rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De theorie van "glasvezel" is dat een lichtstraal die ongeveer in de richting van de vezel begint steeds 100% tegen de binnenkant van de glas-lucht overgang weerkaatst. Als je X hoeveelheid aan licht begint komt er aan de andere kant ook zoiets uit, terwijl als er maar 99% reflectie zou zijn iedere meter, dan haal je geen kilometer.
Die 100% reflectie hangt af van de invalshoek en de brekingsindex op het oppervlak. De brekingsindex tussen glas en lucht is 1.4 ongeveer, water-lucht is 1.33, dus maar ongeveer 1.05 tussen glas en water. De hoek waarop licht kan invallen en nog 100% reflecteert wordt sterk gereduceerd!
Nu is het zo dat moderne glasvezels niet een abrupte brekingsindex sprong hebben op het eind van de glasvezel, maar een gradient van de rand naar het midden. Hierdoor wordt het licht gewoon "rustig" zonder abrupte richtingsveranderingen naar het midden van de vezel gestuurd.
Ik geloof dat de ene multimode en de andere single mode heet en revado zal weten of dat zo is en welke wat is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Overigens heeft glasvezel niet veel last van vocht, het oxideert niet
Ik bedoelde ook dat vocht tussen vezel en omhulling de optische eigenschappen kunnen aantasten?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 28 mei 2023 11:36:18 schreef Arco:
[...]
Ik bedoelde ook dat vocht tussen vezel en omhulling de optische eigenschappen kunnen aantasten?
nee, is geen punt. wel dat koppelstukken een waas van het vocht voor de vezel kunnen krijgen en dus problemen omdat de verbinding niet scherp meer is, lichtsterkte minder zeg maar. dat is alleen als men gekoppeld heeft in de grond, een glaskabel die onder water staat zoals vele zullen zijn in de winter is geen probleem.
een jaar of 18 terug waren er verderop problemen in een fietstunnel waar ook laspunten voor de glasvezel zaten. die lasput was geheel volgelopen en men pompte er nogal wat water uit. omdat die tunnel uiteraard het diepste punt was in de omtrek waren via de mantelbuizen juist die laspunten volgelopen. dacht niet dat er iets werd vervangen, leeg gepompt, werkt het weer? put dicht en gaan.
telefoonkoper gaat eruit ja, die ouwe centrales onderhouden kost nogal wat, plus vergeet niet dat het kopernet op menig plaats vlot 70 jaar oud kan zijn. vele moffen, kabelsoort overgangen enz geven problemen die niet te voorspellen zijn. op plaatsen waar het koper op een locale glasvezelkast is gezet in de wijk zal het nog even blijven, maar liefst gaat overal glasvezel direct binnen. kpn heeft in regio eindhoven gesmokkeld met overal glasvezel binnenleggen, het was goedkoper om een wijkkast op glas te maken en daar de stamkabel op te lassen, dat is in 1/5 van de woningen dus zo gedaan. dat had niet gemogen volgens afspraken van vele jaren geleden..
De glasvezelkabel die naar de huizen gaat is grondkabel met 2 vezels er al in, dus dat wordt niet geblazen. (zgn DAC kabel)
De vezel zelf zit in een soort gel/gelei en die zorgt ook dat er geen water in kan.
De oranje kabel die Reggefiber gebruikt is de TKF kabel: https://www.tkf-telecom.eu/en/75098.html
Op 28 mei 2023 22:05:24 schreef DJSmiley:
De glasvezelkabel die naar de huizen gaat is grondkabel met 2 vezels er al in, dus dat wordt niet geblazen. (zgn DAC kabel)
Jawel hoor , vanaf de straat tot voor mijn voordeur, werd "geschoten".
Eerst stak de kabel een stukje boven de stoeptegel uit, aan de straat.
Toen kwam ploeg 2, die "schoot" m totvoor mijn voordeur, waar ze ongeveer 1m2 open gegraven hadden. Vervolgens dichtgelegd, en heeft die voor mijn voordeur een weekje net boven de stenen uit gestoken.
Als laaste werd het weer opengegraven, door de mantelbuis voor de voordeur gestoken en in de meterkast afgewerkt.
Op 28 mei 2023 22:05:24 schreef DJSmiley:
De glasvezelkabel die naar de huizen gaat is grondkabel met 2 vezels er al in, dus dat wordt niet geblazen. (zgn DAC kabel)De vezel zelf zit in een soort gel/gelei en die zorgt ook dat er geen water in kan.
