Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Op 4 augustus 2023 14:35:35 schreef henri62:
Daar zou een wereldwijde wet voor moeten komen: Als electronica obsolete is van machine boven een xxx-bedrag dat men verplicht is het design vrij te moeten geven + binaries van eventuele code in processoren. (Wordt ook "escrow service " genoemd). Op dit moment gebeurd dat ook wel bij belangrijke contracten.

Het princiepe is niet "escrow'. Als je een bedrijf verplicht om de ontwerpfiles te publiceren van iets als je dat niet meer kan krijgen, dan gaan ze natuurlijk failliet en kan niemand de bestanden meer vinden.

Vandaar dat escrow nodig is: de bestanden worden bij een derde partij gedeponeerd met de afspraak (in dit geval) dat als de printen niet meer te krijgen zijn de ontwerpen vrijelijk beschikbaar komen (voor degenen die kunnen bewijzen dat ze zo'n apparaat hebben).

Dit "een derde partij beheert iets", /dat/ heet "escrow".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 augustus 2023 15:42:01 schreef rew:
[...]Het princiepe is niet "escrow'. Als je een bedrijf verplicht om de ontwerpfiles te publiceren van iets als je dat niet meer kan krijgen, dan gaan ze natuurlijk failliet en kan niemand de bestanden meer vinden.

Vandaar dat escrow nodig is: de bestanden worden bij een derde partij gedeponeerd met de afspraak (in dit geval) dat als de printen niet meer te krijgen zijn de ontwerpen vrijelijk beschikbaar komen (voor degenen die kunnen bewijzen dat ze zo'n apparaat hebben).

Dit "een derde partij beheert iets", /dat/ heet "escrow".

Dat bedoel ik eigenlijk ook, niet publiek beschikbaar dus, maar een contract tussen twee partijen die afspreken als het bedrijf die de boel levert ophoud met bestaan de koper de "sources" krijgt. Die service is de 3-de partij (escrow). Maar helaas gebeurd dat niet vaak, ook niet bij dure zaken.

Eigenlijk zou je als koper van een dure machine gewoon zo'n contract moeten afdwingen bij de leverancier (anders gaan we wel naar de concurrent zeg maar even ...).

En zeker niet is dit een standaard "process". Kijk maar eens naar de Van Moof fietsboer die nu falliet is. Iedereen in paniek en veel verkopen de fiets omdat ze bang zijn als die defect is dat je die kunt scrappen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 4 augustus 2023 14:35:35 schreef henri62:
Die 4 borden komen uit een Combine van John Deere. Indien er nog 1 onverkrijgbaar board niet te repareren is, is de machine van tonnen dus total loss. Belachelijk maar waar.

John Deere staat bekend als een van de ferventste anti-right to repair lobbyisten in Amerika. Als ze "bij leven en welzijn" al geen onderdelen en documentatie aanbieden, dan is de kans groot dat ze dat na een bedrijfsbeeindiging aan hun achterste zal roesten. Laat de wet eerst maar eens voor gaan schrijven dat er onderdelen, documentatie en software beschikbaar moet komen voor derde partijen, en dan zien we wel verder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mss niet geheel het juiste topic. Ik kwam volgend onderdeel tegen. Iemand liet een foto zien. Hij gebruikt het om de boiler 3wegklep mee te sturen door de wateruitlaattemperatuur hiermee te meten (schakelen).

Enig idee wat hier in zit? 10A voor zulks kleins. Te klein voor elektronica en te groot voor mechanisch. Toch schiet enkel dit laatste als mogelijkheid over.

Is het iets waard?
Kun je er veelvuldig mee schakelen?
Iemand er al eens een hamer op gezet?

https://www.amazon.nl/Temperatuur-Schakelaar-Keramische-Airconditioner…

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Geweldig! Met doorsnede tekening en al 8)7

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik ben mijn werkplek opnieuw aan het inrichten en wil mijn kabels anders opbergen. Ik had mijn BNC en meetkabels eerst opgerold op een frame wat ik gemaakt had voor o.a. mijn Tektronix D10. Maar deze heeft het veld moeten ruimen voor iets kleiners en moderner.
Nu zoek ik die metalen beugels met sleuven waar je de kabels in kunt hangen. Genoeg van te zien in de show je werkplek topics. Maar ik weet niet hoe ze heten en kan ze daarom nergens vinden.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik gebruik de Signum van IKEA.

En dan dus gewoon tegen een muur (bij mij ikea-kast) geschroefd.

Zo te zien hebben ze het aantal metalen boogjes verkleind sinds dat ik hem gekocht heb: Ik heb 15 van die grotere bogen. Als kabelgoot maakt het weinig uit...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Je bedoeld waarschijnlijk deze.

Zelf gebruik ik deze

Wie o wie kan mij helpen aan een T-2117 of een UAA-2016 in SO8 behuizing. Slechts eentje nodig voor een reparatie.

