Op 17 juli 2023 18:48:59 schreef Kees frees:
De laad communicatie over USB heeft mij ook wel verwonderd, erg lastig om daar iets over te vinden.
Een tijdje terug vond ik bij toeval (bij het zoeken naar iets anders) dit :
https://de.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#USB-Netzteile

En ik maakt ooit meerdere USB laad aansluitingen van af een "dikke" meanwell voeding, de data aders los gelaten, sommige apparaten wouden niet laden op die manier, na het doorverbinden van de data lijnen (of met een weerstand ? weet ik niet meer) werkte het wel.

De details zijn me ontschoten na zo veel jaar, ik meen dat ik er toen ook al over geschreven heb hier maar ik kan het (nog?) niet terug vinden.

(pardon als ik overbodige informatie geef, ik heb niet alles gelezen)

Het is een Voltcraft VC185
Wat ik uit de specs begrijp is dat de meetnauwkeurigheid van een weerstand meting max 1,6% afwijkt.

Ik ga eens kijken bij Farnell, thnx.

edit: OK, er zijn twee posts tussen gekomen tijdens het typen... 8)7

Allereerst moet je even verklaren waar je die 4,35V vandaan hebt, je springt zonder verklaring tussen 4,2 en 4,35V. Ja, er zijn batterijen die tot 4,35V kunnen, maar de chemie daarvan is specifiek het gros kan dat niet. Als je leest dat je de Galaxy S23 kan laden tot 4,35V en een willekeurige powerbank open sloopt en denkt dat dat daar ook kan mis je een stukje nuance. Ga bij een Li-ion batterij uit van 4,2V als max.

Op 17 juli 2023 19:06:06 schreef Lucas91:
Cel 3,7V (half vol?)
Spanning op labvoeding 5V en op multimeter 3,95V.
De stroom is nu het maximale wat mijn labvoeding aankan 5,1A.

Is de spanning dan nog 5V?

Maar zou die 0,4V verschil (4,35V - 3,95V) er echt voor zorgen dat hij met 13A gaat laden?

Hoe kom je op 13A? Dat kan ik niet helemaal volgen namelijk.

In theorie zal je met 0Ω weerstand en een oneindig krachtige voeding geen stroombeperking moeten tegen komen. De interne weerstand van de batterij kunnen we hier echter niet ruiken (en is verrassend lastig te meten), en dat zal zeker invloed hebben.

De interne weerstand van een batterij is niet een discreet, los ding dat zich buiten het actieve deel van de batterij bevindt, het is een gedistribueerde weerstand. Als jij bijvoorbeeld vaststelt dat de interne weerstand van je batterij 0,1Ω is betekent dat niet dat je bij 10A laden tot 5,2V kan gaan, dat wil zeggen dat de chemie die bij de terminals naast zit 5,2V voor zijn kiezen krijgt, en dat dit daalt als je verder van de aansluitpunten komt. Dat geeft dus het risico dat je daar een stuk van je batterij aan het smelten bent, en zodra dat eenmaal aan het smeulen is wordt dat verder gevoed door het deel van de batterij die nog leeft. Daarom is iedereen altijd zo moeilijk over veiligheid met deze batterijen.

Op 17 juli 2023 19:27:22 schreef Kruimel:
[...]https://www.eleshop.nl/hirschmann-mln.html

Korter is beter natuurlijk. Denk er ook aan dat afhankelijk van de kwaliteit van je voeding je misschien zelfs binnen je voeding nog wat spanningsval zal krijgen (voorbeelden: blackdog in "Voeding aangeboden op Banggood" en blackdog in "Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress"). Goedkope banaanbussen kunnen best nog wel een verschil maken als je het hebt over 6mΩ contactweerstand, want dat is niet veel. In dit soort gevallen worden er soms wat ze noemen "sense" of "Kelvin" aansluitingen gebruikt. Sommige voedingen laten toe dat je een externe draad naar het aansluitpunt brengt zodat de voeding kan compenseren voor de spanningsval van de bedrading en connectors. Dit is bijvoorbeeld geïmplementeerd in de CO-2016 voeding, je ziet daar de punten "S+" en "S-" die specifiek daarvoor zijn geplaatst:
[bijlage]

Thnx ik ga eens kijken. Wanneer ik de meetsnoeren gebruik die bij mijn multimeter zitten om de cel te laden heb ik nagenoeg geen spanningsval als ik met 5A laadt, dus ik ben er vrij zeker van dat de Alie meetsnoeren de grootste boosdoener zijn.

