Quad 36v 600w defecte controller?

Voor mijn zoontje een leuke quad gekocht. 600w 36v, half jaartje heel veel plezier van gehad.
Plots gaat de quad er vol gas vandoor. Mijn zoontje valt er gelukkig meteen vanaf omdat hij dit niet had verwacht en de quad rijdt de verhoging af tegen een boom.
Vervolgens gaat de quad vol gas met spinnende banden door tot ik het contact uitzet.
Hierna wil de quad niet meer aan.

Nu begrijp ik dat de controller stuk kan zijn gegaan. Hoewel ik het bizar vind dat de quad met een safety voetschakelaar alsnog vol gas kan blijven geven. Zoek ik alsnog de oplossing.

Ongeacht dat ikzelf op onderdeel niveau niet super veel verstand heb wil ik dit wel uitzoeken en leren.

Daarom de vraag, ik heb foto's van de controller toegevoegd. Met voorgaande uitleg, wat zal er vanuit die uitleg, het plots vol gas blijven gaan, logischerwijs defect zijn gegaan? Wat moet ik doormeten & wat moet ik dan wel/niet meten om vast te stellen wat ik dien te vervangen?

Had hem zelf uit elkaar gehaald in de hoop iets verbrands te zien en vanuit daar een nieuw onderdeel te plaatsen. Maar helaas, zo simpel blijkt het niet te zijn. Nu dacht ik aan het relais. Als die blijft plakken kan hij gas geven lijkt mij, maar waarom dan vol gas zonder dat er vol gas werd gegeven?...

Zie graag jullie gedachten en tip tegemoet. Mijn dank is groot!

Ik zie daar een LM339 quad comparator ic en een vier mosfets, twee TO220 diodes parralel.
Het lijkt dus een eenvoudige discreet opgebouwde PWM regeling met daarbij nog een relais.

Als bekend is waar de diverse draden heen gaan is er waarschijnlijk goed uit te komen, maar zonder meet- en soldeer ervaring blijft dat bij een wat theoretische oefening?

Gelukkig heb wel meet en soldeer ervaring.
Daarom verwacht ik wel dat ik begrijp wat ik moet meten met een uitleg daarover.

Er staat een uitleg op sommige draden.
Zal daar straks meer over uitzoeken en posten.

Op 29 mei 2023 08:24:39 schreef Aart:
Ik zie daar een LM339 quad comparator ic en een vier mosfets, twee TO220 diodes parralel.
Het lijkt dus een eenvoudige discreet opgebouwde PWM regeling met daarbij nog een relais.

Als bekend is waar de diverse draden heen gaan is er waarschijnlijk goed uit te komen, maar zonder meet- en soldeer ervaring blijft dat bij een wat theoretische oefening?

Heb gegoogled en de mosfets gemeten op de gate & source. Er zitten er 6 en 3 daarvan piepen niet door meet daar op alle 3 103ohm.

Betekend dat dat deze kapot zijn zoals ik vanuit Google begrijp?

heb zo'n ding eens hersteld gehad, zat in een 36V stepje meen ik. die had het relais kapot en bij jou is zo te horen 1 of meer van de fets tegen de koelplaat. meet de weerstand tussen die dikke printsporen maar eens door, die zal laag zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 mei 2023 10:22:58 schreef testman:
heb zo'n ding eens hersteld gehad, zat in een 36V stepje meen ik. die had het relais kapot en bij jou is zo te horen 1 of meer van de fets tegen de koelplaat. meet de weerstand tussen die dikke printsporen maar eens door, die zal laag zijn..

Klopt! Deze 2 piepen door.
Kortom, fets vervangen.
Weet je zo welke erin zitten?
Anders soldeer ik ze los dan zie ik het er vast opstaan.

Is er een manier om dit in het vervolg te voorkomen? Was wel echt een Levensgevaarlijke actie van de quad.

