fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Helaas, die notch is essentieel.
Voor de test heb ik inderdaad eentje zonder notch gebruikt, maar dat is te foutgevoelig (kan op minimaal 2 manieren ingestoken worden).
En er zelf een notch op plakken ziet er niet uit (breekt ook vrij snel af, bin d'Aire-Dunndad)...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je niet alle pinnen nodig hebt is er een simpele oplossing. Een pin afknippen en 1 gat dichtlijmen. Dat ben ik ooit zo in een apparaat tegen gekomen. Ook handig als je meer connectoren hebt. Steeds een andere pin gebruiken
[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 1 oktober 2023 17:21:23 schreef fred101:
Een pin afknippen en 1 gat dichtlijmen.
Dat is niet nodig, daar kun je speciale plastic pinnetjes voor kopen die je er in duwt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Weet jij toevallig hoe die blokkeerpinnetjes heten? Dat vroeg iemand laatst aan mij en ik had geen idee.
Op 1 oktober 2023 17:21:23 schreef fred101:
Als je niet alle pinnen nodig hebt is er een simpele oplossing. Een pin afknippen en 1 gat dichtlijmen. Dat ben ik ooit zo in een apparaat tegen gekomen. Ook handig als je meer connectoren hebt. Steeds een andere pin gebruiken
Daar zijn speciale plastic stopjes voor. (Berg connectors)
Die plastic stiftjes heten "polarizer key".
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Waar vind ik onderdelen voor een retro look waterkoker?
De MOA-EK3TC/0421 (nog niet zo oud nu al stuk
)
https://www.moacolors.com/products/moaek3tc
Met name de thermisch afschakelende netschakelaar die blijft niet meer instaan. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Retro-look, maar geen retro-quality!
Ik heb trouwens in mijn jeugd nog nooit een waterketel met een ingebouwde thermometer gezien; veel te duur in de fifties.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik zoek waar ik deze haakse stekkers (6,3 x 0,81 (?) x 6mm2) kan kopen per stuk.
Bij farnell gaan ze alleen per 100
ik ben er opzoek naar 4. wie er 4 aan mij wil verkopen in een envelopje, Heel graag.
Het hoeft niet die semi transparante te zijn, gewoon geel is ook prima, als er maar 6 mm2 in past.
4 stuks 6mm2 naar 4mm boutgat zijn ook welkom.
[Bericht gewijzigd door andre1973 op (30%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Waar vind ik deze (Fluke only?) 2mm opschroefbare to banaan adapter LOS?
Weet iemand wat voor schroefdraad erin zit?
Het lijkt mij een soort UNC anders zou ik zelf wat kunnen maken (met een juiste tap) van een oude banaansteker op de draaibank.
Op 21 oktober 2023 23:38:58 schreef vergeten:
Het lijkt mij een soort UNC anders zou ik zelf wat kunnen maken (met een juiste tap) van een oude banaansteker op de draaibank.
Zijn het deze?
https://testermans.co.uk/product/fluke-4004617-4mm-adapter-lantern-rep…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het blijkt gewoon M3 schroefdraad te zijn.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Bij mijn brymen zit dat ook. Ik heb het even geprobeerd: een M2.5 boutje laat zich soepel in de banaanadapter draaien, een M3 boutje niet. (Diameter te groot, maar pitch van schroefdraad verschilt afaik ook).
Zijn wel los te koop: https://www.eleshop.nl/catalog/product/view/id/3175/s/brymen-t4s/categ…
Maar als Fluke M3 gebruikt gaat dat dus niet passen.
(Ze verkopen uiteraard oook de meetsnoeren: https://www.eleshop.nl/brymen-bl21s2-t4sc.html, dus als het geen bezwaar is die ook te vervangen ben je er)
(Waarom zit ik onbetaald klantenservicewerk te doen op zondag? Nouja, het is voor CO)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 22 oktober 2023 10:53:45 schreef Lucky Luke:
[...]
