Quad 36v 600w defecte controller?

fred101

Golden Member

Het goedkoopste zijn die kant en klaar dingen uit de link van REW.

Zelf zou ik die, veel betere, oplossing van Lambiek bouwen. Maar dat is een serieus project. Ik ben ervaren maar doe dit soort werk niet voor derden. Ik denk dat ik daar zo een paar dagen mee bezig ben. Als iemand dat voor chinees-kinder tarief wil bouwen ben je zo een paar honderd euro verder. Dit is geen hobby project en je zit ook nog met aansprakelijkheid.

Als die fabrikant iets goeds had gemaakt was je bij aanschaf al veel meer kwijt geweest. Als de rest van de quad de zelfde kwaliteit is als de controller dan denk ik dat het zonde van het geld is om iets te laten bouwen. Nu de controller, straks de lader, het BMS of de accus als de motor dan nog werkt want die krijgt het steeds ook op zijn donder. Daar loopt waarschijnlijk ineens veel meer stroom als waarvoor hij is gemaakt.Dan kun je er beter voor 100 euro iets van vergelijkbare kwaliteit in duwen. Dan zo'n touwtje/schakelaar kopen die ze voor buitenboard motors gebruiken. Val hij er af dan stopt de motor. (dat moet natuurlijk wel ergens op aangesloten kunnen worden dus vergt ook wat werk)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 mei 2023 17:44:29 schreef fred101:
Het goedkoopste zijn die kant en klaar dingen uit de link van REW.

Zelf zou ik die, veel betere, oplossing van Lambiek bouwen. Maar dat is een serieus project. Ik ben ervaren maar doe dit soort werk niet voor derden. Ik denk dat ik daar zo een paar dagen mee bezig ben. Als iemand dat voor chinees-kinder tarief wil bouwen ben je zo een paar honderd euro verder. Dit is geen hobby project en je zit ook nog met aansprakelijkheid.

Als die fabrikant iets goeds had gemaakt was je bij aanschaf al veel meer kwijt geweest. Als de rest van de quad de zelfde kwaliteit is als de controller dan denk ik dat het zonde van het geld is om iets te laten bouwen. Nu de controller, straks de lader, het BMS of de accus als de motor dan nog werkt want die krijgt het steeds ook op zijn donder. Daar loopt waarschijnlijk ineens veel meer stroom als waarvoor hij is gemaakt.Dan kun je er beter voor 100 euro iets van vergelijkbare kwaliteit in duwen. Dan zo'n touwtje/schakelaar kopen die ze voor buitenboard motors gebruiken. Val hij er af dan stopt de motor. (dat moet natuurlijk wel ergens op aangesloten kunnen worden dus vergt ook wat werk)

Precies, maar die goedkopere opties vergen ook ombouw aan de quad. Beter dat uit zoeken dus?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 mei 2023 11:51:01 schreef Lambiek:
[...]
Dat is me iets te ver weg helaas. :)

Dat kan ik me voorstellen, als ik er toch zelf aan wil beginnen. Wat zou de onderdelenlijst zijn indien het voor de 36v quad is? Zie btw net in de handleiding dat hij 800watt is. Gekocht als 600...

Met een onderdelenlijst & je beschrijving zou ik er mogelijk wel aan uit kunnen komen. Lijkt me iig leuk om te oefenen & leren.

Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2023 12:14:11 schreef ElectroMike:
Met een onderdelenlijst & je beschrijving zou ik er mogelijk wel aan uit kunnen komen. Lijkt me iig leuk om te oefenen & leren.

Je hebt een step-down converter nodig om van 36VDC naar 5VDC te gaan, zoiets bijvoorbeeld.

https://www.conrad.nl/nl/p/joy-it-xl6019-step-up-converter-printplaat-…

Lijkt me iig leuk om te oefenen & leren.

Maar vergis je niet in het project, je zegt dat je niet veel ervaring hebt dus pas op.

En de prijs wordt ook meer als je het zelf gaat maken, dus het ligt geheel bij jou en wat je precies wil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Zat ik ook net te denken. Hij moet een PCB maken (dus met een PCB CAD programma leren werken). , een microcontroller programmeren (dus een programmer kopen) ,en meestal werkt iets niet de eerste keer en dan moet je met een scoop of LA de fout gaan zoeken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik denk dat ik het met Fred101 en Lambiek eens ben: Het is prima om iets waar je zelf belang bij hebt als "eerste project" te doen. Maar je moet niet te hoog grijpen. Doe je dat wel, dan mislukt het, heb je nooit meer zin in "elektronica" en heb je een hoop geld weggegooid.

Het probleem (waar je met de oude controller tegenaan gelopen bent) is dat mosfets kapot gaan door kortsluiting te worden. Ze gaan kapot in een "AAN" stand. Quad sjeest er vandoor....

Alles leren wat nodig is om het "zelf te doen" inclusief met een PCB programma leren werken print maken bestellen en laten invliegen duurt langer dan de twee weken wachten op de aliexpress bestelling.

Koop gewoon voor EUR 76 incl btw en verzending dat ding op Ali en kijk dan of je de instellingen snapt en voor mekaar krijgt.

