Heb je die 70mA gemeten toen het geheel donker was?
Nu heb ik het gemeten bij geheel donker, en meet nu ook 70mA
Heb je die 70mA gemeten toen het geheel donker was?
Nu heb ik het gemeten bij geheel donker, en meet nu ook 70mA
Opgelet, alleen stroommeting is niet voldoende voor een betrouwbare vermogensmeting ! Mogelijk is de cos fi 0, dan heb je 0 Watt verbruik !! Je moet echt een wattmeter gebruiken.
Aan blindstroom had ik inderdaad niet gedacht.
Ik ben opzoek naar een goede vermogens meter, en denk aan een tussen stekker of module die redelijk nauwkeurig het opgenomen en het opgewekte vermogen kan meten.
En dan een type dat uit te lezen is in Domoticz (in bijvoorbeeld een Python script).
Het mooiste was dat ik deze ook een relais bevat zodat ik indien nodig ook de Omvormer los kan koppelen van het Net.
Nu de laatste Domoticz update (2023.2) werken mijn Z-Wave apparaten niet meer, dus mogelijk is het beter om te zoeken naar een tussen stekker of module die connectie heeft via de Wifi.
Wie weet welke ik het beste kan gaan gebruiken ?
Op 10 augustus 2023 17:24:26 schreef Lambiek:
[...]
Dan moet je de omvormer na zonsondergang uitschakelen zodat hij in de nacht niets gebruikt. Dan kom je op een goede zonnige dag misschien wel op +/- 1kW uit.
Dat zal ik nooit gaan halen, er is hier veel te veel schaduw door alle hoge bomen enz.
Op 6 augustus 2023 13:09:50 schreef Arco:
Meeste clampmeters werken niet betrouwbaar onder de 0.5A...
Dat kun je verbeteren door de draad meerdere keren door de meter te halen, je krijgt dat een proportioneel grotere meting. Wat ik vaak doe is beide draden in tegengestelde richting door de meter, dat geeft je al een verdubbeling, en je hebt er maar weinig extra draadlengte voor nodig.
Ik verwacht niet dat een stappenmotor gedurende de dag stappen mist, en zelfs als dat zou gebeuren, zul je het niet merken als het maar een klein aantal is. Als je aan het eind van de dag met een hogere snelheid terug gaat naar de beginpositie, is er wel een risico dat je stappen begint te missen, en als de stapfrequentie redelijk hoog is, zal de motor nooit meer genoeg koppel kunnen leveren om de massa weer op gang te krijgen. Je kunt dat ondervangen door op een relatief lage snelheid terug te gaan, en daarbij zou ik het aantal stappen dat hij terug mag zetten voordat de schakelaar geraakt zou moeten zijn beperken, om te voorkomen dat hij voor onbepaalde tijd blijft proberen terwijl er iets stuk is. Als je weet dat de hele slag bijvoorbeeld 20.000 stappen is, en je heb na 21.000 stappen nog steeds de eindschakelaar niet gedetecteerd, is er iets mis, en kun je waarschijnlijk beter stoppen, en op één of andere manier een storing aangeven (rode LED of zo).
Nee hoor, allebei zijn mogelijke oplossingen voor het gegeven probleem. Het nadeel van een DC motor met vertraging is dat je een pulsgever of encoder nodig hebt om de positie te kunnen bepalen, en dat is weer een onderdeel met een kabel en connector die allemaal stuk kunnen gaan; het zit immers allemaal in de buitenwereld.
Ook bij een DC motor moet je enige beveiliging voorzien; als je die motor aanstuurt en er komen geen pulsjes, of er komen wel pulsjes maar de eindschakelaar wordt nooit bereikt, is er iets mis en moet je stoppen.
Ik heb nu (als test) een Hombli smart plug, deze kan het opgewekte vermogen meten.
In het donker geeft deze 0,0 Watt aan, en in fel zonlicht heb ik deze nog niet hoger dan 76 Watt gezien.
Ook met helder dag licht blijft het 0,0 Watt, pas als de zon echt gaat schijnen begint het.
Ik vraag mij af hoe nauwkeurig die smart plug is, dus wat is jullie ervaring hiermee ?
Ook zou ik deze graag Uit kunnen lezen/Aan kunnen sturen in domoticz of in een Python script, heeft iemand daar ervaring mee ?
Special Member
Op 20 augustus 2023 09:18:56 schreef m.bouwer:
Heb je wel 100 Watt uit het paneel bij 36 volt?
