Zonnevolger

Mede door deze discussie denk ik dat ik geen (zelfgebouwde) wormaandrijving moet gebruiken voor de rotatieaandrijving van het paneel.
En met meer gangbare spullen toch 1 puls per graad rotatie zien te krijgen voor de besturing.

Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2023 15:19:38 schreef m.bouwer:
En met meer gangbare spullen toch 1 puls per graad rotatie zien te krijgen voor de besturing.

Waarom denk je dat ik een stappenmotor gebruikt heb voor de test toen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een stappenmotor gebruikt continu (veel) stroom, ook als deze stil staat (om deze in positie te houden).
Bij gebruik van een stappenmotor is dit project kansloos, het rendement is nu al laag, maar dan is het rendement (vaak) negatief.

Ik heb nog wat aanpassingen aangebracht zoals de mogelijkheid om later de condensators van Lambiek erbij te plaatsen als dat nodig blijkt.
En kom nu op het punt om een print te laten maken.

Maar mogelijk kan ik dit beter even pauzeren...

Er zit nog een rare bug in de software, en krijg soms een vreemd teken op het display, of dit nu een bug is in MicroC of in de I2C Display, LongToStr of IntToStr routine weet ik nog niet, maar daar ergens lijkt is fout te gaan en ben er mee bezig.
Nu heeft dit geen invloed op de werking, maar wil dit er wel uit hebben.

Dus ik kan voorlopig toch wel vooruit ;)

Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2023 07:00:27 schreef MMSoft:
Een stappenmotor gebruikt continu (veel) stroom, ook als deze stil staat (om deze in positie te houden). Bij gebruik van een stappenmotor is dit project kansloos, het rendement is nu al laag, maar dan is het rendement (vaak) negatief.

Dat ligt er helemaal aan wat voor stappenmotor driver je gebruikt en hoe je die aanstuurt. En een stappenmotor met een vertraging kun je via je enable uit zetten na verdraaien.

Op 3 augustus 2023 09:28:40 schreef Lambiek:
[...]
Dat ligt er helemaal aan wat voor stappenmotor driver je gebruikt en hoe je die aanstuurt. En een stappenmotor met een vertraging kun je via je enable uit zetten na verdraaien.

Is dat slim om een stappenmotor dan uit te zetten? Be dan wel benieuwd als er een rukwind is wat er dan met het paneel cq installatie gaat doen.

Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2023 09:49:06 schreef vincent1971:
Is dat slim om een stappenmotor dan uit te zetten? Be dan wel benieuwd als er een rukwind is wat er dan met het paneel cq installatie gaat doen.

Een stappenmotor met een wormwiel vertraging is zelf remmend, die zal niet snel verdraaien.

Ik heb dat overigens toen niet gedaan, ik heb een proportionele stappenmotor besturing gemaakt met een planetaire vertraging. Maar dat staat allemaal in het artikel.

@ Lambiek,

In de besturing van MMSoft speelt het detecteren van pulsjes een belangrijke rol.
Kun je wat zeggen over hoe jij de besturing een volgende keer zou maken?
En zou je dan weer een stappenmotor gebruiken?

Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2023 18:24:22 schreef m.bouwer:
In de besturing van MMSoft speelt het detecteren van pulsjes een belangrijke rol.

Ja dat weet ik, dat is de enige manier om de positie te bepalen. En dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met een encoder, een hall-sensor of met bijvoorbeeld een inductieve eindschakelaar.

Kun je wat zeggen over hoe jij de besturing een volgende keer zou maken? En zou je dan weer een stappenmotor gebruiken?

Ik zou weer een stappenmotor gebruiken, omdat zoiets nu eenmaal erg precies werkt zonder opnemers of schakelaars.

En voor de Altitude zou ik ook een stappenmotor gebruiken, simpelweg omdat ik dat makkelijk kan implementeren in de software. Een lineaire servo zou ook nog een optie kunnen zijn.

Een stappenmotor met een wormwiel vertraging is zelf remmend, die zal niet snel verdraaien.

Dus toch een wormwiel ?
Bestaan er overigens wel stappenmotor met een wormwiel vertraging (voor een betaalbare prijs) ?

