Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Ik heb hier in mijn rommelbakje nog wel een MK1 gevonden heeft dezelfde bouwvorm (met die tanden aan de zijkant) maar dan met 2.5 mm pitch en ook vierkante pinnen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pa3gws

Golden Member

Op 24 juli 2023 19:47:00 schreef Lucky Luke:
Een krachtstroomstekker (met voorlopend schakelcomtact) is zeker weer té robuust? >:)

De voedingsconnector-schakelaar een FETje laten schakelen? (Maar… als het probleem is dat de stroom te hoog is voor de schakelaar, zal het ook wel teveel zijn voor de connector…)

Welke stromen hebben we het eigenlijk over? En welke gewenste afmeting ongeveer?

Het was bedoeld voor een externe laadaansluiting op een accu die zodra de lader wordt aangesloten de voeding van de solar regelaar wordt onderbroken.
Maar dat is dus niet meer nodig gezien de solar regelaar aangesloten mag blijven tijdens het laden van de accu.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
LetterHenk

Golden Member

Ik ben op zoek naar een 24stap encoder uit een receiver.
Cambridge Azur 540R V2.0 AV.
Het service manual staat op elektrotanya. Daarin staat typenr EC16B241047AA voor dit onderdeel. Op dit nummer kan ik met google niks vinden ( behalve dat het in deze reciever zit).
Een equivalent met dezelfde footprint is ook goed lijkt me. Zie de foto’s voor de globale maatvoering. Net wat groter dan de standaard encoders die ik ken. Op de onderkant staat ”Everbest” verder geen enkele codering/aanduiding.

Action expresses priorities LH

Zoek maar eens op PEC16 dan vind je ze denk ik wel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
LetterHenk

Golden Member

Dat is de juiste zoekterm, bedankt henry!

Action expresses priorities LH
Paulinha_B

Honourable Member

Voor een mogelijk projectje zoek ik tulptegenstekkers (vrouwelijk, dus) voor chassismontage, stereo, met een kabeltje eraan van een centimeter of tien, dat dan bv. eindigt in een 3-pin Molexconnector. Ik dacht zoiets vlot te vinden bij ome Ali maar ofwel heb ik het mis ofwel gebruik ik (zoals wel vaker) niet de optimale zoektermen.

Gezocht op "cinch" of "RCA" female? Zal niet meevallen denk ik.

Ik heb ze wel gezien met draad eraan net effetjes. https://www.fruugo.nl/speaker-wire-14-awg-with-phono-rca-female-2-chan…
te duur natuurlijk maar het ging even over het principe. --> Oops is geen panel mount.

Paulinha_B

Honourable Member

Ja.

Er komt vanalles voor de dag, maar niets met een eindje draad aan en dat is nu juist gevraagd.

edit: wat je vond is inderdaad belachelijk duur, en de tulpjes zijn dan weliswaar vrouwelijk maar ze zijn niet voor chassismontage - o, dat zag je zelf ook al. Goed geprobeerd, toch!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook hier een vraagje over een rotary encoder. Afmeting ongeveer 12 x 13 mm met metalen as zonder platte kant. Er zitten wel 2 aansluitingen extra op voor een switch maar deze versie is toch zonder. Er staat helemaal niet op de bestaande versie. As diam. is 6 mm. Voorzichtig getelt en ik denk 32 stappen, maar 24 moet ook wel mogelijk zijn. Encoder komt van een frontje van de EWM lasmachine type T210DC. Ik heb al bij Bourns en Alps gezocht maar niets met een gladde metalen as gezien (of niet goed gekeken)

Arco

Special Member

Ik gebruik altijd de z.g. 'plum' versie. (ook 6mm en net zo goed als een gladde as, werken prima...)
https://nl.aliexpress.com/item/1005001423863921.html

Zijn 20 detents, maar dat maakt meestal weinig uit...