zo'n grote heb ik het nooit mee geprobeerd
maar ik jaren drones gevlogen met van die chinese hobbyking turnigy 2200mAh 3S dingen, en die laden zonder moeite met 12V 6A
dus een 15Ah moet makkelijk 30A kunnen trekken zonder stroombegrenzing ergens.
er wordt aangeraden te laden met 1C, dat zou al 15A zijn

volgens mij is jouw grootste probleem dat je op 4V probeert te laden, dan is elk beetje weerstand meteen killing,
paar cellen in serie, hogere spanning, is het veel makkelijker om die stromen te halen, alleen dan moet je wel naar gebalanceerd laden

Uit het manual van de VC185:

Dat is 1,6% +/- 3 digits.
De resolutie is 0,1 ohm, dus als jij 0,1 meet dan mag/kan de waarde ergens tussen -0,3 (dus 0) en 0,4 ohm liggen. (en dan natuurlijk nog de 1,6% erbij tellen)

Ik heb ooit een multimeter gezien waar de banaanbussen zelf 1 ohm waren. Dat was bizar.

Op 17 juli 2023 19:47:45 schreef Kruimel:
edit: OK, er zijn twee postst tussen gekomen tijdens het typen... 8)7

Allereerst moet je even verklaren waar je die 4,35V vandaan hebt, je springt zonder verklaring tussen 4,2 en 4,35V. Ja, er zijn batterijen die tot 4,35V kunnen, maar de chemie daarvan is specifiek het gros kan dat niet. Als je leest dat je de Galaxy S23 kan laden tot 4,35V en een willekeurige powerbank open sloopt en denkt dat dat daar ook kan mis je een stukje nuance. Ga bij een Li-ion batterij uit van 4,2V als max.[...]Is de spanning dan nog 5V?[...]Hoe kom je op 13A? Dat kan ik niet helemaal volgen namelijk.

In theorie zal je met 0Ω weerstand en een oneindig krachtige voeding geen stroombeperking moeten tegen komen. De interne weerstand van de batterij kunnen we hier echter niet ruiken (en is verrassend lastig te meten), en dat zal zeker invloed hebben.

De interne weerstand van een batterij is niet een discreet, los ding dat zich buiten het actieve deel van de batterij bevindt, het is een gedistribueerde weerstand. Als jij bijvoorbeeld vaststelt dat de interne weerstand van je batterij 0,1Ω is betekent dat niet dat je bij 10A laden tot 5,2V kan gaan, dat wil zeggen dat de chemie die bij de terminals naast zit 5,2V voor zijn kiezen krijgt, en dat dit daalt als je verder van de aansluitpunten komt. Dat geeft dus het risico dat je daar een stuk van je batterij aan het smelten bent, en zodra dat eenmaal aan het smeulen is wordt dat verder gevoed door het deel van de batterij die nog leeft. Daarom is iedereen altijd zo moeilijk over veiligheid met deze batterijen.

Met de 0,1 Ohm bedoelde ik niet de interne weerstand van de cel, maar van mijn meetsnoer.

Ik had ergens gelezen dat 4,35V de absolute maximale spanning is, zelf houdt ik de 'veilige' 4,2V aan.

Wanneer ik met de labvoeding 5,1A laadt (maximale van mijn labvoeding) dan is de spanning op de labvoeding 5V en op de multimeter 3,95V, omdat mijn meetsnoeren samen een spanningsval van 0,2 Ohm hebben.

Hoe ik aan die 13A kom weet ik niet meer haha, maar op mijn snellader staat 67W bij 20V. 67W ÷ 4,35V = 15,4A.

Dus ik ging er van uit dat de laadstroom dan ongeveer 15,4A zou moeten kunnen zijn bij het snelladen, wanneer de accu leeg is.

Maar als ik met 3,95V op 5A zit, leek het mij sterk dat ik met 4,2V (of 4,35V) rond de 15,4A zit.

Op 17 juli 2023 19:56:13 schreef fred101:
Uit het manual van de VC185:
[bijlage]
Dat is 1,6% +/- 3 digits.
De resolutie is 0,1 ohm, dus als jij 0,1 meet dan mag/kan de waarde ergens tussen -0,3 (dus 0) en 0,4 ohm liggen. (en dan natuurlijk nog de 1,6% erbij tellen)

Ik heb ooit een multimeter gezien waar de banaanbussen zelf 1 ohm waren. Dat was bizar.

