380v motor hefbrug (ster) wil niet omdraaien

Op 4 juni 2023 19:00:07 schreef willamette:
Hmm, dat is wel een belangrijke nuance: je hebt alles gemeten met het extern relais?
Dan moet de motor andersom draaien als je de 2 voedingsdraden draait. Dit kan niet anders. Kan je dit testen?

De draairichting van deze motor wordt enkel bepaald door de fasevolgorde. Ik veronderstel dat je met jouw testrelais direct stroom van het stopcontact naar de motor stuurt. Er zit dus niks meer tussen dat de motor een andere richting kan doen uitdraaien.

Klopt, alleen het relais in de besturingskast doet exact dat. Zit verder ook niets tussen.

Dan zou de motor ook met het relais in de besturingskast andersom moeten draaien als je 2 draden wisselt. Dat gebeurt echter niet, en met alle metingen van voordien zijn er nog maar 2 mogelijkheden:
- Het relais in de besturingskast is kapot (slechts 2 contacten van de 3 maken effectief contact)
- Jouw vaststelling van de draairichting klopt niet

Dit is niet als belediging bedoeld, maar het kan echt gewoon niet anders.

Daarnaast kan nog altijd dat printplaatje kapot zijn, maar dat heeft geen invloed op de draairichting van de motor.

Draairichting is geen probleem meer zoals eerder gezegd... motor gaat te snel aan, of daalventiel opent te laat. Ergo dat is denk ik de 0.5 sec vertraging die ik zoek in die printplaat.

De stroom sterkten op het kenplaatje horen bij een motor van 4KW/5,4PK. Bij een motor 3KW/4PK 220/380V horen stromen van 11,1/6,5 Amp volgende Acea tabel.
Ik heb vanavond even gekeken bij de buurman met een vergelijkbare brug merk staat er niet meer op.
Deze motor start direct op , via een driewegklep loopt deze onbelast aan. Na +/-2 sec opent deze naar de persleiding waarin nog een keerklep zit. Bij duwen op daalknop start ie net zo op en na weer 1sec opent een tweede klep die na de keerklep zit en schakelt de motor uit.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De stroom sterkten op het kenplaatje horen bij een motor van 4KW/5,4PK. Bij een motor 3KW/4PK 220/380V horen stromen van 11,1/6,5 Amp volgende Acea tabel.
Ik heb vanavond even gekeken bij de buurman met een vergelijkbare brug merk staat er niet meer op.
Deze motor start direct op , via een driewegklep loopt deze onbelast aan. Na +/-2 sec opent deze naar de persleiding waarin nog een keerklep zit. Bij duwen op daalknop start ie net zo op en na weer 1sec opent een tweede klep die na de keerklep zit en schakelt de motor uit.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 5 juni 2023 22:58:11 schreef Hunebedbouwer:

Thx. die 2 seconden mis ik dus. Dalen dito.

Morgen komt een nieuw relais binnen met instelbare inschakelvertraging. Die gooi ik ertussen met 0.2 seconden vertraging en dan zou het moeten werken.

De eindschakelaars zitten er ook al op, alleen nog even bedraden.

Nog steeds benieuwd wat dat printplaatje met defecte weerstand nou doet....