Ik zou weer een stappenmotor gebruiken, omdat zoiets nu eenmaal erg precies werkt zonder opnemers of schakelaars.

Opstart:
Als de besturing opstart dan staat de stappenmotor in een willekeurige stand, hoe kan de besturing weten in welke stand deze staat als je geen sensor(s) en/of eindschakelaar(s) gebruikt ?

Ijken:
Ook een stappenmotor kan soms een stap overslaan (zeker als je de motor regelmatig uitschakelt), hoe heb je dat opgelost ?

Veiligheid:
Het paneel kan weerstand ondervinden als deze beweegt doordat er iets in de weg staat, hoe heb je dat opgelost ?

In de motortjes die wij nu gebruiken zit ook een wormwiel in de vertraging.
Daarna heb je (met een extra vertraging) de aandrijving naar het paneel.
Het paneel kan dus nooit vanzelf verdraaien.

Lambiek

Special Member

En zoals ik al eerder zei.

Op 3 augustus 2023 10:51:03 schreef Lambiek:
Ik heb dat overigens toen niet gedaan, ik heb een proportionele stappenmotor besturing gemaakt met een planetaire vertraging. Maar dat staat allemaal in het artikel.

Op 4 augustus 2023 07:33:12 schreef MMSoft:
Dus toch een wormwiel ?

Ik heb het over een toepassing waar je een stappenmotor met de enable functie gebruikt, dus als je de motor uitzet.

Bestaan er overigens wel stappenmotor met een wormwiel vertraging (voor een betaalbare prijs) ?

Dat weet ik zo niet, maar dat is ook niet nodig. Je zet de worm toch direct op de as van de stappenmotor. Of eventueel nog met een planetaire vertraging er tussen.

Opstart:
Als de besturing opstart dan staat de stappenmotor in een willekeurige stand, hoe kan de besturing weten in welke stand deze staat als je geen sensor(s) en/of eindschakelaar(s) gebruikt ?

Je hebt natuurlijk wel een nulpunt nodig, bij mij was dat de begin stand waar het het paneel in de ochtend van start ging. Iedere avond als de zon onder was ging het paneel naar dat punt toe, dus ja je hebt één schakelaar nodig.

Ijken:
Ook een stappenmotor kan soms een stap overslaan (zeker als je de motor regelmatig uitschakelt), hoe heb je dat opgelost ?

Ik denk dat, dat reuze mee valt. ik heb een klok gemaakt (zie artikel op CO) met een stappenmotor, daar doe ik het zelfde. Die draait nu inmiddels 1.5 jaar en die loopt precies gelijk en die wordt iedere minuut verzet.

Dan heb je nog de manier van aansturen, als je daar een driver voor gebruikt met micro stepping en je zou een paar stappen missen , dat maakt helemaal niets uit. zeker niet met een flinke vertraging.

Stel dat je een stappenmotor hebt met 200 stappen (1.8 graden per stap) en die stuur je aan met 1/32 stap. Dat wordt dan 32 X 200 = 6400 stappen per omwenteling = 360 : 6400 = 0.05625 graden per stap. Stel dat daar een vertraging achter zit van 40:1 wordt het 0.05625 : 40 = 0.00140625 graden per stap. En jij denkt dat je dat gaat zien.

Veiligheid:
Het paneel kan weerstand ondervinden als deze beweegt doordat er iets in de weg staat, hoe heb je dat opgelost ?

Als dat zo is staat het paneel verkeert opgesteld, het is een bewegend geheel dus er mag niets in de weg staan. Op een goede stappenmotor driver kun je de stroom instellen.

Maar goed voor een proef opstelling kun je gewoon gebruiken wat je nu van plan bent, ik vind het alleen een beetje omslachtig. Ik heb toen ook een proef opstelling gemaakt, maar wel gelijk een besturing ontworpen die ook op een grote installatie moest werken.

Op 4 augustus 2023 10:01:00 schreef m.bouwer:
In de motortjes die wij nu gebruiken zit ook een wormwiel in de vertraging. Daarna heb je (met een extra vertraging) de aandrijving naar het paneel. Het paneel kan dus nooit vanzelf verdraaien.

Dat zeg ik, er moet wel iets heel raars gebeuren als dat verdraaid. Dus kun je een stappenmotor gewoon in de enable stand zetten.