Begin ondertussen met onderzoeken hoe je het gaspedaal "analoog" kan maken.

/dat/ is een prima projectje voor "eerste ervaring met elektronica. (maar weer, koop een module doe groetendeels doet wat je wilt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Sorry, maar ik ben het met mijn twee voorgangers eens. Ik denk dat dit iets te hoog gegrepen is voor je. Maar de keuze is aan jou natuurlijk. Maar als je zoiets maakt moet je er wel heel zeker van zijn dat het goed is, het gaat wel om je kind die er op rijd.

Het is nu goed afgelopen, maar het had ook heel anders gekund.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Als je mechanisch handig bent kun je zelf wel een "dode man" knop maken. Je zet een motor relais tussen accu en motor. Dan als schakelaar zo'n ding uit een buitenboard motor, of een druk schakelaar onder zijn voet ect, met wat metaal, veer, touwtje en een draai/freesbank kun je ook zelf wel iets maken. Deze zet je tussen accu en de relais spoel. Daarvoor hoef je maar weinig van electronica te weten.

Dat project van Lambiek zal vast heel goed werken, hij is heel goed in het ontwerpen van dat soort dingen maar het is zelfs voor de gevorderde hobbyist een aardige kluif waar het ook heel erg fout kan gaan als je een foutje maakt. Een accu kan heel erg veel stroom leveren, genoeg om hele gevaarlijke situaties te creëren. Als jou accu iets met lithium is dan is het niet alleen een moeilijk maar ook gevaarlijk project. Met loodaccus kan het ook goed fout gaan. Als je het ding net geladen hebt en er hangt nog de nodige knalgas en jou snubber is niet voldoende waardoor er wat vonkt dan is het boem. Ik heb dat van vlakbij meegemaakt met een motorfiets, gelukkig voor mij en jammer voor hem ving de monteur het meeste accuzuur op en raakte de brokstukken niemand.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2023 13:56:33 schreef fred101:
Als je mechanisch handig bent kun je zelf wel een "dode man" knop maken. Je zet een motor relais tussen accu en motor.

Precies, nog een stukje extra veiligheid.

Ik ben nog steeds het gebeuren met het Stint ongeluk niet vergeten in 2018, het zal je kind maar zijn die daar in zat. Het heeft wel vier kinderen het leven gekost.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 mei 2023 13:56:33 schreef fred101:
Als je mechanisch handig bent kun je zelf wel een "dode man" knop maken. Je zet een motor relais tussen accu en motor. Dan als schakelaar zo'n ding uit een buitenboard motor, of een druk schakelaar onder zijn voet ect, met wat metaal, veer, touwtje en een draai/freesbank kun je ook zelf wel iets maken. Deze zet je tussen accu en de relais spoel. Daarvoor hoef je maar weinig van electronica te weten.

Dat project van Lambiek zal vast heel goed werken, hij is heel goed in het ontwerpen van dat soort dingen maar het is zelfs voor de gevorderde hobbyist een aardige kluif waar het ook heel erg fout kan gaan als je een foutje maakt. Een accu kan heel erg veel stroom leveren, genoeg om hele gevaarlijke situaties te creëren. Als jou accu iets met lithium is dan is het niet alleen een moeilijk maar ook gevaarlijk project. Met loodaccus kan het ook goed fout gaan. Als je het ding net geladen hebt en er hangt nog de nodige knalgas en jou snubber is niet voldoende waardoor er wat vonkt dan is het boem. Ik heb dat van vlakbij meegemaakt met een motorfiets, gelukkig voor mij en jammer voor hem ving de monteur het meeste accuzuur op en raakte de brokstukken niemand.

Dit kan ik wel idd. Ben wel engineer (werktuigbouw) maar helaas niet elektrotechisch.

Gezien de veiligheidstips volg ik jullie advies op, dan wordt het dus een relais aansturen via de voetswitch idd en dan gewoon deze controller repareren met nieuwe feds?

Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2023 16:06:28 schreef ElectroMike:
Dit kan ik wel idd. Ben wel engineer (werktuigbouw).......

Dat is ook leuk, toch.

Gezien de veiligheidstips volg ik jullie advies op, dan wordt het dus een relais aansturen via de voetswitch idd

Dat was als extra bedoeld. Als je dat voor een nood oplossing doet zodat je zoon kan rijden, dan gaat dat ding er als een haas vandoor.

en dan gewoon deze controller repareren met nieuwe feds?

Als het alleen de fet's zijn natuurlijk, er kan van alles aan de hand zijn. Maar de fet's controleren komt wel op de eerste plaats.

En als die stuk zijn neem dan deze de IRF1405, die kan wat meer hebben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 mei 2023 16:15:52 schreef Lambiek:
[...]
Dat is ook leuk, toch.

[...]
Dat was als extra bedoeld. Als je dat voor een nood oplossing doet zodat je zoon kan rijden, dan gaat dat ding er als een haas vandoor.

Dat snap ik haha, is natuurlijk wel in combinatie met de gerepareerde controller.