Weer wat geleerd, ik begreep niet precies wat ze met 3 cijfers bedoelde.

Dus bij 60kOhm wordt dit dan 59,97 kOhm en 60,03 kOhm?

Op 17 juli 2023 20:02:45 schreef Lucas91:
Ik had ergens gelezen dat 4,35V de absolute maximale spanning is, zelf houdt ik de 'veilige' 4,2V aan.

Nee, dat is 'ie voor hele specifieke chemische samenstellingen waar vooral Samsung graag gebruik van maakt.

De gemiddelde LiPo sloop je er echt mee als je tot die grens gaat laden (en ik durf wel te stellen dat je risico loopt op ontploffingen als je dat doet)

Wanneer ik met de labvoeding 5,1A laadt (maximale van mijn labvoeding) dan is de spanning op de labvoeding 5V en op de multimeter 3,95V, omdat mijn meetsnoeren samen een spanningsval van 0,2 Ohm hebben.

Even voor de duidelijkheid, omdat mij niet helemaal duidelijk is of je dit beseft: zet die voeding NIET op 5 Volt om dan de stroombegrenzing het werk te laten doen en je spanningsval over de draden in de instelling van je voeding mee te nemen.

Nu speelt de spanningsval een significante rol omdat er veel stroom loopt, maar naarmate die stroom afneemt omdat de accu voller raakt, zal ook de spanningsval afnemen. Gevolg is dat je dan ongemerkt een overspannings-situatie op je accu hebt. En dat gaat dan nog sneller resulteren in ontploffingen dan 4,35 Volt aanhouden als absolute 'vol' grens.

Op 17 juli 2023 19:55:54 schreef DK:

volgens mij is jouw grootste probleem dat je op 4V probeert te laden, dan is elk beetje weerstand meteen killing,

Die 4V is het gevolg van de stroom waarmee ik laad. Bij 5,1A is dat dus ongeveer 4V.

Wil ik met 15A laden kom ik dus dik over die 4V heen, alleen haalt mijn labvoeding die 15A niet.

Op 17 juli 2023 20:17:29 schreef weardguy:
[...]
Nee, dat is 'ie voor hele specifieke chemische samenstellingen waar vooral Samsung graag gebruik van maakt.

De gemiddelde LiPo sloop je er echt mee als je tot die grens gaat laden (en ik durf wel te stellen dat je risico loopt op ontploffingen als je dat doet)

[...]
Even voor de duidelijkheid, omdat mij niet helemaal duidelijk is of je dit beseft: zet die voeding NIET op 5 Volt om dan de stroombegrenzing het werk te laten doen en je spanningsval over de draden in de instelling van je voeding mee te nemen.

Nu speelt de spanningsval een significante rol omdat er veel stroom loopt, maar naarmate die stroom afneemt omdat de accu voller raakt, zal ook de spanningsval afnemen. Gevolg is dat je dan ongemerkt een overspannings-situatie op je accu hebt. En dat gaat dan nog sneller resulteren in ontploffingen dan 4,35 Volt aanhouden als absolute 'vol' grens.

Ik snap precies wat je bedoelt en hier houd ik natuurlijk rekening mee, ik zit er naast en draai constant de spanning naar beneden zodat hij op de multimeter niet boven de 4,2V komt.
Maar dat is natuurlijk geen oplossing, daarom zit ik nu direct te zoeken naar betere snoertjes, die vrijwel geen spanningsval veroorzaken.

In principe hoef je geen banaanklemmen te gebruiken toch? Mijn voeding heeft schroefklemmen waar ik wel een stuk draad onder kan klemmen, dan kan ik ook met wat los liggend draad aan de slag. Zelfs met een stuk installatiedraad zou je relatief makkelijk onder de 0,1Ω moeten kunnen komen. Krimp er misschien een schroefvork aan of zo.

Is het werkelijk je doel te gaan laden met 15A? Ik zou het niet willen als ik niet echt wat wist over de specificaties van de batterij. De aansluitingen van de cellen die ik tot nu toe tegen ben gekomen in powerbanks waren meestal niet van het kaliber dat ik er 15A door zou willen jagen. Dat zijn vaak kostengeoptimaliseerde producten voor een specifiek doel.

