Quad 36v 600w defecte controller?

Stroom onderbreken met een relaisschakeling is zeker een goed idee.

Moet je alleen even opletten waar je dat doet.
Of je de stroom ondebreekt voor of na de controller.

Heb zelf namelijk geen idee hoe de elektronica reageert als je plots na regelaar de stroom onderbreekt.
Is/was bij frequentieregelaars een nono.

Op 31 mei 2023 17:41:26 schreef Lambiek:
[...]
Dat is mooi, scheelt een hoop werk.

[...]
Dat lijkt mij een goed plan.

[...]
Ja, gewoon een van de twee motor draden onder breken met een relais.

Neem daar wel een relais voor die de motor stroom aan kan, bijvoorbeeld een auto telais die 50A mag schakelen.

Let wel op de spoel spanning van het relais, kijk even welke spanningen je allemaal hebt. Laat dat even weten hier.

Ja super, ik ga dat uitzoeken. Bedankt!

Op 31 mei 2023 17:43:03 schreef HD13:
Stroom onderbreken met een relaisschakeling is zeker een goed idee.

Moet je alleen even opletten waar je dat doet.
Of je de stroom ondebreekt voor of na de controller.

Heb zelf namelijk geen idee hoe de elektronica reageert als je plots na regelaar de stroom onderbreekt.
Is/was bij frequentieregelaars een nono.

Goed punt, kan ook het contactslot onderbreken. Geef alleen de voorkeur aan motor onderbreken gezien het dan 100% uit is.

Lambiek

Special Member

Op 31 mei 2023 18:57:48 schreef ElectroMike:
Goed punt, kan ook het contactslot onderbreken. Geef alleen de voorkeur aan motor onderbreken gezien het dan 100% uit is.

Je zou even bij dat bedrijf ( waar de regelaar vandaan komt) kunnen informeren hoe zei er over denken.

Ik zie niet direct een probleem, maar je weet nooit.

Goed punt, kan ook het contactslot onderbreken.

Kan, maar als je fet's in sluiting gaan gaat hij er alsnog vandoor. Daar helpt je contactslot niet tegen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 mei 2023 20:19:55 schreef Lambiek:
[...]
Je zou even bij dat bedrijf ( waar de regelaar vandaan komt) kunnen informeren hoe zei er over denken.

Ik zie niet direct een probleem, maar je weet nooit.

[...]
Kan, maar als je fet's in sluiting gaan gaat hij er alsnog vandoor. Daar helpt je contactslot niet tegen.

Toen hij ervandoor ging en spinnend tegen een boom aan stond, ging met contact uit alles uit. Vandaar dit idee.

Lambiek

Special Member

Ik zou iets met een dodemansschakelaar doen, die gaat alleen uit als het nodig is. Zo'n ding met een touwtje, een voetschakelaar wordt veel te vaak bediend en dat kan wel slecht zijn voor de regelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 mei 2023 21:59:40 schreef Lambiek:
Ik zou iets met een dodemansschakelaar doen, die gaat alleen uit als het nodig is. Zo'n ding met een touwtje, een voetschakelaar wordt veel te vaak bediend en dat kan wel slecht zijn voor de regelaar.

Heb dat ook op de jetski, alleen dan moet je er al wel afvallen ofzo. Bewust dat ding uit zetten als hij ervandoor gaat voor een 6 jarige is miss veel gevraagd.

Zal nog eens nadenken over veilige opties

Lambiek

Special Member

Dat zal je hem goed in moeten prenten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 mei 2023 22:42:36 schreef Lambiek:
Dat zal je hem goed in moeten prenten.

Klopt! Heb 36v van de accu, de aanvoer onderbreken lijkt mij de beste optie. Als ik google kom ik alleen niet echt eraan uit welk relais geschikt is. En kan ik de stroom van 36v omlaag brengen met iets waardoor ik een 12v dodemanskoord kan installeren?

Lambiek

Special Member

Op 3 juni 2023 12:58:47 schreef ElectroMike:
En kan ik de stroom van 36v omlaag brengen met iets waardoor ik een 12v dodemanskoord kan installeren?

Met een step-down converter.

Zoek maar eens op het net naar step-down van zeg 48V naar 12VDC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zou b.v. voor een Bosch power relay gaan de 0332 002 258.
Is een 24Vdc mag 50A continue hebben.
Zie documetatie:
https://www.boschoffhighway.com/xc/media/ledi/news/download_pdf/2020_0…

Van 36Vdc naar 24Vdc is een kleinere dan van 36Vdc naar 12Vdc
Spanning omlaag brengen middels weerstand, zul je moeten uitzoeken als je het relais hebt.
Kan zo niks vinden over spoelvermogen en of stroom.

Op 3 juni 2023 14:01:44 schreef Lambiek:
[...]
Met een step-down converter.

Zoek maar eens op het net naar step-down van zeg 48V naar 12VDC.

De accu is 36v, moet ik dan toch een 48v step-down pakken?

