Ik kreeg zowaar gisteren 2 ic ,s toegestuurd per post.. Ik was helemaal vergeten dat ik ze besteld had.. |:(

Heeft iemand anders hier last van: Ik kan in google-chrome [edit: Aliexpress] niet meer betalen of een review schrijven. Knop doet niets.

Ik had met dat review besloten: Laat maar. Maar toen ik wat wilde kopen vond ik het belangrijker... Werkte op dezelfde manier niet. Andere machine, zelfde google-chrome... nope werkt niet. Dan maar firefox geprobeerd en ineens kon ik wel afrekenen! Dan ook maar dat review geschreven met firefox. (AWG18 besteld, AWG21 gekregen. De "refund" procedure kost me te veel tijd).

Edit/update: Ik was vergeten dat ik dit vorige week ook al had. Dit keer heb ik "cookies wissen" en "incognito window" geprobeerd. Cookies wissen werkte niet, incognito wel.

[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]

Op woensdag 26 maart 2025 17:32:02 schreef mel:
Vandaag een mail van post.nl"uw pakje ligt op de afgesproken plaats"..nee dus, dus nu maar gaan zoeken..

Had vandeweek een pakketje, verwachtte inderdaad iets van ome Ali, dus ik denk: dat is snel (~6 dagen). Maar een post.nl kaartje ernaast trok daarna mijn aandacht: "we zeggen sorry" of iets van die strekking omdat ze een fout pakketje door mijn brievenbus hadden geduwd.
Ik had 3 opties om het op te lossen. Heb ze niet goed gelezen, heb wel vaker een pakketje of brief van dat adres binnengekregen: twee pleintjes met identieke huizen die erg op elkaar lijken en 30m uit elkaar liggen, dus zelf maar even langs gebracht.
Wel apart dat ze dus, NA het afleveren een trigger hebben gehad waardoor ze zich realiseerden dat ze een fout hadden gemaakt...

Ik ben weer wat met ST chipjes bezig. Ik had een probleempje(*) wat ik op hun forum wilde posten, maar volgens het inlogscherm had ik geen account. M'n browser wist een wachtwoord, maar "nope geen account".

Dan maar nieuw account aanmaken. Procedure gevolgd en vervolgens krijg je evenlater een stapel mails:

+ Jul 07 Community Maile (2.6K) You earned the Welcome! badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.6K) You earned the Replies Contributed 100 badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.3K) You earned the Topic Starter 10 badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.3K) You earned the Solution Contributor 1  badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.3K) You earned the Topic Starter 25 badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.3K) You earned the Replies Contributed 25 badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.3K) You earned the Topic Starter 5 badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.3K) You earned the Replies Contributed 50 badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.6K) You earned the Replies Contributed 1 badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.6K) You earned the Topic Starter 1 badge on STMicroelectronics Community
+ Jul 07 Community Maile (2.6K) You earned the Replies Contributed 10 badge on STMicroelectronics Community

Voor zover ik kan zien heb ik minimaal 25 topics geopend en 100 replies gepost. Zonder account. Huh?

(*) Hetgeen opgelost was tegen de tijd dat ik weer een account had.

Ik heb bij AliExpress een bestelling gedaan van 2,22 euro, ik krijg nu een melding van PostNL dat ik inklaringskosten moet betalen.

Ik heb al heel wat bestellingen gedaan bij Alie maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
8 euro afhandelingskosten voor een product van net 2 euro is natuurlijk schandalig veel....

Ja, das klote. Ik heb het ook al twee keer gehad en terug laten sturen.
Je kunt niet aan PostNL laten zien dat je al BTW afgedragen hebt.
Klagen bij AliE kan, maar die waren niet makkelijk bij mij. Dat kwam door een ongelukkige melding in het trackingsysteem. AliE dacht dat het al op het 'local postoffice' lag.
Maar uiteindelijk geld terug. Het is een fout van de verkoper, die moet iets opgeven, zodat de douane (inklaring PostNL) kan zien dat er BTW afgedragen is.