Op 17 juli 2023 19:55:54 schreef DK:
zo'n grote heb ik het nooit mee geprobeerd
maar ik jaren drones gevlogen met van die chinese hobbyking turnigy 2200mAh 3S dingen, en die laden zonder moeite met 12V 6A
dus een 15Ah moet makkelijk 30A kunnen trekken zonder stroombegrenzing ergens.
er wordt aangeraden te laden met 1C, dat zou al 15A zijn

Deze batterijen kan je niet over één kam scheren met een pack dat uit een oude powerbank is gesloopt. Ik moet de eerste powerbank nog tegen komen die met 67W kan laden, want zelfs de paar telefoons die dat doen, doen dat maar onder specifieke omstandigheden en kosten voldoende om de significante extra inspanning om dat te implementeren te kunnen bekostigen.

Op 17 juli 2023 19:35:28 schreef Lucas91:
Als ik met 5,1A laadt, is de spanning 3,95V.
Ik vroeg mij dus af of die 0,4V extra spanning er echt voor zou zorgen dat ik met 13A of meer laadt. Aangezien DK zei dat je met 4C of meer kan laden. Dat zou in mijn geval dus 60A zijn...

Ja dat maakt het verschil, ik zou er met een nog hogere spanning nog veel meer stroom erin krijgen.

Ten eerste moet er in de telefoon wel een type accu zitten die je met 13A mag opladen dat moet je niet zomaar met elke accu doen.
De 4,35V is de eindspanning na het laden. Onbelast is de spanning die op de klemmen met gelijk aan de spanning intern in de cel. Echter als daar grote laadstromen ingaan is de klemspanning hoger dan spanning in intern. De laadcontroller in de telefoon heeft daar een soort model van de accu en of een tabel van bij welke laadstroom, laadspanning, lading en interne spanning hoort. Er word dus niet zomaar wat gedaan maar dat word heel nauwkeurig gestuurd.
Die tabel kan ook een soort formule zijn ook wel algoritme genoemd dat weet ik niet heel precies. Degene die accu maakt en levert test eerst zelf de accu en zal er ook een aantal destructief testen om zo harde limieten te weten te komen, daaruit word dan een formule of tabel gemaakt die makers van de laadcontroller weer nodig hebben om veilig te kunnen laden.
De laadcontroller merkt ook al snel als de cellen ouder worden en gaan dan vanzelf wat langzamer laden. Het is dus oom maximum voor goede cellen.

Deze batterijen kan je niet over één kam scheren met een pack dat uit een oude powerbank is gesloopt.

Nee nooit doen dan eerst de datasheet van de accu erbij halen het zijn speciale accu als je ze met 13A kan opladen.
Stel ik heb een accu van 4400mAh. Dan staat er in de datasheet een specifiek maximum laadstroom of het staat er een term als 0,5C, 1C, 2C, 6C.
Als er 1C staat dan mag ik met 1x de capaciteit in stroom laden en hier met 4400mA. Een 2C accu mag je met max 8800mA laden 0,5C is 2200mA enz.

Andersom is ook leuk een cel die je heel snel mag laden kan vaak ook heel heel veel stroom leveren wat eigenlijk niet nodig is in een smartphone of powerbank. Dat geeft ook al aan dat het geen standaard cellen zijn.

Hoe ik aan die 13A kom weet ik niet meer haha, maar op mijn snellader staat 67W bij 20V. 67W ÷ 4,35V = 15,4A.

is dat een snellader met meerdere usb poorten op? of is het soms een usb C lader waar ook een laptop aan mag. ik zou het sterk vinden als een telefoonaccu met 15A zou laden, daar kunnen ze echt niet tegen.
een beetje grote telefoon met 3,7V 3Ah accu zou ik echt niet opladen met meer dan 1C. dat zijn accus met beperkte stroom en veel capaciteit.
dit in tegenstelling tot accu's voor powertools die beperkte capaciteit maar hoge stromen kunnen leveren.
met 1C laden zit je dan op 3A en met 4,2V zit je net op 12W. die 67W van die lader is 5x zoveel.

nu voor je grote 15Ah accu: is dat een echte 15Ah accu of een chinese clone. aangezien je kabels ook al niet echt goeie zijn, twijfel ik al of die accu echt is wat beweert wordt. wees ZEER voorzichting als je zo een chinese accu hebt. want als die 15Ah niet klopt, mag je er ook vanuit gaan dat je er geen 15A laadstroom mag in rammen.

ook laden met een labvoeding zou ik echt niet doen of je moet op zen minst de spanning op 4,2V houden en met de stroombegrenzing de laadstroom beperken. uw kabels zijn de stroombeperkende factor al, waardoor jij compenseert om de voeding hoger te draaien. niet goed, want zoals al gezegd, als de accu ineens veel minder stroom opneemt, schiet de spanning omhoog

;
Is het werkelijk je doel te gaan laden met 15A?

