Overbelasting net door zonnepanelen, fabeltje?

joopv

Golden Member

Op 17 maart 2023 12:26:24 schreef buzzy:
Als iedereen een goed geïsoleeerd zwembad in de tuin aanlegt, kun je dat verwarmen met de zonestroom. Als je het nodig hebt, kun je de warmte verplaatsen naar je huis of er weer stroom van maken. Zou dat een oplossing zijn? of is dat kolder. Mensen op een flatje kunnen dat natuurlijk niet.

Er is op het TU/e terrein een woonhuis met een proefproject water-warmte buffer van enkele 10tallen m3 onder het huis. Daarmee kan je een hele winter overbruggen.

Volgens mij zijn ze ondertussen al "de markt opgegaan" met dit systeem.

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 17 maart 2023 13:03:33 (44%)

Op 17 maart 2023 13:01:58 schreef joopv:
[...]Er is op het TU/e terrein een woonhuis met een proefproject water-warmte buffer van enkele 10tallen m3 onder het huis. Daarmee kan je een hele winter overbruggen.

Volgens mij zijn ze ondertussen al "de markt opgegaan" met dit systeem.

Solarfreezer ( https://www.solarfreezer.nl/ ) of Hydrobag ( https://hydrobag.nl/ )?
ook zijn er systemen die ook zout als basis gebruiken zoals bv https://cellcius.com/

Warmtebuffers zijn er ook al in systemen die je in de tuin/grond kan gooien ( bv https://borg.energy/ )

Jinny

Golden Member

Ik kan het de TS vrij simpel uitleggen hoe het werkt.
Ik heb een generator die 230V levert bij 50 Hz.
Die generator kan 40A leveren en dan gebruikt ie 4 liter diesel per uur.
Ik gebruik 10A, en de generator stookt rustig 1 liter per uur op.
Nu gebruik ik 20A en als ik er geen extra diesel in gooi zakt het toerental en kan ik de 20A niet leveren.
Dus gaat het gebruik naar 2 liter per uur.
Nu wil ik 50A trekken, maar de generator kan maar 40A leveren.
Dus zakt het ding door z'n hoeven en haalt ie de 50Hz niet meer...
Ik schakel dus af en de generator schiet weer op toeren, maar door de massatraagheid schiet ik door naar bv 52 Hz.

Snap je nu een beetje hoe het werkt?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Er is wel een belangrijk verschil tussen een PV systeem en een generator. Die generator levert in principe een vaste spanning en neemt meer/minder brandstof afhankelijk van de belasting. Dus dat is een inherent stabiel systeem.

Een PV-systeem niet, die probeert altijd zoveel energie als mogelijk is het net in te duwen. Dat gaat goed zolang er ook generatoren op het net zitten die kunnen terug-regelen bij een overschot aan energie. Maar als er teveel zonne-energie is moet er een ander systeem komen om de zaak stabiel te houden.

Op 17 maart 2023 13:08:28 schreef Jinny:

Snap je nu een beetje hoe het werkt?

Ik denk dat de TS wil weten waarom het net overbelast raakt terwijl je zou denken dat als je het teveel aan vermogen uit de PV niet gebruikt, er niets aan de hand is.

Een batterij doet immers ook geen gekke dingen als het afgenomen vermogen lager word.

Jouw generator regelt zichzelf bij. Zou je de gasstand vastzetten tijdens 40a bedrijf, en je haalt vervolgens de last eraf, gaat het toerental enorm omhoog en dat blijft hoog, de spanning vervolgens ook.
Je mechanische regeling in de vorm van gasklep zorgt ervoor dat het motorvermogen aangepast word naar wat de vraag is.

Een zonnepaneel heeft dat niet, die is 'aan of uit', en is niet zomaar te regelen.

...Ik denk dat ik zo de vraag van de TS misschien anders heb uitgelegd, want ik volg zijn vraag wel maar kan het niet goed omschrijven. :D

evelo

Golden Member

Ofwel moet je de vraag kunnen aanpassen aan het aanbod groene stroom..

Of zorgen dat de groene stroom wél bij de grootverbruikers uitkomt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ergens is het punt bereikt dat de hoogspanningsinstallaties het niet kunnen verwerken en dan loopt de spanning op.

Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2023 13:06:19 schreef DJSmiley:
Solarfreezer ( https://www.solarfreezer.nl/ ) of Hydrobag ( https://hydrobag.nl/ )?
ook zijn er systemen die ook zout als basis gebruiken zoals bv https://cellcius.com/

Warmtebuffers zijn er ook al in systemen die je in de tuin/grond kan gooien ( bv https://borg.energy/ )

Is een prima oplossing op zich, maar wie gaat dat weer betalen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Op 17 maart 2023 13:48:54 schreef evelo:
Ofwel moet je de vraag kunnen aanpassen aan het aanbod groene stroom..

Daar gaat het langzaam naartoe, dat is ook wat de dynamische energiecontracten willen bereiken.

Op 17 maart 2023 12:39:53 schreef fred101:
In sommige landen waar ze bergen hebben wordt het overschot gebruikt om water omhoog te pompen en dan bij extra vraag laten ze dat weer omlaag lopen en een turbine aandrijven om stroom op te wekken.

Onze zuiderburen hebben er een paar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coo-Trois-Ponts_Hydroelectric_Power_Stat…

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 17 maart 2023 14:28:39 (44%)

evelo

Golden Member

Er zijn ook nog een aantal kleintjes:
https://corporate.engie.be/nl/press/release/engie-vernieuwt-zijn-water…

Die van Bervercé ben ik nog eens gaan kijken. Daar staat een verticale buis op die dient als stabilisator.
http://server.idemdito.org/pics/belg/diverse/robertville.htm

Op 17 maart 2023 09:28:52 schreef evelo:
dat er meer elektrische auto’s zullen geladen worden met loadbalancing.

Ik voorzie de letterlijke zwarte zaterdag. Want iedereen doet natuurlijk graag mee aan dat gebalanceer, behálve als men de volgende dag op vakantie wil. Dan moet de accu vol!
En dan klapt het net in elkaar, overigens ideale omstandigheden om sterrekijknachten te organiseren.

McAwesome

Golden Member

Op 17 maart 2023 13:47:55 schreef maus0611:
[...]
Een zonnepaneel heeft dat niet, die is 'aan of uit', en is niet zomaar te regelen.

Op zich is er niet echt een probleem als een zonnepaneelomvormer uitschakelt (of terug regelt). Andere opwekkers zoals gascentrales moeten dat ook doen om het net in balans te houden. Het punt is dat het nogal tot onvrede leidt bij de eigenaars van zonnepanelen.

Zonnepanelen worden door de overheid en media hard aangepraat en soms ben je zelfs quasi verplicht om ze te leggen om een betere EPC-score te halen. Nu staat daar een investering tegenover maar als je panelen in de zomer meer dan de helft van de tijd uitvallen door een overbelast net, dan is je investering ineens een stuk minder rendabel. Vooral de mensen met een ferrarismeter zijn de pineut omdat zij een prosumententarief moeten betalen gebaseerd op het piekvermogen van de omvormer. Als je omvormer de helft van de tijd uitvalt heb je wel de volle mep prosumententarief betaald met maar (theoretisch) de opbrengst van een tweemaal kleinere installatie daar tegenover.

Helaas is dat geen uitzondering, ik ken persoonlijk mensen bij wie de zonnepanelen meer niet dan wel stroom opwekken en de netbeheerder krijgt het niet opgelost (of wil het niet oplossen).

Op 17 maart 2023 00:15:20 schreef Sine:
[...]
https://www.circuitsonline.net/forum/file/93589/forum-post

Mooie uitleg Sine, de frequentie is dus het probleem, niet de stroom of de spanning. Net gegoogled; op 1 van de gunstigste dagen was het aandeel groene stroom 60% van de totale opwek.

De fossiele centrales zullen toch netjes 50Hz draaien? Werkt toch hetzelfde als de toerengeregelde generator van Jinny? En al die omvormertjes zullen hun frequentie aanpassen aan de voeding waaraan ze hangen. Hoe kan dan toch de netfrequentie omhoog gaan?

Gr.

Erik

evelo

Golden Member

https://www.hoogspanningsnet.com/page/8/
’de grootste oplawaai in 10 jaar’- 08/01/2021

Een, naar mijn mening, absoluut topartikel dat heel mooi beschrijft hoe het elektriciteitsnet werkt. En wat voor een huzarenstukje het is om het allemaal te laten werken.

En dan te bedenken dat de meeste mensen daar geen moment bij stilstaan en dit de normaalste zaak van de wereld vinden..