De oranje kabel die Reggefiber gebruikt is de TKF kabel: https://www.tkf-telecom.eu/en/75098.html
"kpn" Legt de zelfde DAC kabel, maar deze is van Draka.
Grappig is wel dat er "Reggefiber FTTH' op staat terwijl het in opdracht van kpn gelegd wordt.
De uitvoering is dan wer bij Volker Wessel Stevin die er weer onder aannnemers op zet.
Daarom verzand het vaak in een zooitje...
Op 28 mei 2023 11:19:17 schreef rew:
De theorie van "glasvezel" is dat een lichtstraal die ongeveer in de richting van de vezel begint steeds 100% tegen de binnenkant van de glas-lucht overgang weerkaatst. Als je X hoeveelheid aan licht begint komt er aan de andere kant ook zoiets uit, terwijl als er maar 99% reflectie zou zijn iedere meter, dan haal je geen kilometer.Die 100% reflectie hangt af van de invalshoek en de brekingsindex op het oppervlak. De brekingsindex tussen glas en lucht is 1.4 ongeveer, water-lucht is 1.33, dus maar ongeveer 1.05 tussen glas en water. De hoek waarop licht kan invallen en nog 100% reflecteert wordt sterk gereduceerd!
Nu is het zo dat moderne glasvezels niet een abrupte brekingsindex sprong hebben op het eind van de glasvezel, maar een gradient van de rand naar het midden. Hierdoor wordt het licht gewoon "rustig" zonder abrupte richtingsveranderingen naar het midden van de vezel gestuurd.
Ik geloof dat de ene multimode en de andere single mode heet en revado zal weten of dat zo is en welke wat is.
Singlemode gebruikt een golflengte van 1550 nm.
Singemode heeft bijna geen reflectie en kan daarom vele kilometers lang zijn.
Maar er is wel een laser nodig aan beide kanten.
Daarom zijn de onderdelen ( Gbics) voor singemode veel duurder.
Multimode werkt met ongeveer 850 nm en dat kan met led en dat is veel goedkoper, ook ondat zenden en ontvangen gescheiden is.
Voor binnen in een gebouw of op een terrein is 500 meter meestal ruim voldoende en dan is multimode goedkoper.
Er is ook nog een LX variant van multimode, die kan wel over grotere afstanden en zou ook op een singemode kabel moeten werken.
Dat heb ik zelf nog niet getest ( ik heb wel een aantal LX modules liggen) maar ik weet iemand van dit forum met een groot terrein waar ik dat maar eens moet gaan proberen binnenkort 
Alle FTTH kabels, zoals die oranje kabels, zijn allemaal singemode.
De 2 vezels zijn om 2 diensten te kunnen aanbieden, of als reserve.
KPN last er maar 1 in het "doosje".
Dat kan je ook zien als je de link van @DJSmiley aanklikt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 23 mei 2023 19:38:50 schreef picturemaker:
Naar aanleiding daarvan vroeg ik me af hoe die signalen eruit (horen te) zien,vandaar mijn vraag.
Bij moderne dingen: Als het niet werkt, dan zijn er (haast) geen signalen.
Dat is zeker zo bij (V)DSL, maar ik verwacht identiek gedrag bij kabel verbindingen.
[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]
testman
Op 28 mei 2023 23:08:45 schreef bprosman:
[...]
Jawel hoor , vanaf de straat tot voor mijn voordeur, werd "geschoten".
Eerst stak de kabel een stukje boven de stoeptegel uit, aan de straat.Toen kwam ploeg 2, die "schoot" m totvoor mijn voordeur, waar ze ongeveer 1m2 open gegraven hadden. Vervolgens dichtgelegd, en heeft die voor mijn voordeur een weekje net boven de stenen uit gestoken.
Als laaste werd het weer opengegraven, door de mantelbuis voor de voordeur gestoken en in de meterkast afgewerkt.
de glasvezel word idd geschoten door je voortuin. gaat dwars door rioolputten en gasleidingen heen. paar deuren verder hier zat de glasvezel door een houten paal van een hek heen, fijn als je dat gaat vervangen. ook al vaker gasleidingen gezien die men had geraakt met graven, zeggen ze niks van, gewoon tape eromheen gedraaid en gat dichtgegooid.
Op 29 mei 2023 10:45:09 schreef testman:
[...]de glasvezel word idd geschoten door je voortuin. gaat dwars door rioolputten en gasleidingen heen. paar deuren verder hier zat de glasvezel door een houten paal van een hek heen, fijn als je dat gaat vervangen. ook al vaker gasleidingen gezien die men had geraakt met graven, zeggen ze niks van, gewoon tape eromheen gedraaid en gat dichtgegooid.