Dank je wel Arco voor je antwoord. Die uitvoering had ik ook gevonden. Ik denk dat ik de knop ook wel vast krijg op een as met een platte kant. Ik probeer e.e.a. het liefst zo origineel mogelijk te houden. Ik hoop dat er iemand nog een lumineus idee heeft. De machine is Duits fabricaat dus verwacht ik dat het toch hier ergens verkrijgbaar zou moeten zijn. Er staat helemaal niets op de encoder.

Arco

Special Member

Ik probeer e.e.a. het liefst zo origineel mogelijk te houden.

?
Die as zie je toch helemaal niet meer als de knop erop zit?

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in.

@bobbes1 Ook hier is een variant van PECxx-xxx misschien te vinden. Ik heb pas er nog een besteld PEC16-4220F-N0024 die had ook een D-shaft.

Nu wat anders: Is er een lakstift oid te krijgen om printen van een nieuw (groen) laagje te voorzien bij reparatie van spoortjes?

Ik heb hier een paar printen liggen uit een machine die een klein vermogen kosten (en nu niet meer te koop) die ik wil restaureren. Daar zijn diverse sporen opgevreten. Dit doordat muizen, in de box waar die printen in zaten, gebivakkeerd hebben en alles volgezeken hebben en een zwik componenten zijn er ook weggerot.

Totale schade aan alle printen ca 7000 euro, kacheng.... (het reparatie project post ik nog wel in my-repairs als ik er mee klaar ben)

-edit- Ik heb dit gevonden: CW2500 6 ml 2 component groene epoxy, is dat iets?

Lucky Luke

Golden Member

Zoekend naar een lijst van rotary-encoder-as-types kwam ik bij de selectie van de zoekfunctie van farnell uit. (Shaft type).

Ik denk dat bobbes ofwel een ‘rounded’ ofwel een ‘solid’ ofwel een ‘round’ ofwel een ‘slotted’ as zoekt, maar dus geen D-shape. (Je kunt uiteraard ook als je ergens anders koopt wel met de zoekfunctie spelen om te kijken hoe verkopers dingen noemen)

Waarom noemen de Alieverkopers een ‘knurled’ as een pruimenbloesem (plum blossom) of kortweg ‘plum’ ? Nuja, het klinkt wel mooi. Maar het is typisch zo’n moet-je-even-weten anders vind je het niet. (Dat was een ‘thing I might not have known’, (en idd niet wist) dus dank je, arco :))

(Voor de printrestauratie: ff wachten op Fred101, of kijken of hij er hier al wat over verteld: https://schneiderelectronicsrepair.nl/?cat=38)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Ze noemen het waarschijnlijk 'plum' omdat de oppervlakte lijkt op die van een gedroogde pruim met die 'rimpels erin... ;)

https://media.istockphoto.com/id/600154290/photo/plum-with-prunes.jpg?s=612x612&w=0&k=20&c=DSLuNUqMvTnMFZ2ujLWdiW__Q9Ln22wDJMY2GIkvJTo=

fred101

Golden Member

Op 3 augustus 2023 23:24:54 schreef henri62:
Nu wat anders: Is er een lakstift oid te krijgen om printen van een nieuw (groen) laagje te voorzien bij reparatie van spoortjes?

Ik gebruik lakstiften. De beste is een soort viltstift. Maar er zijn minstens 3000 kleuren groen en zo'n stift is nooit de goede. Ik heb ook een groene en witte die een metalen punt hebben, een beetje zoals Rotring maar hier moet je op duwen. Het werkt wel maar niet makkelijk. Ik heb er aan zitten denken om wat modelbouw lak te gebruiken zodat ik kan mengen maar dan moet ik eerst wat testen wat het doet bij hitte en de geleiding. Ik heb sinds kort een spuitbus met blanke PCB glanslak. Dat lijkt goed spul, is behoorlijk hard en geen rook/prut als ik een pad met dat spul erop soldeer.