Stel dat daar een vertraging achter zit van 40:1 wordt het 0.05625 : 40 = 0.00140625 graden per stap. En jij denkt dat je dat gaat zien.

Nee, en daarom vindt ik een stappenmotor ook niet geschikt voor een Zonnevolger.
Een stappen motor is voor (heel) nauwkeurig werk.

Lambiek

Special Member

Op 4 augustus 2023 11:15:28 schreef MMSoft:
Nee, en daarom vindt ik een stappenmotor ook niet geschikt voor een Zonnevolger.
Een stappen motor is voor (heel) nauwkeurig werk.

Daar verschillen de meningen dan over en dat mag. :) Ik heb een heel andere regeling gemaakt toen, kun je vergelijken met een servo systeem en daar voldoet een stappenmotor prima.

Maar ik blijf benieuwd naar het eind resultaat, ik hoop dat je ook nog wat meet gegevens gaat plaatsen.

....ik hoop dat je ook nog wat meet gegevens gaat plaatsen.

Ik heb de omvormer (IQ7+) binnen en de eerste meet gegevens zijn zeer beroerd.
Nu schijnt de zon nauwelijks, maar had toch wel iets opbrengst verwacht.
Ik heb dit gemeten met een Stroom tang.

Er loopt gelijkstroom (0,28 Amp),

maar er komt geen Net stroom uit (de Omvormer gebruikt 0,05 Amp, dit is alleen een klein beetje minder nu).

In de omvormer zit een Led, deze heb ik Rood zien knipperen als deze niet verbonden is met het Net.
Ook heb ik deze Groen zien knipperen (maar er was geen opbrengst).
En heb deze Oranje zien knipperen, geen idee wat er dan aan de hand is.
Ik heb nog niets gevonden hierover.

Hopelijk werkt het wel als de Zon goed schijnt....

Edit:
Nu in de Zon loopt er 0,3 Amp, dus 69 Watt ?

Het Paneel is maar 100 Watt, dus zal er max. 0,43 Amp. lopen, dus mogelijk valt het toch nog mee....

Het is erg lastig testen als de zon maar heel soms even door de wolken schijnt, ik zie regelmatig de Led oranje knipperen en zou graag weten wat dat betekend.

Ik had verwacht dat een schakel tussenstekker (Fibaro FGWPF-102 ZW5) die ook het stroom verbruik kan meten ook wel het geleverde vermogen zou kunnen meten maar deze geeft 0 Watt aan als het paneel levert, dus nu opzoek naar een andere meet mogelijkheid. Suggesties zijn zeer welkom.

Ik ben benieuwd hoeveel de Omvormer s'nacht verbruikt (want dat zal toch geen 0,05 Amp (11,5 Watt) zijn ?

Lambiek

Special Member

Op 4 augustus 2023 11:53:50 schreef MMSoft:
Edit:
Nu in de Zon loopt er 0,3 Amp, dus 69 Watt ?

Dat ligt wel aan de netspanning natuurlijk. Je bent nu uitgegaan van 230VAC, maar is dat ook zo. Je zou ook even de netspanning moeten meten.

Het Paneel is maar 100 Watt, dus zal er max. 0,43 Amp. lopen, dus mogelijk valt het toch nog mee....

Het is maar een klein paneeltje natuurlijk. Maar het ging toch niet zo zeer om de opbrengst, het ging je toch meer om de werking van het volgen van de zon?

Ik ben benieuwd hoeveel de Omvormer s'nacht verbruikt (want dat zal toch geen 0,05 Amp (11,5 Watt) zijn ?

Dat wordt vannacht je bed uit denk. :) Of als het donker is vanavond, dan zal je ook wel kunnen meten. En anders schakel je de omvormer uit na zons ondergang, of heb je geen poorten meer over op je controller?

Dat ligt wel aan de netspanning natuurlijk. Je bent nu uitgegaan van 230VAC, maar is dat ook zo. Je zou ook even de netspanning moeten meten.

232VAC

Het is maar een klein paneeltje natuurlijk. Maar het ging toch niet zo zeer om de opbrengst, het ging je toch meer om de werking van het volgen van de zon?