Nee, dat zal max zo'n 85W zijn en op sommige momenten meer als de condities goed zijn.
Is het een optie om het paneel terug te sturen en een betere uitvoering te kopen?
Special Member
Op 20 augustus 2023 10:41:03 schreef m.bouwer:
Is het een optie om het paneel terug te sturen en een betere uitvoering te kopen?
En dat vraag je aan mij, moet je bij de leverancier zijn zeker.
Ik denk niet dat ze daar in trappen.
Het is met het vermogen van een paneel zo dat je het moet vermenigvuldigen met 0.85. Voorbeeld: Stel je hebt een paneel van 400Wp X 0.85 = 340kWh op jaar basis. En daar zitten uiteraard uitschieters tussen, met een heldere lucht en een lekker koel windje uit het oosten brengt een paneel meer op. Maar over het algemeen kun je hier in Nederland rekenen met 0.85, hoe verder je naar het zuiden komt hoe gunstiger het wordt.
Ik heb van het begin af aan al niet begrepen dat er voor zo'n klein paneel gekozen is. Als je zoiets maakt doe je het toch ook voor de opbrengst. En als het is om de werking te laten zien van het mee draaien, kun je net zo goed een paneeltje nemen van 10Wp.
Special Member
Op 20 augustus 2023 15:48:29 schreef m.bouwer:
het gaat nu eigenlijk om de besturing.
De besturing heeft MMSoft toch al klaar.
m.bouwer vind denk ik de constructie ook onder "besturing" in bredere zin vallen.
Dat, of "in de praktijk testen van".
Op 20 augustus 2023 09:18:56 schreef m.bouwer:
Heb je wel 100 Watt uit het paneel bij 36 volt?
Dit meet ik:
code:
Watt Volt DC mA AC
---- ----- ---
21,7 24,2 93
46,5 37,65 203
69,5 38,2 296
69,8 38,7 299
69,8 40,8 302
69,9 40,9 302
70,1 41,0 304
70,2 38,07 301
71,1 41,0 304
72,2 40,9 311
72,5 40,9 312
72,6 40,9 311
74,4 39,2 326
75,8 39,3 326
76,1 39,1 325
Op 20 augustus 2023 10:41:03 schreef m.bouwer:
Ik heb lang gezocht naar de juiste maat die ik nodig heb, en het gaat mijn niet om de opbrengst.
Op 20 augustus 2023 15:48:29 schreef m.bouwer:
De constructie is gericht op opschalen / het gaat nu eigenlijk om de besturing.
De besturing is ook te gebruiken voor een grotere opzet, alleen wordt er dan een ander paneel en omvormer geplaatst.
Op 20 augustus 2023 20:01:59 schreef MMSoft:
[...]
Dit meet ik:code:
Watt Volt DC mA AC ---- ----- --- 21,7 24,2 93 46,5 37,65 203 69,5 38,2 296 69,8 38,7 299 69,8 40,8 302 69,9 40,9 302 70,1 41,0 304 70,2 38,07 301 71,1 41,0 304 72,2 40,9 311 72,5 40,9 312 72,6 40,9 311 74,4 39,2 326 75,8 39,3 326 76,1 39,1 325
En ik meet 3.297V.
/wat/ heb je gemeten? Het paneel, ja. Op diverse momenten van de dag? met varierende belasting? Hoe heb je dat gedaan?
Het Paneel was normaal aangesloten op de omvormer en die was weer met het net verbonden via een tussenstekker met vermogen weergaven.
Watt: Het vermogen die de tussenstekker weergaf
Volt DC: De spanning van het paneel
mA AC: De stroom die de tussenstekker weergaf (en dus naar het Net werd gestuurd).
De metingen zijn op meerdere momenten op de dag gedaan.
Edit:
Het hoogste Wattage dat ik vandaag heb gezien was 83,2 Watt
De Paneel spanning was toen 36,4 Volt, en er liep 2,46 Amp.
Het paneel leverde dus 89,55 Watt, en de Omvormer leverde dus 83,2 Watt
(gemeten met een goedkope tussen stekker, tja hoe nauwkeurig is zo'n ding ?).
De Omvormer zou dan een rendement hebben van 92,9%
Kan dit rendement een beetje kloppen denken jullie ?