Op 29 mei 2023 10:22:58 schreef testman:

Niet allemaal leesbaar, zie wel verschillende info staan.

Op 29 mei 2023 10:36:55 schreef ElectroMike:
[...]

Niet allemaal leesbaar, zie wel verschillende info staan.

de 2 bovenste zijn geen fets maar dubbeldiodes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 mei 2023 10:40:23 schreef testman:
[...]

de 2 bovenste zijn geen fets maar dubbeldiodes.

Ok bedankt! Meteen daar even over gelezen.

Heb nu deze foto kunnen maken, heb ik zo genoeg info? Onderin lijkt nog wat te staan. Maar niet goed leesbaar. Heb nu iig S70N08R A als info voor de mosfets.

Even om het als alternatief benoemd te hebben,
Heb je al gezocht wat een nieuwe controller kost?
Voor je weken zoekwerk duwt om een paar tientjes te bezuinigen

Op 29 mei 2023 11:02:48 schreef DK:
Even om het als alternatief benoemd te hebben,
Heb je al gezocht wat een nieuwe controller kost?
Voor je weken zoekwerk duwt om een paar tientjes te bezuinigen

Yes, indien beschikbaar €50,-
Maar helaas niet beschikbaar.

Lambiek

Special Member

Ik zou om te beginnen eerst de print ook eens reinigen, die ziet er niet al te fris uit of zie ik dat verkeerd?

Kan de quad ook achteruit via de regelaar, of alleen vooruit?
Wordt het relais gebruikt voor achteruit te rijden?

Zo te zien staan alle fets parallel, voor een goede meting moet je de fets er even uit solderen en dan meten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Zit er geen garantie op ?

Tussen gate en source moet je oneindig meten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 29 mei 2023 11:52:32 (49%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 mei 2023 11:50:29 schreef fred101:
Zit er geen garantie op ?

Jawel, maar nee. Je kan m brengen, maar dan mag je de reparatie kosten alsnog betalen. Beetje rare manier. Ze zeggen dat je maar 6 maanden garantie hebt omdat het een quad is.

Volledig tegen de Nederlandse wetgeving in, zie alleen je gelijk maar te halen.

Daarom zelf uitzoeken & leren te repareren.

Op 29 mei 2023 11:48:22 schreef Lambiek:
Ik zou om te beginnen eerst de print ook eens reinigen, die ziet er niet al te fris uit.

Kan de quad ook achteruit via de regelaar, of alleen vooruit?

Kan idd voor & achteruit in drie verschillende standen van snelheid.

De print is ondertussen al schoon gemaakt zover dat lukt. Heb je tips misschien hoe ik dit schoonmaken beter kan aanpakken?

Lambiek

Special Member

Op 29 mei 2023 11:54:34 schreef ElectroMike:
De print is ondertussen al schoon gemaakt zover dat lukt. Heb je tips misschien hoe ik dit schoonmaken beter kan aanpakken?

Dat kan met IPA of gewoon met wasbenzine.

En ik vermoed dat er een paar fets in sluiting liggen.

Op 29 mei 2023 11:56:18 schreef Lambiek:
[...]
Dat kan met IPA of gewoon met wasbenzine.

Top, thanks! Wasbenzine heb ik

Lambiek

Special Member

Op 29 mei 2023 11:57:12 schreef ElectroMike:
Top, thanks! Wasbenzine heb ik

Na het schoonmaken goed droog maken. Als je een compressor hebt kun je die gebruiken om droog te blazen, wel voorzichtig doen.

Ik vind 70V mosfets nog aan de lage kant voor zo'n 36V regeling, je zou verwachten dat daar 100V mosfets inzitten...

LDmicro user.

Op 29 mei 2023 12:11:01 schreef MGP:
Ik vind 70V mosfets nog aan de lage kant voor zo'n 36V regeling, je zou verwachten dat daar 100V mosfets inzitten...

Als ik daarmee in de toekomst dit voorkom. Kan ik die er natuurlijk voor in de plaats zetten?