Ik gun PostNL die 8 euro ook niet. ;-)

Ik vraag mij af of deze mail echt van postnl komt.
Zou het eerst goed nakijken.

Juist winands

Ik krijg de laatste tijd wel vaker van dat soort mailtjes of ik invoer rechten wil betalen terwijl ik niks besteld heb.

Anders is het inderdaad echt schandalig voor wat het werkelijk kost.

[Bericht gewijzigd door daandc op (21%)]

Het bericht is 100% van PostNL.

Ik vind 8 euro niks te veel voor inklaring. Hoeveel persoonminuten kan men werken voor zo'n bedragje? Natuurlijk is dat buiten proportie voor een aankoop van een habbekrats, maar het inklaren van zo'n mini-zending vergt niet minder inspanning dan het inklaren van een scheepslading graan of een vracht zonnepanelen.

Inkopen in kleine hoeveelheden is gewoon duur, en dus te vermijden waar mogelijk. Of in termen van glas half vol dan wel half leeg: wees liever tevreden dat de eigenlijke aankoop zo goedkoop is.

Het gaat mij er meer om dat er al BTW afgedragen is en dat dubbel BTW heffen niet toegestaan is.
Alleen, dat ziet PostNL niet. Vandaar dat het makkelijk zou moeten zijn om even de BTW factuur te tonen.

Verder moeten de verkopers leren dat ze hun administratie op orde moeten hebben, dus klakkeloos even de factuur van PostNL voldoen draagt daar niet aan bij.

Verhaal halen hopelijk wel.

Op dinsdag 29 juli 2025 21:10:03 schreef Paulinha_B:
Ik vind 8 euro niks te veel voor inklaring. Hoeveel persoonminuten kan men werken voor zo'n bedragje? Natuurlijk is dat buiten proportie voor een aankoop van een habbekrats, maar het inklaren van zo'n mini-zending vergt niet minder inspanning dan het inklaren van een scheepslading graan of een vracht zonnepanelen.

Inkopen in kleine hoeveelheden is gewoon duur, en dus te vermijden waar mogelijk. Of in termen van glas half vol dan wel half leeg: wees liever tevreden dat de eigenlijke aankoop zo goedkoop is.

Ze kunnen het pakje ook gewoon doorlaten dan hoeft er ook geen inklaringskosten over gerekend te worden.

Dan ben je die persoonsminuten ook niet kwijt.

En zeker omdat hier nu dubbel belast wordt.

Ik ga geen 8 euro betalen voor een dingetje met een waarde van 2 euro.
Ik laat het terug sturen en dan hebben ze helemaal niets.

... en jij ook niet...

400% belasting? De importheffingen van Trump zijn er niets bij....

Terugsturen zou voor mij ook een no-brainer zijn, al was het maar uit principe.

Maar kan me voorstellen dat iemand zeer dringend op het betreffende onderdeeltje zit te wachten en dan toch maar betaalt. Als de opportuniteitskosten van het niet-krijgen van het onderdeeltje hoger zijn dan de 8 euro van de inklaringskosten is betalen ook de economisch-rationele keuze. Maar blijft onrechtvaardig.

Rare gedachte: door die 8 euro inklaringskosten is het dingetje van 2 euro nu plotseling 10 euro waard geworden. Moet over deze extra (toegevoegde) waarde nu ook BTW betaald worden? >:)

Het gaat mij er meer om dat er al BTW afgedragen is en dat dubbel BTW heffen niet toegestaan is.
Alleen, dat ziet PostNL niet. Vandaar dat het makkelijk zou moeten zijn om even de BTW factuur te tonen.

Verder moeten de verkopers leren dat ze hun administratie op orde moeten hebben, dus klakkeloos even de factuur van PostNL voldoen draagt daar niet aan bij.