Print lak: TermoPasty PVB varnish, -50 tot +150 graden, droogt in een kwartiertje.
Viltstift: Ambersil marker pen (vaal)groen
De "Rotring": MG chemicals overcoat pen #419D-P-WH (wit) #419D-P-GR (groen)

Ik haal alles bij Farnell en Mouser dus ze komen daar vandaan. Ik zocht op conformal coating. Dat spul is ook te koop maar ik vond het alleen in grote hoeveelheden en erg prijzig. Ik heb een klein nagellak achtig flesje met siliconen coating om na reparatie dingen bij te werken, bv de nieuwe solderingen. Zoals je vast weet zijn die coatings verrekte vervelend, je desoldeer punten zijn snel verstopt en slijten harder. Maar het ergste is dat de tin wel smelt maar aan de bovenkant is afgedekt met die zooi die soms hooguit zacht wordt waardoor je de tin er bijna niet uit krijgt. Wat helpt is om eerst aan de onder en vooral bovenkant wat weg te krabben.

7000,= ? Is dat in onderdelen of kosten nieuwe PCBs dat. Ik doe aardig extreme dingen maar ik heb nog nooit iets van 100 uur nodig gehad. Meestal ergens tussen 4 en 10 uur (Ligt aan zopveel factoren, vooral coatings kunnen de boel vertragen. Heb een servodrive gerestaureerd waar de coating was gaan geleiden (denk aan >10M), dat veroorzaakte dat een opamp tegen zijn rails vast liep. Voor ik dat gevonden had. Ben 3 uur aan het poetsen geweest om het eraf te krijgen.
Net weer een klaar, 4 kleine automotive PCBtjes. Erg leuk werk

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 4 augustus 2023 08:45:34 schreef fred101:
[...]
7000,= ? Is dat in onderdelen of kosten nieuwe PCBs dat.

Dat zijn de kosten van nieuwe PCB's (4 stuks). Een van de PCB's die nu nieuw zijn is nu echt de laatste die nog ergens in Duitsland te vinden was, niet meer leverbaar. Misschien op eBay nog wat te vinden maar dan is het ook altijd gokwerk.

Het "goedkoopste" board was iets rond 400 euro.

Een PCB spant de kroon, een (multilayer) bord met alle connectors, fuses en relais. Daar vragen ze de belachelijke prijs voor van ruim Eur 3500,= . Dat board ziet er total-loss uit: Gat in gebrand. Maar misschien met een PCB transplantatie nog te maken, weet ik niet.
Zelfs het board compleet reverse engineeren en redesignen en 1 enkel nieuw bord maken loont al.

Een conformal coating is minder handig, altijd transparant zover ik weet. Dan heb je nog tig peel-off-mask spul, niet bruikbaar.

Die 2-component die ik vond is denk ik wel het beste. Maar dan moet ik het hele bord eerst opknappen en alle reparaties direct in een keer "tippen" zodat ik maar 1 keen hoef te mengen en niet te veel verspil. 6 ml voor ca 30 euro.

fred101

Golden Member

Heb hier een professionele laserprinter printer voeding liggen, dat board kost 3000,= Het heftigste was een vrij simpele voeding van een installatie op een boorplatform, die was 8000,=.
Ik heb twee keer bij een PCB de binnenlayers vervangen. Meeste werk was de verdampte te vinden en uitvogelen waar ze heen liepen. Ingebrande gaten doe ik veel vaker. Leuk werk, soort van electronica modelbouw.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Die 4 borden komen uit een Combine van John Deere. Indien er nog 1 onverkrijgbaar board niet te repareren is, is de machine van tonnen dus total loss. Belachelijk maar waar.

Daar zou een wereldwijde wet voor moeten komen: Als electronica obsolete is van machine boven een xxx-bedrag dat men verplicht is het design vrij te moeten geven + binaries van eventuele code in processoren. (Wordt ook "escrow service " genoemd). Op dit moment gebeurd dat ook wel bij belangrijke contracten.

fred101

Golden Member

Henry, helemaal waar, dat is bij mij ook meestal het geval.

Dit topic is gesloten