Op 17 maart 2023 20:10:05 schreef Paulinha_B:
[...]
Sorry hoor, maar hoe is dat in het Nederlands ?
[...]
Dat is maar een halve oplossing, althans voor sommige toepassingen.
Neem nu maar de wasmachine en/of droogtrommel: vandaag heeft iedereen zo'n ding in huis, dat (afhankelijk van de gezinsomvang) enkele uren per week draait. Als alleman dan tegelijk de was gaat doen dan is er een probleem, ja. Men kan dan inderdaad afspraken maken wie er wanneer wast en droogt, en hopelijk worden die afspraken dan nagekomen.
Heeft men zo 1 apparaat voor een groepje huizen, dan zijn er nog steeds afspraken nodig, een beetje meer zelfs, bv. aangaande onderhoud en herstelling; maar het electriciteitsverbruik wordt automatisch uitgemiddeld. Simpel, toch?
Toegegeven, voor het koken wordt het lastiger, en hoe het met (auto)laadpalen moet dat zou ik niet weten.
Ja, het is een rare zin.
Ik bedoel dat bijvoorbeeld een nieuwe windmolen in veel gevallen in de media uitgelegd wordt als: ’deze windmolen zal stroom leveren aan 1000 gezinnen’.
Met zo’n omschrijving laat je veel informatie weg.
Je hebt zeker gelijk dat bepaalde activiteiten samen organiseren in een wijk/straat ook grote voordelen biedt. (afhankelijk van hoe je er ideologisch in staat).
Wat betreft de laadpalen: ik woon zelf in een rijwoning dus een eigen laadpaal is geen optie.
Ik moet nog even wachten tot er op de parkings bij ons op wandelafstand een rijtje laadpalen geplaatst worden. Dan pas kan ik een eigen elektrische wagen overwegen.
En voor de rest: wasserettes, dorpshuizen waar je iets kan eten of drinken, sociale contacten maken,... zijn geen nieuwe concepten.
Het energieverbruik van de eigen woning zou je daarmee sterk kunnen reduceren.