Dat heb ik ook al meerdere keren gezien.
Een keer de nieuwe waterleiding dwars door de oude ( loden) leiding heen...
Waterballet.
En door de gasleiding heen?
Dan is het een GASvezel 
Op 29 mei 2023 00:46:42 schreef revado:
[...]Singlemode gebruikt een golflengte van 1550 nm.
Maar er is wel een laser nodig aan beide kanten.
Daarom zijn de onderdelen ( Gbics) voor singemode veel duurder.
Multimode werkt met ongeveer 850 nm en dat kan met led en dat is veel goedkoper, ook ondat zenden en ontvangen gescheiden is.
Voor binnen in een gebouw of op een terrein is 500 meter meestal ruim voldoende en dan is multimode goedkoper.
Er is ook nog een LX variant van multimode, die kan wel over grotere afstanden en zou ook op een singemode kabel moeten werken.
Dat heb ik zelf nog niet getest ( ik heb wel een aantal LX modules liggen) maar ik weet iemand van dit forum met een groot terrein waar ik dat maar eens moet gaan proberen binnenkortAlle FTTH kabels, zoals die oranje kabels, zijn allemaal singemode.
De 2 vezels zijn om 2 diensten te kunnen aanbieden, of als reserve.
KPN last er maar 1 in het "doosje".
Dat kan je ook zien als je de link van @DJSmiley aanklikt.
SM is er in diverse golflengtes. 1310nm (1Gbase-LR of 10Gbase-LR) maar ook in CWDM (1279-1610nm)
Multimode was jaren de standaard maar anno 2023 is er geen enkele meerwaarde meer tov SM, het prijsverschil is minimaal. Anno 2023 is het onlogisch om nog multimode aan te leggen.
Die DAC kabel die KPN oa ook gebruikt kost bijna niets en is nog goedkoper dan een koper grondkabel. (50 cent per meter). Dus voor een groot terrein is dat de ideale betaalbare oplossing. Multimode kabel blazen of geschikt voor buitengebruik is duurder dan zo'n SM DAC kabel.
Met singlemode kun je ook nog dingen als CATV versturen, of een inkomende glasvezel passief verlengen naar bv een serverruimte zonder dat je een modem / ups ergens in een meterkastje moet houden.
Multimode is afhankelijk van de bandbreedte en het type vezel beperkt tot 40-2000m. Singlemode kan zonder gekke dingen tot 120km, met speciale optics en/of versterkers nog veel verder.
Op een oude multimode (OM1) moet je al creatief doen om daar op langere afstanden 10Gbit overheen te krijgen (Mode conditioning kabels icm 10Gbase-LRM). Die werken op 1310nm.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
je zag op plaatsen een tros van 5+ van die kabels uit de stoep steken, en niet tegen de muur maar 2 tegels van de muur af. vele maandenlang tot er klachten over kwamen en men ze moest opruimen of gaan afwerken. als hier al werd gezegd, de communicatie was niet best bij die aannemers.
rew
Ik heb in januari een oranje kabeltje gekregen die bij m'n voordeur naar bovensteekt. Die komen ze nu al 5 maanden "binnen een week" afmonteren.
Ze bedoelen natuurlijk dat het afmonteren 1 week aan tijd kost.
Welke week dat gaat worden vertellen ze er niet bij natuurlijk. 
testman
Op 29 mei 2023 21:57:35 schreef Hubie:
Ze bedoelen natuurlijk dat het afmonteren 1 week aan tijd kost.
Welke week dat gaat worden vertellen ze er niet bij natuurlijk.
bij kennissen lag de stoep al maanden open bij de voordeur, het gat begon te vullen met allerhande enkele voetstappen, opvallend veel manke postbezorgers en krantbezorgers in die periode ook, heb de glasvezel zelf maar naar binnen geboord zodat de stoep dichtkon. vonden de monteurs van delta wel fijn, in 10 min zat de modem erop..
Soms kun je nog wel eens buiten de lijntjes kleuren.
Ik heb wel eens een vezel gehad waar maar niets mee gebeurde (kastje/muur bij de aannemers) terwijl de klant m nodig had. FTU zelf afgelast en in de pop gecontroleerd, en daarna KPN gebeld 'hey, hij staat nog niet goed in jullie systeem terwijl ie al wel is aangesloten'. Vinkje werd gezet en de lijn was orderbaar 
Buiten de lijntjes kleuren...