We moeten dringend af van het narratief groene stroom uitdrukken in hoeveelheid gezinnen per jaar.

En een alternatief bedenken dat het belang van de balans vraag/aanbod veel duidelijker aantoont.

mvdk

Golden Member

In Zuid Afrika is bij veel mensen het kwsrtje geland. Het percentage mensen wat iets snapt van stroomopwekking is mijns inziens daar inmiddels groter dan hier in NL.
Als je structureel 3000MW opwekcapaciteit mist, betekent dat dagelijks rolling blackouts, loadshedding of kragonderbrekings.
Afhankelijk van je taal en hoe je tegen dingen aankijkt.
Laatst op TeNNeT sites wat documenten bezocht, waarin wat uitvoeriger ingegaan word op regelvermogen, FCR vermogen en noodvermogen.

er was recent een energie beurs in Nl, daar stond ook een bedrijf wat een soort kast heeft welke onder andere je piekverbruik kan afvlakken. stel als je op fase 1 28A hebt lopen en op fase 2 18A en op fase 3 11A, kan dat hogere vermogen op fase 1 worden verdeeld over fase 2 en 3. zo kun je ook piekvermogens ondervangen. apparaat zet om naar DC en weer terug naar AC zodat je vermogen kunt verdelen. toestel schijnt ook in BE te worden gebruikt met de saldering. er kan direct PV op en ook een huisaccu. brengt ook vermogen in balans, daarmee kan bijv een hoofdaansluiting omlaag gebracht worden. warmtepompen en andere apparaten kunnen via modmus aangesloten worden zodat actuele vermogens vraag bekend is en wat er vrij is gebruikt kan worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 17 maart 2023 14:56:47 schreef NordRack2:
[...]Ik voorzie de letterlijke zwarte zaterdag. Want iedereen doet natuurlijk graag mee aan dat gebalanceer, behálve als men de volgende dag op vakantie wil. Dan moet de accu vol!
En dan klapt het net in elkaar, overigens ideale omstandigheden om sterrekijknachten te organiseren.

Zou kunnen. Maar als dit een paar keer voorvalt dan zal er wel actie ondernomen worden. (Waarschijnlijk zal het ook eerst gebeuren in de meer gegoede villawijken.)

Eigenlijk zou je een soort van ’wijkcabine-community’ moeten hebben.
Iedereen die op eenzelfde cabine (gemiddeld een paar tientallen woningen per cabine?) is aangesloten kan op een app de actuele belasting van ’zijn’ cabine aflezen en dan maak je maar met je buren goede afspraken om de cabine niet te overbelasten. Doe je dat toch dan is dat pech voor iedereen..

We moeten dringend af van het narratief groene stroom uitdrukken in hoeveelheid gezinnen per jaar.

Sorry hoor, maar hoe is dat in het Nederlands ;) ?

Eigenlijk zou je een soort van ’wijkcabine-community’ moeten hebben.
Iedereen die op eenzelfde cabine (gemiddeld een paar tientallen woningen per cabine?) is aangesloten kan op een app de actuele belasting van ’zijn’ cabine aflezen en dan maak je maar met je buren goede afspraken om de cabine niet te overbelasten. Doe je dat toch dan is dat pech voor iedereen..

Dat is maar een halve oplossing, althans voor sommige toepassingen.

Neem nu maar de wasmachine en/of droogtrommel: vandaag heeft iedereen zo'n ding in huis, dat (afhankelijk van de gezinsomvang) enkele uren per week draait. Als alleman dan tegelijk de was gaat doen dan is er een probleem, ja. Men kan dan inderdaad afspraken maken wie er wanneer wast en droogt, en hopelijk worden die afspraken dan nagekomen.
Heeft men zo 1 apparaat voor een groepje huizen, dan zijn er nog steeds afspraken nodig, een beetje meer zelfs, bv. aangaande onderhoud en herstelling; maar het electriciteitsverbruik wordt automatisch uitgemiddeld. Simpel, toch?

Toegegeven, voor het koken wordt het lastiger, en hoe het met (auto)laadpalen moet dat zou ik niet weten.

Op 17 maart 2023 17:20:59 schreef erik1234:

De fossiele centrales zullen toch netjes 50Hz draaien? Werkt toch hetzelfde als de toerengeregelde generator van Jinny? En al die omvormertjes zullen hun frequentie aanpassen aan de voeding waaraan ze hangen. Hoe kan dan toch de netfrequentie omhoog gaan?

