

marcob

Golden Member

Op 30 december 2022 13:31:35 schreef Bavelt:
[...]
Die 192.168.178.125 had ik in de Wemos D1 gezet, in de veronderstelling dat dáár de data heen ging.

[bijlage]

Niet dus.

Hier zet je het adres in van Domoticz, dus het IP adres van het apparaat waarop dit draait.

Bavelt

Golden Member

Op 30 december 2022 17:07:36 schreef marcob:
[...]

Hier zet je het adres in van Domoticz, dus het IP adres van het apparaat waarop dit draait.

Dus mijn eigen adres, in dit geval 192.168.0.1

marcob

Golden Member

Nee dat lijkt me niet. Het is niet logisch dat de Wemos adres 192.168.178.123 heeft en jouw PC 192.168.0.1

Jou Domoticz software draait op een apparaat, laptop, pc of wat anders. Het adres van dat apparaat moet je invullen.

Bavelt

Golden Member

Op 31 december 2022 10:38:47 schreef marcob:
Nee dat lijkt me niet. Het is niet logisch dat de Wemos adres 192.168.178.123 heeft en jouw PC 192.168.0.1

Jou Domoticz software draait op een apparaat, laptop, pc of wat anders. Het adres van dat apparaat moet je invullen.

Ik heb dit van ipconfig /all

Edit: Het maakt bovendien niet uit wat ik daar voor adres invul; het (Domoticz) blijft gewoon werken.
Wat is dan het nut daarvan en /of wanneer wordt dit ingevulde adres dan gebruikt?

[Bericht gewijzigd door Bavelt op 31 december 2022 12:43:36 (20%)

Bavelt

Golden Member

Ik zie dat er veel over Domoticz wordt geschreven. Wel kom je dan in meer dan 80% van de gevallen bij Linux terecht; ik ben echter een Windows gebruiker.

Nu ik het technisch aan de praat heb, is er misschien iemand die me een heel klein zetje (of link) kan geven over Domoticz.

Het overzicht dat ik nu krijg bij 'Apparaten' gaat over mijn Slimme meter (een ZIV).

Maar het is natuurlijk wel een ruw overzicht. De eerste string ('data') bevat in de string meterstanden als ik goed kijk. Een indeling van deze string heb ik nog niet kunnen vinden.

Volgens de Domoticz wiki zou je nu bij 'schakelaars' een mooi overzicht
krijgen dat bij de meter hoort. Maar dat is helemaal leeg.

Hoe krijg je nu de meterstanden, overzicht verbruik, etc gepresenteerd? Zijn daar speciale Plugins voor die je ergens vandaan moet halen? Of moet je die zelf maken? Zijn daar templates voor?

Edit: iets te vroeg gepost. Ik zag dat het apparaat eerst moet worden toegevoegd. Dat had ik niet gedaan.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op 31 december 2022 13:03:28 (10%)

revado

Honourable Member

Op 30 december 2022 13:36:21 schreef Bavelt:
Dit krijg ik nu als resultaat:

[bijlage]

Domiticz draait dus op de zelfde machine als waar je mee werkt gezien het 127.0.0.1 adres, dat is het local host adres adres van de netwerkkaaart van je eigen machine.
Dat staat LOS van het ip wat je van de ( dhcp server) van de router krijgt.
Dat is dus 192.168.178.144 aan de ipconfig te zien.
Zolang je binnen de eigen machine blijft kan je het local host adres gebruiken en/of het ip adres wat is toegekend.
Wil je naar de Wemos toe dan zal je het ip adres daarvan moeten ingeven.
Aangeven dat data "ergens heen gaat" kan niet zomaar.
Je kan alleeen ip adressen gebruiken die ook daadwerkelijk in gebruik zijn.
Welke apparaaten in gebruik zijn op een netwewrk kan je met een programma zichtbaar maken.
Deze gebruik ik veel:

https://www.advanced-ip-scanner.com/nl

Je moet de onderdelen nog enablen. Met het vinkje of het groene pijltje. Dat weet ik ff niet meer.

Ah, telaat alweer.

[Bericht gewijzigd door A vd Linden op 31 december 2022 13:37:01 (10%)

marcob

Golden Member

Op 31 december 2022 12:38:34 schreef Bavelt:
[...]

Ik heb dit van ipconfig /all
[bijlage]

Edit: Het maakt bovendien niet uit wat ik daar voor adres invul; het (Domoticz) blijft gewoon werken.
Wat is dan het nut daarvan en /of wanneer wordt dit ingevulde adres dan gebruikt?

In ESPEasy gebruik je dit adres om op de Wemos module aangesloten sensoren, relais of schakelaars weer te geven in Domoticz. Maar in jouw geval is dat dus niet nodig.

Op 31 december 2022 12:56:41 schreef Bavelt:
Hoe krijg je nu de meterstanden, overzicht verbruik, etc gepresenteerd? Zijn daar speciale Plugins voor die je ergens vandaan moet halen? Of moet je die zelf maken? Zijn daar templates voor?

Door op het groene pijltje te drukken, activeer je de sensor.