Nee, ik ben gewoon altijd heel nieuwsgierig naar hoe bepaalde dingen werken en dit was er 1 van.
Het is niet mijn bedoelingen om iets te maken of te gaan laden met 15A, ik was gewoon wat aan het experimenteren.

Ik kan inderdaad ook gewoon installatie draad ertussen schroeven maar ik wil gewoon graag goede snoeten/stekkers hebben. Ik heb die van Eleshop besteld.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (22%)]

is dat een snellader met meerdere usb poorten op? of is het soms een usb C lader waar ook een laptop aan mag. ik zou het sterk vinden als een telefoonaccu met 15A zou laden, daar kunnen ze echt niet tegen

Het is deze: https://www.mobilesupplies.nl/xiaomi-usb-lader-fast-charger-67w-mdy-12…

een beetje grote telefoon met 3,7V 3Ah accu zou ik echt niet opladen met meer dan 1C. dat zijn accus met beperkte stroom en veel capaciteit.

De accu in mijn telefoon is 6000mAh, als ik de app Ampere mag geloven dan laadt hij met 3,5A en de spanning was op dat moment 4V, dus inderdaad bij lange na geen 67W

nu voor je grote 15Ah accu: is dat een echte 15Ah accu of een chinese clone. aangezien je kabels ook al niet echt goeie zijn, twijfel ik al of die accu echt is wat beweert wordt. wees ZEER voorzichting als je zo een chinese accu hebt. want als die 15Ah niet klopt, mag je er ook vanuit gaan dat je er geen 15A laadstroom mag in rammen.

Geen idee, die zat ooit in mijn kerstpakket, ik ga hem sowieso niet laden met 15A, de draden op de cel zijn daar veel te dun voor. Het was alleen om te experimenteren.
De cellen zijn wel heel groot, dus 15Ah zou mij niet verbazen.

ook laden met een labvoeding zou ik echt niet doen of je moet op zen minst de spanning op 4,2V houden en met de stroombegrenzing de laadstroom beperken. uw kabels zijn de stroombeperkende factor al, waardoor jij compenseert om de voeding hoger te draaien. niet goed, want zoals al gezegd, als de accu ineens veel minder stroom opneemt, schiet de spanning omhoog

Dat doe ik ook, en daarom wil ik ook goede meetsnoeren zodat ik nagenoeg geen spanningsval heb, zodat ik kan zorgen dat de spanning bij de cel zelf niet hoger wordt dan 4,2V en de laadstroom kan met mijn labvoeding toch al niet hoger dan 5,1A.

zal een ding zijn om ook grote tablets en misschien laptops op te kunnen laden. al vind ik die wel heel klein voor 67Watt te zijn.

mijn dell usb c lader is 90W en een pak groter
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQrOFKP6e7_VO616PprhEjbi0cV6IAougTvmOA3v-xeoduDXFFfoAtxhXJLkRLQdMLnXmQitpuITIL3SLTtQAkdj1-YNhxLFlvAreA183zOSOcaC21VrRNo&usqp=CAc
outputs
5.0V 3A 15W
9.0V 3A 27W
15.0V 3A 45W
20.0V 4,5A 90W

Op 17 juli 2023 16:56:03 schreef Lucas91:
Klopt, deze vraag gaat ook niet over een powerbank, maar over het snelladen van een smartphone.

En wat is het verschil tussen een powerbank en een telefoon? Helmaal NIETS, behalve dan dat er wat meer elektronica in een telefoon zit, naast het deel "doet wat met de batterij net als in een powerbank".

Op 17 juli 2023 20:23:16 schreef Lucas91:
[...]