Op 20 augustus 2023 11:07:32 schreef Lambiek:
Ik heb van het begin af aan al niet begrepen dat er voor zo'n klein paneel gekozen is. Als je zoiets maakt doe je het toch ook voor de opbrengst. En als het is om de werking te laten zien van het mee draaien, kun je net zo goed een paneeltje nemen van 10Wp.
Omdat ik niet meer plaats heb voor een draaiend paneel (en er liggen al 12 Panelen op het dak), het gaat mij voornamelijk over de besturing.
Kan je wat meer vertellen over de print, de componenten, de werking....
Hieronder een artikel waarin ook een zonnevolger past, alleen al vanwege de meeropbrengst in de winter.
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/2023/08/direct-solar-power-off-gr…
Kan je wat meer vertellen over de print, de componenten, de werking....
De besturing werkt met een microcontroller die elke 30 min. uitrekent waar de zon over 15 min. staat.
De hoek vanaf het noorden en de hoek vanaf de aarde zijn dan bekent
De tijd en Datum zijn belangrijk maar als je de microcontroller opstart, dan weet deze niet hoe laat te is en welke datum het is.
Daarvoor is er een Real time clock module (RTC) aanwezig.
Bij de eerste opstart moet deze ingesteld worden op de juiste Tijd en Datum.
Deze RTC is voorzien van een batterij, deze zorgt ervoor dat de tijd door blijft tikken als de besturing uit staat.
Het mechaniek is voorzien van 2 kleine elektro motortjes met een grote vertraging.
De 1e is voor het draaien van het Paneel, en de 2e voor het Kantelen.
Omdat deze motortjes in 2 richtingen moeten kunnen draaien moet de Polariteit (plus- en minpool) van de motortjes omgepoold kunnen worden.
Daarvoor is een H-brug heel geschikt en bevat deze besturing dan ook een dubbele H-Brug.
Als de besturing opstart dan weet deze niet in welke stand het mechaniek staat.
Daarvoor draait de Draai motor terug totdat deze tegen een eindschakelaar loopt, als dat gebreurd dan stopt deze motor en is het bekent in welke stand
deze motor staat.
Nu begint de Kantel motor terug te draaien en ook deze loopt op een gegeven moment tegen een eindschakelaar, en dan is het ook bekent in welke stand deze staat.
Het begin punt van het mechaniek is nu dus bekent, en de besturing rekent nu uit in welke stand de zon over 15 min. staat.
De draaimotor begint te draaien, en elke graad wordt er een nokje gesignaleerd door een Inductieve sensor.
Zodra er de juiste aantal signalen (dus graden) zijn geteld stopt de Draaimotor.
Nu begint de Kantel motor te draaien, en ook bij deze worden een door een Inductieve sensor nokjes geteld.
Zodra er de juiste aantal signalen (dus graden) zijn geteld stopt ook de Kantel motor.
Het Paneel is nu op de Zon gericht.
Over een kleine 30 min. wordt de nieuwe Zon positie weer gerekend en het mechaniek weer bijgesteld.
De motoren draaien tot maximaal ingesteld punten (deze staan als vaste punten ingesteld in de software).
Als de zon door het Noordpunt gaat (Ergens in de nacht), dan stuurt de besturing de motoren weer naar hun 0 punt.
Als de zon weer in het bereik komt tussen de ingestelde vaste punten, dan draait het paneel weer maar de Zonpositie en blijft deze volgen tot er een Max. punt is bereikt.
Omdat het voor kan komen de het mechaniek / Paneel ergens tegenaan loopt, wordt de opgenomen stroom van de motortjes gemeten en als deze te hoog wordt
dan worden de motortjes uitgeschakeld en stopt de besturing.
Ook als er te veel tijd zit tussen de pulsjes die de Inductieve sensoren afgeven worden de motortjes uitgeschakeld en stopt de besturing.
Tevens zijn de bewegingen aan het einde van hun bereik begrenst met eindschakelaars.
Mocht de besturing het helemaal af laten weten, en is/zijn er nog een breekpen(en) aanwezig.
Op 29 mei 2023 16:54:31 schreef MMSoft:
......Maar nu nog de constructie en het laten bewegen van het paneel, deze moet dus kunnen draaien (ca. 180 graden, verder heeft geen nut), en het laten kantelen (ca. 0 - 65 graden).
Hiervoor zoek ik tips en ideeen
Er is nu een lichte constructie om tegen de muur te schroeven.
Nu gaat het om het bedenken en maken van rotatie- en kantelaandrijving.