Of adviseer je dan alsnog die andere aan met analoog gashendel?

[...]
Als het alleen de fet's zijn natuurlijk, er kan van alles aan de hand zijn. Maar de fet's controleren komt wel op de eerste plaats.

En als die stuk zijn neem dan deze de IRF1405, die kan wat meer hebben.

Op 30 mei 2023 16:15:52 schreef Lambiek:
[...]
Dat is ook leuk, toch.

[...]
Dat was als extra bedoeld. Als je dat voor een nood oplossing doet zodat je zoon kan rijden, dan gaat dat ding er als een haas vandoor.

[...]
Als het alleen de fet's zijn natuurlijk, er kan van alles aan de hand zijn. Maar de fet's controleren komt wel op de eerste plaats.

En als die stuk zijn neem dan deze de IRF1405, die kan wat meer hebben.

Ik wil anders deze controller bestellen:

https://www.aliexpress.com/item/1005003307454862.html

Kan dit op een gewone motor?
Dan moet ik dus een analoge gashendel verzorgen & hem leren in te stellen?

Dat + relais met voetschakelaar is de beste optie?

Lambiek

Special Member

Of adviseer je dan alsnog die andere aan met analoog gashendel?

Ik heb geen ervaring met die andere controller, rew heeft er een op zijn fiets geloof ik.

Als je iets zelf wil maken kan ik wel een schema voor je uitwerken, dat wordt dan een stuk simpeler.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2023 16:38:59 schreef ElectroMike:
Ik wil anders deze controller bestellen:

https://www.aliexpress.com/item/1005003307454862.html

Kan dit op een gewone motor?

Die is voor een borstelloze motor, jou motor heeft toch borstels?

Dat + relais met voetschakelaar is de beste optie?

Als extra beveiliging wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 mei 2023 16:44:46 schreef Lambiek:
[...]
Die is voor een borstelloze motor, jou motor heeft toch borstels?

[...]
Als extra beveiliging wel.

Ik zie het idd, was de "goedkope in behuizing optie" die je had gepost.

Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker, verwacht met borstels. Maar daar staat niets over beschreven.

Op 30 mei 2023 17:10:19 schreef ElectroMike:
[...]

Ik zie het idd, was de "goedkope in behuizing optie" die je had gepost.

Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker, verwacht met borstels. Maar daar staat niets over beschreven.

Anders even een foto maken van de motor.

Voor je "veiligheids"relais misschien automotive type pakken van 24Vdc.
En via zekering(en), schakelaar, weerstand aan de 36Vdc hangen.
Houd er wel rekening mee dat je belasting inductief is, oppassen met stroomwaarden van het relaiscontact.

Op 30 mei 2023 16:44:46 schreef Lambiek:
Die is voor een borstelloze motor, jou motor heeft toch borstels?

Klopt, maar de software in dat ding kan ook in "met borstels" mode. Dan laat ie 1/3e van de halve-H-bruggen ongebruikt en stuurt ie vooruit/achteruit met de twee overgebleven halve-H-bruggen. (samen een hele H-brug! :-) )

Als dat relais ook "regelmatig" de motorcontroller AAN gaat zetten, dan moet je rekening houden met dat de ingangscondensatoren op dat ding niet mis zijn. Die trekken aardige vonken.

Op de input van de motor controller is de boel niet inductief, maar juist capacitief. Dit geeft eerder bij INschakelen dan bij uitschakelen problemen.

Ja, ik heb hem op m'n fiets, dan de versie zonder behuizing. Die met behuizing (en subtiel zwaarder) ligt hier nog als "reserve" op de plank.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 30 mei 2023 19:20:31 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2023 17:10:19 schreef ElectroMike:
Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker, verwacht met borstels.

Hoeveel draden komen er uit de motor?

Of een foto van het geheel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik tel er twee. (op eerdere fotos van de controler).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 mei 2023 22:24:00 schreef Lambiek:
[...]
Hoeveel draden komen er uit de motor?

Of een foto van het geheel.

Twee idd, heb gelukkig een makkelijke oplossing gekregen. Het bedrijf heeft nog 1 controller liggen. Heb hem besteld, zal het voetpedaal aanpassen zodat alles uitgaat bij loslaten van het pedaal.

Dan durf ik het nog aan, is de stroom naar de motor onderbreken een goed idee voor een relaisschakeling?

Lambiek

Special Member

Op 31 mei 2023 17:05:41 schreef ElectroMike:
Het bedrijf heeft nog 1 controller liggen. Heb hem besteld,...

Dat is mooi, scheelt een hoop werk.

zal het voetpedaal aanpassen zodat alles uitgaat bij loslaten van het pedaal

Dat lijkt mij een goed plan.

Dan durf ik het nog aan, is de stroom naar de motor onderbreken een goed idee voor een relaisschakeling?

Ja, gewoon een van de twee motor draden onder breken met een relais.

Neem daar wel een relais voor die de motor stroom aan kan, bijvoorbeeld een auto telais die 50A mag schakelen.

Let wel op de spoel spanning van het relais, kijk even welke spanningen je allemaal hebt. Laat dat even weten hier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.