Klopt, maar nu ben ik bezig om te kijken of de Omvormer wel (goed) werkt met het paneel.

Of als het donker is vanavond, dan zal je ook wel kunnen meten. En anders schakel je de omvormer uit na zons ondergang, of heb je geen poorten meer over op je controller?

Er zijn nog een paar poorten vrij.
De tang gaf 0,05 Amp. aan, maar deze waarde is mogelijk te laag om nauwkeurig met een tang te meten.
Het viel mij op dat de Led nu helemaal niet knipperde, wie weet wat deze Led precies aangeeft ?

Hier: https://supersola.com/zo-werkt-de-supersola/
lees ik dat je het opgewekte vermogen met elke slimme stekker kunt meten, en dat had ik ook verwacht, maar mijn tussenstekker gaf 0 Watt aan.
Ze hebben het daar getest met de "Hombli Smart plug".

Als ik deze uit zou kunnen lezen en Aan/Uit zou kunnen zetten met een Python script in Domoticz dan bestel ik er hier een van. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Lambiek

Special Member

Op 5 augustus 2023 07:30:01 schreef MMSoft:
Hier: https://supersola.com/zo-werkt-de-supersola/
lees ik dat je het opgewekte vermogen met elke slimme stekker kunt meten, en dat had ik ook verwacht, maar mijn tussenstekker gaf 0 Watt aan.
Ze hebben het daar getest met de "Hombli Smart plug".

Er is toch ook een soort app voor die dingen waar je kunt zien wat de opbrengst is.

Op 5 augustus 2023 10:33:24 schreef Lambiek:
[...]
Er is toch ook een soort app voor die dingen waar je kunt zien wat de opbrengst is.

Klopt, maar zou het wel graag via Domoticz (huis besturing) laten lopen dan heb ik alle data bij elkaar en kan dan ook de tussen stekker Aan/Uitschakelen. Ik verwacht dat deze via Wifi werkt.

Ik kom dit tegen:
https://github.com/topics/hombli

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Arco

Special Member

Meeste clampmeters werken niet betrouwbaar onder de 0.5A...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou gewoon zo'n stekker-watt-meter kopen. Die moeten redelijk nauwkeurig meten wat het wattage is. Het makkelijkste als je zo'n ding wil maken is om een meter-chip te gebruiken en dan is het vanzelf zo dat ie alleen reeel vermogen meet.

Als je er nu 1 hebt die onverwacht nul meet, dan... tja, toch maar een tweede kopen om die eerste te controleren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De rotatie-aandrijving kan in het fundatiekastje.
Zo wil ik ook het mechaniek voor het kantelen inwerken in het kastje en in de staander.

Ziet er goed uit !
Blijft er nog een beetje ruimte over voor de besturing ?

Pas als de aandrijfcomponenten en de besturing een plek hebben in het fundatiekastje wil ik het deksel eromheen vormen.

Vandaag scheen de zon en heb het paneel nog eens getest, maar nu met een Ampere meter ipv een Ampere Tang.
De max. stroom was ca. 370 mA. en dus ca. 85 Watt (Net spanning 230 volt).
Dat vindt ik acceptabel, maar het probleem is als het geheel donker is, dan verbruikt de Omvormer ca. 70 mA. en dat is toch 16,1 Watt.
Dus wat er op sommige dagen overdag gemiddeld opgewekt wordt, wordt s'nachts weer verbruikt, dat is niet de bedoeling....

Het vreemde is dat er in de datasheet staat:
Nachtverbruik 50 mW

Lambiek

Special Member

Op 10 augustus 2023 16:58:26 schreef MMSoft:
.., maar het probleem is als het geheel donker is, dan verbruikt de Omvormer ca. 70 ma. en dat is toch 16,1 Watt.
Dus wat er op sommige dagen overdag gemiddeld opgewekt wordt, wordt s'nachts weer verbruikt, dat is niet de bedoeling....

Dan moet je de omvormer na zonsondergang uitschakelen zodat hij in de nacht niets gebruikt. Dan kom je op een goede zonnige dag misschien wel op +/- 1kW uit.

Het vreemde is dat er in de datasheet staat: Nachtverbruik 50mW.

Heb je die 70mA gemeten toen het geheel donker was?