In dit geval de klant, die was rood gekleurd een jaar of 2 terug.
Klant koopt een jaren 20 huis en laat dat helemaal opknappen.
De aannemer zet er een groep werklieden op die dagelijks met auto's met witte kentekenplaten komen...
De ftu zat midden in de woonkamer en de vezel kwam zeker 10 cm van de muur door de vloer, dat vanwege de funderingsrand, klant wilde dat niet op die plek.
Werklieden zouden dat wel even oplossen. ftu losgehaald en in de kelder gelegd...
Ik vroeg mij al af hoe ze de ftu toch door dat kleine gaatje hadden gekregen
Dat was mij duidelijk toen ik de dikke kroonsteen zag die vlak onder de ftu de vezel koppelde 
Was midden in de corona ellende, geen monteur te krijgen.
Ik heb hem zelf maar even opnieuw gelast... klant blij.
testman
Op 29 mei 2023 23:34:37 schreef revado:
Buiten de lijntjes kleuren...
In dit geval de klant, die was rood gekleurd een jaar of 2 terug.Klant koopt een jaren 20 huis en laat dat helemaal opknappen.
De aannemer zet er een groep werklieden op die dagelijks met auto's met witte kentekenplaten komen...
De ftu zat midden in de woonkamer en de vezel kwam zeker 10 cm van de muur door de vloer, dat vanwege de funderingsrand, klant wilde dat niet op die plek.
Werklieden zouden dat wel even oplossen. ftu losgehaald en in de kelder gelegd...
Ik vroeg mij al af hoe ze de ftu toch door dat kleine gaatje hadden gekregen
Dat was mij duidelijk toen ik de dikke kroonsteen zag die vlak onder de ftu de vezel koppelde
Was midden in de corona ellende, geen monteur te krijgen.
Ik heb hem zelf maar even opnieuw gelast... klant blij.
die heb ik ook 1 gezien gehad, glas aop in huiskamer in jaren 50 huis. er kwam een grote renovatie van het huis aan, dat aop ging verhuizen naar de meterkast aan de andere kant van de muur. niks geen kabel afgeknipt, maar een gat in de buitenmuur gemaakt waar de hele grondplaat met glasvezel afgemonteerd doorheen kon, en dito in de meterkast. alles was dus bijeen gebleven, maar toen het huis klaar was bleek door het bewegen met de kabels toch een breuk in de glasvezel te zitten. het viel de monteur toch op dat de plaats niet origineel was.
tijd terug een meterkast uitgebreid naar 3F, maar laat nu net op de plek van de uitbreiding naast huidige kast de glasvezelmodem gehangen zijn. vrij recente glasvezel aansluiting, die toch zonder de zegel te verbreken te verhangen bleek te zijn 
met verbouwingen al vaker gezien dat slopers coax, adsl, of glasvezel wegslopen, of bij de muur afknippen. mensen willen erin trekken na verbouwen. blijkt er geen provider kabel meer binnen te komen. dan duurt het wel even voor je opnieuw aangesloten bent.
Op 29 mei 2023 00:46:42 schreef revado:
Singlemode gebruikt geen reflectie (zoals multimode) maar is zo dun, dat er maar een straal inpast. (even heel simpel gezegd, voor de precieze uitleg volg een college EM-golven)
Multimode heeft als nadeel dat er verschillede paden zijn door de vezel: Reflectie elke 1 mm of elke 10mm maakt nogal uit voor de totale weglengte.
Dat weglengteverschil zorgt ervoor dat een puls van 1ns aan het begin van de vezel aan het einde verspreid is over 2ns. (path dispersion)
Singlemode heeft geen reflecties, dus heeft dat probleem niet. Dat maakt dat je met singlemode langere afstanden kunt overbruggen.
Je kunt alle kleuren licht op iedere vezel gebruiken (850nm, 1310nm, 1550nm). Elke heeft zijn eigen voordelen:
- 850nm is zichtbaar
- 1310nm zit in SM fiber op het dispersieminimum, dus geeft de minste puls-vervorming
- 1550nm zit in SM op het dempingsminimum, dus geeft de langste afstand
Arco
Special Member
't Viel me hier wel op dat het in bijv. een flatgebouw van 150 bewoners er gewoon 150 losse kabeltjes naar binnen gaan...
Ziet er een beetje klungelig uit. Waarom niet een verdeler binnen geplaatst? (voor telecom/koper doet men 't al meer als een halve eeuw zo...)