Verhaal halen hopelijk wel.

Maar de BTW die wordt aangerekend is wel degelijk in proportie met de goederenwaarde. Storend is de inklaringskost, die ongelukkig hoog uitvalt voor zo'n klein lage goederenwaarde. Maar nogmaals: had je liever dat de goederenwaarde in de tientallen euronen liep? Dan had je allicht niet gemekkerd over die 8 euro administratiekost.

Ze kunnen het pakje ook gewoon doorlaten dan hoeft er ook geen inklaringskosten over gerekend te worden.

Dat doen ze ook met negen pakketjes op tien. Die tien keer 8 euro brengen dan genoeg op om het tiende pakketje wel te kunnen behandelen.

400% belasting?

Nee nee nee, de belasting is het normale gangbare BTW-tarief. De 8 euro is GEEN belasting!

Moet over deze extra (toegevoegde) waarde nu ook BTW betaald worden?

Ik vermoed dat de inklaring beschouwd wordt als een internationale dienstverlening en daarvoor geldt er BTW-vrijstelling. Zo meen ik me althans te herinneren.

gewoon terug sturen en net hetzelfde bij een andere verkoper bestellen.
die zending gaat retour, jij vraagt refund wegens niet geleverd. verkoper kan ook niet aantonen dat de bestelling geleverd werd dus jij krijgt geld terug

heb het al een keer of 5 moeten doen. Bpost belgie vraagt 18euro administratieve kost.
ik stuurde hen de factuur van aliexpress waar de btw reeds voldaan werd, accepteert bpost dat niet. tja, stuur maar terug dan

Nee nee nee, de belasting is het normale gangbare BTW-tarief. De 8 euro is GEEN belasting!

M'n portemonnee merkt geen verschil hoe je het nu noemt. Die is gewoon 8 euro lichter....

Op dinsdag 29 juli 2025 22:04:37 schreef Paulinha_B:
[...]
Maar de BTW die wordt aangerekend is wel degelijk in proportie met de goederenwaarde. Storend is de inklaringskost, die ongelukkig hoog uitvalt voor zo'n klein lage goederenwaarde. Maar nogmaals: had je liever dat de goederenwaarde in de tientallen euronen liep? Dan had je allicht niet gemekkerd over die 8 euro administratiekost.

Als ik iets koop zonder BTW af te dragen bij aankoop hoor je mij niet klagen.
Ik kies er voor om wel BTW af te dragen bij aankoop juist om die inklaringskosten te vermijden.
Is wel wat anders dat wat jij suggereert.

Op dinsdag 29 juli 2025 21:10:03 schreef Paulinha_B:

Ze eisen van de verzender "digitale aanlevering van de inklaringsgegevens". Dus ze hebben een computer-systeem moeten opzetten wat dit doorgeeft aan de douane. Dat zal best een paar centen gekost hebben, maar dit kan je afschrijven over letterlijk miljoenen pakjes.

Dat gezegd zijnde: Aliexpress hoort te regelen dat het "BTW reeds betaald" in nederland wordt ingevoerd. Dat werkt door een nummer op de verpakking te zetten. Mijn strategie is om zo veel mogelijk voor "choice" items te kiezen. Die worden dan door (een onderbedrijf van) Aliexpress naar schiedam vervoerd en daar aan postnl overgedragen. Dit gaat altijd goed. Met b.v. accus en batterijen kan dat niet en moet het toch los verstuurd worden.

Op dinsdag 29 juli 2025 22:04:37 schreef Paulinha_B:
Dat doen ze ook met negen pakketjes op tien. Die tien keer 8 euro brengen dan genoeg op om het tiende pakketje wel te kunnen behandelen.

Nee, dat kunnen ze echt niet maken. Als de douane aantoont dat ze 10% doorlaten, dan krijgen ze ineens 100% controle. Da's veel duurder dan gewoon 100% inklaringen doen.