Gr.

Erik

Dat staat in de laatste zin van haar uitleg. Zo'n enorm stroomnet met giga generatoren heeft nog veel meer traagheid.

modedit:
Niet katten graag

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 17 maart 2023 21:32:45 (82%)

evelo

Golden Member

Op 17 maart 2023 20:10:05 schreef Paulinha_B:
[...]

Sorry hoor, maar hoe is dat in het Nederlands ;) ?

[...]
Dat is maar een halve oplossing, althans voor sommige toepassingen.

Neem nu maar de wasmachine en/of droogtrommel: vandaag heeft iedereen zo'n ding in huis, dat (afhankelijk van de gezinsomvang) enkele uren per week draait. Als alleman dan tegelijk de was gaat doen dan is er een probleem, ja. Men kan dan inderdaad afspraken maken wie er wanneer wast en droogt, en hopelijk worden die afspraken dan nagekomen.
Heeft men zo 1 apparaat voor een groepje huizen, dan zijn er nog steeds afspraken nodig, een beetje meer zelfs, bv. aangaande onderhoud en herstelling; maar het electriciteitsverbruik wordt automatisch uitgemiddeld. Simpel, toch?

Toegegeven, voor het koken wordt het lastiger, en hoe het met (auto)laadpalen moet dat zou ik niet weten.

Ja, het is een rare zin.
Ik bedoel dat bijvoorbeeld een nieuwe windmolen in veel gevallen in de media uitgelegd wordt als: ’deze windmolen zal stroom leveren aan 1000 gezinnen’.
Met zo’n omschrijving laat je veel informatie weg.

Je hebt zeker gelijk dat bepaalde activiteiten samen organiseren in een wijk/straat ook grote voordelen biedt. (afhankelijk van hoe je er ideologisch in staat).

Wat betreft de laadpalen: ik woon zelf in een rijwoning dus een eigen laadpaal is geen optie.
Ik moet nog even wachten tot er op de parkings bij ons op wandelafstand een rijtje laadpalen geplaatst worden. Dan pas kan ik een eigen elektrische wagen overwegen.

En voor de rest: wasserettes, dorpshuizen waar je iets kan eten of drinken, sociale contacten maken,... zijn geen nieuwe concepten.
Het energieverbruik van de eigen woning zou je daarmee sterk kunnen reduceren.

Danke! Dat de media alles vereenvoudigen tot op het bot is natuurlijk al langer geweten, en het betert er niet op :(

Op 18 maart 2023 08:20:28 schreef evelo:
...
Ik bedoel dat bijvoorbeeld een nieuwe windmolen in veel gevallen in de media uitgelegd wordt als: ’deze windmolen zal stroom leveren aan 1000 gezinnen’.
Met zo’n omschrijving laat je veel informatie weg...

Dat is nochtans een perfecte omschrijving van iets wat de merendeel van de bevolking anders niet begrijpt.
Hoe moet je anders zoiets omschrijven? doe eens een poging ;)
Zelfs mijn schoonmoeder van 93 weet wat ze daarmee willen zeggen, maar spreek haar niet over kW, MW's of capaciteitstarief...

LDmicro user.
Blue Sky

Cableguy

Om even in te haken op het topic: ik heb al bijna 3 jaar last van over voltage door zonnepanelen en er zijn inmiddels weer 5 woningen bij gekomen die op de dezelfde kabel zitten als mij (95 aluminium). Deze week hadden we 2 zonnige dagen en ging de spanning weer over de 253 volt en dus uitval terwijl Liander de trafo vorig jaar 5 volt heeft laten zakken dus het probleem is weer terug.

Wat mij verbaasde was het feit dat mijn buurman zijn set niet uitviel terwijl hij ook nog meer vermogen dan mij opwekt, 5 kW tegen 3,5. Nu heeft hij een 3 fase omvormer en ik een 1 fase. Volgende week vrijdag heb ik een vrije dag en ga een 3 fase omvormer plaatsen (die heb ik liggen) en kijken of het probleem dan weg is.

Waar rook is, is stroom

Op 17 maart 2023 12:19:31 schreef Lambiek:
[...]
Helemaal mee eens, is zo gebeurt.

O ja? Weet je wel wat er bij komt kijken om de tapstand van een distributietrafo te veranderen?