Lambiek

Special Member

Op 3 juni 2023 15:39:06 schreef ElectroMike:
De accu is 36v, moet ik dan toch een 48v step-down pakken?

Je kunt beter wat overspanning hebben aan de ingang.

Meestal loopt de ingangsspanning van zeg 5 tot bijvoorbeeld 48V en dan is de uitgangspanning traploos regelbaar.

https://www.123-3d.nl/123-3D-Step-down-DC-DC-converter-3-2-40-V-DC-naa…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je formuleert dat wat "onhandig".

Overspanning op de ingang is als je 20V op een "max 12V DCDC converter" zet.

Je bedoelt te zeggen: Een "48V -> 12V DCDC converter" mag "maximaal 48V" aan de ingang hebben. 36V is dus prima.

Die accu die als 36V te boek staat zou best wel eens "42V" kunnen zijn als ie net is opgeladen. (sommige accus in ieder geval. Ik weet niet meer uit m'n hoofd wat voor accu jij ook al weer had).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 juni 2023 18:48:28 schreef rew:
Je formuleert dat wat "onhandig".

Overspanning op de ingang is als je 20V op een "max 12V DCDC converter" zet.

Je bedoelt te zeggen: Een "48V -> 12V DCDC converter" mag "maximaal 48V" aan de ingang hebben. 36V is dus prima.

Die accu die als 36V te boek staat zou best wel eens "42V" kunnen zijn als ie net is opgeladen. (sommige accus in ieder geval. Ik weet niet meer uit m'n hoofd wat voor accu jij ook al weer had).

Super uitleg thanks! Begreep m inderdaad verkeerd en was beetje in de war tot ik dit las haha.

Ik ga zoeken, dan kan ik straks iig de toevoer onderbreken in geval van nood.

Op 3 juni 2023 17:03:20 schreef Lambiek:
[...]
Je kunt beter wat overspanning hebben aan de ingang.

Meestal loopt de ingangsspanning van zeg 5 tot bijvoorbeeld 48V en dan is de uitgangspanning traploos regelbaar.

https://www.123-3d.nl/123-3D-Step-down-DC-DC-converter-3-2-40-V-DC-naa…

Thanks! Ik ga dit bestellen, is op deze webshop toevallig ook een geschikt relais beschikbaar?

Op 3 juni 2023 17:03:20 schreef Lambiek:
[...]
Je kunt beter wat overspanning hebben aan de ingang.

Meestal loopt de ingangsspanning van zeg 5 tot bijvoorbeeld 48V en dan is de uitgangspanning traploos regelbaar.

https://www.123-3d.nl/123-3D-Step-down-DC-DC-converter-3-2-40-V-DC-naa…

Is dit relais geschikt om te schakelen op 12v & de 36v 800w te schakelen?

https://www.bol.com/nl/nl/p/carpoint-12v-relais-4-pin-30a-relay-4-poli…

Lambiek

Special Member

Die kan max 30A schakelen, er zijn ook nog zwaardere relais. Maar het type auto relais is goed.

Denk wel dat deze goed is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 juni 2023 17:35:00 schreef Lambiek:
Die kan max 30A schakelen, er zijn ook nog zwaardere relais. Maar het type auto relais is goed.

Denk wel dat deze goed is.

Heb dit ondertussen binnen, als ik dit schakel met de 12V & een dodemanstouw zou hij moeten werken.

Lambiek

Special Member

Op 8 juni 2023 17:53:56 schreef ElectroMike:
Heb dit ondertussen binnen, als ik dit schakel met de 12V & een dodemanstouw zou hij moeten werken.

Als je het goed aansluit wel denk. :)

Waar zijn die relais voor? Dat lijken print relais.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 juni 2023 19:57:16 schreef Lambiek:
[...]
Als je het goed aansluit wel denk. :)

Waar zijn die relais voor? Dat lijken print relais.

Dat klopt, het zijn dezelfde relais als er in de controller zitten. Dacht in eerste instantie dat het relais kapot was. Dus al besteld ?. Nu dacht ik dat het relais sowieso bruikbaar moest zijn omdat het dus al in de quad wordt gebruikt.

Moet nu alleen uitzoeken welke pin wat doet, dan iets met een behuizing maken zodat het vast gezet kan worden. En het dodemanskoord bestellen.

Lambiek

Special Member

Als het echt print relais zijn zou ik ze niet ergens anders voor gebruiken, die pinnen breken, zo af bij de minste beweging.

Gebruik daar van die auto relais voor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 juni 2023 21:31:29 schreef Lambiek:
Als het echt print relais zijn zou ik ze niet ergens anders voor gebruiken, die pinnen breken, zo af bij de minste beweging.

Gebruik daar van die auto relais voor.

Thanks voor de tip, als ik iets zwaarder zoek krijg ik dit;

https://www.bol.com/nl/nl/p/startrelais-piaggio-2-takt-4-takt-2-v-dmp-…

Blijft wel een 12v relais. Maar 60a maakt het dan uit dat het 40v is?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.