380v motor hefbrug (ster) wil niet omdraaien

Kijk wat het kentekenplaatje van de motor zegt. Maar 11A is te veel.
Voor de verduidelijking:
P=wortel(3) U * I * cos(phi) * rendement

Dus je zou op een 6A moeten uitkomen

Op 4 juni 2023 14:45:41 schreef willamette:
Kijk wat het kentekenplaatje van de motor zegt. Maar 11A is te veel.
Voor de verduidelijking:
P=wortel(3) U * I * cos(phi) * rendement

Dus je zou op een 6A moeten uitkomen

Op 4 juni 2023 14:45:41 schreef willamette:
Kijk wat het kentekenplaatje van de motor zegt. Maar 11A is te veel.
Voor de verduidelijking:
P=wortel(3) U * I * cos(phi) * rendement

Dus je zou op een 6A moeten uitkomen

OK, dus dat simpele had ik al verkeerd: omdat de pieken niet gelijktijdig
zijn, is het afgenomen vermogen per fase lang niet het totale vermogen.

Dat de metingen wel erg dicht bij mijn natte vingerwerk uitkomen, wijst
er wel op dat er misschien het verkeerde gemeten wordt. Zou bij een
werkelijke 11A per fase de magische rook niet vrijkomen :?

Ik heb jouw cos(phi) een beetje overschat. De max. stroom mag in jouw geval 8,5A zijn aangezien jouw motor in ster op 3x400V is aangesloten.

Er is dus iets verkeerd met jouw motor (of hij werd overbelast terwijl je aan het meten was).

Volgende test is dus kijken of de wikkelingen van de motor goed aangesloten zijn op het klemmenblokje:

Op 4 juni 2023 12:14:37 schreef GJ_:
[...]Dat valt wel mee:
eerst de draden van de drie spoelen zoeken. Dan met een DC voeding met stroombegrenzing (of een 9V batterij) één voor één DC op de spoelen zetten en een kompas op de motor leggen. Dan zie je hoe de spoelen in de motor liggen. Als je de plus en de min omdraait , draait ook het kompas om.
Kies een willekeurige kompasrichting en leg alle "plussen" aan één kant op het aansluitblokje, en de "minnen" één positie verschoven aan de andere kant van het blokje.
Da's minder dan 10 minuten werk.

Ik ga eens een kompas bestellen dan...

De methode van GJ_ is eigenlijk de enige juiste methode. Je kan ook gewoon eens proberen om telkens 1 van de wikkelingen te draaien en dan opnieuw de stromen meten. Als je dit niet te lang doet kan dit waarschijnlijk niet zo veel kwaad. Echter bestaat de kans wel dat je de motor kapot maakt als je te lang probeert (en wat te lang is weet je pas wanneer het te laat is).
Dus:
De groene draden eens wisselen en meten. Indien de stromen nog te hoog, de groene draden terug op hun plaats en de zwarte wisselen. Indien de stromen nog te hoog, de zwarte draden terug op hun plaats en de roze wisselen. Indien de stromen dan nog altijd te hoog, dan weet ik het ook niet meer.

Op 4 juni 2023 16:11:28 schreef willamette:
Indien de stromen dan nog altijd te hoog, dan weet ik het ook niet meer.

Als hij waarden meet die eerder horen bij een enkelfase motor met
hetzelfde vermogen (3KW/250V == 12A, dat is in de buurt van de ~11A die
hij mat), wat kan er dan mis zijn? Met de meting of de motor?

(Als ik onzin blaat, zeg het dan alsjeblieft.)

En hoewel heel onwaarschijnlijk: het is zelfs nog mogelijk dat het
typeplaatje niet klopt 8)7.

EDIT: aanv.

Op 4 juni 2023 15:00:00 schreef willamette:
Ik heb jouw cos(phi) een beetje overschat. De max. stroom mag in jouw geval 8,5A zijn aangezien jouw motor in ster op 3x400V is aangesloten.

Er is dus iets verkeerd met jouw motor (of hij werd overbelast terwijl je aan het meten was).