Ik vermoed dat de inklaring beschouwd wordt als een internationale dienstverlening en daarvoor geldt er BTW-vrijstelling. Zo meen ik me althans te herinneren.

DHL rekent wel BTW over de inklaringskosten. FedEx dan weer niet.

Voor zover ik begrepen heb hoeft er geen BTW gerekend te worden op "diensten die voor het overgrote deel in het buitenland geleverd worden". Voor het versturen van een pakje naar zeg de VS, kan je hardmaken dat het overgrote deel van de dienstverlening in het buitenland plaatsvind. Hoe postnl dat kan hardmaken voor "aangeven pakjes aan de nederlandse douane" is me een raadsel.

Maar... Postnl heeft btw vrijstelling voor de diensten die haar vanuit de overheid zijn opgedragen. Het versturen van post binnen nederland is daar een voorbeeld van. Op postzegels zit geen BTW. Ik denk dat de inklaring daar ook onder valt.

Op dinsdag 29 juli 2025 22:10:44 schreef fcapri:
verkoper kan ook niet aantonen dat de bestelling geleverd werd dus jij krijgt geld terug

Ik heb een keer: "Jij hebt de levering geweigerd, dus dikke pech" gehad. Dat was dan zo'n "We zijn langsgeweest maar jij was er niet", plus "geen kaartje, we sturen je wel een Email als we het naar een pakket punt brengen (tenzij we je email adres niet hebben)".

ik stuurde hen de factuur van aliexpress waar de btw reeds voldaan werd, accepteert bpost dat niet. tja, stuur maar terug dan

Aliexpress is ergens in februari gestopt met het leveren van BTW facturen. Je krijgt nu een "betaalbewijs" waar geen BTW meer opstaat.

Op woensdag 30 juli 2025 08:46:57 schreef rew:

Aliexpress is ergens in februari gestopt met het leveren van BTW facturen. Je krijgt nu een "betaalbewijs" waar geen BTW meer opstaat.

ja lap, weer een hoop ellende voor de boekhouding dan. quasi al mijn bafang onderdelen komen altijd van ali. t is pas op het einde van het jaar dat ik al die facturen download.

voor bpost maakt het niet uit, ze aanvaarden die factuur toch niet.

voor je refund mag het niks uitmaken, het is nooit onderweg geweest naar je huis. het is aangekomen in bestemmingsland en daar terug gestuurd. het is anders als het reeds door de douane is gegaan en het niet thuis afgeleverd kon worden

Er is een nieuwe rare chinees: Pontmeyer.
Ik wilde wat 3.6mm triplex hebben dus ik zoek dat op de website op en zie dan dit...

Maandag maar opnieuw proberen...

Op woensdag 30 juli 2025 09:03:14 schreef fcapri:
voor je refund mag het niks uitmaken, het is nooit onderweg geweest naar je huis. het is aangekomen in bestemmingsland en daar terug gestuurd.

De status kan wel degelijk op "op verzoek van ontvanger teruggestuurd" gezet worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook als de bezorger perongeluk op het verkeerde adres aanbelt. "Geweigerd door ontvanger" staat er dan als status en dan gaat het onherroepelijk retour. (beweren ze).

Vond deze gereedschapskoffer op AliExpress voor €7.99. Op zich aantrekkelijk, de Action verkoopt exact dezelfde voor €12.99.
Tot je naar de verzendkosten kijkt... :+

De webstek van ome Ali had het altijd al moeilijk met de taalkeuze. Vandaag is het wel heel gortig: als ik als taal Frans of Portugees of wat dan ook kies, dan komt het scherm netjes in de gekozen taal. Kies ik echter voor "English" - wat ik verkies, omwille van de minder slechte vertalingen - dan komt het scherm in het Arabisch (of wie weet is het Perzisch, of Urdu, of zo), een taal waarvan mijn kennis eerder beperkt is. Het lijkt me dat ze een beetje al te zeer hun best doen.