Is er een manier om dit in het vervolg te voorkomen? Was wel echt een Levensgevaarlijke actie van de quad.

Klinkt flauw, maar ik vind dit een prutsding waar ik het leven van mijn kind nooit aan zou wagen. Eigenlijk is een quad al een gevaarlijk apparaat. Maar deze heeft ook nog eens het allersimpelste een goedkoopste stukje electronica dat de chinese fabrieken maar konden uitpoepen. Er lijkt geen enkele vorm van beveiliging op te zitten. Volgens uw verhaal gaat hij blijkbaar nog te hard ook.

Dit ding zou bij mij een andere besturing krijgen of een enkele reis kliko.

Op 29 mei 2023 12:50:43 schreef Ex-fietser:
[...]

Klinkt flauw, maar ik vind dit een prutsding waar ik het leven van mijn kind nooit aan zou wagen. Eigenlijk is een quad al een gevaarlijk apparaat. Maar deze heeft ook nog eens het allersimpelste een goedkoopste stukje electronica dat de chinese fabrieken maar konden uitpoepen. Er lijkt geen enkele vorm van beveiliging op te zitten. Volgens uw verhaal gaat hij blijkbaar nog te hard ook.

Dit ding zou bij mij een andere besturing krijgen of een enkele reis kliko.

Ik hoor heel graag hoe ik een andere besturing kan realiseren. Want voor de rest heb ik wel hetzelfde gevoel.

Koop een VESC gebaseerde controller. Instrellen op een brushed motor, gaspedaal analoog maken, en je hebt een betrouwbaar ding.

Doordat je ook kan instellen dat de boel STROOM gestuurd wordt ipv spanningestuurd, rijdt dat ook veel soepeler. (als je dat wil).

https://www.aliexpress.com/item/4000437383339.html

(Hier is de koeling slecht geregeld: de onderkant van de mosfets is kwa warmte prima verbonden met printplaat. Dus dan kan je andere kant van de printplaat koelen met een koelvin of zo. Hier zit er dan daar een andere mosfet die OOK warm wordt. Duh!)

Maar voor jou geen probleem. Hij had anders 50A gekunt, met rond de 20A zit je daar zover onder dat het geen probleem is. (Er zit er zo eentje in m'n fiets: Zelfde verhaal: max 20A -> geen probleem)

https://www.aliexpress.com/item/1005003307454862.html
iets goedkoper en met kastje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 29 mei 2023 12:57:25 schreef ElectroMike:
Ik hoor heel graag hoe ik een andere besturing kan realiseren. Want voor de rest heb ik wel hetzelfde gevoel.

Je zou deze kunnen maken met een ompool relais er achter voor de achteruit functie. Lees maar eens door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/51

Of deze, die is wat zwaarder.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

Beide regelaars hebben een vrijgave functie, daar kun je dus een schakelaar op zetten die continue ingedrukt moet worden, bij los laten stopt de motor. Plus dat het gashendel of gaspedaal eerst 0VDC moet worden, anders start hij niet op.

Moet alleen een andere spanningsregelaar op omdat je accuspanning 36VDC is.

Op 29 mei 2023 15:08:19 schreef Lambiek:
[...]

Je zou deze kunnen maken met een ompool relais er achter voor de achteruit functie. Lees maar eens door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/51

Of deze, die is wat zwaarder.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

Beide regelaars hebben een vrijgave functie, daar kun je dus een schakelaar op zetten die continue ingedrukt moet worden, bij los laten stopt de motor. Plus dat het gashendel of gaspedaal eerst 0VDC moet worden, anders start hij niet op.

Moet alleen een andere spanningsregelaar op omdat je accuspanning 36VDC is.

Dit zou ik heel graag willen, alleen heb ik niet genoeg kennis hiervoor.

Is er iemand die dit voor mij zou willen maken/mij kan & wil helpen dit te maken?