Volgende test is dus kijken of de wikkelingen van de motor goed aangesloten zijn op het klemmenblokje:

[...]

Ik heb nogmaals gemeten, en idd... ik had verkeerd gemeten. Als ik nu meet als de brug aan het heffen is, kom ik op 9A per fase op de motor (8.7, 9.1, 8.8)

GJ_

Moderator

Een 3kW motor op 400V trekt nominaal rond de 6,5A, dus 10 a 11 is absoluut te veel.
EDIT: oew, 8,5A nominaal. Niet de meest geweldige motor. Hij mag ook maar korte tijd draaien, dus niet continue (S3). Dan nog is 10A royaal te veel.

Op 4 juni 2023 15:54:14 schreef erikvantrijp:
Ik ga eens een kompas bestellen dan...

vrijwel iedere GSM heeft een kompas sensor. Gaat ook heel best.

Op 4 juni 2023 16:30:19 schreef erikvantrijp:
[...]

Ik heb nogmaals gemeten, en idd... ik had verkeerd gemeten.

Ha, toch een keer gelijk =)

Weet je ook hoe je precies verkeerd gemeten had :?

Op 4 juni 2023 16:45:12 schreef schaafuit:
[...]

Ha, toch een keer gelijk =)

Weet je ook hoe je precies verkeerd gemeten had :?

Ja, terwijl de motor pompte en ik het daalrelais niet vrijgegeven had. Hij kon zijn druk niet kwijt

Op 4 juni 2023 16:38:50 schreef GJ_:EDIT: oew, 8,5A nominaal. Niet de meest geweldige motor. Hij mag ook maar korte tijd draaien, dus niet continue (S3). Dan nog is 10A royaal te veel.
[...]vrijwel iedere GSM heeft een kompas sensor. Gaat ook heel best.

Wat is korte tijd? Hij draait maximaal 120 seconden per keer, en daarna behoorlijke tijd niet. Ik zou dan ook ergens een delta T verwachten

GJ_

Moderator

Op 4 juni 2023 13:47:05 schreef erikvantrijp:

Op de motor meet ik t.o.v. de aarde:

groen 231
zwart 232
roze 231

Dat is vrijwel zeker goed dus. Als er één fase ontbreekt meet je meestal maximaal 190Vac of zo ten opzicht van aarde. Of je moet een meter met LoZ hebben, die trekt de waarde wel naar (bijna) 0V.

Op 4 juni 2023 16:47:27 schreef erikvantrijp:
[...]

Ja, terwijl de motor pompte en ik het daalrelais niet vrijgegeven had. Hij kon zijn druk niet kwijt

Duidelijk :)

EDIT: 2 posts tussendoor, dus quote

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zondag 4 juni 2023 16:49:55 (91%)

Met al deze info:
- Spanningen op de motor ongeveer 230V t.o.v. de aarde
- Stromen gelijk en ongeveer 8,5A (9A is een beetje te veel, maar alles is al oud)
- Foto stuurkast waaruit blijkt dat er slechts 1 relais is die de motor schakelt

Zou ik durven zeggen dat er niks mis is met jouw motor. Doe gerust nog eens de test met het gsm kompas en batterij, maar ik verwacht niet dat er daar iets gaat uitkomen.

Probeer eens stromen te meten als je de motor met een los relais stuurt.
Truuk die je al eerder had gedaan waardoor de motor wel goed functioneerde.

Werkt de solenoid (klep) elektrisch wel goed ?

Op 4 juni 2023 17:42:05 schreef HD13:
Probeer eens stromen te meten als je de motor met een los relais stuurt.
Truuk die je al eerder had gedaan waardoor de motor wel goed functioneerde.

Werkt de solenoid (klep) elektrisch wel goed ?

Zo heb ik alles gemeten. Klep werkt prima. Hoop dat iemand iets kan zeggen over het printplaatje

Hmm, dat is wel een belangrijke nuance: je hebt alles gemeten met het extern relais?
Dan moet de motor andersom draaien als je de 2 voedingsdraden draait. Dit kan niet anders. Kan je dit testen?