Bij mijn brymen zit dat ook. Ik heb het even geprobeerd: een M2.5 boutje laat zich soepel in de banaanadapter draaien, een M3 boutje niet. (Diameter te groot, maar pitch van schroefdraad verschilt afaik ook).[/sub]
had hier een TL175 liggen die heeft iig M3 draad erop zitten.
vergeten
Golden Member
Bedankt allemaal!
Dat ik dat niet eerder heb geprobeerd.
een gewoon M3 moertje gaat er wel erg losjes op een Fluke meetpen, misschien is het M2,8 of zo!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
of iets amerikaans wat kwa pitch dicht in de buurt van de 0.5mm van M3 komt en kwa diameter dus net wat kleiner is.
Edit: Uit een tabel met amerikaanse schroefdraden: .1120 2.84 #4 40 48
Die eerste is de diameter: .112 inch = 2.84mm. 40 en 48 zijn threads-per-inch. Die 48 is dicht bij de 0.5mm van M3: 0.53 mm.
[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]
vergeten
Golden Member
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Als het Amerikaans is zou het ook UNF kunnen zijn ('F' van fine). dat lijkt bij 3/8" redelijk op Metrisch, maar het past net niet
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik had UNF #4 gevonden: 2.84mm, .53mm pitch Het zou best kunnen dat je een moertje wel op een schroefdraad krijgt, maar niet andersom.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij een paar HP pc's wil ik de standaard 4 draads pcm fans vervangen door low-noise betrouwbare fans.
Normaal gebruik ik altijd Noctua, zeer stil en uiterst betrouwbaar. (Dat zijn 40/80/120/140mm fans.)
Helaas heeft HP het uiteraard nodig gevonden om andere maat fans te gebruiken als de meeste overige pc makers... 
(HP gebruikt 70 en 92mm fans welke Noctua niet heeft)
De fans die je ziet in die maat, zijn allemaal van die weggoidingen van een paar euro uit China...
Zijn er ook betrouwbare stille fans in die maten? (Sunon heeft ze, maar zo te zien niet in pwm versie)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nidec heeft 70 mm en is betrouwbaar.
edit: even over 4 draads heen gelezen, of ze die hebben weet ik niet zo.
Ik gebruik de 3 draads meestal.
[Bericht gewijzigd door revado op (60%)]
Arco
Special Member
Op 24 oktober 2023 17:57:39 schreef maartenbakker:
92mm is een zeer gangbare maat. 70mm zal inderdaad wel lastiger zijn.
Beiden zijn niet echt 'mainstream' (anders had Noctua ze echt wel gemaakt...
)
maartenbakker
Golden Member
Van Noctua weet ik het niet, maar 92mm is na 80mm de meestgebruikte PC casefan. Als Noctua ze niet heeft, zijn er naast de algemene merken zoals Nidec en Sunon vast nog wel een paar "high end PC ventilator merken" die ze leveren. Ik ben de namen even kwijt, maar je zou eens in de pricewatch van tweakers.net kunnen kijken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lange tijd terug een gepost dat ik een DIN ampere meter moest hebben. Nu zou ik deze willen bestellen: https://www.tme.eu/nl/details/e243-022-g-25/amperemeters/crompton-te-c…
Maar dan moet ik een shunt maken om de rating van 5->60A te brengen. Dus ik moet een shunt maken van 1/11 maal de inwendige weerstand van die meter.
Nog tzt te meten als ik het ding binnen heb.
Maar welk materiaal gebruik ik dan? Ik kan een koperstrip maken maar dat is nu niet het beste kwa temp cooëfficient (0.00426) en oxideerd behoorlijk.
Brons is al een stuk beter 0.0011 of messing 0.0015. Ik heb van een van die 2 nog wel een vierkant staaf liggen weet alleen niet of het messing of brons is.
Iemand nog een idee wat handig zelf te maken is kwa shunt (of zo te koop)?