Zie ook mijn vraag in vraag/aanbod:https://www.circuitsonline.net/aanbod/29965/componenten/
t-2117-uaa-2016.html

Ik moet nog bestellen bij Mouser (had ik van het weekend zullen doen, maar toen sloopte ik iets wat ik nog uit moet zoeken...), dus als je wil kan je meeliften. De UAA dan, die andere geeft geen resultaat bij Mouser.

Je zult wel geduld moeten hebben: eerstvolgende voorraad-levering staat gepland voor eind september 2023.

EDIT: zeker weten dat je er maar 1 wil? Bij zoiets relatief exotisch bestel ik altijd liever wat extra zodat ik bij een eventueel uitroken niet wéér met de gebakken peren zit :)

[Bericht gewijzigd door weardguy op donderdag 17 augustus 2023 17:04:12 (22%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@Thevel:
Ja, dat zijn de dingen die ik bedoel. :)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Ik gebruik vaak een stuk 'vingergoot' (zonder deksel uiteraard), ook heel handig... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Weardguy, bedankt voor je aanbod. Maar ja dat is pas over 6 weken. Ik zoek eigenlijk een snellere levering. Maar ik waardeer je aanbod zeker en houd het in gedachten. Meteen meerdere bestellen is natuurlijk een prima idee. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Paulinha_B

Honourable Member

Voedingsconnector zoals op Meanwell: waar vind ik zulke connectoren los, 5- of 6- of 7-polig, al dan niet met klapdekseltje? Ze hebben een ongebruikelijke pitch van 0,95 mm 9,5, en en er zouden kabelbomen op moeten komen die precies daarvoor voorzien zijn.
Zelfs een naam voor dit type connector vind ik zo gelijk niet, zouden ze misschien custom-made zijn voor Meanwell?

Bijvoorbeeld bij Phoenix Contact, daar noemen ze het printconnectoren.

Met op de print dan een basis element haaks of een basiselement recht. Uiteraard te krijgen in verschillende maten en aantal polen.

Wellicht is dit een aanknopingspunt in de zoektocht?

Edit @rew, die zijn er natuurlijk ook nog, ik dacht zelf direct aan deze bouwvorm.

[Bericht gewijzigd door leime op vrijdag 18 augustus 2023 11:02:33 (26%)

Paulinha_B

Honourable Member

@leime: bedankt hoor, maar die zijn het niet, ze hebbben een standaardpitch van 5,08, zulke vindt men te kust en te keur. Gezocht is de exotische pitch van 9,5 mm. (wel optie voor maatwerk, maar ik ga er geen 5000 bestellen en evenmin 50 euro per stuk betalen... (getallen uit het losse polsje)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 18 augustus 2023 11:13:18 (29%)

fatbeard

Honourable Member

een (voedings)connector met een pitch van 0.95mm? Onwaarschijnlijk...

Op Meanwell vind ik doorgaans drie soorten connectoren: die Leime aangeeft, die zoals op de foto waar rew naar linkt, en kleine headertjes met een pitch van 2.54mm...

Maak eens een foto.

[edit]
Ah! dus toch een typo: 9.5mm ipv 0.95...
Da's 3/8 inch, misschien helpt dat.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op vrijdag 18 augustus 2023 11:19:20 (15%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Paulinha_B

Honourable Member

Ja, die 0,95 mm was een typo. Mijn ingebouwde typo-detector is heel alert voor wat anderen tikken, maar iets minder kritisch voor mijn eigen schrijfsels, het viel me reeds eerder op...
Die 3/8" is een interessante tip, eventje rondkijken.

Wellicht dan een "Barrier pcb terminal block" zoals bijvoorbeeld deze?
Clear eventueel de filters voor meer resultaten.

Paulinha_B

Honourable Member

Jawel, "terminal block" of zo is de wonderterm. Ik vond ze zelf zonet bij Farnell. Nogmaals dank!

Hubie

Golden Member

Ik zoek een enkelpolige drukschakelaar met een toets van 8 x 6 mm.Dat is dus het vlakje wat uit de frontplaat komt.Op de foto 4 pulstoetsen met die afmetingen.Ik zie er geen merkje op staan maar het is europees,niet chinees.

Misschien C&K
Diezelfde switch is hier pasgeleden nog langs gekomen. Ik kan het topic niet meer vinden. Ik had er daar nog toevalig een van liggen.

-edit- gevonden is van Preh.

In het "wat is/doet dit topic" deel 10 maandag 20 februari 2023 19:27:10
https://www.circuitsonline.net/forum/view/158831/17

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hubie

Golden Member

C&k zet dat er altijd duidelijk op.Dat is hier niet het geval.

Edit\ Dit lijkt er idd verdacht veel op: https://richelectronics.co.uk/product/preh-pcb-mount-pushbutton-switch…

Helaas maar 1 adres en per 10 stuks.Ga even voor een andere oplossing kijken.

Dit topic is gesloten