De draairichting van deze motor wordt enkel bepaald door de fasevolgorde. Ik veronderstel dat je met jouw testrelais direct stroom van het stopcontact naar de motor stuurt. Er zit dus niks meer tussen dat de motor een andere richting kan doen uitdraaien.

Op 4 juni 2023 19:00:07 schreef willamette:
Hmm, dat is wel een belangrijke nuance: je hebt alles gemeten met het extern relais?
Dan moet de motor andersom draaien als je de 2 voedingsdraden draait. Dit kan niet anders. Kan je dit testen?

De draairichting van deze motor wordt enkel bepaald door de fasevolgorde. Ik veronderstel dat je met jouw testrelais direct stroom van het stopcontact naar de motor stuurt. Er zit dus niks meer tussen dat de motor een andere richting kan doen uitdraaien.

Klopt, alleen het relais in de besturingskast doet exact dat. Zit verder ook niets tussen.

Dan zou de motor ook met het relais in de besturingskast andersom moeten draaien als je 2 draden wisselt. Dat gebeurt echter niet, en met alle metingen van voordien zijn er nog maar 2 mogelijkheden:
- Het relais in de besturingskast is kapot (slechts 2 contacten van de 3 maken effectief contact)
- Jouw vaststelling van de draairichting klopt niet

Dit is niet als belediging bedoeld, maar het kan echt gewoon niet anders.

Daarnaast kan nog altijd dat printplaatje kapot zijn, maar dat heeft geen invloed op de draairichting van de motor.

Draairichting is geen probleem meer zoals eerder gezegd... motor gaat te snel aan, of daalventiel opent te laat. Ergo dat is denk ik de 0.5 sec vertraging die ik zoek in die printplaat.

De stroom sterkten op het kenplaatje horen bij een motor van 4KW/5,4PK. Bij een motor 3KW/4PK 220/380V horen stromen van 11,1/6,5 Amp volgende Acea tabel.
Ik heb vanavond even gekeken bij de buurman met een vergelijkbare brug merk staat er niet meer op.
Deze motor start direct op , via een driewegklep loopt deze onbelast aan. Na +/-2 sec opent deze naar de persleiding waarin nog een keerklep zit. Bij duwen op daalknop start ie net zo op en na weer 1sec opent een tweede klep die na de keerklep zit en schakelt de motor uit.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De stroom sterkten op het kenplaatje horen bij een motor van 4KW/5,4PK. Bij een motor 3KW/4PK 220/380V horen stromen van 11,1/6,5 Amp volgende Acea tabel.
Ik heb vanavond even gekeken bij de buurman met een vergelijkbare brug merk staat er niet meer op.
Deze motor start direct op , via een driewegklep loopt deze onbelast aan. Na +/-2 sec opent deze naar de persleiding waarin nog een keerklep zit. Bij duwen op daalknop start ie net zo op en na weer 1sec opent een tweede klep die na de keerklep zit en schakelt de motor uit.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 5 juni 2023 22:58:11 schreef Hunebedbouwer:
De stroom sterkten op het kenplaatje horen bij een motor van 4KW/5,4PK. Bij een motor 3KW/4PK 220/380V horen stromen van 11,1/6,5 Amp volgende Acea tabel.
Ik heb vanavond even gekeken bij de buurman met een vergelijkbare brug merk staat er niet meer op.
Deze motor start direct op , via een driewegklep loopt deze onbelast aan. Na +/-2 sec opent deze naar de persleiding waarin nog een keerklep zit. Bij duwen op daalknop start ie net zo op en na weer 1sec opent een tweede klep die na de keerklep zit en schakelt de motor uit.

Thx. die 2 seconden mis ik dus. Dalen dito.

Morgen komt een nieuw relais binnen met instelbare inschakelvertraging. Die gooi ik ertussen met 0.2 seconden vertraging en dan zou het moeten werken.

De eindschakelaars zitten er ook al op, alleen nog even bedraden.

Nog steeds benieuwd wat dat printplaatje met defecte weerstand nou doet....