Bavelt

Golden Member

Een gelukkig nieuwjaar iedereen!

Ik heb toch nog wat vraagjes rond Domoticz. Wellicht dat iemand hier wat ervaring mee heeft, de antwoorden vind ik niet zo snel (ook niet bij 'Wiki')

1. De meter levert een string op 'Power'. Daarin zit o.a. verstopt de tellerstanden, het actuele totale verbruik en de teruglevering. Waar de andere getallen voor staan, weet ik eigenlijk niet. Ik heb ook geen data-indeling van deze string kunnen vinden. Het is een ZIV-meter.

2. Dit heb ik nu:

Zijn er v.w.b. Domoticz meerdere (andere plugins te downloaden? Waarin je bv netjes de tellerstanden kunt zien? Of moet je het gewoon doen met de standaard die wordt geleverd van P1 Smart meter?

3. Bij 'Log' zou ik het verbruik van laatste maand, jaar etc, moeten kunnen zien. Maar waar kan ik ergens de startdatum ingeven? De getallen geven i.i.g geen weergave van die periodes.

4. Bij het starten van Domoticz kun je het dahboard zien. Maar als je het dashboard al dan niet abusievelijk wegklikt, kun je het niet meer oproepen! De melding verschijnt dan:

5. Dan nnog een vraagje over hoe het nu zit met dat Python. Tussen de regels door lees ik de melding dat Python libray 3.1. niet kan worden geladen (failed to load library).

Ik heb echter Python wel geïnstalleerd. In de instellingen van Domoticz staat ook Python: None.

Is Python nu vereist voor Domoticz? Ik werk met Windows.

revado

Honourable Member

De eerste is het totaal met de tellerstanden, daarnaast zie je ( L1, L2 en L3) per fase wat er afgenomen /terug geleverd is.
Heb je 3 fasen? Alles lijkt op een fase aangesloten te zijn.
Die log zie je alleen maar van de tijd dat Domoticz actief is, de meter geeft alleen maar via de P1 poort de tellerstanden en actueel gebruik door om de zoveeel tijd.
Domoticz rekent daar zelf het gebruik per dag en dergelijke mee uit.
De log zal dus groeien als Domoticz langer draait.
Domoticz zal dus 24/7 actief moeten zijn om alles netjes bij te houden per dag/week/ maand.
Daarom installeer je het meestal als een "server" toepassing op een aparte pc of iets dergelijks en bekijk je de resultaten met een webbrowser.
Ik begrijp een beetje uit jouw vragen dat je verwacht dat Domoticz alles uit de meter uitleest, ook de historie maar dat kan niet.
Als alles op de zelfde pc draait en die uit gaat stopt de logging ook.
Ik ga er vanuit dat de Wemos alleen als interface tussen de P1 poort en Domoticz werkt en geen log doet.

De vraag " na wegklikken", dan niet Domiticz weer starten, die draait door op de achtergrond, maar de browser opnieuw openen ( ip adres).

marcob

Golden Member

Heb je Python wel toegevoegd aan het 'path' van Windows?
Dit doe je tijdens het installeren van Python of anders:
https://datatofish.com/add-python-to-windows-path/

zo kun je ook controleren of het er staat.

Bavelt

Golden Member

Ik heb Python compleet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Met de Path optie aangevinkt en ook de instructie gevolgd:

Daarna gecontroleerd welke versie van Python in geïnstalleerd:

Maar Domoticz ziet hem niet:

marcob

Golden Member

Ik zou het verder niet weten hoe dit komt en hoe dit op te lossen is. Ik gebruik al jaren geen Domoticz meer en de Windows versie heb ik nog nooit gebruikt. Op Internet is ook weinig extra informatie te vinden over deze fout i.c.m. met Windows.

Kan je nog 1 tip geven: Stap over op een Linux omgeving, zoals een Raspberry PI.

Bavelt

Golden Member

Op 2 januari 2023 16:58:49 schreef marcob:
Ik zou het verder niet weten hoe dit komt en hoe dit op te lossen is. Ik gebruik al jaren geen Domoticz meer en de Windows versie heb ik nog nooit gebruikt. Op Internet is ook weinig extra informatie te vinden over deze fout i.c.m. met Windows.

Kan je nog 1 tip geven: Stap over op een Linux omgeving, zoals een Raspberry PI.

Daar liep ik al idd aan te denken. Het meeste wat je kunt vinden op dit gebied qua ondersteuning, Forums, etc is Linux en RaspBerry PI.

Ik heb al lopen kijken: de Raspberry PI 3 is te kust en te kuur te koop voor hoogstens € 60.
De Raspberry PI 4 is duurder en ook niet overal direct leverbaar.
Is het onverstandig om eerst eens te starten/spelen met een Raspberry Pi 3?

marcob

Golden Member

Met de zaken waar jij mee start, kan een P3 goed. Probeer dan wel de P3B+ te nemen. Die is net wat sneller. Al hoeft dat niet.

Bestel dan wel een complete set, dus PI, SD kaart, voeding en behuizing.