Ik snap precies wat je bedoelt en hier houd ik natuurlijk rekening mee, ik zit er naast en draai constant de spanning naar beneden zodat hij op de multimeter niet boven de 4,2V komt.
Maar dat is natuurlijk geen oplossing, daarom zit ik nu direct te zoeken naar betere snoertjes, die vrijwel geen spanningsval veroorzaken.

Snoertjes, connectors, overgangsweerstand ... de oplossing die je hier zoekt zijn sense lijnen.
Je voeding handmatig instellen op een hogere spanning om de bedrading te compenseren lijkt me een HEEL slechte oplossing.

Op 18 juli 2023 12:52:08 schreef rew:
[...]En wat is het verschil tussen een powerbank en een telefoon? Helmaal NIETS, behalve dan dat er wat meer elektronica in een telefoon zit, naast het deel "doet wat met de batterij net als in een powerbank".

Het punt was dat ik geen hulp nodig meer heb om een powerbank werkend te krijgen, hier had ik de oplossing al voor gekregen, namelijk een kant en klaar printje bestellen.

Deze vraag staat daar los van.

Op 18 juli 2023 12:55:54 schreef Sine:
[...]

Snoertjes, connectors, overgangsweerstand ... de oplossing die je hier zoekt zijn sense lijnen.
Je voeding handmatig instellen op een hogere spanning om de bedrading te compenseren lijkt me een HEEL slechte oplossing.

Gelukkig staat er ook:

maar dat is natuurlijk GEEN oplossing.

Die is slecht en gevaarlijk genoeg om dat nog een keer te mogen benadrukken ;)
En om maar eens aan te geven dat andere snoertjes ook geen oplossing zijn, enkele tienden volts heb je al snel.

[Bericht gewijzigd door Sine op (42%)]

En om maar eens aan te geven dat andere snoertjes ook geen oplossing zijn, enkele tienden volts heb je al snel.

Hoezo niet? Als ik Ik de spanningsval bij 5A terug weet te brengen naar 0,2V en ik stel hem op de labvoeding in op 4,2V.
Tegen de tijd dat hij bijvoorbeeld met 1A laadt dan is de spanningsval nog maar 0,04V,
bij 0,5A 0,02V enz.
Het zal misschien wat langer duren maar volgens mij kan dat geen kwaad?

dat is idd geen probleem.
maar je mag dan niet zeggen: mijn kabels hebben 0,2V verlies, ik zet de voeding op 4,4V ;-)

ook moet je de accu afschakelen als de laadstroom 10% van de initiele stroom is.
een accu die met 3A oplaadt, moet je het laden stoppen als die op 4,2V stabiel staat en onder de 300mA stroom trekt
het probleem hier dus is dat je op 2A 0,2V verlies hebt en de accu op 4.0V staat.
bij 1A zal de accu spanning stijgen naar 4,1V want je verlies is verminderd....
je accu komt dus nooit op het CV gedeelte.

dat is wat ze zeggen nu, je moet de 'meetdraden'(niet stroom voerend, dus sense draden) van je voeding af laten takken op de cel.
dan kan je voedingsuitgang zelf op 4,3V staan, ze meet dat er maar 4,2V op de accu aankomt en regelt daarop af.
oftewel... je hebt een echte li-ion lader nodig die dat doet ipv je labvoeding half te saboteren ;-)

oftewel... je hebt een echte li-ion lader nodig die dat doet ipv je labvoeding half te saboteren ;-)

Dat is eigenlijk de enige goede oplossing, zeker met LiPo's.

Daar wil je absoluut niet mee lopen knoeien, zeker niet als die cellen onbeschermd zijn.

ook moet je de accu afschakelen als de laadstroom 10% van de initiele stroom is.
een accu die met 3A oplaadt, moet je het laden stoppen als die op 4,2V stabiel staat en onder de 300mA stroom trekt
het probleem hier dus is dat je op 2A 0,2V verlies hebt en de accu op 4.0V staat.
bij 1A zal de accu spanning stijgen naar 4,1V want je verlies is verminderd....
je accu komt dus nooit op het CV gedeelte.

Ik zie het ook niet als vervanging van een LiPo lader, maar volgens mij geen probleem om de cel op te laden om te experimenteren.

Met die nieuwe meetsnoeren hoop ik dus juist geen spanningsval van 0,2V te hebben bij 2A.
Zodat de C.V. mode aardig dicht tegen de 4,2V zit.

Op tijd stoppen met laden zal je dan inderdaad nog altijd zelf goed in de gaten moeten houden.